Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

30-01-2012 om 11:52

Hoe lang zwemmen voor b?

Na het A-diploma gaan we door voor B. Naar verluidt staat daar gemiddeld 6 weken les voor. Hoe is jullie ervaring? En voor C?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me vrij optimistisch

die 6 weken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat onze kinderen erg jong waren toen ze hun diploma's haalden. Misschien red je die 6 weken wel als je kind iets ouder, gecoƶrdineerder en sterker is.
Oudste heeft C met schoolzwemmen gehaald, andere twee hebben alleen A+B.

Puck

Puck

30-01-2012 om 13:15

2 maanden

Hier zwemmen ze eens per 2 maanden voor diploma en dat is meestal voldoende om van A naar B te komen. Met 1 uur per week les kom je dan redelijk in de buurt van de 10 uur die P. aangeeft.

ishtar

ishtar

30-01-2012 om 13:19

ging hier bij 2 van de 3 heren (heel) snel. Middelste was bij zijn A eigenlijk ook al klaar voor B, die zwom 3 weken later al af, jongste deed er een week of 6 over.
Oudste wat langer, dat was wel een maand of 3 a 4. Maar dat is een heel tenger manneke met weinig kracht.
Ik denk dat een week of 8 een prima uitgangspunt is.

ishtar

ishtar

30-01-2012 om 13:23

O, en c

is door jongste in 2,5 maand gehaald, en dat gold voor het grootste deel van dat groepje. Middelste en oudste weet ik eigenlijk niet meer. Zal ook rond die tijd gezeten hebben.

Vic

Vic

30-01-2012 om 13:41

Ze hebben hier ca. om de 5 weken afzwemmen (en 2x per week 40 minuten les), dus dan zwemt ze wellicht de volgende keer of de ronde daarna af. Ze mag zelf bepalen of ze door wil voor C, maar vooralsnog heeft ze daar geen zin in. Dat zijn sowieso ook andere lestijden dus ik weet niet of we dat kunnen inplannen.

Anne Carin

Anne Carin

30-01-2012 om 18:46

Zoon heeft destijds twee-en-eenhalve maand over z'n B diploma gedaan. Hij was toen ruim 7 en had 2x per week een half uur les. Dus dat komt wel neer op zo'n 10 lesuren ongeveer.

Jesse_1

Jesse_1

30-01-2012 om 19:08

Kracht

Van A naar B is voornamelijk meer zwemmeters en verder onder water zwemmen.
Hier was afzwemmen 1x in de 3 maanden. Oudste heeft in die periode een gebroken arm gehad, maar kon met A al door het ga op 6 meter en redde het dus ook voor B-diploma. Jongste was nog erg jong en daar vonden ze dat hij na 3 maanden nog niet klaar was voor B.
Jesse

Vic

Vic

30-01-2012 om 19:15

Kracht

Dochter is van het sportieve soort (fietst met gemak 15 km heen en terug), dus ik denk dat het met de kracht wel goed zit. Vandaag kwam ze helemaal opgetogen uit de les. Ze mochten dingen opduiken en onder water pylonnen aantikken.

Hier eens per week 3/4 uur zwemmen

ruim 2 jaar over A, half jaar B, school zwemmen 3 maanden C (eens per week een half uur).

c was dus een makkie.

12 weken

Zoon mag 11 februari afzwemmen voor B. Hij heeft dan 12 lessen van 1 uur gehad. Ik wil je niet teleurstellen, maar volgens mij zijn die zes weken van jou een tikkie optimistisch.

Waar het op kan blijven hangen bij B is natuurlijk het gat (maar als dat bij A geen enkel probleem gaf, dan gaat het B ook wel goed) en het goed onder de knie krijgen van de borstcrawl.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

31-01-2012 om 10:40

Paar weken

Al onze kinderen zijn met 5 jaar begonnen met zwemles, waren 6 toen ze A haalden, en hadden allemaal met een paar weken (3, 5, 7 weken of zoiets) ook B.

Dit is inmiddels (8, 7, 3) jaar geleden

Margje

Yura

Yura

31-01-2012 om 12:22

15 maanden

Die van mij deed er 15 maanden over (oh en daarvoor een kleine 2 jaar over A), van nummer 2 kan ik het me niet meer herinneren, die haalde op een gegeven moment nr 1 net niet in, ze schelen 1,5 jaar, maar ze had B drie maanden later bij de eerstvolgende afzwemmogelijkheid (hij in juni, zij in september). Eigenlijk hadden we het opgegeven, hij zou na de vakantie naar groep 5 gaan (en dan wekelijks schoolzwemmen krijgen) en hij mocht van mij stoppen, we zouden nog een keer kijken of het lukte, dus een maand lang elke woensdagmiddag zelf met hem geoefend op de borstcrawl (die ik niet beheers maar van jarenlang meekijken leer je veel) en warempel het lukte.

Van 3 weken tot 15 maanden

Vic, je krijgt hier wel een aardig idee waar het gemiddelde van 10 uur zwemles vandaan komt als ik het zo lees Hopelijk gaat jouw dochter als een speer en is ze met een paar weken klaar.

Zoon gaat hier trouwens voor C een snelcursus van een week doen, dat is voor je dochter misschien ook nog een mogelijkheid mocht ze zich bedenken.

Chris

Jesse_1

Jesse_1

31-01-2012 om 13:57

"Dat vind ik wel erg hoor, afzwemmen voor B eens in de 3 maanden!"
De meeste kinderen halen dus de volgende afzwemdag hun B. (Gemiddeld is het 10 lesuren zei je, dus 3 maanden is dan toch niet zo gek?).
Ik denk dat het er mee te maken heeft dat het een klein zwembad betreft, met zwemgroepen van 10 kinderen (voor kinderen van 3 en 4 jaar 8 kinderen). Voor het afzwemmen huren ze het grote zwembad af (dus 4x per jaar).

Tijgeroog

Tijgeroog

31-01-2012 om 14:20

Borstcrawl?

Chrish: "Waar het op kan blijven hangen bij B is [....] het goed onder de knie krijgen van de borstcrawl."

Maar de borstcrawl bij B is toch (tegenwoordig) hetzelfde als bij A? Alleen 10 meter in plaats van 5 meter.

Borstcrawl

Ik citeer even: "Bij het Zwem-ABC leren kinderen vanaf het begin vier zwemslagen: enkelvoudige rugslag, schoolslag, borstcrawl en rugcrawl. Deze laatste twee zijn kennismakingsslagen en worden bij ieder diploma moeilijker."

Ik weet van een vriendje van zoon dat hij er relatief lang over heeft gedaan om de ademhalingstechniek bij de borstcrawl goed onder de knie te krijgen.

Chris

Tijgeroog

Tijgeroog

31-01-2012 om 14:29

Borstcrawl

Hmm... Ik had begrepen dat bij ons zwembad (maar dat hoeft natuurlijk niet landelijk te zijn) de eisen afgelopen zomer verzwaard zijn, zodat ze voor het A-diploma een volwaardige borstcrawl moeten kunnen. Dat heeft ons denk ik een paar maanden extra gekost...
Ik zag trouwens dat je bij ons zwembad B en C af kunt kopen voor 200 euro, 8 lessen kosten ruim 53 euro. Ze zullen er dus vanuit gaan dat je met ongeveer 32 lessen (45 minuten) je B en C kunt halen.

Jerita

Jerita

31-01-2012 om 15:28

Ook lang

Ik ben het wel eens met P dat ik 1x per 3 maanden afzwemmen wel weinig vind. Bij mijn oudste was het elke maand afzwemmen (en ook dit zwembad is een paar meter te kort dus afzwemmen in een ander zwembad) Dar vond ik erg prettig want als je er bijna tegen aanhikt dan heb je de volgende maand kans om af te zwemmen. Oudste heeft inmiddels AB en C en na een tussenstop is mijn jongste vorige jaar begonnen met lessen. Ik ging er vanuit dat ze nog steeds elke maand afzwommen maar dat is inmddels 1x per 2 maanden. Ik had vooraf niet geinformeerd, stom. Nu ben ik verder heel tevreden over de zwemschool dus dochter blijft er ook gewoon op zitten. Ze heeft nu in 10 maanden haar A gehaald (afgelopen weekend) en ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf op eind maart had ingezet. Nu ga ik er vanuit dat ze eind maart voor B mag.

Ik lees hier ook in diverse berichten dat sommigen er meer dan 2 jaar over hebben gedaan. Ben je dan te vroeg begonnen? Anders zou ik daar ook niet akkoord meegaan als mijn dochter er zo lang over zou doen. Tenzij er aanwijsbare problemen zijn maar anders vind ik uiterlijk een jaar a 14 maanden lang genoeg.

Vic

Vic

31-01-2012 om 19:21

Borstcrawl

Dochter kan al een half jaar perfect borstcrawlen. Het was juist de schoolslag waar ze moeite mee had, en die ze eigenlijk pas sinds een paar weken correct uitvoert. Met het gat beginnen ze hier gelijk bij les 1, zodat dat geen onneembare hobbel wordt.

angelina ballerina

angelina ballerina

31-01-2012 om 20:13

Hier

Deed dochter, toen 5, negen maand over A, 4 lessen over B en gaat nu voor C. Dat duurt wel weer iets langer volgens mij. Ze vindt het behoorlijk vermoeiend en haalt het gat nog niet.

Sassie

Sassie

01-02-2012 om 11:31

Hier

Was het zo'n 9 a 10 maanden zwemmen voor A. Daarna na 3 maanden zwemmen het B-diploma en nu zwemt zoon voor zijn C-diploma (ook 3 maanden).

Gemiddeld

Hier staat er gemiddeld 1,5 jaar voor A 3 maanden voor B en 3 maanden voor C.

Mijn zoon deed A in 1 jaar en B en C allebij 3 maanden.

Jerita

Jerita

04-02-2012 om 09:38

Ik heb het even opgezocht en idd. onze zwemschool gaat ook uit van gemiddeld 45 lesuren maar wijken daar ook wel van af. MIjn dochter heeft A in 10 maanden gehaald en heeft alleen de laatste 6 weken 2x in de week een half uur gezwommen en daarvoor een half uur per week. Ik vermoed (maar heb daar geen cijfers voor hoor, tis alleen maar een conclusie die ik trekt als ik in mijn ongeving kijk) dat meiden er gemiddeld sneller over doen dan jongens. Net of die meer moeite hebben met de coordinatie arm been zeg maar.

Primavera

Primavera

04-02-2012 om 18:36

Meiden en jongens

Hier in Italiƫ is de nationale zwemvereniging er in ieder geval van overtuigd dat meiden de techniek sneller onder de knie hebben dan jongens. Meisjes mogen namelijk een jaar eerder naar de selectietraining dan jongens en aangezien de trainingsgroepen gemixed zijn bestaat ieder niveau dus uit bijv. jongens van 2004 en meisjes van 2005 samen.
Ik neem aan dat ze de beslissing om de trainingsgroepen zo in te richten niet zomaar hebben genomen, dus ik denk dat statistisch meiden inderdaad sneller zijn dan jongens.
Groeten Primavera

Jerita

Jerita

04-02-2012 om 19:15

Primavera

Ik bedoel idd ook de techniek. Als ik zo om mij heen kijk dat zie ik dat meiden veel sneller het zwemmen zelf onder de knie hebben dan jongens. Jongens zijn over het algemeen wel sterker en misschien luiteren ze ook wel minder goed

Annet

Annet

05-02-2012 om 09:56

Verschil volgens zwemleraar

TOevallig net gehoord. Meiden leren sneller zwemmen dan jongens omdat:
- ze een hoger vetpercentage hebben en daardoor makkelijker drijven
- ze een minder rechte bouw hebben
- ze beter opletten

Natuurlijk alles gemiddeld bedoeld.

Aantal minuten...

45 minuten per week. Dit als aanvulling op mijn posting...

Vic

Vic

05-02-2012 om 13:26

Dat zal het zijn

Jongste is niet echt een meisjesmeisje, dus dat zou kunnen verklaren dat ze er langer over heeft gedaan. Gelukkig heeft ze het afgelopen jaar niet bij een vriendje in het zwemgroepje gezeten, want dan komt er van opletten helemaal niets meer.

Annet

Annet

05-02-2012 om 17:04

P, dat zei ik ook

Volgens hem was het wel zo. Jongens zijn op jonge leeftijd al wat zwaarder dan meisjes. Dat zat volgens hem in de spieren. Als jongens meer spieren hebben, hebben meisjes meer vet. Later wordt dat verschil nog groter.

Vic

Vic

06-02-2012 om 21:57

Optimisme (en een vraag!)

Vandaag hoorden we dat dochter donderdag mag oefenen met kleren aan. 'Normaal gesproken' mag dat als het afzwemmen bijna in zicht is, dus je zou er bijna om gaan juichen.
Zitten alleen wel met een probleem. Ik heb onlangs nogal rigoureus haar kast uitgeruimd. Alle zomerbroeken zijn weg, en ook van oudste heb ik alles weg gedaan vanwege andere pasvorm. Het enige wat ik nog heb zijn een legging en een pyjamabroek die met wat fantasie door kan gaan voor trainingsbroek. Zou ze daarmee mogen (af-) zwemmen? Anders moet ik even een rondje gaan bellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.