Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

24-04-2010 om 10:59

Hoe kan ik buitenspelen 'organiseren'?

Nav. de vele draadjes over buitenspelen en op welke leeftijd, heb ik bedacht dat het wel de hoogste tijd wordt dat zoon (net 6) dit jaar eens gaat leren om zelf buiten te spelen. Totnutoe was het ivm. fietspad met brommers en sloot in de buurt, beperkt tot het hondepoepveldje rondom onze flat. Daar speelt hij dan wel eens 5 minuten alleen maar daarna is de lol er natuurlijk alweer af. Ik zou het graag wat uitbreiden maar er is eigenlijk helemaal geen plek met andere spelende kinderen binnen ons blikveld. Zijn vriendjes wonen wel in de buurt maar allemaal zeker een halve kilometer verderop.
Kortom hoe zou ik iets kunnen verzinnen om hem toch stukje bij beetje meer actieradius te geven? Van mij zou hij eventueel wel naar een pleintje een straat verderop mogen maar daar kent hij dan weer geen kinderen. Of ik moet hem meteen toestaan om rondom het park te fietsen (hij heeft wel leeftijdsgenootjes die dat al mogen) en verderop naar de grote speeltuin te gaan waar ook in je eentje genoeg te doen is. Ik denk dat dat allebei wel kan, maar het gaat dan niet zo mooi gefaseerd als ik het hier in de draadjes wel lees.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Buitenspelen

Ik zou de eerste paar keer toch zeker meegaan, zodat de speelplaats(-en) bekend word(-en).
Zeker met het mooie weer op komst, gaan kinderen vaker naar buiten en maken ze snel genoeg vriendjes.
Wanneer ze eenmaal bekend zijn met de omgeving, en weten hoe ze thuis komen (dus loop een aantal keer die kant uit met kindlief) dan gaat het eigenlijk vanzelf.

Wanneer je zelf een 'kriebel' gevoel krijgt en je afvraagt of het wel allemaal goed gaat, gewoon even heen lopen.
Wél even goed afspreken met kindlief wat wel en niet mag.

koentje

koentje

24-04-2010 om 15:37

Vooral

met een doel zou het leuk kunnen zijn; dat geeft ook structuur. Ik bedoel bijv. flessen of kranten wegbrengen naar de bak. Maar datr moet je maar net in de buurt hebben.
Kan hij al klok kijken? Het is voor je eigen gevoel van vertrouwen heel fijn als je hem leert steeds even naar buiten te gaan en hem op de afgsproken tijd zelf terug te laten komen.
Ik heb in het begin bijv. ook zo gedaan dat hij blokjes om het huizenblok , of in jouw geval park, kon rijden en dan ieder rondje even zijn neus komen laten zien.
Maar dat is ook afhankelijk van hoe je woont:iedere keer naar boven moeten in de flat is niet fijn.

Of je kunt misschien met een mobieltje hem wat meer speelruimte geven?

Asa Torell

Asa Torell

25-04-2010 om 20:46

Goeie tips

Beginnen met een klusje, daar had ik nog niet aan gedacht Koentje. Ik denk dat hij dat wel leuk vindt. Ook hem vragen om gewoon heel regelmatig langs te komen is wel een goeie, makkelijker dan dat ik er zelf steeds op uit moet met peuterzus erbij.
Wat die zus betreft trouwens Pelle, dat is een beetje een probleem met de methode die jij voorstelt. Zij zal toch achter haar broer aan gaan vanaf dat bankje 'om de hoek' en zo blijf ik bovenop allebei zitten. Hoe deed jij dat toen jouw oudste meer zelf op pad mocht dan je jongste?
In het algemeen merk ik dat ze allebei meer in hun actieradius beperkt zijn, op vakanties en uitstapjes bijvoorbeeld dan als ze alleen waren geweest: zoon was op de leeftijd die zijn zusje nu heeft, al meer zelfstandig bezig dan zij nu, omdat hij vanzelf in onze buurt bleef ipv. achter een grote broer aan uit het zicht te verdwijnen. En nu moet zoon dus juist vaak nog steeds in ons blikveld blijven, terwijl dat eigenlijk niet meer zou hoeven als zijn zus er niet achteraan ging...

Asa Torell

Asa Torell

25-04-2010 om 20:57

Mamalein

Zoon kent de speelplaatsen heel goed die ik in gedachten heb, we komen er vaak samen met zijn peuterzus. Maar inderdaad is eerst alleen de weg erheen/terug in zijn eentje laten oefenen wel een goed idee. Want ik denk wel dat hij die weg prima weet, maar zeker weten is beter dan geloven .
Ik ben trouwens wel benieuwd of hij op het pleintje hierachter vriendjes zou gaan maken als hij er alleen kwam, met mij erbij was dat tot nu toe niet het geval. Ik denk dat er gewoon geen jongens van zijn leeftijd wonen, ik zie er meestal grotere kinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.