Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

03-02-2009 om 11:58

Hoe lang voordat het bord leeg is?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

04-02-2009 om 20:06

Je raadt het nooit (oorzaak gevonden)

Geheel toevallig valt deze nieuwe langzaamaanactie van zoon samen met zijn nieuwe medicatie die als bijwerking verminderde eetlust kan hebben....Hij heeft al 2 dagen zijn lunch geweigerd op te eten. Wat een toeval, ik zat nog te reageren in het draadje van An mien hierboven dat over verminderde eetlust vanwege medicatie gaat. Geen moment aan gedacht dat hier mogelijk hetzelfde zou spelen, omdat het hier niet om het zelfde medicijn gaat.
We gaan kijken hoe we dit gaan aanpakken, een groeiachterstand of ondergewicht vanwege de medicijnen lijken mij ook geen goed idee. Morgen maar een broodje meegeven met Fred & Ed Vlokkies met funstones, kijken of dat 'm tot lunchen aanzet.
Er is wel sprake van enig getut, omdat zijn ontbijt opeens ook niet meer goed genoeg was. Een ongelukkige samenloop van omstandigheden denk ik.
Bedankt iedereen trouwens voor de reacties tot nu toe, leuk om te lezen hoe het bij iedereen gaat.

Marmar

Marmar

05-02-2009 om 03:31

Ook leuk...

He Guivere, fijn dat je de oorzaak te pakken hebt! Veel succes.

Ik vind het trouwens ook leuk om de reacties te lezen. Dat het bij ons thuis al jaren zo gesmeerd loopt wil niet zeggen dat we nooit eet-probleempjes hebben, maar dat is verwaarloosbaar bij wat ik soms om me heen heb gezien. Ik vind dat eetproblemen bij kinderen altijd serieus genomen moeten worden en dat dit bij o.a. huisartsen vaak niet wordt gedaan.

Wij hebben overigens wel een heel ander probleem. Ik ben niet snel genoeg. Als ik de kinderen hun gang laat gaan, is het eten al bijna op als ik aan tafel kom vanuit de keuken. Raar probleem, hoor. (En goed op te lossen).

Guinevere

Guinevere

05-02-2009 om 13:11

Haha marmar

Ik zie het al helemaal voor me: de kinderen storten zich op de pannen met eten terwijl jij nog even de peper pakt....en dan dat beteuterde gezicht dat jij trekt als je de hond in de pot vindt, haha!
Helemaal met je eens trouwens dat huisartsen (en CB's!) eetproblemen serieus moeten nemen. Zeker als je ziet wat voor een uitwerking het op de ouders heeft.
Ik heb het op een accoordje gegooid met zoon: bij het ontbijt moet hij een broodje ham eten, dan mag hij een broodje Vlokkies mee naar school. Maar dan moet hij het wél opeten. Vanavond eten we kaasfondue, dat zal hij beslist eten, zelfs als hij geen greintje honger heeft.

cqcq

cqcq

05-02-2009 om 22:12

Waarom zou je willen timen?

Ik zou hier echt niet weten hoe lang we aan tafel zitten. We eten zo lang het gezellig is, of zolang we tijd hebben (vaak moet er na het eten nog iets...). Als het merendeel uitgegeten is komen de toetjes op tafel. Wie zijn bord nog niet leeg heeft kiest of hij verder bord leeg eet, of liever een toetje wil.

Ik kan me er niets bij voorstellen dat je met de kookwekker naast je kind gaat zitten tot het bord leeg is. Eten moet wat mij betreft vooral gezellig zijn (en dus let ik niet op lege of volle borden....).

Goh cqcq

Jij hebt duidelijk geen kind dat aanhoudend praat en vergeet te eten. Of die zijn bonen tegen elkaar laat praten. Als ik hem niet aanhoudend aanmoedig om te eten kan hij daar drie uur later nog zitten. Stoort hem niet. Hij zit toch in zijn eigen wereldje en amuseert zich best. Ik eet dus mijn bord leeg, hem ondertussen aanmanend ook te eten. Dan ruim ik alles af, hem nog steeds aanmanend. Daarna ga ik er nog even bijzitten, nog steeds aanmanend. En als het me echt teveel wordt ga ik gewoon weg, iets anders doen. Telkens hij van tafel komt stuur ik hem terug, tot ik vind dat hij genoeg gegeten heeft. Dat hoeft niet bord leeg te zijn. Aan toetjes doen we niet dus dat kan ik niet gebruiken. Zou niks helpen trouwens. Hij kan even lang over een ijsje doen. 't is niet dat hij niet wil of een slechte eter is. Hij vergeet het gewoon.

cqcq

cqcq

07-02-2009 om 19:43

Nee hoor..

Hier wordt ook regelmatig niet of nauwelijks gegeten. Ik maak daar alleen geen punt van. Als ik goed begrijp helpt in jouw geval het aanmoedigen toch ook niet. Als je daar nu gewoon mee stopt... en hem zelf laat bepalen wanneer hij genoeg gegeten hebt (ik begrijp dat je hem telkens terug stuurt totdat jij vindt dat hij genoeg gegeten hebt?). Ik probeer dat gewoon niet voor mijn kinderen te bepalen. Volgens mij krijgt een kind alleen maar een tegenzin in eten als hij daar alleen achter zijn bordje (inmiddels koud geworden eten... moet er niet aan denken) moet blijven zitten.

Geen eetprobleem

Zoon is helemaal geen slechte eter. En ik dwing hem niet te eten als hij genoeg heeft. Maar hij vergeet echt gewoon letterlijk te eten. Hij heeft ADD, leeft heel erg in zijn eigen hoofd en mijn aanmoedigingen zijn dus echt bedoeld om hem weer lang genoeg in de realiteit te krijgen om een hap te nemen. Is evengoed het geval bij aankleden, tanden poetsen en alles wat er nog zoal moet gebeuren. Een zakje chips kan evengoed blijven liggen. Al hou ik me dan natuurlijk minder bezig met aanmoedigen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.