Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nyntje

Nyntje

24-01-2011 om 22:48

Hobby/creatieve bezigheid gezocht voor puberella

hallo,

ik ben op zoek naar een leuke bezigheid voor onze dochter van ruim 11 jaar. zij is nu 3 keer in de week in de middagen na school alleen thuis en zit eigenlijk alleen maar tv te kijken of acher de pc. Nu hebben we daar al afspraken over gemaakt ( niet meer voor 17.00 uur), en ze is verstandig genoeg om zich daaraan te houden, maar eigenlijk zoeken we hard naar iets om dan wel te gaan doen. Ik wil nog niet dat ze alleen maar buiten zwerft als wij werken, dus het moet iets binnen zijn. Ik weet het is lastig, maar wij komen er niet uit. wie heeft er leuke tips of ideeen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

24-01-2011 om 23:37

Ik snap het niet helemaal

Hoe laat komen jullie thuis dan? Volgens mij is alleen thuis zijn juist een aangewezen gelegenheid om achter de pc te duiken (en dan misschien via Hyves contact te leggen met vriendinnen), of zie ik dat verkeerd? En als jullie thuis komen gezellig samen bij te praten en (samen?) te koken.
Jesse

Marie

Marie

25-01-2011 om 00:11

Vrije tijd?

Hallo
Het is haar vrije tijd toch? En die is er toch voor om dingen te doen die je leuk vindt? En ja tegenwoordig is dat nu eenmaal achter de tv en de pc (Hyves, etc.).
Jullie vinden haar oud (en verstandig) genoeg om alleen thuis te zijn, dan moeten jullie haar ook het vertrouwen geven dat ze dingen mag doen die ze wil doen. Want alles wat niet mag is extra leuk natuurlijk.
En waarom moet ze 3 middagen in de week alleen thuisblijven trouwens? Mag ze geen vriendinnetje meenemen of naar een vriendinnetje toe? De dagen lengen alweer dus, ze hoeft ook niet meer in het donker naar huis, mocht dat een bezwaar zijn.
Zit ze ook op een sport? Anders is dat wellicht een optie? Ze is oud genoeg om of direct uit school naar sport te gaan of thuis haar spulletjes te pakken en daar naar toe te fietsen?
Onze dochters waren met die leeftijd ook geregeld alleen thuis en die mochten gewoon doen waar ze zin in hadden en dus deden ze geen gekke dingen. Als ze naar een vriendinnetje gingen belden ze even op als ze daar waren en ook naar sport gingen ze zelf naar toe.
Trouwens hebben jullie er al over nagedacht wanneer ze wel oud genoeg is om niet meer persé de hele middag binnen te moeten blijven? Want die tijd komt straks echt, en het is wel handig om daar nu alvast mee te oefenen.
succes

koentje

koentje

25-01-2011 om 08:50

Nyntje

stelt volgens mij een hele concrete praktische vraag.
En het enige tot nog toe wat ze krijgt zijn opmerkingen alsof zij het niet goed doet en het anders moet doen.... op de manier zoals de schrijfsters het zouden doen.
Ik vind het een loffelijk streven om het computeren nog even uit te stellen en het is heel goed dat je haar liever op internet laat terwijl je in de buurt bent.

Praktische ideeen zou ik verder niet zo goed weten. Wat is het voor een meisje? Heeft ze juist wat stimulans nodig om te gaan sporten, heeft ze al bezigheden? Moet ze wel eens huiswerk maken?

Jesse_1

Jesse_1

25-01-2011 om 09:24

Nou nou koentje

Het is hier een forum hoor, en soms kan het heel verhelderend werken om zelf eens kritisch naar je eigen vragen te kijken en het eens van een andere kant te bekijken. Daarbij heeft ze ook nog maar 2 reacties gehad, dus "het enige tot nog toe wat ze krijgt" vind ik ook een beetje overdreven. Wie zegt er dat ik het op die manier doe en dat dat de goede manier is?
Ik vroeg me oprecht af wanneer ze thuis kwamen, want ik vond het opvallend dat je van een kind verwacht dat als ze _alleen_ thuis is, dat ze dingen die ze _juist_ alleen kan doen niet mag doen en dat je dan verwacht dat als je _samen_ thuis bent, dat zij dan dus wéér dingen in haar eentje doet. Snap je? Als ze nu pas om 6 uur thuis komen, dan gaat het puur om tijdsinvulling omdat ze de tijd te lang vinden om uit school tot 6 uur achter de beeldschermen te zitten, als ze om 5 uur thuis komen zou ik het zelf idd anders invullen (maar goed, dat is dus een _overweging_ die ik Nyntje niet wilde onthouden).
Jesse

soepstengel

soepstengel

25-01-2011 om 10:17

Wat ideeën

ik zou met haar langs een hobbywinkel gaan en laten zien wat er is. Dan kan zekijken wat haar aanspreekt en zo een leuke bezigheid vinden?
Ik denk wel dat je haar de keuze zou kunnen laten wanneer ze gaat computeren? Is dat een optie. Bv dat ze eerst even computert en dan bv iets voor het eten klaar gaat maken/lezen/enz.
Ze kan dan zelf bepalen wanneer ze wat doet en dat geeft vaak net wat meer inspiratie om wat anders te gaan doen.

Misschien

Is helpen met koken iets voor haar. Mag ze bijv. 1 dag dat ze 's middags alleen thuis is een menu bedenken en dan misschien een boodschapje doen. En dan al kleine dingen voorbereidend koken doen. Groente wassen of snijden. En als jij/man dan thuis komen samen gaan koken.
Ik gaf mijn mannen in die leeftijd soms wel eens een opdrachtje in die trent. Legde ik wat geld klaar en mochten ze zoiets zelf bedenken. Werkt erg leuk. Maar je kunt ze ook opdrachtjes misschien geven voor werkstukjes te maken. Een onderwerp die haar interesseerd. Nooit verkeerd. Of langs de bieb gaan.
Gr. Rymcke

Nyntje

Nyntje

25-01-2011 om 10:42

Reactie

Wij zijn zelf rond 18. uur thuis dus het gaat om 2.5 uur per dag en natuurlijk mag ze een dinnetje meenemen, maar niet buiten op straat zwalken. Qwa vrijheid, daar wil ik haar in de meivakantie wat meer in gaan loslaten, want straks op de middelbare school moet dat ook nu eenmaal. Ze wil wel gaan sporten, maar dat is nog in de onderzoekende fase ( ze heeft wel gesport hoor, maar dat is alweer even geleden). Het ging mij er meer om dat ik het niet nodig vind dat ze om half 4 achter de pc kruipt en daar pas vanachter vandaan komt op het moment dat het eten op tafel komt, want zo gaat het soms echt. Ze kan net gedag zeggen als wij thuiskomen maar dat is het dan ook wel, bovendien doet ze niets nuttigs op die pc, spelletjes, clips op youtube kijken en een beetje hyven inderdaad. We hebben nu na een goed gesprek met haar afgesproken dat ie om 17.00 uur pas aangaat, daar gaat ze zich gewoon aan houden. Daarnaast zoeken we wel nog steeds naar een ander tijdverdrijf om te doen, en dat blijf ik lastig vinden.

Sarcas

Sarcas

25-01-2011 om 11:48

Nut

Hmmm, het moet dus iets nuttigs, binnenshuis zijn, dat maakt het er niet makkelijker op. Valt ze inderdaad misschien enthousiast te maken voor lezen? Af en toe naar de bieb om de boeken te vervangen en klaar ben je. Verder zou ik eigenlijk weinig nuttigs weten. Knutselen of tekenen heeft natuurlijk ook maar beperkt nut.

Wat zou je zelf leuk hebben gevonden, rekening houdend met dezelfde beperkingen & mogelijkheden?

S.

Puck

Puck

25-01-2011 om 12:16

Sarcas, binnenshuis?

Sarcas, ik maak eigenlijk nergens uit op dat het binnenshuis moet zijn. Heb ik daar overheen gelezen of heb jij dat zelf geïnterpreteerd?
Ik zit aan iets van streetdance oid te denken. Is ze ook direct lekker actief bezig.
Mijntje:ik vraag me af wat je dochter zelf wil. Je geeft aan dat JIJ het niet nodig vindt dat ze de hele middag naar beeldschermen staart en dat JIJ het moeilijk vindt om iets te kiezen. Lijkt me vrij essentieel dat je dochter zelf iets kiest wat ze leuk vindt. Dat jij daarbij hier om ideeën vraagt is prima, maar kun je aangeven in welke richting je dochter zelf denkt. Wat vindt ze leuk?

Computers

Valt me op dat het computergebruik altijd goed is voor weerzin bij ouders. Ik heb weleens een kranteartikel gelezen over een Marokkaanse vader die juist een computer voor zijn kinderen aanschafte om te voorkomen dat ze slechte gewoontes zouden opdoen bij het op straat slieren. Ik vind het een geweldig medium, zelf werk ik ook de hele dag op mijn pc en de variatie is duizelingwekkend evenals de vaardigheden die ze opdoen en de sociale contacten die ze leren maken. En ja, natuurlijk deel ik met mijn kinderen waar ze dan mee bezig zijn. En natuurlijk moet het in balans zijn met de rest van hun leven.

De volgende is dat kinderen en zeker mijn kinderen de hele dag al verplicht de agenda van anderen moeten volgen en zich sociaal gedragen. Het is fijn als dat even niet hoeft en je doet waar je zin in hebt. Ik stel me voor dat veel meer kinderen dat hebben. Zo'n dag is gewoon hardstikke druk voor kinderen. Even tot jezelf komen is geen overbodige luxe.
Daarna begint het sociale gebeuren weer, eten maken, daarna huiswerk maken, spelletje doen, douchen, kleding klaarleggen enzovoort. Sporten of muziekles.

Het fijnste vond ik het als ik op straat even geen controle had van mijn ouders, maar ik kom dan ook uit een hele andere tijd. Die tijd komt niet meer terug. En ja, vroeger las je boeken, meer was er niet, maar tegenwoordig hebben we beeldtaal en lezen. Zoon leest ook de krant en voor school moet hij boeken lezen, die krijg ik in zijn vrije tijd echt niet meer zo ver.
Dochter speelt nog steeds eindeloos met haar poppenhuizen, maakt ook zelf attributen en houdt hele dialogen. Maar ook met de WII kan ze zich eindeloos vermaken. Net wat ze wil.

Bovendien wil ik ook niet allemaal experimenten waar ik niet bij ben of vriendjes over de vloer, echt niet. Dat doen ze maar weer als ik thuis ben.

Nyntje

Nyntje

25-01-2011 om 12:50

Sport ed

op de dagen dat ik niet thuis ben, kan er niet gesport worden, dat wil ik simpelweg niet ( nog niet) dus dat worden dan de dagen dat ik thuis ben en niet werk of in het weekend. Inmiddels zijn we er al uit wat ze wil gaan doen, dus kwa buienhuisacctiviteit komt het wel goed. Aan de andere kant snap ik ook dat tijden anders zijn, wij hadden geen pc vroeger en keken alleen op woensdagen in de middag tv. En ja, ik werk ook hele dagen met de pc, maar ik wil niet dat mijn kind zolang achter de pc zit en alleen maar stommigheid bekijkt. Want dat is toch wat ze doen, tuurlijk, het is een vorm van ontspanning en het mag ook, maar niet 3 uur per dag en daarnaast ook nog eens ruim 1.5 uur tv kijken, dat is echt te veel. Ze leest zeker graag en veel, maar dat komt denk ik niet echt bij haar op, na ons gesprek gisteren zal er wel eea veranderen wat dat aangaat, maar ik heb de vraag hier neergezet in de hoop dat iemand creactieve ideeen had of tipt! Ik snap ook wel dat het niet meevalt om tips te geven, maar ik moet toch niet de enige moeder zijn die zich hier druk om maakt?

Puck

Puck

25-01-2011 om 13:49

Nyntje

En wat gaat je dochter dan nu aan activiteit doen. Je vraagt hier om tips, krijgt een aantal dingen, zegt dat ze wat gekozen heeft. Meld dan ook even WAT het nu geworden is. Je verwacht dat je niet de enige bent met het probleem, misschien hebben anderen wel wat aan jouw tip.

Nyntje

Nyntje

25-01-2011 om 14:08

Activiteit

Nou, dat is niet helemaal waar, ze heeft na overleg met ons wat kleine ideeen gekregen en afspraken gemaakt maar dat is alleen voor iets binnenshuis. Dus minder lang achter de pc, boek lezen oid. Concreet verder nog niets, Verder zal ze gaan zwemmen en badmintonnen in het weekend of op woensdagavond ofzo.

Maylise

Maylise

25-01-2011 om 14:48

Zelf bedenken

Wij kunnen misschien wel activiteiten bedenken maar of je dochter het ook leuk zal vinden is een tweede. Mijn zoon bijvoorbeeld is na school bezig met computer spelletjes, huiswerk, lego, playmobil, stripboeken lezen, voetballen of skaten op straat met vriendjes, crossfietsen met vriendjes...
Mijn dochter is al wat ouder en zit op de middelbare school dus die heeft niet zo veel tijd meer want vooral veel huiswerk. Daarnaast vind ze het leuk om te lezen, sociale netwerken bijhouden op de computer, foto's bewerken en foto albums maken op de computer, andere dingen ontwerpen/maken op de computer of van knutsel materiaal zoals kaarten en kalenders, puzzels maken, verhalen schrijven, schilderen, tekenen, skaten, badminton spelen op straat, karaoke met vriendinnen, opmaken en experimenteren met kapsels samen met vriendinnen...
Mijn dochter zou in de situatie van jouw dochter waarschijnlijk proberen om elke middag een vriendin uit te nodigen. Zij houdt erg van gezelschap.

Maylise

Lou

Lou

25-01-2011 om 14:58

Wat wil ze zelf

Het is al een paar keer gevraagd maar volgens mij nog niet beantwoord: wat wil ze zelf, rekening houdend met het verbod op tv/computerspelletjes tot 17 uur? Of kan ze zelf helemaal niets bedenken?

Mijn dochter is jonger (9) en blijft nog niet zo lang alleen thuis maar wat zij zou doen is: piano spelen, lezen, tekenen, schilderen, knutselen, met de katten spelen, breien, oma bellen, rommelen in haar kamer, dagboek schrijven. Misschien zit er iets tussen voor je dochter?

Een typcursus is ook een heel goed idee, trouwens. Zou dat wel mogen, iets zinvols aan de pc?

Nyntje

Nyntje

25-01-2011 om 15:37

@lou

Sorry, het is inderdaad al een paar keer gevraagd, maar ze weet niet wat ze zelf wil. Ze had wel een lijstje gemaakt waar oa. dagboek, schrijven, rommelen in kamer opstaat, maar meer ideeen had ze (nog) niet. Ze is zelf niet zo creatief, daar zit het misschien ook wel in. Ze mag best iets op de pc doen zoals bv een cursus, maar typecursus hebben we het al over gehad en dat vind ze stom!! Het is geen makkelijke tante, bovendien ziet ze alles snel zwart/wit en kan ze moeilijk tegen kritiek, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt. We zullen het er vanavond en de komende dagen nog uitvoerig over gaan hebben en ik hoop dat we dan tot wat ideeen kunnen komen. Ik weet dat ik van jullie ook nogal wat vraag en wil niet alles afkraken, maar een meisje van bijna 12 gaat niet meer tekenenen of knutselen volgens mij, in ieder geval vind zij daar niets aan en met alle respect maar met een poes aaien ben je ook zo uitgeknuffeld. Ik vind het ook jammer dat ze zelf nergens een passie voor heeft, geen muziekinstrument, sport of iets anders. Ik had dat zelf als kind ook niet en heb dat wel altijd als een gemis ervaren, misschien til ik daarom wel zo zwaar aan het vervelen wat ze in mijn ogen doet. Ik denk gewoon, ga wat nuttigs doen! Wij proberen haar te stimuleren voor het een en ander, maar dat loopt altijd zo moeizaam. De jaren dat ze activiteiten heeft gedaan in vorm van sport was telkens maar 1 a 2 jaar en dan was ze het weer zat. Echt jammer.

Lou

Lou

25-01-2011 om 15:57

Nyntje

Tekenen doe ik zelf ook als hobby, daar ben je niet snel te groot voor maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor. De poes aaien was ook niet een tip waarvan ik dacht: wow, daar kan de dochter van Nyntje fijn mee aan de slag de hele middag. Maar wat je wel kan doen met al die mini-activiteiten: laat haar zelf een lijstje maken met alles wat ze thuis leuk vindt om te doen. Of liever nog, een hele lange lijst. Vaak kun je op het moment dat je je verveelt niet op het juiste idee komen. Dan kan ze op haar lijst kijken. Eerste activiteit voor een middagje alleen: een lijst opstellen. Ook al doet ze nooit iets van die lijst, wellicht brengt een opgeschreven plannetje haar wel weer inspiratie voor iets heel anders.

tonny

tonny

25-01-2011 om 16:35

Even over de computer en andere vrijetijdsbesteding - beetje o.,

een heel bescheiden deel van mijn tijd breng ik door als 'handwerkjuf' en het valt me op dat kinderen steeds minder handig zijn met praktische dingen. Er is een verschil met toen ik 15 jaar geleden begon.

Knutselen etc. houdt voor veel kinderen op als de kleutertijd voorbij is, heb ik 't idee.

Computerspellen geven meteen resultaat, ze zijn spannend, snel, je hoeft er geen moeilijke dingen voor te doen (draad door de naald, knoopjes leggen, klitten ontwarren, stofjes knippen, vormen opvullen en dichtnaaien) en je hoeft ook niks op te ruimen; noch heb je last van een onwillige schaar, een prik in je vinger en noem maar op. En dan heb ik het hier alleen over textiel. Hetzelfde geldt voor werken met hout, met metaal, ander soort bezigheden.

Ik weet best dat er altijd al kinderen/mensen zijn die totaal geen aardigheid hebben in geknutsel en zo; maar ik heb 't idee dat dit aantal sterk is gegroeid.

Er zijn vast scholen waar men veel energie steekt in creatief bezig zijn met allerlei materialen, vooral als er leerkrachten zijn die daarmee affiniteit hebben natuurlijk!

Voor de vraagstelster: is er een crea-workshopinstantie in je woonplaats? Daar zijn vaak ook workshops voor kinderen. Wie weet ontdekt ze daar iets waar ze aardigheid in heeft?

Muziek

Koop een leuk instrument, boekjes van de bieb en lekker muziek maken. Of laat haar tekenen, schilderen of knutselen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

25-01-2011 om 20:02

Toch zelf laten verzinnen

En toch zou ik het 'probleem' bij haar zelf neerleggen. Laat haar maar ervaren hoe het is om een middagje niets te doen; je vervelen maakt creatief! Zet eventueel een timer op de computer, zodat ze niet uit verveling toch achter de computer duikt.
En verder: wat doet ze als jij wél thuis bent? Ik neem aan dat je dan niet voortdurend dingen samen doet, en dat ze ook lekker zelf bezig is? Dat kan ze dan toch ook doen als ze alleen is? Ik geloof dat ik het moeilijk te bevatten vindt dat een moeder dingen moet aandragen waarmee dochter twee uurtjes tijd kan vullen...

Jesse_1

Jesse_1

25-01-2011 om 20:58

Ok, iets meer crea

Legpuzzels (daar kun je úren mee doen), breien, haken, borduren. Of houdt ze van 'denk'puzzels (in de serie 'rush hour' etc)?

Ik zou het omdraaien..qua tijd

Ik vind meteen uit school juist de meest aangewezen tijd om even 'niks' te doen. Na een lange dag en je hoofd de hele tijd gebruiken heb je het toch wel even gehad??? Dus stom t.v. kijken inderdaad of computeren of (dat heeft dan weer mijn voorkeur) krantje lezen. Het moet in ieder geval niet te inspannend of nadenkend zijn.
Als ik uit mijn werk kom wil ik óok even relaxen, hoofd leeg, even alles loslaten. Gewoon suf blader de blader dat krantje doorkijken (zonder werkelijk wat te lezen) of zapper de zap de t.v. kanalen langs zonder werkelijk wat interessants te zien. Even maar. Half uurtje en dan kan ie weer.....
Ik zou er werkelijk niet aan moeten denken dat een ouder mij zou verplichten om meteen wéér iets te 'moeten' doen nadat ik net thuis kom. Als ik niks 'moet' doen (aardappels schillen etc.) en er is ook niemand die mij stoort kan het best zijn dat ik 1,5 uur in die relaxstand blijf hangen. Maar eigenlijk is het altijd wel zo dat ik iets 'moet' of dat er iemand thuis komt (en die heeft wel iets te vertellen) en dat ik dus na 30 minuten uit die relaxstand ga of moet. Maar dat maakt niet uit, na 30 minuten ben ik als herboren....
Ik zie dat bij mijn kinderen ook.
Moe van school, niet echt mee te praten, even niks doen (in hun geval computeren of t.v. kijken) en hoppa daar gaan ze weer (huiswerk maken, van alles vertellen, iemand bellen,muziek studeren, tekening maken).
In jullie geval zou ik het dus omdraaien.
Eerst even computeren en na 30 minuten iets anders (hobbymatig kan).
Ik denk dat dat stukken beter gaat werken.
groeten albana

Vic

Vic

26-01-2011 om 10:44

Mijn dochter

Mijn 11-jarige is een dag per week alleen thuis van 15.30 tot ca. 17.45 uur. Volgens mij besteedt ze haar tijd hetzelfde als wanneer ik thuis ben. Komt thuis, neemt wat te drinken en eten, en zet dan de pc aan. Zo nu en dan kijkt ze ook wel tv, of knutselt een beetje, maar de pc is haar favoriete activiteit. Dan doet ze ook wel 'nuttige' dingen als verhalen schrijven en ontwerpjes maken voor haar knutselwerken.

Vera*

Vera*

26-01-2011 om 11:16

Je laat het gebruik van de pc maar hebt voor elke middag dat ze alleen thuis een paar klusjes. Dit kun je dan varieren van aardappels schillen en groente schoonmaken voor de avondmaaltijd tot het poetsen van de badkamer en stofzuigen of de was opvouwen.
Voordeel voor jou is dat je zelf minder tijd kwijt bent aan de huishoudelijke beslommeringen en dat je dochter haar eigen tijd verder kan indelen.

Vera

Wilma

Wilma

26-01-2011 om 16:52

Tonny

Laat ik nu morgen op school eens niet knutselmoeder zijn, maar handwerkmoeder. Bij m'n dochter in groep 3, ze gaan borduren op een kaart. Ik ben het wel met je eens hoor, wat je zegt over handwerken enzo.
Gelukkig dus bij ons op school nog wel leerkrachten die zoiets leuk en belangrijk vinden. In groep zes bij m'n zoon destijds zaten ze echt állemaal te vingerhaken en dan maar meters maken, vond ik ook altijd zo'n gezellige aanblik!

Groetjes, Wilma

Wilma

Wilma

26-01-2011 om 16:57

Hier na school ook eerst voor teevee of pc

en precies zoals Albana beschrijft, nauwelijks nog mee te praten. Hij moet echt even afschakelen en dat mag van mij. Na een tijdje zie je vanzelf dat ie weer wat praatjes krijgt en dan kan ie weer aan z'n huiswerk.

Groetjes, Wilma

Fiorucci

Fiorucci

27-01-2011 om 07:09

Ehm vera

Ik vind even eten voorbereiden toch van een geheel ander orde dan een badkamer soppen hoor. Ik deed dat weleens op een zaterdag, maar dan kreeg ik er wat voor,want dat is toch een behoorlijke klus zeg! Doe jij dat ook als je net uit je werk komt?

Vera*

Vera*

27-01-2011 om 11:35

Fiorucci

Met eten voorbereiden had ik meer aardappels schillen en groenten gesneden in een pan klaar hebben staan in gedachten.
Dan vind ik dat toch minder werk dan de badkamer.

Vera

Fiorucci

Fiorucci

27-01-2011 om 11:41

Vera

Ik heb het over die badkamer, dat is veel werk!

Moek

Moek

27-01-2011 om 13:16

Naaien

Is ze geïnteresseerd in mode en heeft ze veel geduld? Er zijn naaicursussen in buurthuizen, ook voor kinderen, waarmee ze ook thuis aan de slag kunnen. Dan kan ze precies maken wat ze wil voor weinig geld.

Overigens doe ik niet moeilijk over de PC. Ze komen meestal ruziënd en niet aanspreekbaar uit school en zijn na een paar uurtjes computeren weer fris als een hoentje. En ik vind mezelf een mooie om er iets van te zeggen, ik zit zelf steeds op OO...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.