Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

23-12-2010 om 10:18

Hoe belangrijk is rust?

Beetje malle vraag misschien. Dochter zit nu vijf weken op school en was vorige week ontzettend moe. Helaas kon ik haar niet thuishouden omdat wij allebei moesten werken. Bij het kerstdiner heeft ze zelfs gehuild van uitputting. Mijn voornemen was dus: een rustige kerstvakantie.
Maar hoe gaan die dingen, elke dag loopt vanzelf vol. Tante komt langs met de kinderen, broer en vriendin blijven eten, buurmeisje komt spelen, kind wil zelf graag zwemmen dus daar ook een afspraak voor gemaakt, vriendin uit Amsterdam komt een nachtje logeren, eerste en tweede kerstdag ook volgepland met eerst opa/oma en vervolgens gourmetten met alle zussen en aanhang, en ga zo maar door. Uiteindelijk is het dus helemaal geen rustige kerstvakantie, ik heb zelfs moeite om nog een dag te vinden om met haar naar de dierentuin te gaan (ik heb vrijkaartjes die voor 31-12 benut moeten worden).
Op zich is dochter dol op visite en lijkt ze er dus geen last van te hebben, maar de twee weken keutelen die ik had ingepland komen er niet van. Rust ze dan wel voldoende uit? Moet ik de dierentuin of die vriendin of iets anders afzeggen om dochter te ontzien, of is dat niet nodig? Ik vind het echt belangrijk dat ze niet teveel op haar bordje krijgt als beginnende kleuter. Wat kunnen jullie kleuters aan, hoe doen jullie dat met het inplannen van rust?
Groetjes
Massi (heeft gewoon teveel familie, haha)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Massi

Ik zou het wel weten... maar het is voor iedereen anders.

De meeste kleuters doen er flink wat maanden over om helemaal te wennen. Beginnen in de drukke Sint en Kersttijd is vaak heftig voor ze.
Maar als jij die leuke dingen zo'n hoge prioriteit geeft dan zijn ze kennelijk zo belangrijk voor jullie?

Ik heb, ook voor mezelf, vaak wel het streven om een Rustblok in te bouwen. Een paar dagen niets. Niet reizen ook vooral. Ik zou dus de dierentuin en het zwembad laten zitten.

Voor mijn gevoel is het kinderleven tegenwoordig drukker dan vroeger. Vraag me niet waarom. Heel veel kinderen in mijn omgeving, vooral als ze iets ouder zijn dan jouw dochter, geven zelf ook aan dat ze vooral thuis willen blijven. Waar wij saaie zondagen moesten uitzitten kunnen ze zelf niets leukers bedenken! In de loop der jaren hebben wij ons daaraan aangepast. We doen minder dan we zelf als kind zouden hebben willen doen.

Guinevere

Guinevere

23-12-2010 om 11:08

Best belangrijk

Ik denk dat het zeker voor zo'n uitgeputte kleuter belangrijk is om éven niets te moeten en gewoon de hele dag met een fornuisje te kunnen spelen en een filmpje te kijken.
Die dierentuinkaartjes zou ik iemand kado geven, het zwembad afzeggen. Mensen die op bezoek komen: daar kun je nu niet meer aan ontkomen natuurlijk. Maar probeer het niet te hectisch te maken voor haar. Zorg dat ze ook op die dagen op tijd in bed ligt. Een buurmeisje dat komt spelen lijkt me niet heel heftig en gewoon onder het rustige kleuterbestaan vallen, dat zou ik lekker laten doorgaan.
Zorg je ook dat je zelf genoeg rust krijgt trouwens???
En voor als de school weer begint: ik zie bij ons op school regelmatig uitgetelde kleutertjes op de bank liggen. Misschien een ideetje? Mijn zoon ligt daar binnenkort ook op, als ie naar groep 1 mag, ik zie de bui al hangen.

Twee dingen

Hier zijn drie dingen erg belangrijk om goed bij te kunnen tanken in de vakantie: elke dag zo lang mogelijk uitslapen en in pyjama lopen, elke dag wel op tijd naar bed en het liefst om de dag een "drukke" invulling van de dag. Of elke dag 1 ding ofzo.

Op dit moment is er pas 1 kind van de 2 aangekleed, ik ga zo alleen wat boodschappen halen en vanmiddag (16.00) gaan we naar de bios. Meer niet. We doen alles dus wel in een versnelling lager, dat werkt meestal goed.

Titel

Mijn titel moest dus zijn " drie dingen"

Clowntje

Clowntje

23-12-2010 om 11:46

Leuke dingen doen op je gemak

Hier 3 kinderen (5 1/2, 3 en ruim 1 jaar) die wel toe waren aan wat rust na alle spannende tijden. Wat hier het beste werkt is de dag lekker langzaam beginnen, lang in pyjama lopen, lekker een beetje aanrommelen en dan 's middags iets leuks gaan doen. De hele dag binnen wordt meestal uiteindelijk ruzie. Vooral dat langzame opstarten doet hier wonderen, vinden ze heerlijk.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-12-2010 om 12:55

Reactie

Dochter en ik starten elke dag langzaam op. Ze komt bij mij in bed liggen als ze uitgeslapen is en loopt tot zeker tien uur in pyjama rond. En inderdaad, een dagje bij oma is voor haar vrijwel hetzelfde als een dagje thuis, ze komt daar al haar hele leven zeker twee keer in de week.
Wat de dierentuin betreft, ik vind het doodzonde om die kaartjes niet te gebruiken, maar de dierentuin in kwestie is nu dicht vanwege het gevaar van afbrekende takken - het zou dus zomaar kunnen dat we er niet eens naartoe kunnen.
Het probleem is ook, dit kind maak je niet blij met de hele dag thuis hangen. Dat is ze binnen de kortste keren zat. Ik moet dus voorzichtig een pad bewandelen tussen uitersten - en inderdaad zelf ook uitrusten, ik moet nog 13,5 week zwangerschap.
Iets afzeggen wordt lastig. Ze wil zelf zo vreselijk graag zwemmen en zoals gezegd vindt ze bezoek erg leuk. Wel zal ik erop letten dat ze elke avond om zeven uur in bed ligt (is tot nu toe bijna altijd gelukt).
Ach, ik maak me gewoon zorgen omdat ze aantoonbaar vermoeider is dan anders (valt zomaar in de auto in slaap bijvoorbeeld) en ook veel kribbiger. Ze kan blijkbaar emotioneel ook minder hebben. Tel daarbij op dat ze misschien toch ook ergens doorheeft dat de nieuwe baby verandering zal brengen. Ik wil haar beschermen en weet niet zo goed hoe.
Ze speelt nu met vriendinnetjes, ik ga haar zo ophalen en dan doen we de rest van de dag heel weinig - wat dingen in de garage zetten, een beetje samen koken. Hopelijk krijgt ze toch genoeg ontspanning.
Groetjes
Massi

Maylise

Maylise

23-12-2010 om 14:58

Rust

Ontspanning is belangrijk maar of rust belangrijk is hangt van het kind af. Sommige mensen ontspannen meer als ze bij andere mensen zijn of zich in de drukte bevinden.
Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat tweede, derde en verdere kinderen vaak veel minder mogelijkheden hebben tot rust dan oudste kinderen. Als jouw tweede over een paar jaar een kleuter is dan heeft ze ook een wervelwind van een oudere zus in huis die heel wat reuring met zich meebrengt. Toch lukt het tweede en verdere kinderen ook om zich te ontspannen en over die vermoeidheid heen te komen. Bij de oudste kan je vaak je nog aan het kind aanpassen maar jongere kinderen moeten zich eerder aanpassen aan de rest.

Ik vind jullie kerstvakantie plannen niet extreem druk klinken. Geen verre reizen maar kleine uitjes in de omgeving (zwemmen, dierentuin) en verder veel bezoek. Ik vind het rustig en ontspannen klinken maar dat zegt misschien meer over mij.

Overigens is December natuurlijk sowieso een hele vermoeiende maand voor kleuters. Als straks het saaie Januari weer is aangebroken dan komt er vanzelf meer rust. Ook op school is het dan voorlopig even afgelopen met leuke dingen die vermoeiend zijn maar komt er weer wat routine in. En als je straks zelf met verlof bent dan kun je haar ook af en toe een middag thuis houden.

Ik zou gewoon lekker met de flow meegaan en als het kind wil zwemmen dan gewoon een middag gaan zwemmen.

Massi Nissa

Massi Nissa

23-12-2010 om 15:21

Maylise!

Daar zeg je zo wat! Ik ben zo dement als een koploze kip, ik had nog helemaal niet bedacht dat ik haar straks tijdens mijn verlof ook eens thuis kan houden. Het is wel erg met me gesteld.
En inderdaad, als oudste/enige heeft ze natuurlijk meer in de melk te brokkelen dan de tweede ooit zal hebben. Ik vind het gewoon lastig om af te wegen wat teveel is wat ze wel kan hebben, juist omdat het -net wat jij zegt- een kind is dat enorm geniet van mensen om zich heen.
Het dwarse gedrag schrijf ik toe aan moeheid, maar misschien moet ik verder kijken en gaan aannemen dat het erbij hoort op deze leeftijd. Ze schiet gewoon veel sneller in de stress tegenwoordig.
Ik heb zelf erg zin in de dierentuin, dus ik hoop dat hij nog opengaat voor de 31e. Desnoods gaan we maar twee uurtjes, dat kan ook. Ik hoorde trouwens van iemand die net is geweest dat alle dieren binnen zitten en dat er dus niet zo gek veel aan is.
Groetjes
Massi

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-12-2010 om 19:52

Hmm

Ik zou geen visite afzeggen, gewoon rustig opstarten en afentoe even bijkomen met een filmpje. Mijn zoon is ook duidelijk moe van alle decemberactiviteiten op school, maar van de hele dag bankhangen wordt hij echt niet beter (en ik ook niet )

Als het trouwens gaat om de dierentuin bij ons in de buurt, die hebben de laatste week van december ook avondopenstelling. Is heel gezellig, vanaf vijf uur rondleidingen in het donker. Er zijn dan overal lichtjes en vuurkorven. Uurtje lopen, patatje eten en om zeven uur in bed!

Chippie

Chippie

23-12-2010 om 20:54

Kijk naar je dochter...

Ik zou even goed naar je dochter kijken. Kan ze zich ontspannen? Ik denk dat de stress van hup-hup-ontbijten-hup-hup-naar-school-bso-etc al heel veel scheelt. En twee nichtjes ipv 25 andere kinderen en een juf schelen natuurlijk ook.
Normaal wordt hier niet veel tv gekeken maar de eerste dagen van de vakantie dus lekker wel. Vanmorgen met de drie kids in bed tot 11.00 uur de Kameleon gekeken. Heerlijk! Dierentuin zou ik wel doen hoor, maar dan lekker relaxt.

Tango

Tango

23-12-2010 om 21:49

Maak je niet teveel zorgen

Of ze wel aan haar rust toekomt. Het komt op mij nu over dat je er wel erg gespannen mee bezig bent. Zoals je zelf al schrijft doe je je kind er geen plezier mee met de hele dag binnen zitten. Jezelf dan waarschijnlijk ook niet, dus daar schiet je niets mee op.
Wat wij doen is meestal het volgende: 'morgens lekker langzaam opstarten: uitslapen, rustig ontbijten, dvd'tje kijken, laat aankleden. 's Middags doen we dan meestal een activiteit zoals een uitstapje, bezoekje, zwembad etc. Een hele dag thuis is hier ook geen aanrader. Gisteren heb ik dit gedaan, ook een beetje met het idee dat deze vakantie wel erg druk gestart was met een weekendje weg. Pff, ik had er spijt van: ruzie makende en verveelde kinderen.
Volgens mij komt jouw dochter prima aan haar rust toe op deze manier. En heus, als ze weer naar school gaat is ze weer moe. Want starten met school is gewoon vermoeiend. Je kunt haar inderdaad rustig weer een dagje thuis houden als ze dat nodig heeft, maar dat had je zelf al bedacht.
Succes, het zal best pittig zijn zo bij elkaar: drukke feestdagen, zwanger. Denk ook vooral aan jezelf: af en toe een dvd-tje aanzetten zodat je zelf even kan rusten of een boek kan lezen.

Massi

Volgens mij doe je het goed hoor. Kijk naar je dochter en als je echt ziet dat ze oververmoeid is dan zeg je toch iets af? Of als het past kijken of ze 's middags nog kan slapen in bed of een ritje in de auto zo plannen, tenzij ze dat al doet? Ik probeer zoon (morgen 4!) eigenlijk nog 2-3 keer per week een dutje te laten doen.

Massi Nissa

Massi Nissa

24-12-2010 om 08:48

Ach ja, die zorgen

Het klopt hoor, ik maak me teveel zorgen om haar. Ik denk dat ik ook in mijn achterhoofd heb dat er straks een tweede komt en dat ik haar dan vooral niet mag verwaarlozen. En niet onbelangrijk, ze is de laatste tijd sinds ze op school zit sneller boos of verdrietig. Ik wil haar daarmee helpen, maar weet nog niet helemaal hoe. Moet ik streng zijn en de grenzen elke keer duidelijk maken, moet ik een beetje meeveren omdat dit een lastige tijd voor haar is, waar is ze bij gebaat?
Hoe dan ook, het is fijn om te lezen dat jullie ons kerstvakantieprogramma wel mee vinden vallen. En de hele dag thuis op elkaars lip is helemaal niets, dat is een ding dat zeker is.
Roosje, ik zal eens kijken bij die avondopenstelling, klinkt erg leuk!
Groetjes
Massi

En oma?

Misschien kan oma een keertje je dochter een middag thuis houden als ze straks weer naar school is? Als het het idee hebt dat ze weer erg moe is is dat misschien een optie?
Mijn dochter heeft nu 2 nachtjes gelogeerd bij opa en oma, voor ons erg saai, maar voor haar heerlijk, lekker spelen, lekker verwend worden, ze komt helemaal bij!

Massi Nissa

Massi Nissa

25-12-2010 om 07:34

Oma

Oma woont behoorlijk ver weg, die zou dan naar onze woonplaats moeten rijden om haar op te halen. Doen we alleen als ze niet lekker is.
Ze moet gewoon even buffelen tot mijn verlof ingaat, met de voorjaarsvakantie.
Vanavond gaan wij ook bij opa en oma logeren, heerlijk!
Groetjes
Massi

Blijft voorlopig

Hoi massi,
onze dochter gaat sinds augustus naar school en nog is ze elke dag moe. Als ze uit school komt wil ze niets meer, alleen pyjama aan en hangen.
Zelfs na een weekend niets doen,ontspannen en hangen is ze op maandag weer moe.

volgens mij doe je daar niets aan, behalve op tijd naar bed, gezonde voeding, en ontspanning.
en voor de een is dat niets doen en voor de ander is dat naar het zwembad.

Kijk naar je kind, vraag wat het wil. als zij het goed vindt zo, laat het dan.
Voorlopig blijven ze moe de eerste maanden

Massi Nissa

Massi Nissa

26-12-2010 om 21:52

Berber

Haha, verstikt in extra aandacht. Tja, ik ben natuurlijk in mijn hoofd al veel bezig met het nieuwe kindje en voel me al bij voorbaat een beetje schuldig. Aan de andere kant is het juist ontzettend leuk om een broertje of zusje te krijgen, dus zo zielig is dochter helemaal niet. Ze oogt gewoon zo kwetsbaar de laatste tijd, veel verkouden, snel huilerig, ineens van die onzekere buien. Gelukkig hebben we net twee heerlijke dagen met familie achter de rug en fietste ze overal zonder problemen tussendoor.
Groetjes
Massi

liora

liora

27-12-2010 om 16:27

Massi

Zo herkenbaar! Straks als de baby er is zal je je oudste waarschijnlijk overladen met aandacht. Ik heb mijn oudste nooit vaker voorgelezen en nooit meer spelletjes met hem gedaan als toe de jongste net was geboren.
Ik las hem voor en deed nog een spelletje voordat hij naar bed moest, soms met baby aan de borst, als alles maar normaal bleef voor hem.
Wat het dus niet bleef want dat deed ik daarvoor nooit in die mate, haha.

Maar met het wegebben der emoties, wordt ook dat weer normaal. Tot op het punt dat je het totaal niet zielig vindt als oudste daadwerkelijk weleens wat te weinig aandacht krijgt. Daar blijf ik nu volkomen rustig onder, lijkt me bij tijd en wijle zelfs goed voor hem.

En weet je, hij heeft een broertje gekregen en dat is oneindig veel geweldiger dan ik me ooit had kunnen voorstellen, voor hen allebei. En dat is alles waard!

Liora

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.