Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 11:58

Hoe lang voordat het bord leeg is?

Ik vroeg me even af hoe snel jullie kinderen eten. Onze zoon is namelijk een lllllaaaaaaaannnnnnggggzzzaaaaaaaaaammmm-aan actie begonnen aan tafel. Het bord gaat 's avonds wel leeg, maar het kost wel minstens 3 kwartier. Nu heb ik gezegd dat hij vanavond een timer naast zijn bord krijgt. Als het klokje af gaat, moet het bord leeg zijn (anders helaas geen toetje). Maar wat is een redelijke tijd om het klokje op in te stellen? 25 Minuten? 30?
Meneer zit alleen maar te kleppen aan tafel, hij kan gewoon niet stoppen, wat we ook zeggen of doen dus nu wil ik het maar op deze manier proberen. En als hij niet kletst is zijn eten nog te heet (zegt ie).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

03-02-2009 om 12:07

Hoi,

Ik vind 20 minuten heel redelijk.
Succes ermee!

Liora

Langer

traagetende dochter van 5, die heel de tijd babbelt of, als ze eten in haar mond heeft, gewoon niet knabbelt. Ik heb de techniek met de klok aan tafel ook al toegepast.

Van mij kreeg ze 30 minuten.

Ik hoop dat je tactiek blijft werken want dat was bij mij niet het geval (en zo zit ik weer een uur aan tafel...). Ik moet wel bekennen dat er geen echte sanctie was want s'avonds eten we geen toetjes (we eten te laat). De straf was dat ik gewoon boos was.

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 13:12

Haha sas

Ja, ik ga er bewust een sanctie aan vast plakken, want meneer is erg gek op toetjes! Boos worden zou hier ook niet werken, het heeft nu tijdens het eten ook geen zin om boos te worden omdat hij niet dooreet. Maakt geen enkele indruk en het wordt dan ook alleen maar ongezellig. Ah, jij zit dus ook altijd zowat een uur te tutten aan tafel...

amk

amk

03-02-2009 om 13:14

45 minuten gewoon

Ik vind 45 minuten een heel gewone tijd om aan tafel te zitten met het hoofdgerecht. Zitten wij meestal wel.
Ik heb als het gezellig is mijn eten ook niet in 20 minuten op. Moet ik nu ook een wekker? Wij zijn maar met z'n 2, maar toen we nog met z'n 3-en waren duurde het ook zo lang. Eten is hier een gezins activiteit en geen noodzakelijk kwaad. En daarom mag het best wat tijd kosten.
Maar als zo lang je niet uitkomt zul je wel een sanctie er op moeten zetten.

groet,
Angela

MaximeM

MaximeM

03-02-2009 om 13:21

Alleen zitten

Hoi,

Wij moesten vroeger thuis, als we niet dooraten en alleen maar aan het treuzelen/babbelen waren, alleen in de keuken gaan eten. Meestal was het dan rap op, want dat vonden we veel te ongezellig. Missschien werk zoiets? Als hij zijn bord leegheeft of wel gewoon normaal door eet mag hij er weer bij komen zitten.

Maxime

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 13:27

Angela

In de tijd die mijn zoontje over één klein bordje doet, kan ik 3 volle borden wegwerken (overigens eet ik er 2). En ik eet niet eens snel. Natuurlijk moet het gezellig zijn aan tafel. Maar met iemand die zo zit te tutten, vind ik het persoonlijk niet leuk aan tafel. Er is een verschil tussen gewoon langzaam eten en tutten. Vandaar het wekkertje. En als ik de klok op 30 minuten zet, kan ik dat toch onmogelijk scharen onder `niet gezellig` en `opjagen`.
Jij mag ook best een wekkertje van mij hoor. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat jij 3 kwartier over één bord eten doet, dan is je eten behoorlijk koud trouwens...

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 13:33

Steeds inkorten

De wekker steeds korter zetten, da´s een goeie Pelle, dat ga ik doen. Dus mild beginnen met bv. 40 minuten, en dan over een week 33.
Maxime, wij hebben een open keuken, de eettafel staat er pal naast. Anders wordt het de gang (kan niet, dreumes slaapt dan al er vlak boven) of de salontafel (kan ook niet, dat vindt meneer veel te leuk). Gisteren had ik al gedreigd hem buiten te zetten met zijn bord, maar ja, het was donker en het regende en hij geloofde mij dus terecht niet. Weer een les voor mij, niet dreigen met dingen die je niet gaat uitvoeren....

angel3

angel3

03-02-2009 om 14:02

Hoe werkt dat dan?

zo n wekker? je zet hem op een half uur. De wekker gaat en je haalt een vol bord weg? zoiets? want hoe kan je kind nou weten dat het half uur bijna voorbij is?
Even een oprechte vraag want ik denk er ook weleens over maar ik snap de uitvoering niet goed dus laat ik het maar.
Zoon van bijna 6 is een kletskous maar wat ik doe is af en toe een hap aan zijn vork prikken en die pakt hij dan wel. Zelf prikken e.d doet hij toch niet Dit werkt voor ons wel aardig.
Ik word ook gek van dat getreuzel. Lang tafelen en nazitten prima maar niet dat gemuts met een half bord eten voor je neus.

liora

liora

03-02-2009 om 14:05

Guinevere

Hoi Guinevere,

Ik zou zelf een andere sanctie kiezen. Misschien gewoon het bord weghalen na 20 minuten, of anders zelf de tafel verlaten na 20 minuten, dan zit hij alleen. Maar dat vind ik iets milder dan dat hij in de keuken moet zitten of zo.
Ik vind het zelf nooit zo leuk om een toetje als een soort beloning te zien, maar dat is mijn mening natuurlijk.

Liora

amk

amk

03-02-2009 om 14:12

2 of 3x en de wekkertruc

ik schep dan ook voor mezelf 2 of 3x op. Zodat ik bij elkaar een gewone hoeveelheid heb. Die ook nog lauw is. Ik ben niet van het hele warme eten idd. In de tijd dat anderen 3 koppen thee weg werken ben ik net halverwege de eerste.

De truc met het wekkertje is niet anders als ik dochterlief voorbereidt op naar bed gaan.
Ik doe dan de afwas en zeg waar ik in dat proces ben. Ik doe nu de borden, dan moet ik de pannen nog en als ik dan de tafel af heb gedaan ga jij naar bed.

Met de wekker zou ik dus zeggen, kijk, als het pijltje boven is dan gaat er een belletje en als het belletje gaat dan moet jij klaar zijn met eten.
Vervolgens haar er nog een aantal malen op wijzen, kijk het pijltje staat nu halverwege en en weet je nog wat er gebeurt als het pijltje boven staat?
Dan om 5 voor nog eens en dan komt het belletje.

groetjes,
Angela

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 14:13

Nou angel, hij kijkt zelf op het klokje om te zien hoe lang hij nog heeft, en ik kijk er zo af en toe eens even naar (nog maar 10 minuutjes, dus dooreten). Tenminste, ik denk dat het zo zal gaan.
Ik scherm liever met zijn dessert dan dat ik zijn bord weghaal. Hij is al slank genoeg namelijk. Hij weet trouwens niet beter dan dat hij geen toetje krijgt als hij zijn eten niet opeet. Dat was hier het enige dat werkte, snif. Als ik hem aan tafel laat zitten als wij al klaar zijn, zit hij daarna nog een half uur door te kleppen en naar zijn eten te kijken....

Eens met liora

ik ben het eens met liora, het toetje is een onderdeel, geen beloning. je laat het vlees/groente ofzo toch ook niet weg omdat ie niet snel genoeg eet?
en ik vindt ook dat het zo 'gezien' moet worden, ook door kinderen.
maar wij hebben dat getreuzel ook gehad. wij wachten op een gegeven moment gewoon niet meer en begonnen aan het toetje (tijd zelf in te vullen) als wij aan het toetje begonnen was dat een signaal om razendsnel de rest van het eten naar binnen te werken om dan nog vrijwel gelijk met ons te eindigen. de laatste lepels toetje gingen weg terwijl wij opruimden.
als ze er dan nog zitten (als je dus al opgeruimd hebt) dan stelselmatig negeren. werkte hier prima.
maar zó ongezellig alleen aan tafel zitten!
groeten albana

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 14:27

Toetje

Het is heel eenvoudig, als je je eten niet kunt opeten heb je ook geen ruimte in je maag voor een toetje. Dat vind ik heel redelijk eigenlijk. Toetje is hier een onderdeel van de maaltijd, maar dan moet je wel de eerste fase doorkomen. Is dat een beloning? Ik zie het meer als een logisch vervolg.
Daarbij, als dit dé (enige) manier is om te bereiken dat hij zijn bonen op eet, is het voor mij prima. Maar dit staat geheel en al los van de langzaamaan actie die zoon aan tafel voert.

liedewij

liedewij

03-02-2009 om 14:32

Ook wekker maar dan anders

Wij gebruiken de wekker anders en incidenteel. Ik word soms echt stapelgek van al het lawaai aan tafel(kletsen,harder kletsen, vork op de grond laten vallen, tegen de pan aan tikken). Dus af en toe zt ik de wekker en dan is het de bedoeling dat iedereen z'n mond dicht houd. Bij hoge uitzondering mag je vragend wat fluisteren als je je vinger op steekt. Heel prettig neveneffect is dat het bord rap leeg is. Mes snijdt dus aan 2 kanten; ik kan rustig eten en zij hebben hun eten snel op. Omdat het incidenteel is hebben ze ontzag voor de wekker en zijn ze echt stil. Heerlijk!

Onze dochter eet vlot haar vlees maar met de rest is ze ook tergend traag. Zij krijgt dus de helft van haar vlees en als ze haar bord leeg heeft de andere helft. Werkt ook prima!

Liedewij

Angel3

de wekker is (of beter gezegd was) eigenlijk gewoon een klok. Dan toonde ik van waar tot waar de grote wijzer mocht gaan, en dat tegen hier haar bord leeg moest zijn. Daar kon ze best mee 'eten' maar je kan die klok niet voor haar neus blijven zetten hé (zeker niet als broer elke keer roept 'alweer een minuut voorbij!').

En dus ja, dat getreuzel, ik word er onnozel van. Het is soms zelfs zo erg dat ik uit pure ellende haar zelf hapjes opschep. En dan neemt mevrouwtje het op de duur gemakkelijk want dan vraagt ze bij voorbaat 'of ik ook alles wil snijden voor haar'... .

Iemand anders nog een volledig andere techniek?

liora

liora

03-02-2009 om 15:41

Aha

Hoi Guinevere,

Hmm, ik dacht dat het probleem was dat hij traag is, maar proef uit je laatste berichtje dat hij het eten niet zo lekker vindt. Dat werpt een nieuw licht op de zaak.
Ik ben zelf nogal een watje in de opvoeding en zou dan zoveel mogelijk dingen maken die zoon wel lekker vindt. Hij hoeft van mij niet per se zijn bord leeg te eten, ook al is hij ook dun. Ik denk niet dat hij zal omkomen van de honger.
Ik denk ook dat de meeste mensen (behalve AMK na 20 minuten wel genoeg hebben gehad, ook kinderen.

Als het komt doordat hij het eten niet zo lekker vindt, zou ik niet met een keukenwekker werken. Waarom moet hij per se tegen zijn zin eten?

Liora

Eten in vakken verdelen werkt hier

Hier ook slome eters.
Het bord heb ik dan in vieren gedeeld en na ieder kwart mochten ze praten.
Klaar met vertellen dan weer volgend kwart.

Dit helpt hier heel goed. Een klok gaf veel stess.

Maar het is gewoon zelf de gouden tip eruit halen, en wie weet werkt het.

veel succes

Bastet

Bastet

03-02-2009 om 18:55

Wekker?

Hemel,nog even en je wordt vanaf je prille begin afgericht met wekkers,brrr....eerst huilbaby's,nu dit...nee,we eten gewoon gezellig,en als één persoon er echt lang over doet,so be it,gezelligheid staat voorop.Ik doe het net als Tops,als het echt heel,heel lang duurt,gaat de rest van het gezin vast wat anders doen,en wij aan de koffie.
Groetjes,Bastet

koentje

koentje

03-02-2009 om 19:46

Kleurenklok

Je kunt ook een kleurenklok maken door een reiswekkertej te slopen; voorglas eruit, achterplaatje inkleuren, kleine wijzer eruit slopen en boel tje weer in elkaar.
Zo zie je de tijd verstrijken. Je kunt dan bijv. een half uur blauw kleuren, een kwartiertje geel en 10 en 5 minuten rood en groen.
Eten is hier ook een probleem! Wiuj gebruiken een zandloper vanaf een bepaald moment, als wij kllaar zijn moet hij nog een kwartier of zo krijgen.

Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 19:59

Re 2

Haha Bastet, er staat hier echt geen tijdbom op tafel hoor! Meneer heeft vanavond 20 minuten gekregen om zijn 2 bolletjes op te eten (hij had zijn lunch niet genomen bij de overblijf, het beleg beviel hem niet). En dat heeft hij gehaald zonder stress, maar die timer (digitaal natuurlijk) werkte wel als stok achter de deur. Brrr, ik kan zelf niet eens tegen het geluid van tikkende klokken, daar word ik altijd helemaal nerveus van.
Nee hoor Liora, hij krijgt geen eten voorgeschoteld waar hij echt niet van houdt. En ook geen enorme hoeveelheden. Maar als hij kan kiezen tussen vissticks en boontjes, dan kiest hij die vissticks natuurlijk als eerste en gaat een half uur lang zitten kijken of die bonen vanzelf verdwijnen. Dat gemiep is echt iets van de laatste tijd, het jaar hiervoor zat hij niet zo te emmeren over van alles en nog wat. En nu "lust" hij zogenaamd opeens van alles niet meer. Feitelijk zit hij ons gewoon een beetje uit te proberen op het moment.
Die truuk van de helft van het vlees achterhouden tot de rest op is, dat heb ik ook een tijd gedaan. Maar het ging zo goed dat ik het weer had afgeschaft. Kennelijk is het tijd voor herinvoering (vanaf overmorgen dan, morgen eten we preiquiche).
Een kleurenklok is een leuk idee, maar hij kan al redelijk klok kijken voor een 6-jarige (zei ik trots).

Annet

Annet

03-02-2009 om 20:05

Tips

Wat hier werkt:
- nadruk op hapje maken (zodra een hap in zijn mond gaat) in plaats van hapje in mond stoppen. Het grappige is dat een hap die klaar ligt, vanzelf naar binnen gaat.
- na 19.00 uur wordt hier geen toetje meer gegeten. Wij beginnen meestal met eten tussen 18.30 en 18.40 uur. Deze regel is niet alleen om te zorgen dat de kinderen dooreten maar ook zodat we niet te laat stoppen.
- om de beurt. Groente-vlees-aardappelen (of ander eten van verschillende soorten) gaan hier om de beurt. Zo hoef je geen vlees achter te houden.

Marmar

Marmar

03-02-2009 om 22:11

Concurrentie enzo

Oudste dochter kon treuzelen en 'onbedreigd' haar prakje met muizehapjes oppuzzelen tot haar kleinere zusje aan tafel ging meeëten. Zo klein als die was, wat er op het bord van haar zus en ouders lag was véél interessanter dan haar eigen potje Olvarit. Dus even niet kijen en de peuter zwaaide met een weggesnaaide kippepoot als rammelaar of bijring
En zo is dat doorgegaan. Oudste leerde al snel dat de enige manier om haar portie voedsel te 'beveiligen' was om dat snel op te eten. Want als zusje haar eigen oninteressante prak eerder ophad, werd die van haar nóg begerenswaardiger!
Toen de meiden wat groter werden hielden ze dan ook met argusogen in de gaten of ze wel precies evenveel kregen. En de eerste die klaar was, mocht van mij de restjes uit de pan verdelen.
Dus: geef te kleine porties op het bord en laat de concurrentiestrijd maar losbarsten. Bij gebrek aan brusjes: nodig een hongerige vriendje ofzo uit. Of desnoods de onopvoedbare hond van een kennis (die wilde bij ons thuis ook wel eens op een stoel springen aan tafel...).
Wat ook wel goed werkte bij ons: laat kindlief meekoken. Ondertussen niet uit de pan snoepen. Wat je zelf hebt gekookt moet je wel zelf ook lekker vinden!
En natuurlijk voor het avondeten ruime tijd al geen koekje, snoepje of appelsap. 1 glaasje appelsap en kind heeft 2 uur lang beslist geen trek. Bij dorst glaasje water geven! Oh ja, ook echt niet meer dan 1 glaasje appelsap per dag. Veel kinderen drinken veel te veel appelsap op een dag en hebben dan de hele dag lang geen trek.

Asa Torell

Asa Torell

03-02-2009 om 22:21

Ben net zo langzaam als amk

Drie keer opscheppen en lauw eten, dat gaat hier precies zo. Dat is dan ook de reden waarom ik hier afwijk van de norm in de omgeving door niet de regel te hebben dat kind aan tafel moet blijven tot iedereen klaar is. Ik zou er helemaal zenuwachtig van worden dat er dan steeds zo lang op mij gewacht moet worden.
Verder heb ik geen advies want hier tegenovergestelde, zoon gooit de 4 verplichte boontjes in 5 minuten naar binnen en wil dan van tafel. Hier dus minimum op 10 minuten blijven zitten gesteld. Maar ik zou zeggen, als de wekker-aanpak met 30 minuten goed werkt lijkt het mij niet onredelijk. Ik ken het verschijnsel treuzelen wel, zoon kan bijvoorbeeld 10 minuten bezig zijn om schoenen aan te trekken s ochtends. En een echte deadline is dan ook het enige wat helpt.
Overigens juist als een deadline heel duidelijk is hoeft de sfeer er niet al te erg onder te lijden. Wel als je er steeds weer op terug moet komen omdat je geen vaste wens en sanctie in je hoofd hebt maar je toch stiekem ergert dat het niet opschiet. Althans dat verschil heb ik hier wel gemerkt.

Bastet - toch even uitleg

het gaat er bij mij niet om dat ik geen tijd of geduld heb om te zitten wachten tot dochterlief klaar is met eten. Het gaat erom dat ze meestal nog zit te eten (19.30u) terwijl ze al in haar bed moest liggen.

Gevolg is dat ze altijd te laat in haar bed ligt, en dat ik vervolgens (met mijn zoon) te laat aan zijn huistaak moet beginnen.

Vanuit die problematiek is al het gebabbel en getreuzel van dochter tijdverlies voor mijn zoon zijn schoolwerk.

Stelle

Stelle

04-02-2009 om 11:04

En hier...

Hetzelfde verhaal als bij Guinevere, man oh man, wat kan dat kind teuten! Hier helpt het wel om alle afleidende dingen van tafel te halen (dus: tafel helemaal leeg, want zelfs de tekst op een pak melk kan afleidend zijn), maar wrsch doe je dat al. Als het geklep te erg wordt (en dat wordt het altijd ) kondig ik op een gegeven moment aan dat ik even geen antwoord meer geef (en doe dat dus ook niet). Ja, ongezellig, maar anders is hij echt 1,5 uur verder en hij moet gewoon op tijd naar bed. Verder: hij krijgt een 1/2 uur de tijd om te eten. Bord niet leeg betekent geen toetje. Ik vind een toetje ook meer iets extra's dan een substantieel onderdeel van de maaltijd eigenlijk.
Oei, klinkt streng als ik het zo opschrijf, en toch is het best gezellig aan tafel hoor, haha.

Jesse_1

Jesse_1

04-02-2009 om 11:45

Maar amk

Als jij 3x opschept in 45min, dan heb jij je bord dus in (gemiddeld) een kwartier leeg.
Je kunt een kind best de keus geven om binnen bijv. een half uur zijn bord leeg te eten. Als ze dan niet genoeg hebben gehad, moeten ze maar een beetje dooreten.
Ik vind het zelf wel een verschil met bijvoorbeeld weekend, dan nemen wij zelf ook wat meer tijd voor de maaltijd (zowel het bereiden als het opeten).
Jesse (hier zijn we overigens vaak allemaal in 20 min. klaar incl. toetje, dus ik heb geen klagen wat dat betreft)

Maylise

Maylise

04-02-2009 om 12:12

Meestal 45 minuten

Wij zitten eigenlijk altijd wel 45 minuten aan tafel, het is ook wel eens iets korter maar soms ook langer. Zelf eet ik vrij vlug maar vind het altijd heel gezellig om dan rustig aan tafel te zitten met de kinderen. Mijn twee jongste kinderen eten allebei sloom. Mijn dochter eet heel weinig en heeeel traag terwijl mijn zoon altijd zoooooo veel te vertellen heeft dat hij niet aan eten toekomt. Tegen hem zeg ik af en toe dat hij even zijn mond moet houden tot hij minimaal zo veel (10 of zo) happen heeft gegeten.
Sowieso als er echt veel lawaai aan tafel is dan zeg ik wel eens dat iedereen stil moet zijn. Dat werkt soms ook heel prettig.
Als dochter nog maar de helft op heeft en iedereen is al lang klaar beginnen we vaak alvast aan het dessert en daarna mag iedereen op staan. Dochter is dan soms nog niet klaar met eten maar dan moet ze maar alleen af eten.
Maar wij zitten sowieso meestal wel vrij lang aan tafel dus zelfs zij heeft haar eten meestal wel op of althans zoveel op als ze wil eten. Het komt wel eens voor dat zij haar hoofdgerecht net op heeft als de rest al met het dessert klaar is. Dan eet ze dat laatste vaak dan voor de tv op hoewel dat niet erg pedagogisch verantwoord is waarschijnlijk.
Persoonlijk zou ik niet met klokken en wekkers gaan werken. Dat is niet mijn stijl. Hoogstens op een gegeven moment zelf van tafel opstaan en zoon verder laten eten alleen tot hij genoeg gegeten heeft. Voor de spijsvertering is de methode van je zoon trouwens heel goed.

Maylise

amk

amk

04-02-2009 om 13:12

Nee jesse

de hoeveelheid die een ander in 1x op zijn bord schept schep ik in 3x op omdat het anders koud is voor ik het op heb. Nu heb ik lekker warm eten zonder dat ik voor mijn gevoel moet door proppen.
Het komt hier ook regelmatig voor dat dochterlief meld dat haar buik vol is en mijn bord nog niet leeg.

Angela

Marleen

Marleen

04-02-2009 om 13:55

Anders

Hoi,
Wij doen het anders. Hier ook een treuzelaar en een kletser, hij eet uit zich zelf totaal niet door. ALs het ons echt te sloom gaat doen we een spelletje, meestal om en om iets noemen met de volgende letter van het alfabet (bijv. dieren, ons favoriete eten, dingen die met Sinterklaas te maken hebben, etc), en bij ieder woord moet er een hap genomen worden. Werkt goed en vergt geen sancties, die werken m.i. meestal toch niet. Je moet wel een beetje van een spelletje houden, en we doen het ook niet iedere dag, maar het werkt goed. Succes! groetjes, Marleen.

Bastet

Bastet

04-02-2009 om 14:32

Ik snap het wel hoor

Ik snap best,als je kind anders tot 19.30 zoet is,dat de wekker een methode is.Dan bofte ik nog met de mijne,in drie kwartier waren we meestal wel klaar.Houd moed,mijn ervaring is dat het op lange termijn goed komt,ook zonder een wekker of methode.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.