Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Joos77

Joos77

28-06-2010 om 21:32

Hoe ga ik om met speelzwaarden -en pistolen bij jongetje van bijna 4?

Ons zoontje van bijna 4 heeft een heel levendige fantasie. Met Sinterklaas kreeg hij voor het eerst Playmobil van mijn ouders: een piratenschip. Leek als ik was, schrok ik dat hier kleine pistooltjes en zwaarden bij zaten. Waarom nou? Zoonlief vond/vindt het alleen maar erg interessant en kan er soms best agressief mee uit de hoek komen. Ik vind dat echt heel erg, heb hem daar op aangesproken en langzaamaan heb ik alle pistooltjes en zwaarden weg gehaald.
Af en toe krijgt hij van iemand weer eens een pakketje waar dan weer dergelijke attributen bij zitten en dan leeft hij zich weer helemaal uit. Vanmiddag gaf hij aan zijn vriendje bij de oppas een piratenpakketje cadeau van Playmobil. Ik zei tegen de oppas dat zijn moeder maar moest kijken of ze dat pistooltje er uit haalt of niet. Waarop ze antwoordde dat hij er heel anders mee om gaat dan mijn zoontje (terwijl ik al die tijd dacht dat ze elkaar op zaten te jutten). Doe ik er goed aan het te verbieden of moet ik hem gewoon zijn gang laten gaan? Zwaarden en pistolen gaan zo tegen mijn gevoel in, ik vind het verschrikkelijk. Of ben ik gewoon geen goede jongensmoeder? Zucht... Heeft iemand tips of truuks hoe ik hier mee om moet gaan? Bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja.

Mijn ervaring is dat jongetjes dat soort dingen gewoon doen. Haal je de playmobielpistooltjes weg dan zoeken ze wel een leuke tak uit het bos die op een jachtgeweer lijkt.

Ik heb een redelijke aversie tegen nep-machinegeweren en mitrailleurs, en ook camouflagekleding voor kleine jongetjes vind ik helemaal niks, maar verder liet ik ze met cowboygeweren, plastic zwaarden en aanverwante dingen maar gewoon hun gang gaan. Geloof niet dat ze er nou veel slechter van geworden zijn (heren zijn inmiddels 13 en 10, en er aardig overheen gegroeid)

Ingrid

Vic

Vic

28-06-2010 om 21:54

Meisjes

Mijn nichtje (5) kreeg in Disneyland Parijs een jachtgeweer. Nou, dat was de grote hit bij al haar vriendinnetjes, incl. mijn dochter. Verder zijn ze vrij vredelievend, dus we laten ze maar.

liora

liora

28-06-2010 om 22:18

Regels

Hoi,

Je kunt best regels opstellen. Mijn zoon mag bijvoorbeeld niet op mensen richten met zijn pistool.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hoort bij jongetjes

net wat IngridT zegt, als je pistooltjes opbergt, dan zoeken ze wel iets anders om mee te schieten of wat dan ook. Net als dat jongetjes drukker zijn dan meisjes, doe je niet zoveel aan.

Overigens ben ik zelf ook niet dol op levensecht schietspul en camouflagepakken, die komen er hier (voorlopig) niet in, maar onze oudste is nog maar 4. Bij hem was het overigens eerder een soort van omgekeerd: vindt pistooltjes, kanonnetjes die echt kunnen schieten en waterpistolen erg leuk, maar hij wist (en weet) nog niet waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn. Een waterpistool noemde hij drie weken terug nog een ' leuke schietpomp waarmee je fonteintjes kunt maken', en inmiddels is het een 'pistool waarmee je fonteintjes kunt maken'

Maar goed, daar schiet jij niks mee op natuurlijk, want jouw probleem is volgens mij dat je zoon nogal agressief speelt. Misschien kan je het een beetje inperken? Klinkt heel truttig, maar een tijdslimiet instellen, desnoods met een kookwekker, waarbinnen hij zich helemaal kan uitleven, zodat hij wel zijn ei kwijt kan?

Jaymza

Jaymza

29-06-2010 om 00:18

Wie weet

Misschien ben je in het echt minder agressief als je je frustaties in spelletjes kunt uitleven.

Jaymza

Komkommers en bananen

..die haalden de jongetjes op een creche uit de huishoek toen ze geen wapens meer mochten dragen

Gewoon laten gaan dus, wel met regels. Wij hebben dezelfde als Liora. Niet richten. Verder niet vechten met mensen/kinderen die niet met jou willen vechten. Klinkt simpel genoeg maar die hebben we toch wel aardig vaak moeten herhalen.

Weghalen heeft dus geen enkele zin. De keerzijde is wel dat je best een keer mag weigeren als ze een levensgrote AK47 imitatie voor hun verjaardag willen, of een snijset. Ik wil maar zeggen dat toestaan nog lang niet wil zeggen dat je álles hoeft toe te staan. Er valt aardig bij te sturen.

Jongetjes

Blijven jongetjes. De mijne ook. Inderdaad gewoon regels opstellen (niet naar mensen 'schieten'). Zelf heb ik hem ooit een houten pistool met een plopkurk voor hem gehaald. Vind ik helemaal geweldig, hij geloof ik iets minder . Maar het jongetje in de straat dat altijd met een verboden nepwapen (met plastic bolletjes) rondloopt, moet dat van mij altijd eerst naar huis brengen, dan pas mag mijn zoon met hem buiten spelen. Dat gaat me echt te ver. Ze zoeken maar een mooie tak als ze echt niet zonder kunnen.

Irene

Irene

29-06-2010 om 12:55

Jongens

Bij onze oudste zoon had ik ook wel de neiging om alle wapentuig uit zijn omgeving te weren. Tot hij een keer op straat een roos krijg en daar al "pieuwend" mee rond ging rennen. Toen begon het toch wel te dagen dat het een zinloze onderneming was...
Inmiddels hebben we 3 zonen en die vinden zwaarden, speren, geweren, klapperpistooltjes, handboeien enzenz. allemaal geweldig. Wat er niet al is, wordt van takken e.d. zelf gemaakt (de oudste van 9 heeft laatst -met zijn zakmes- een erg mooi houten zwaard voor zijn 3 jarige broertje gemaakt!).
Verder zijn het trouwens hele lieve en totaal niet agressieve jongens, dus ik zie er ook geen enkel probleem meer in. Al zijn er wel grenzen: de wapens moeten er duidelijk "nep" uitzien en mogen niet echt scherp zijn, en je mag elkaar niet raken natuurlijk (bijvoorbeeld met zwaardvechten, wat natuurlijk niet mee valt, zelf hebben ze als regel daarvoor bedacht dat je elkaar niet "te hard" mag raken...)

Bedankt!

Iedereen bedankt voor de duidelijke reacties!
Het is niet zo zeer dat hij er agressief naar anderen mee doet, maar meer de 'Playmobil-poppetjes' onderling. Ik heb ook het idee dat ik het niet moet verbieden, wat ik nu dus wel doe. Daarom heb ik deze vraag ook geplaatst, ik wilde een bevestiging van wat ik al vermoedde: dat het dus typisch jongens-gedrag is/ kan zijn. Als ik er iets van zeg, dat ze bijv die zwaarden helemaal niet nodig hebben, dan zegt hij dat die zwaarden alleen maar nodig zijn om de mensen mee te beschermen verder niet. Ze hebben in zijn ogen dus een goed doel... O ja, de zwaardjes en pistooltjes van Playmobil zijn erg klein, ze kunnen anderen geen pijn doen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-06-2010 om 19:35

Mijn zoon

van 1,5 jaar scoorde op de vrijmarkt hier een hele zak vol actionman-spul. Ik wilde alleen de auto ervan kopen, een leuk stevig ding voor buiten. Maar de eigenaar wilde naar huis en kiepte zijn hele handel in een vuilniszak en gaf het aan me mee. Er zat van alles in ( ook walkietalkies en een radio)en zoon vermaakt zich er enorm mee. Maar er zat dus ook allemaal wapentuig in en dat vind hij het leukst. Ik denk inderdaad dat het er een beetje inzit. We weten trouwens nog steeds niet wat we ervan moeten vinden, erg pedagogisch verantwoord is het vast niet. Maar hij is er wel zoet mee en dat vind ik ook wel leuk

Dendy

Asa Torell

Asa Torell

29-06-2010 om 22:24

Ik vond het zelf ook altijd heel leuk

om schietspelletjes te doen als kind. Dat maakt het iets makkelijker om te accepteren van zoon, ik weet dat het erbij hoort. Maar toch vind ik het nu echt niet meer leuk! Tenminste niet als er in huis allerlei 'geschiet' plaatsvindt. Op iemand richten mag hier dus inderdaad ook niet.

Pelle

Het gaat hierom: het is geen speelgoed, het gaat om een nepwapen dat bij wet verboden is.
Zie:
http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-16.html
En ook:
http://www.vet-nep.nl/
Ik weet niet of je er nu anders over denkt? Het jongetje hoeft van mij zijn speelgoed niet naar huis te brengen, maar dan komt mijn zoon niet met hem spelen. Kiezen of delen. Ik werk overigens bij het OM, misschien dat ik er daarom wat feller over denk.

Pelle, wij zijn tegelijkertijd aan het typen. Het gaat dus om een pistool zoals jij in je laatste posting beschrijft.

Pelle

Geen probleem

Polly Shearman

Polly Shearman

30-06-2010 om 12:11

Hier

altijd pistolen geweigerd te kopen, maar ze maakte ze zelf wel van knex. Of ze kregen ze van oma ( grote zucht) of later maakte ze zelf van hout.
niks aan te doen, al vind ik het vreselijk
Ik heb ze wel een verhaal verteld over een jongen die werd doodgeschoten door een grote meneer omdat die dacht dat hij bedreigt werd, dat het maar om een kindje ging en een nep pistool had de grote meneer niet gezien.
(verhaal ooit in de krant gelezen) en dat maakte geloof ik wel indruk
ze "schieten" dus alleen op kinderen en mensen die bij hun spel betrokken zijn.

liora

liora

30-06-2010 om 12:11

Irene

Ik moest erg lachen om jouw zoon en de roos. Volgens mij heb jij hele lieve zoons!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Overigens

Werd ik vanochtend in de badkamer bijna neergeschoten door een kleutervingertje.

vlinder72

vlinder72

30-06-2010 om 15:59

Ook playmobil

Mijn ontzettend brave lieve kinderen bouwen graag met playmobil. Bijvoorbeeld een mooie dierentuin. Alle dieren een leuk plekje. Kapla blokjes erbij. Poppetjes. Ze zijn uren zoet. Echt prachtig. Nergens een wapen te zien. Kom ik daarna boven, ligt de hele dierentuin om. Ik vraag dus waarom hebben jullie de dierentuin kapot gemaakt. Reactie "ze hadden oorlog". Tja, en dat dan zonder ook maar een pistool of zwaardje.

Asa Torell

Asa Torell

30-06-2010 om 20:03

Richten op anderen

als het bij het spel hoort natuurlijk wel! Anders zou je met oorlogje/ridder/politie/etc spelen toch niet ver komen.
Hier was het alleen nogal een gewoonte aan het worden willekeurig op zusje of ouders te richten en dat vonden we niet zo geslaagd.

Irene

Irene

01-07-2010 om 13:12

Liora

Jaaaa, het zijn ook engeltjes mijn jongens. Er zit echt geen kwaad in. Ze zijn dol op stoeien en wilde spelletjes, maar pijn doen ze elkaar alleen per ongeluk.
Overigens hebben ze ook nog een zusje van anderhalf en die doet vol overgave mee, hoe woester hoe beter! Enige verschil is dat zij zichzelf echt staat te bewonderen als ze bijvoorbeeld nieuwe kleren aan heeft. Nou, daar heb ik de jongens echt nog nooit op kunnen betrappen.

Rinte

Rinte

01-07-2010 om 22:42

Tuinsproeier

Vandaag werd hier de tuinsproeier (met pin in de grond) uit het gras getrokken: 'dit is mijn wapen!' . Ik laat het maar begaan...

Daphne mv Jochem+Hidde

Daphne mv Jochem+Hidde

08-07-2010 om 08:19

Goed en kwaad

Hoewel het er op het eerste gezicht alleen maar aggressief uit ziet, is het spelen met zwaarden en pistolen ook goed voor kinderen om onderscheid te leren maken tussen goed en kwaad. Het zal opvallen dat de kinderen meestal aan de "goede kant vechten". Dit is wel heel waarvol om te leren. Lekker laten gaan dus.

ik vind het zelf ook niet echt leuk, maar laat het wel gewoon toe omdat het voor kinderen een spel is, wat ze nog helemaal niet aan de werkelijkheid kunnen spiegelen.

Daphne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.