Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe gaan jullie om met gepest

meisjes onderling tussen de 5 en 8 kunnen zo lullig tegen elkaar doen. Vandaag komt buurmeisje melden dat een ander buurmeisje mijn dochter haat. Ze spelen indd nooit samen en mijn dochter wordt regelmatig gepest door dat overbuurmeisje + broertjes. Ik stoor mij er sinds we hier wonen daar aan, ze hoeven niet te spelen als ze maar normaal tegen elkaar doen. En mijn dochter is verder zo leuk met iedereen !!!

Wat doen jullie nou met zoiets ?

Ik heb gezegd tegen mijn dochter dat als ze dat soort uitspraken weer doet ze maar eens met mij moet komen praten, want blijkbaar moet dat meisje nog heel veel leren.

Mijn moederhart is gekrenkt, misschien wel meer dan dat mijn dochter echt last heeft van dat gepest. Niet dat ik zal laten blijken dat ik enige rancune voel, het zijn maar kinderen natuurlijk, maar toch...

Maar ik zou het wel fijn vinden om wat input van jullie te krijgen, wat is nou wel een goede reactie of hoe voelen jullie zulke dingen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2010 om 17:15 Topicstarter

Grrr

eigenlijk zou ik heel graag dat meisje eens flink de les lezen, grrrr, een beetje achterbaks rondbazuinen dat mijn kind, mijn leuke vrolijke altijd met iedereen spelende dochter stom is en dat ze haar haat ! Iemand die zegt dat ze mijn kind haat ! tsssssss.

ok ok relativeer, het meisje zelf is ook maar 8.... maar toch, grrrrr.

Tineke

Tineke

22-05-2010 om 18:55

Kind weerbaar maken

Het allereerste wat moet gebeuren is dat Manda-dochter leert hoe ze het beste kan reageren/ of niet reageren. Van gevat antwoord tot negeren, praat er met je dochter over. Zij moet het gevoel hebben dat je achter haar staat, haar helpt haar eigen boontjes te doppen. Dus vogel gezellig samen uit wat effectief zou kunnen zijn. En dat mag in jullie fantasie best ff 'vierendelen' zijn, maar al snel door naar iets realistischer/ gepaster.
Pas als dat echt niet lukt, of wanneer het over een grens gaat, moet jij ingrijpen. Maar het is echt beter als je dochter zelf leert hoe te handelen. Voor nu, voor later.

Manda Rijn

Manda Rijn

22-05-2010 om 19:43 Topicstarter

Maar wat zeg je dan

hoe maak je je kind weerbaarder. Een vriendin van mij zegt "dat is heel simpel, als zij niet met jou wil spelen dan is het ook geen leuk kind, klaar".

Jaloers?

Ik vermoed dat overbuurmeisje je dochte helemaal niet stom vindt en niet haat. Ze is stinkend jaloers het wurm...hahaha! Nodig het kleine monstertje gewoon eens uit, in overleg met dochter. Echt, er bloeit een prachtige vriendschap uit de overbuurmeisjes.
Haat en liefde liggen heel dicht bij elkaar!

Polly Shearman

Polly Shearman

23-05-2010 om 11:03

Manda

". En mijn dochter is verder zo leuk met iedereen !!! "

Natuurlijk is het voor jou als moeder onbegrijpelijk dat iemand jou kind niet leuk vind, maar zoals je merkt ook leuke kinderen kunnen worden gepest.
Stomme kinderen bestaan niet! Ieder kind is zijn moeders liefste!
Gepest worden is iets wat iedereen ten alle tijden kan overkomen. Maak je er alsjeblieft niet te druk om! want je dochter vind het nu geen punt blijkbaar, maar als ze merkt dat haar moeder er van uit haar paaseis schiet gaat ze er misschien wel last van krijgen..
dus schouders op halen!, ze zijn het niet waard! KLAAR

Manda Rijn

Manda Rijn

23-05-2010 om 11:24 Topicstarter

Dank dank dank

het gekke is dat dat meisje afgelopen maanden wel eens even met dochter speelt, heel even zie je ze dan samen iets doen, dit als er verder geen andere kinderen zijn. En daarna is het weer ge-eikel, wordt mijn dochter weer afgewezen en afgezeken.

Ok ok ik moet me er niet te druk om maken. Ik vind het wel lullig dat dit vanaf het begin al gaande is en ik heb al een paar keer dat meisje uitgenodigd en ik doe altijd aardig tegen alle kinderen dus aan ons ligt het niet.

Tineke

Tineke

23-05-2010 om 12:32

Opmerkingen

Wat Mandadochter zou kunnen antwoorden: (niet alles is even politiek correct):
Kind zegt: "ik haat je", antwoorden: 'wat vervelend voor je', 'waarom, geef eens drie goede redenen', 'wil je erover praten?', 'doe dat morgen maar weer, nu gaan we gewoon gezellig spelen', 'haten is wel een erg groot woord, weet je wel wat je zegt?', 'nou en?', 'och, als jij daar lol in hebt, ga je gang', 'nou, dan blijf je toch beter binnen, want ik blijf buiten spelen', 'stoer hoor', 'jij durft!', 'das leuk voor je'. Etc.
Jij hoeft het je niet aan te trekken, en Manda-dochter ook niet. En trouwens, je hoeft niet iedereen aardig te vinden, en dat geldt ook andersom...

Tirza G.

Tirza G.

23-05-2010 om 16:44

In de categorie oneliners

Twee alltime favourites:
--En dat wil ik weten omdát?

of:
---En wat verwacht je nu van mij?

Immer toepasbaar

Tirza

Tango

Tango

24-05-2010 om 21:48

Erg herkenbaar, manda

Hier een soortgelijke situatie alleen met kinderen van 9-11 jaar. Tangodochter, 9 jaar speelt vaak met haar buurmeisje van 11. Buurmeisje heeft een ander vriendinnetje in de straat, 10 jaar. Als buurmeisje met haar speelt mag Tangodochter van haar nooit meedoen en doet buurmeisje ook raar tegen haar. Als het andere vriendinnetje er niet is loopt buurmeisje tegen Tangodochter te klagen over hoe vervelend het andere vriendinnetje is.
Het enige wat ik doe is tegen Tangodochter zeggen dat ze zelf mag weten met wie ze speelt, maar dat ze moet beseffen dat wat het buurmeisje doet niet echt aardig is.
Bij hoge uitzondering speelt Tangodochter weleens met dat andere meisje, maar dat is meestal niet gezellig en loopt dan vaak uit op pesten vanuit het andere meisje. Tangodochter is inmiddels wel zover dat ze dus met haar niet meer speelt, hooguit als er nog anderen bij zijn.
Mijn ervaring is dat je je er niet teveel in moet mengen, maar dat ze er zelf wel achter komen welke kinderen leuk zijn om mee te spelen en welke niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.