Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe lang geloven ze in sinterklaas


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee hoor, ze doen het echt

Nieuwe Regentesseschool in Utrecht...

Verkleden in de klas bij ons

Geen broodje aap ik heb er foto's van bij mijn kinderen.

Regenbogie

Tirza G.

Tirza G.

17-09-2009 om 15:06

Het zit zo

Volwassenen die het weten, wíllen gewoon in Sinterklaas geloven. Mèn, wat zou ik graag willen kunnen geloven dat die goeie man echt bestaat. Neem ik dat geklopper op dat dak er voor lief bij. Het ís toch ook gewoon geweldig? Zo'n ouwe man die kadootjes en snoep uit komt delen, heerlijk toch?'
En natuurlijk geloven kinderen in Sinterklaas. Kinderen geloven namelijk enorm in doen alsof. Als Pietje een cowboyhoed opzet, is hij toch gewoon cowboy? Tot in groep 8 spelen ze hier spionnetje, of pokemon-karakter, of toen was ik de boef en jij de pliesie.
Nou, als grote mensen bepaalde kleren aantrekken en zeggen dat ze pliesie zijn of boswachter of Sinterklaas, dan zál dat toch wel gewoon?

Ik weet nog heel goed dat ik dochter (toen bijna 4) bij de intocht in stond te fluisteren dat het Niet Echt Was Hoor. Ze draaide zich om en zei geringschattend: daar lóópt-ie hoor mam. Nou, hou dán maar eens staande dat die Klaas níet echt is en de politieagent die er naast staat of de burgemeester met z'n Echte Ambtsketen die hem ontvangt, wél.

Tirza

Bastet

Bastet

17-09-2009 om 19:15

Ja, ik heb het ook gezien

Elk jaar,op de speelzaal waar mijn drie kinderen destijds kwamen.Juf ging even naar de wc,zette een mijter op,deed een cape om,en meer niet.Kwam binnen,de waren kinderen diep onder de indruk.Na het vertrek van sinterklaas kwam juf weer terug in de klas.En hoorde dan: juf,waar was je nou,sinterklaas is geweest!!!!
Groetjes,bastet

Lachen

Vroeger, lang geleden, toen ik jong was, zorgde het niet meer geloven in Sint voor nog meer lachen en leuke situaties dan daarvoor. Toen ik eenmaal ongelovig was, dacht ik ook niet meer te hoeven zingen en toch iets in mijn schoen te krijgen om zusje niet van haar geloof te laten vallen. Mis! Ik moest toch zingen terwijl mijn ouders in de kamer dubbel lagen van het lachen. Een paar jaar later was ook mijn zusje ongelovig, echter, een lichte twijfel bestond nog. Ze wilde haar schoen zetten, en hoe mijn ouders ook probeerden uit te leggen dat ze niks hadden om erin te doen (het was avond dus winkel ook dicht) bleef ze erbij, ze wilde haar schoen zetten. Voor het geval dat. Mijn ouders zagen die hele kermis toen niet meer zitten en hebben toen zusje in bed lag een boterham met kaas gesmeerd (zusje gaat over haar nek van kaas) en die mooi ingepakt en in schoen gedaan. Dat was een leuk moment, de volgende ochtend . Ook kon men mij, als puber, van het plafond krabben toen mijn moeder toch cadeaus gehaald had en de buurjongens op het raam liet bonken.
En hoe onfeilbaar nog het geloof van mijn oudste, vorig jaar nog 6: haar vriendinnetje gelooft vanwege religie niet in Sint en deed dat uitgebreid uit de doeken. Maar dochter wist het zeker: Sint bestaat, want op het werk van mama had ze hem gesproken en zonder in het boek te kijken wist hij haar naam!!! (Ze had een naamplaatje op, daar stond ze dus even niet bij stil).
Oei... ze zit dit jaar in groep 5 trouwens...

Annet

Annet

18-09-2009 om 14:12

Kent iemand het boek: het geheim van de sint?

Ik zag ergens staan dat dit boek leuk is om te gebruiken om de waarheid over Sinterklaas te vertellen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Paddington

Paddington

18-09-2009 om 17:13

Misschien dat dit het verhaal

over verkleden in de klas duidelijk maakt.

Jonge kinderen kunnen een proces nog niet koppelen aan een resultaat. Dus het proces van het omkleden koppelen ze niet aan het feit dat ze ineens Sinterklaas herkennen.

Pepernoot

Pepernoot

18-09-2009 om 18:51

Annet

Ja, is een absolute aanrader!

Annet

Annet

18-09-2009 om 22:41

Pepernoot, dat is fijn, maar...

waarom is het een aanrader? Ik wil best een zoektocht naar dit boek starten (het is online niet meer te koop) maar dan wil ik eerst weten wat ik kan verwachten van dit boek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.