Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe gaat jullie 11 jarige naar bed? gewoon benieuwd!

Hallo, allemaal,

Ik heb geen probleem maar ben gewoon eens even benieuwd naar hoe jullie 11 jarige naar bed gaat.

Bij ons gaat het meestal zo: Onze dochter gaat alleen naar boven om alvast te douchen, tandenpoetsen etc. Halverwege ga ik naar boven en loop een beetje te 'rommelen'. Kletsen ondertussen wat. Dan lees ik (nog steeds...) voor. Dan gaat ze nog even plassen, waarna ik haar toedek, de I-pod speler aan zet (met heel laag volume een luisterboek) en haar een kus geef. Dan doe ik het licht uit en ga naar beneden. Meestal rond 20:45 ben ik terug beneden.

Deze routine bevalt ons prima. De aanleiding van mijn vraag is een gesprekje met mijn dochter deze week. Had ik haar net een kus gegeven, wil ik naar beneden gaan, wilde ze nog een kus. Want die eerste was niet goed. "Ja, hallo!!" zei ik "Ik kan niet aan de gang blijven. Je mag blij zijn dat ik je nog naar bed breng. Ik denk dat er heel wat kinderen van 11 zijn die helemaal alleen naar bed gaan!!" Dit alles lachend, hoor. Nou, ja, en toen vroeg zij zich af of dat zo zou zijn. Dus vandaar:
Hoe gaat jullie 11 jarige naar bed? Daarmee bedoel ik: loop je mee naar boven en ben je bij het tandenpoetsen en al, of ga je alleen even toedekken, of zeg je beneden welterusten en gaat het kind helemaal zelfstandig naar bed? En hoe laat ongeveer?

Alvast bedankt voor jullie reacties. We zijn benieuwd!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

21-09-2010 om 10:48

2 verschillende...

dochter ging liever alleen lezen en wenste we alleen even welterusten maar zoon vind het heerlijk om nog even voorgelezen te worden "want jij leest veel mooier, met die stemmetjes, dat is veel fijner"
Zoon ligt er al 2 avonden later in door het trainen, dan is het 20.45 dus de andere 2 avonden is het vroeger rond 20.15. Anders is hij niet op te starten smorgens.

koentje

koentje

21-09-2010 om 11:07

Zoon van 12

wordt naar bed gebracht zo ongeveer als jouw dochter.
Dit is al een hele vooruitgang van tot voor kort werd hij voorgelezen/samen lezen. Nu is mijn zoon wel in zijn functioneren wat jonger door zijn ADHD.
Daardoor waarschijnlijk wat meer sturing nodig bij dit soort dingen.

Wat jouw dochter doet door je terug te roepen, is rekken! Dat proberen ze altijd de dondersteentjes. Maar als dat het ergste is.
Ik praat altijd nog eventjes met hem als ik een laatste kus kom brengen en zeggen dat het tijd is. Dan zeg ik van te voren dat ik ECHT wegga... en dat doe ik!
OP alles wat hij dan nog zegt roep ik, doorlopend naar beneden; welterusten schat! Soms wordt dat een spelletje....

koentje

koentje

21-09-2010 om 11:10

Oh......

ik zag dat jij nog wel voorleest, maar dat doen we dus niet meer. Maar de tijd is hier ook: 20.45 licht uit.
Als hij de volgende dag naar school gaat tenminste.

Maylise

Maylise

21-09-2010 om 13:45

Hier

Mijn zoon is 10 (bijna 11). Meestal gaat hij na het eten gelijk douchen en pyama aan doen. Daarna komt hij weer naar de woonkamer om nog even wat te spelen of tv te kijken of huiswerk door te nemen. Op een gegeven moment wil hij zelf naar bed of als het te laat is stuur ik hem naar bed. Daarna gaat hij tandenpoetsen, tas inpakken en in bed liggen. Dan kom ik hem nog goedenacht wensen en een zoen geven en als het niet te laat is lees ik hem nog voor. Dat laatste vind hij heel leuk dus regelmatig vraagt hij of we eerder naar zijn kamer gaan zodat we nog wat langer kunnen lezen. Hij gaat ergens tussen 21:00 en 23:00 naar bed meestal maar doordeweeks probeer ik hem wel rond 22:00 er in te hebben maximaal.

Maylise

Starry Night

Starry Night

21-09-2010 om 18:15

En hier...

...gaan 10 en 13 meestal zelfstandig naar boven, na een zoen beneden. En willen daarna, zodra ze ons horen op de bovenverdieping, nóg een zoen en nóg één Maar daar ben ikzelf eigenlijk helemaal niet tevreden over, dat is zo ontstaan langzamerhand uit pure luiïgheid. Ik weet zeker dat ze het veel leuker zouden vinden standaard ingestopt te worden en misschien ga ik dat n.a.v. je posting wel weer gewoon doen nu.

En hier...

zoons van 9 en 10 vinden het nog heerlijk om naar bed gebracht te worden. Beetje knuffelen, nog een gesprekje. Ze poetsen alleen hun tanden, kleden zich om en plassen terwijl ik op een van de bedden wacht.
daarna kus en knuf en slapen.

Ik hoop dat ze het nog lang leuk vinden!!

Talia

Talia

21-09-2010 om 20:19

En hier ...

Leuk draadje dit, ik had het me nooit afgevraagd, maar vind het nu wel leuk om te lezen!
Hier gaat oudste van 11 en een half zelf naar boven, tandenpoetsen en douchen. Dan gaat ze lekker liggen lezen, dat doet ze graag nog even in bed. Om ervoor te zorgen dat ze niet te lang doorleest, en om haar welterusten te wensen en even in te stoppen gaat haar vader of ik rond half tien nog even naar boven.

Bijna 12

Mijn zoon vindt het ook nog heerlijk als ik mee ga om hem in te stoppen. Nog even samen praten ( soms veel te lang, dan moeten er hele belangrijke zaken besproken worden) Kus en knuffel en "tot morgen, slaap lekker".
Heel af en toe ben ik te lui om mee te lopen en gaat hij na een kus in de woonkamer alleen naar bed. Ik zie dan aan zijn gezicht dat hij dat jammer vindt.
Als ik een spannende film zit te kijken dan gebruik ik de reclame om nog gauw een kus te brengen.
Doordeweeks rond 21.00 uur naar bed.
Mag van ons nog jaren duren.

mama van 2 dochters

mama van 2 dochters

21-09-2010 om 21:49

Bij ons

gaat mijn dochter van elf , na een kus onder alleen naar boven , tandenpoetsen wassen en het bed in .
Dit alles gebeurt tussen 21.00 en 21.30...

heb wel het computeren tot een half uur voor het slapengaan verboden, merk toch dat ze dan rustiger is.

tegenwoordig slaapt ze wel vaker met de deur dicht..

Tja ze worden snel groot !!!!!!!

Vic

Vic

21-09-2010 om 22:13

Natuurlijk mee naar boven

Houdt dat op een bepaald moment op dan? Mijn 11-jarige gaat om 20.30 uur douchen, en rond 21.30 uur ga ik haar dan even instoppen en een kus geven.

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 06:55

Vic

Ja,dat houdt een keer op,mijn 18 jarige durft nu wel alleen naar boven..)
Bastet

koentje

koentje

22-09-2010 om 11:16

En net op deze dag

besloot mijn zoon van 12 dat hij nu wel groot genoeg is om alleen naar bed te gaan. Hij kwam wel een nachtzoen halen maar vezekerde zich ervan dat ik niet meer boven kwam;'Je komt niet meer, he, ik mag alleen naar bed gaan he´?
Zo gaat het vaker met dit soort dingen. Zoon bedenkt dat hij iets alleen moet gaan doen, probeert het eens , komt er nog wel eens op terug en doet het dan steeds vaker alleen. Bijv. met alleen naar school fietsen gaat het ook zo. Soms ga ik nog even mee. Gisteren omdat het mistte...
Op eigen verzoek verzelfstandigen! En dat is volgens mij het beste!

Starry Night

Starry Night

22-09-2010 om 12:24

Bastet

LOL

Ik denk trouwens dat het per kind verschilt. Er zullen kinderen zijn die op een dag aangeven alleen naar boven te willen, terwijl anderen het gezellig blijven vinden wanneer je even mee gaat en ze instopt. De mijne waren gisteren aangenaam verrast toen ik ineens weer met ze meewandelde

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 14:52

Starry

Tuurlijk,maar zelfs dat houdt een keer op...)
Bastet

Martien

Martien

23-09-2010 om 11:57

Hier 11 jarige en binnenkort 13 jarige

Beide gaan ze reeds een tijdje alleen naar boven. Van jongste moet ik wel nog een kusje komen geven. Soms na 15 min soms na een uurtje. Ze gaan naar boven rond 21-22u om nog wat te lezen in bed en licht gaat uit rond 22-22u30. Soms kom ik al snel een kusje geven (als ze laat gaan slapen) of soms pas na een uurtje (of langer als ik het door een spannende film of serie vergeten ben). Jongste geef ik een kus, ook al slaapt ze soms al. Vaak wordt ze dan wakker en mag ik pas na een uitgebreide knuffel haar kamer verlaten. Oudste is geen knuffelaar en heeft voldoende aan een snelle zoen. Soms plaag ik haar wel eens of babbelen we nog even. Jammergenoeg is haar deur nu toe 's avonds. Als ik zeker ben dat ze nog wakker is, klop ik even aan en anders passeer ik gewoon haar deur. Ik vind het zo moeilijk wanneer moet je ze privacy geven en wanneer is het nog gewoon gezellig dat mama binnenwipt voor een zoen.
Groetjes
Martien

winacoye

winacoye

25-09-2010 om 13:13

2 dochters

Hier 2 dochters van 8 en 11 jaar. Om 7 uur gaan ze samen naar boven om op te ruimen en te douchen. Daarna komen ze gezellig nog even tv kijken, haren vlechten en wat melk drinken. Om 8 uur gaan ze naar boven om de tanden te poetsen en mogen ze nog even lezen. Jongste moet om kwart over 8 gaan slapen. Ik kom dan het licht uit doen en welterusten zeggen. Ik zeg dan ook meteen welterusten tegen de oudste, zij doet zelf het licht uit om half 9.

Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

28-09-2010 om 22:15

Wisselend

Onze zoon gaat om 19.45 naar boven, met mama in de buurt, want hij houdt niet van het donker. Dus ik ga wat rommelen. Als hij klaar is met douchen en tandenpoetsen (soms ben ik erbij voor de gezelligheid) voorlezen en instoppen en zingen. 20.30 doet hij meestal zelf het licht al uit.
Dochter van 11 is wel een uur boven bezig met doucenen weet ik wat (oogmake-up af, jaja) voor ze beneden haar tanden komt poetsen, en nog even tegen ons aan zitten op de bank. Om 9 uur moet ze in bed liggen, maar soms komt ze dan pas beneden. Dus dan is er geen tijd meer voor gezelligheid boven. Als ze echt op tijd is, lezen we nog wel voor, en soms praten we alleen nog even wat. En het komt ook wel eens voor dat we niet meer mee naar boven gaan. Zij is een echt avondmens, gaat het liefst pas na 10 uur naar bed, maar is dan 's morgens nauwelijks uit bed te porren. En door de weeks kan dat dus niet.
Johanna
Johanna

mamma X

mamma X

04-10-2010 om 10:16 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Hallo, allemaal,

Leuk te lezen dat er toch wel wat overeenkomsten zijn of dat er ouders zijn die weer het weer op pakken om mee naar boven te gaan (Starry Night).

Het voorlezen is bij ons wel weer veranderd. Eerst zaten we samen gezellig in de stoel. Nu gaat ze alvast in bed zitten (ze heeft zo'n luxe elektrisch verstelbare bedbodem) en lees ik bij haar in bed voor. We pasten namelijk niet meer samen in de stoel. Kleine meisjes worden groot en mamma's doorgaans niet slanker!

Bedankt allemaal voor jullie leuke reacties.

Groet, Mamma X.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.