Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
koentje

koentje

27-04-2010 om 10:54

Hoe doen jullie dat broodje hartig/broodje zoet

Als ik mijn zoon laat kiezen eet hij alleen zoet op brood. Wij stellen toch de eis dat hij altijd eerst een broodje hartig eet.
Nu wil het geval dat hij niets lekker vindt aan hartig; vaak heeft hij iets wat hij een tijdje lekker vindt, maar dan in eens niet meer. Kaas , worst, met alles aan hartig gaat dat zo.Ik word er helaam niet goed van, het is een eeuwig gezeur!
Onze regelk is ook dat pindakaas een keer per dag als hartig beleg maqg gelden. Anders zou hij alleen pindakaas eten. Hoe doen jullie dat en wat kunnen jullie mij adviseren?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

27-04-2010 om 11:11

Boeit mij niet zo

ik heb er geen regels voor. Alleen doen we in principe niet 2 keer achter elkaar hetzelfde. Dus niet 2 boterhammen met hagelslag. Maar 1 met hagel en 1 met appelstroop mag wel. Als ik de indruk heb dat kinderen heel veel boterhammen aan het eten zijn voor de lekker (verse boterham met hagel is bijna een koekje dan zet ik er wel een rem op.
Verder laat ik het los. In de broodtrommel doe ik wel 1 hartig en 1 zoet. En dat eten ze altijd op....

soepstengel

soepstengel

27-04-2010 om 11:15

Geen regel

zoon eet smorgens altijd 2 boterhammen met pasta en smiddags 4 boterhammen met kaas...al maaaaaanden.( vorige periode was boterhamworst tussen de middag, de pasta is al jaren zo)
Dochter eet smorgens pasta en neemt smiddags meestal vlees/smeerkaas/kokosbrood/pasta mee naar school. Net waar ze zelf zin in heeft, ze maakt het smorgens klaar.

Mamvantwee

Mamvantwee

27-04-2010 om 11:17

Geen regels

Bij ons zijn er geen regels over hartig of zoet beleg. We hebben reuzegoede eters, en ze kunnen best drie boterhammen met chocoladevlokken eten, maar net zo goed kaas en worst. Maar ik heb er nooit een probleem in gezien. Als het gaat om gezond of niet, is er nog wel een discussie te starten of jam niet gezonder is dan (volvette) kaas!

Mijn tip is: laat alle regels los. Maak er geen strijd van aan tafel. Zet alleen een grens op het aantal boterhammen (indien nodig, zoals bij ons). Jij ontspannender, je kind ook.

(Ik ben overigens zelf wel opgevoed met de regel 'eerst hartig - dan zoet').

groet, Mamvantwee

Hanne.

Hanne.

27-04-2010 om 11:18

Geen duidelijke regels

Wij hebben geen duidelijke regels. Ik wil graag afwisseling in wat ze op hun brood doen, maar vind hartig niet per se beter dan zoetig. Het ene bevat veel vet, het andere veel suiker. Afwisseling tussen verschillende soorten beleg vind ik wel belangrijk en dan bedoel ik niet per se hartig-zoet, maar ook verschillende soorten zoet en hartig afwisselen.

Meestal gaat dat vanzelf wel goed. Als ik het gevoel heb dat het wel erg eenzijdig begint te worden roep ik spontaan dat ze vandaag ook eens ander beleg moeten kiezen. Hoe ze het doen zal me dan een worst wezen. Oudste eet vaak 's morgens alleen hartig, en 's middags alleen zoetig. Middelste eet 's morgens tegenwoordig meestal zoet. Hiervoor heeft ze maanden lang alleen maar hartig gegeten 's morgens.

Pippin

Pippin

27-04-2010 om 11:20

Ook

Ook hier mogen ze het zelf weten. Ik zie echt niet in dat een boterham kaas gezonder of beter zou zijn dan een boterham vruchtenhagel. Kaas is vetter, kaas is zouter, kaas heeft meer voedingswaarde. Hetzelfde geldt voor veel vleeswaren.
Ik eet zelf ook nooit eerst een boterham hartig en dan zoet, hoefde dat vroeger van mijn ouders ook niet. Ik snap nooit zo goed wat het nut van die regel is.

Hanne.

Hanne.

27-04-2010 om 11:23

Niet lekker vinden

Koentje, zie nu dat het probleem ook is dat je zoon niets lekker vindt qua hartig beleg(althans niet lang achter elkaar).

Ik zou investeren in iets wat hij wel lekker vindt zoeken, desnoods hem zelf laten kiezen, en het dan in kleine verpakking halen. Kan hij er een paar dagen van genieten, en dan weer wat anders.

Wij hebben standaard ham/jonge kaas/smeerworst en smeerkaas in huis. En soms op verzoek van de kinderen iets anders (kipfilet, boterhamworst, sandwichspread, oude kaas, smeerkaas met ham oid). Dan worden ze wel 'verplicht' daar minimaal 1 boterham van te eten. Ze hebben het immers zelf uitgezocht!!

Bastet

Bastet

27-04-2010 om 11:29

Geen regels

Ik laat het mijn kinderen zelf uitmaken,de ene keer hebben ze een week lang zin in pindakaas,dan hagelslag of kaas.Aan beiden soorten beleg kleven nadelen,dus ze mogen het zelf weten.Ik vind het belangrijker dat er normale hoeveelheden beleg gebruikt worden,geen vijf cm. beleg.
Groetjes,bastet

Puck

Puck

27-04-2010 om 12:03

Waarom regels

Ik zie het nut niet zo van verplicht een broodje hartig eten voor zoet. Gezonder is het volgens mij niet. Veel vleeswaren en kaas zijn vet en net zo (on)gezond als zoet broodbeleg.
Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen met smaak en met gezelligheid aan tafel (geen gezeur, dat lust ik niet) hun brood eten.

liora

liora

27-04-2010 om 12:26

Ook geen regels

Is niet nodig hier: mijn zoon heeft soms een chocopasta-fase en soms een kipfilet-fase. Mij boeit het niet zo, ik vind het belangrijker dat het brood volkoren is.

Liora

Ik ken een gezin met 3 kinderen...

...waarmee mijn kroost vaak sleept die alleen op zondag zoet op het brood mogen. de rest vd week is het verplicht kaas en worst. Ik snap echt he-le-maal niks van die regel. Volgens mij is salami niks gezonder dan gestampte muisjes of jam.

Het enige gevolg van deze regel is dat ik zie dat als een van deze kinderen eens bij mij luncht, dat ze dan net zoveel boterhammen eten als ik soorten 'zoet beleg' in huis heb, om maar zeker te weten dat ze alles gehad hebben. (en ik HEB me toch een boel soorten zoet in huis...want onze kinderen lusten alles, en een pak vlokken of hagelslag bederft nooit, dus hier bruine hage, witte hagel, vlokken, vruchtenhagel, gestampte muisjes, jam, chocopasta, noem, maar op)

Eigen kroost heeft 'manies'. Dan is het weer weken chocopasta, dan is de oude kaas weer favoriet, of de anijshagel, of de boterhamworst. ik vind alles best.

Ingrid

Ahum

'waarmee mijn kroost vaak sleept'?

Proest. Nee..dat doen ze gelukkig niet. Ze sPeLen wel regelmatig...

Guinevere

Guinevere

27-04-2010 om 12:43

Heel andere regel

Mijn oudste van 7 wil niks op zijn brood. Alle soorten beleg lustte hij een tijdje, en dan wil hij ze niet meer, dus nu heeft hij besloten broodjes met niks te eten. Mij best, maar er gaat wel plantenmargarine op, dat is verplicht.
Mijn jongste van 3 eet meestal uit zichzelf een broodje of 2, 3 met smeerworst en daarna vraagt hij om pasta of vlokken. Dus bij hem regelt de afwisseling zich helemaal vanzelf.

Tink

Tink

27-04-2010 om 12:54

Gaat hier in fases

Jongste heeft momenteel een muisjesfase, de jongens al wekenlang een pindakaasfase. Kan zomaar morgen weer over zijn, dan willen ze opeens allemaal alleen maar smeerworst. Of appelstroop. Mij kan het niet schelen, als ze maar met smaak eten.
Aan het aantal boterhammen en de centimeters beleg (Bastet! haha) stellen we wel grenzen.
Soorten brood wisselen we af. Soms volkoren, soms maisbrood, soms tarwe, vaak veelzaden, een doodenkele keer wit (broodjes).

Geen regels

Hier geen regels. We hebben 3 kinderen, vooral toen ze kleiner waren hield er erg van kaas, de andere eet het liefst alleen maar vleeswaren en eentje die alleen maar zoet at. Prima, als ze maar eten. Nu ze ouder worden varieren ze zelf steeds meer.

Ook het aantal maakt me niet uit, nou ja een beetje dan, dat ze tenminste 1 boterham 's morgens eten. Verder mogen ze het zelf weten. Gaat al jaren prima.

Koentje laat het los, volgends mij heb je al genoeg te stellen met je zoon, hier idem zie zorgenkinderen, dus dat dit zo zonder regels gaat is alleen maar meegenomen, maar goed dat geldt dan voor ons hier thuis.

Groetjes, Pinkelot

koentje

koentje

27-04-2010 om 13:35

Hoezo maakt niet uit

er zitten in hartige belegsoorten zoals vleeswaar en kaas toch echt bepaalde eiwitten en vitamine die in de zoete strooiseltjes niet voorkomen. Dus dat het niets uitmaakt: dat is volgens mij echt niet waar.
Wat vind een voedseldeskundige daarvan?

Guinevere

Guinevere

27-04-2010 om 13:41

Koentje

Koentje, dat is waar van die eiwitten. Maar die hoef je toch niet via je broodbeleg binnen te krijgen? Een blokje kaas of een plakje worst als tussendoortje is ook heel lekker. Ik geef dat hier regelmatig als de kinderen het weer eens niet redden van de honger totdat het etenstijd is.
Overigens eet mijn zoon zoveel geraspte kaas over zijn spaghetti, dat het helemaal niet erg is dat hij geen kaas op zijn brood wil. Gehaktballetjes idemdito, die gaan per scheepslading naar binnen. En dat compenseert die worstloze broodjes volledig.

Koentje....

Ik neem aan dat je kind ook avond-eet? Of af en toe een tussendoortje? Dus dat ie het qua vlees-kaas-eieren etcetera niet alleen van het broodbeleg hoeft te hebben?

Ik ben geen voedseldeskundige, maar volgens mij gelden de 'normale' adviezen over wat een mens allemaal nodig heeft oha per dag of zelfs per week (iedere dag fruit, of 2 keer per week vis) Nergens voor nodig om iedere afzonderlijke maaltijd precies te componeren met ingredienten uit alle vakken van de schijf van 5 (of 4, of wat is het tegenwoordig)

Ingrid

Belegregel

De enige belegregel die we hebben is dat er normaal belegd wordt. Als je moet zoeken naar de boterham onder een laag wat ik veel wat, dan leg je er maar een boterham bovenop. En de volgende keer wat minder graag.

Hanne.

Hanne.

27-04-2010 om 15:19

Relatief

In hartig beleg zitten inderdaad andere dingen dan in zoet beleg, daarom ook mijn mantra dat afwisseling gezond is. Je kan niet bij elk maaltijd alles binnen krijgen.

Bovendien moet je je afvragen wat een plakje kaas (20 gram) en een plakje worst van 15 gram toevoegen aan de beker melk en het stukje vlees/de vleesvervanger wat 's avonds op het bord ligt.

En (en dan ben ik een pietlut) verplicht je je kinderen dan ook om bij iedere broodmaaltijd fruit en groenten te eten? Zitten nl ook hele belangrijke vitamines in.

Maylise

Maylise

27-04-2010 om 15:32

Geen verplichting

Wij eten thuis eigenlijk nooit zomaar alleen brood als maaltijd maar mijn kinderen krijgen wel brood mee naar de overblijf. Ze mogen zelf weten welk beleg. Mijn jongste zoon heeft nu al maanden een pindakaas fase. Hij krijgt dus elke dag een stapel broodjes mee met pindakaas. ik probeer hem wel eens te verleiden tot wat anders en heel soms wil hij maar vaak niet dus dan maar pindakaas + een broodje met pindakaas en banaan. Volgens mij helemaal niet zo ongezond en het is ook niet de enige maaltijd die hij per dag krijgt.

Mijn andere dochter en zoon vinden juist afwisseling fijn dus daar wissel ik vaker bij maar altijd in samenspraak met hun. Zij hebben alle twee overigens meestal hartig beleg op brood. Ik denk sowieso dat er zo veel verschillende combinaties van beleg mogelijk zijn dat wat afwisseling vaak best te doen is maar tegelijk blijven er altijd wat favo's over die en die willen ze dan vaker. Zo wil mijn dochter altijd graag gerookte zalm met komkommer of humus of gerookte kip met avocado. Dat is echt haar top 3 dus die maak ik vaak voor haar; Als ze een daarvan elke dag zou willen dan zou ik het ook best vinden. Afwisseling is wat mij betreft ook niet noodzakelijk.

Maylise

Talia

Talia

27-04-2010 om 16:46

Koentje

"er zitten in hartige belegsoorten zoals vleeswaar en kaas toch echt bepaalde eiwitten en vitamine die in de zoete strooiseltjes niet voorkomen. Dus dat het niets uitmaakt: dat is volgens mij echt niet waar."

Maar "zoet" beleg is toch niet alleen zoete strooiseltjes? Pindakaas, appelstroop, jam, marmelade, honing ... keus genoeg. En daar zitten ook vitamines/mineralen in. Alleen in zulke kleine hoeveelheden dat het ook op een andere manier kan worden verkregen. Een beker (karne)melk oid levert ook veel vitamines en mineralen op, zonder het vet wat in veel vlees en kaas zit.
Om nog een tip(je) toe te voegen: heb niet teveel ECHT ongezond zoet beleg in huis (dan gaat het om het beleg met chocola). Dan valt het wel mee met het ongezonde en kun je het wat meer loslaten.

tonny

tonny

27-04-2010 om 20:12

Geen regels

nou ja, eentje: je mag niet tweemaal hetzelfde beleg!

Verder: hartig en zoet is allebei op eigen wijze 'ongezond'. Zoet is te zoet, hartig vaak te vet en te zout.
Het is altijd wat en je kunt toch niet alleen maar boterhammen met banaan of schijfjes appel eten

tonny

Hanne.

Hanne.

27-04-2010 om 20:32

Waarom niet 2 het zelfde?

Ik heb nu een aantal keer gelezen, geen regels, maar niet 2x het zelfde? Waarom zou dat niet mogen. Ik bedoel, ik ben ook van de variatie, maar niet per se per maaltijd. Ik zie het meer over een langere periode.

Ik vind het heerlijk om tussen de middag 2 boterhammen met kaas te eten, maar 's morgens moet ik daar niet aan denken, dan wil iets zoets en eet ik twee boterhammen met jam oid.

koentje

koentje

27-04-2010 om 21:20

Ja, ik ga het los laten

ik heb besloten dat ik het los laat en hem zelf broodbeleg laat kiezen. Ik ga dan alleen wel vaker hartige tussendoortjes geven i.p.v. zoet.
Mijn zoon is een mager mannetje die onderin de groeilijn zit en tegen ondergewicht aan. Daarom zie ik er bezorgd op toe wat hij binnenkrijgt. Maar nu beinvloedt het de sfeer aan tafel negatief en dat is ook niet bevorderlijk.
Bedankt voor alle reacties!

Engelandvaarder

Engelandvaarder

27-04-2010 om 21:39

Hier wel regel

We hebben pas onlangs een regel ingevoerd, toen bleek dat onze dochter van 6 het presteerde om ongeveer een jaar lang alleen maar chocoladebeleg op haar brood te doen. Nu moet ze beginnen met iets hartigs (en gaat dan alsnog over op boterhammen met chocoladepasta). Naar school mag alleen hartig mee (schoolregel) en dat gaat prima.
De regel is nu een half jaar in gebruik, dochter lijkt zelfs blij met de duidelijkheid, en er is geen gezeur aan tafel.
Onze (oudere) zoon heeft altijd al voor variatie gekozen, voor hem was zo'n regel nooit nodig (maar hij geldt nu ook voor hem). Mij ging het niet zozeer om wat gezonder zou zijn, maar ik vind afwisseling belangrijk.
Jose

Geerdientje

Geerdientje

27-04-2010 om 22:00

Hartig = gezond?

Niet alle reacties gelezen dus mss is dit al eerder genoemd, dan mijn excuses.
Hier geen regel eerst hartig dan zoet. Thuis hebben we eigenlijk altijd zoet beleg. Waarom? We eten zelf altijd ook zoet en waarom dan opeens je kind hartig voorschrijven? Naar school krijgt hij wel altijd hartig, omdat dat gewoon beter goed blijft en niet een vieze zompige massa wordt.
Vleeswaren en kaas worden trouwens overgewaardeerd. Dergelijk beleg is eigenlijk best slecht, want erg vet. Dan beter een boterham met gekleurde muisjes

Fraz

Fraz

27-04-2010 om 23:11

Geen regels

regels. Dochterlief (oudste) is geen grote eter. Ben dus al blij als ze brood eet en het maakt mij dan echt niet uit wat ze op brood doet (toevallig altijd smeerkaas of gekookte worst). Ze houdt ook van een broodje gebakken ei of een tosti. Zoon is een redelijke eter. Hij houdt niet van kaas (geen enkele soort, ook geen tosti) maar is gek op brood met stinkworst (salami of chorizo) en op brood met chocopasta en dol op krentenbollen (en fruit). Oudste ben ik dus allang blij als ze een beetje eet en jongste eet heel graag vlees (bij avondeten) en hoeft van mij echt niet perse ook nog op brood vlees.

Petra Kappers

Petra Kappers

27-04-2010 om 23:36

Ja pindakaas!

Ik zou hem lekker alleen maar pindakaas laten eten. Is volgens mij namelijk de gezondste optie temidden van kaas, vlees en zoet.
Andere opties: Tartex, allerlei notenpasta's, notenpasta met rozijnen (mmmm), humus, aubergine spread, sandwichspread, schijfjes banaan, aardbei, ei/omelet.Misschien vind hij daarvan ook iets lekker?

koentje

koentje

28-04-2010 om 09:43

Heel veel van jullie

hebben het er maar over dat allerlei dingen slecht OMDAT ze vet zijn. Maar mensen met ondergewicht kunnen wel wat extra vet gebruiken. Nu zijn er natuurlijk verzadigde en onverzadigde vetten , maar vet is niet per definitie slecht. Of zijn jullie kinderen allemaal te dik???

Hanne.

Hanne.

28-04-2010 om 11:12

Vet op zich niet slecht

Vet is op zich niet slecht. Maar dan wel met mate, en dan maakt het niet uit of je overgewicht of ondergewicht hebt. Ook als je ondergewicht hebt moet je de extra kcal niet uitsluitend uit vet gaan halen. Zullen je aderen niet echt prettig vinden.

Ik vind dingen dan ok niet slecht omdat ze vet zijn, maar ik vind wel dat hartig beleg ook z'n beperkingen kent. Nl dat het vaak vrij vet is. En of dat beter of slechter is dan bv suiker daar durf ik geen uitspraken over te doen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.