Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken?!?! [slaapproblemen bij dochter van 4]

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje. Onze dochter van 4 heeft sinds een paar nachten dat ze wakker wordt in de nacht en dan ineens niet meer alleen wil slapen. Ik heb dat van maandag en dinsdagnacht even snel opgelost door met haar in het logeer bed te gaan liggen. Helaas kwam ze afgelopen nacht weer. Omdat we er geen gewoonte van willen maken dat ze bij ons komt of 1 van ons met haar op de logeerkamer gaat slapen hebben we haar geprobeerd uit te leggen dat zij in haar bed hoort en wij in ons eigen bed. Ik ben nog even bij haar gaan zitten, wat ook niet hielp. En ze werd maar kwader en kwader. Tegen 03.00 uur zei haar papa dat ze overdag niet met alles haar zin kan krijgen, maar dat dat voor de nacht zeker ook geldt. Toen leek ze rustiger te worden. Helaas begon ze weer helemaal overnieuw na een kwartiertje. We hebben haar toen even beneden in het strafhoekje gezet en toen begon ze dus keihard te gillen en krijsen. Uiteindelijk sliep ze rond 03.30 uur eindelijk in. Ik helaas pas wat later. Nu is onze dochter een pittige tante, maar dit vond ik niet leuk meer. Vooral ook omdat de buren er waarschijnlijk ook wakker van zijn geworden. Bovendien moet ik gewoon werken vandaag en ik ben erg moe zoals jullie wel zullen snappen. Hebben jullie misschien ideeen om dit direct te stoppen?!?! Zijn er dingen die we anders moeten aanpakken en zoja hoe dan?!

Groetjes van een erg moeie muppet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

26-05-2010 om 11:54

Andere insteek

Zoon kreeg twee jaar terug ook opeens de griezels 's nachts. Onze (en zijn) nachtrust bleek uiteindelijk het meest gebaat met hem bij ons laten slapen. Hij was bang en voelde zich alleen, en onze nabijheid stelde hem gerust, en zo sliep iedereen snel weer door.
As hij eens wel een nacht in zijn eigen bed bleef, prezen we hem daar uitbundig voor, en na verloop van tijd hebben we er een termijn aan gesteld: als je zo en zo oud bent, blijf je in je eigen bed. Je mag altijd roepen als er iets is, maar je gaat weer slapen in je eigen bed. Nog voor die termijn was het min of meer vanzelf weer over.
Je kunt ook de truc met het lampje met tijdschakelaar proberen - pas als het lampje brandt, mag je komen. En dan schuif je die tijd steeds verder op.
Onze aanpak was overigens deels ingegeven door gemakzucht (geen gedonder en gebrul 's nachts), maar ik heb er ook geen principiƫle bezwaren tegen. Ik heb zelf ook vroeger een tijd gehad dat ik midden in de nacht wakker werd en opeens overal bang voor was, en ik ben blij dat ik dat heb kunnen overbruggen door af en toe bij mijn moeder in bed te kruipen tot mijn hartslag weer normaal was.

dc

dc

26-05-2010 om 12:14

Hier ook

Mijn oudste zoon (4) komt regelmatig 's nachts bij me in bed kruipen. Ik heb er ook geen problemen mee. Als hij teveel woelt, dan breng ik 'm op een gegeven moment terug, maar dan is hij ook weer rustig, dus geen probleem.

Pas nog

Ik heb niet zo lang geleden dezelfde vraag zo'n beetje hier gesteld. Dochter van 4 sliep ook ineens niet meer door. Gelukkig was het van korte duur. Warme melk voor het slapen geven en de klamboe weer ophangen hebben waarschijnlijk een goed steentje bijgedragen.

100%mama

100%mama

26-05-2010 om 13:48

In het logeerbed

zoonlief "durft" al geruime tijd niet in zijn eigen bed te slapen en slaapt daarom in het logeerbed. Af en toe wil hij het weer "proberen" en dan prijzen we hem super. Andersom maken we er geen woorden aan vuil dat hij in het logeerbed slaapt. De verhalen achter het "niet durven" zijn dat hij "geluiden" hoort. Hij vind deze geluiden blijkbaar eng en durft zo niet te slapen of wel in te slapen, maar als hij dan wakker wordt hoord hij deze geluiden. In onze belevenis zijn het gewoon auto's door de straat, een kliko die wordt opgehaald, de vloer die soms wat kraakt etc in zijn belevenis zijn het monsters en enge dingen. Vandaag of morgen slaapt hij vast wel weer in zijn eigen bed. Ik zelf heb geen zin in slapenloze nachten en door het op deze manier "op te lossen" hebben we allemaal een normale nachtrust. Het logeer bed wordt toch niet gebruikt....

muppet2829

muppet2829

26-05-2010 om 13:57 Topicstarter

Wel bezwaar

Ik begrijp eigenlijk uit jullie verhalen dat jullie er geen bezwaar tegen hebben als een kind bij jullie slaapt. Het lastige in dit verhaal is dat ik en mijn man geen oog dicht doen als zij bij ons ligt. Bovendien merk ik ook wel dat ze het als een soort "gewoonte" gaat zien. Ik geef 1 keer toe en je kunt je klok er gelijk opzetten dat ze het de volgende nacht weer probeert. Het is namelijk geen angst zoals ik eerst dacht. Ze heeft 1 keer eerder zo'n periode gehad. We hebben het toen min of meer een week opgelost door naar de logeerkamer te gaan met haar, maar het heeft daarna 2 weken geduurd om haar weer in haar eigen bed te krijgen. We zeggen wel steeds voor ze gaat slapen dat zij in haar bedje hoort enz. enz. en dat heeft toen heel erg goed geholpen.

Matras achter jullie bed?

Als kind mocht ik wel eens mijn matras naar de kamer van mijn ouders verslepen en daar achter hun bed verder slapen als ik bang was. Is dat iets? Dat heeft een tijdje geduurd, maar ging ook vanzelf weer over. Mijn eigen slaapkamer is niet groot genoeg, dus zoonlief ligt regelmatig in mijn bed.

Ik zou het ook niet doen

Wij slapen ook niet met een kleuter tussen ons in, dus behoudens zeer bijzondere omstandigheden slaapt zoon lekker in z'n eigen bedje. Het is natuurlijk een algemeen probleem met kinderen van deze leeftijd dat het al snel een gewoonte wordt. Hij gaat dus lekker gewoon terug naar zijn bed en gelukkig geeft dat nagenoeg nooit problemen. Het is best mogelijk dat het begint met angst, maar ze zien het al snel als een recht.

liora

liora

27-05-2010 om 09:47

Hier

Hoi,

Ik herinner me toen zoon vier was dat hij er soms 's ochtends gewoon lag, dan had ik niet eens gemerkt dat hij bij mij was komen liggen. En ik had er ook geen last van.
Maar ik herinner me wel dat hij op een gegeven moment al 's avonds wakker werd voordat ik in bed lag en dan al naar mijn bed wilde. Toen ik het wat te gortig vond worden heb ik een stuk karton gepakt, vijf vakjes gemaakt, in de vakjes zijn bed getekend.
Elke nacht dat hij in zijn bed bleef, kreeg hij een sticker. In het laatste vakje had ik een cadeautje getekend, dat kreeg hij toen het stickervel vol zat. Hij kreeg toen een Cars pyjama.

En mijn ervaring is: elke gewoonte kun je binnen een dag of drie aan- of afleren, zo ging dat hier tenminste.

Liora

Anders

Ik kan niet slapen met een kind in mijn bed en ik wil apsoluut niet 's nachts gaan opvoeden. In mijn ervaring is het ondoenlijk om 's nachts gesprekken te voeren met kinderen. Die kunnen dan helemaal niet adequaat reageren, je zit alleen maar elkaar wakker te maken/houden.

Beleid hier was altijd meteen terug naar het eigen bed, ik ging erbij liggen en kind viel weer in slaap. Dan ging ik terug naar eigen bed. Grote voordeel is dat het kind zo amper wakker wordt, als je weer in je bed ligt met een groot warm mamalijf ernaast slaap je zo weer in. In mijn ervaring slapen kleuters dan ook zo diep dat je snel weer als volwassene weg kunt sluipen.

Mede om deze reden (dus om er prettig bij te kunnen liggen) kreeg mijn oudste snel een volwassen maat bed.

En redeneren over wat wel en niet mag dat zou ik echt voor de dag bewaren, de nacht is om te slapen.

Vic

Vic

27-05-2010 om 23:47

Doorpakken

Mijn jongste heeft dit soort acties wel eens vertoond na een periode van ziekte of een vakantie. Mijn ervaring is dat je beter kunt doorpakken zodat het misschien een paar nachtjes slaap kost. Op het moment dat je toegeeft en je kind weer bij je in bed neemt, kun je weer van voor af aan beginnen.

muppet2829

muppet2829

28-05-2010 om 14:22 Topicstarter

Gaaaaaaaaaaaap

Dat is misschien wel een goede tip rodebeuk die stickers. Het was vannacht weer "feest" en ik heb tegen haar gezegt dat als ze lief ging slapen we naar de kinderboerderij gaan. Helaas was het pas weer rond 03.30 uur voor we sliepen.

Onze dochter slaapt nog niet in een groot bed, maar in zo'n meegroeibed. Ik pas daar echt niet op hihi. Het lastige is dat ik dacht dat als ik er even naast blijf zitten of naast het bed ga liggen ze wel in slaap zou vallen, maar dat doet ze dus ook niet. Als ik na 15 min. opsta dan begint ze weer te praten dat ze niet alleen wil slapen............. Het zal wel een fase zijn en ik kan niet wachten tot ie weer voorbij is geloof ik zo. Ze heeft deze week wel 1 nacht gehad dat ze gewoon normaal heeft geslapen. Is dat ook herkenbaar tijdens een periode van moeilijker slapen dat ze soms toch wel goed slaapt?!?! We hebben haar toen wel ontzettend uitvoerig gecomplimenteerd met het feit dat ze zo goed heeft geslapen die nacht.

In ieder geval erg bedankt voor alle reacties en tips.

Groetjes Muppet

angel3

angel3

30-05-2010 om 13:12

Op matras naast kind gaan liggen

Kind gaat volgens mij wakker proberen te blijven omdat ze weet dat je weggaat als ze slaapt, dus die denkt: ik blijf mooi wakker!
Waarom leg je geen matras op haar kamer en ga je ernaast liggen?
Kwestie van een paar nachten waarschijnlijk en dan is het opeens niet meer nodig. Zo ging dat hier in elk geval en bij vlagen af en toe weer (na een droom ofzo).

muppet2829

muppet2829

30-05-2010 om 16:46 Topicstarter

Beloningsbord

We hebben na de laatste lange nacht het beloningenbord maar eens opgesnord en dat in haar kamer opgehangen. Voor iedere nacht dat ze goed doorslaapt krijgt ze een magneetje dat ze op mag hangen en bij een volle week krijgt ze in dit geval een waterpistooltje. Het gaat nu al 2 nachten goed hihi.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.