Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe naar een kinderfeestje toe

In de categorie lekker belangrijk, een vraagje aan jullie. Vanmorgen was er wat "commotie" (is wel zwaar uitgedrukt) in de klas over hoe naar een kinderfeestje te gaan. Ik zal de situatie schetsen:

Zoon zit in groep 3. Vanmiddag is er een kinderfeestje van een bijna jarig klasgenoot (zoon is ook van de partij). Er komen zo'n 5 kinderen, maakt inclusief jarige 6 kinderen. Jarig kind woon schuin tegenover school. School staat aan vrij drukke weg maar school zorgt voor brigadiers. Zowel moeder als vader komen jarige en gasten halen. De moeder van een ander uitgenodigd kind (bijna 7) kondigde aan haar zoon zelf te halen en naar het feestje te brengen. Daar begon de "commotie" omdat het niet zou horen, als het feestje aansluitend is dan gaan de kinderen gelijk met jarige mee en zorgen de ouders van jarig kind dat kinderen veilig thuis komen.

Ik heb zelf zoiets van, moet die moeder zelf weten. Ik vind het niet nodig om in dit geval mijn zoon zelf te brengen, hij kan prima met de jarige mee. Twee volwassen met 6 kinderen van rond de 7 jaar moet lukken.
Maar ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe jullie erover denken.

Gr Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

20-01-2010 om 09:16

Sop en kool

Ik vind het een beetje overdreven om speciaal naar school te komen om je kind te helpen oversteken, maar als die moeder dat nu graag wil... Ik snap de commotie niet helemaal. Ze is toch niet van plan om bij het partijtje te blijven?

H

H

20-01-2010 om 09:27

Lekker laten gaan

Ik zou hem ook lekker laten gaan, zie het probleem niet zo.

Inderdaad

Ik zou ook niet speciaal naar school gaan om mijn kind de weg over te zetten terwijl de ouders dat prima geregeld hebben. Maar als die moeder zich daar prettiger bij voelt moet ze dan ook zelf weten, het is tenslotte haar kind. Ik snap alle "commotie" dan ook niet.

Linda99

Linda99

20-01-2010 om 10:00

Ach

Ik zou juist blij zijn dat ik niet voor niks naar school zou hoeven.

Maar ik moet zeggen: er zou op zich wel een reden kunnen zijn vanuit die moeder. Zelf heb ik namelijk ook een keer voor opgetrokken wenkbrauwen gezorgd door te vragen of ik op eigen kosten mee kon gaan met het bioscoop feestje waar dochter voor was uitgenodigd. Maar ja, dochter was erg bang in het donker met herrie en drufde niet mee. Wel als ik er ook zou zijn (heb me op de achtergrond gehouden maar kon wel dochter een positieve ervaring geven zo).

Dus als die moeder mee wil lopen: wenkbrauwen optrekken en lekker laten gaan. Ik zeg altijd: er zijn belangrijkere dingen om je druk over te maken

Ligt aan je kind, soms is het wel nodig

hallo Pham,
ik zou er ook niet zo bang voor zijn en wel vertrouwen hebben in die ouders maar dat komt om dat mijn kinderen al groter zijn.
Toen mijn zoon5/6/7 jaar was, kon hij echt zomaar de straat oversteken zonder te kijken, b.v. als hij een ander kind dat hij kende aan de overkant zag. Bij verjaardagen/schoolreisjes mocht ik hem natuurlijk nooit zelf begeleiden maar zorgde ik wel ervoor dat de ouders/begeleiders van de verjaardagen/reisjes ervan wisten dat hij erg gemakkelijk bij de groep weg liep en ook zo maar kon oversteken, konden ze er toch beter op letten. Je hebt nou eenmaal kinderen die altijd keurig naast je blijven lopen en kinderen die alle kanten op rennen..

dus ik heb wel begrip voor die moeder die per se haar eigen kind wil brengen en halen.

Fatima

Fatima

20-01-2010 om 10:37

Maar?

Maar dan laat die moeder dat kind toch ook nergens heen gaan alleen als ze met de auto gaan? Dan moet je namelijk ook uitstappen en vaak oversteken.

Maar wat maakt het uit als ze dat nu doet, sommige mensen hebben tijd te veel.

Polly Shearman

Polly Shearman

20-01-2010 om 10:56

Misschien

wil die moeder alleen maar even naar school komen om het kadootje aan haar kind te geven.
Ik begrijp de commotie niet!

Holiday

Holiday

20-01-2010 om 10:57

Ik ken de moeder en het kind niet maar..

Jarig kind woont schuin tegenover de school, met brigadiers voor het oversteken? Hm tja..

Ik heb wel eens mijn hart vastgehouden bij kinderfeestjes waarop iedereen met de fiets moest komen of waarbij het hele spul in meerdere auto's over de snelweg naar een 20km verderop gelegen ballenbakgebeuren moest.

En zeker bij mijn eerste kind was ik erg voorzichtig maar ik voelde me daar juist heel prettig bij. Ik vond het een soort verplichting die heel aangenaam aanvoelde. Een oergevoel van bescherming. Het kan zijn dat deze moeder dat heeft, of dat zij haar kind toch bij het oversteken nog niet vertrouwt.

Jade

Jade

20-01-2010 om 11:44

Tja....

Als die moeder dat nu wil dan moet ze dat helemaal zelf weten.

Inderdaad, wenkbrauwen omhoog halen, maar opgewekt roepen: "is prima, we zien je zoontje wel verschijnen"

Pham

Pham

20-01-2010 om 12:05 Topicstarter

heb zelf ook zoiets van, die moeder moet zelf doen wat ze wil. Alleen zoals moeder het bracht leek het alsof ze ervan uit ging dat elke ouder dat zou doen en ieder zijn eigen kind naar het feestje bracht. Moeder van de jarige begon redelijk benauwd te kijken en de andere vaders en moeders hadden even zoiets van "moet ik toch naar school komen?" Sommige hadden al andere afspraken gemaakt omdat kindlief toch met de jarige mee ging. Toen kwam het gesprek op hoe het "hoort" en bemoeide iedereen zich ermee, ook ouders van kinderen die er straks niet bij zijn. De "eindconclusie" was eigenlijk ook dat je er vanuit mag gaan dat de ouders van de jarige zorgen dat de gasten heelhuids bij de jarige thuis komen en als er hulp nodig is dit door de ouders van jarige aangegeven wordt. De moeder van jongetje brengt toch haar eigen kind naar het feestje, daar werd verder door andere ouders hun schouders opgehaald en ieder ging weer zijn weg. (moeder van jarige duidelijk opgelucht dat ze niet gelijk uit school met 5 ouders opgescheept zat...)

Door dit gebeuren was ik eigenlijk benieuwd hoe jullie erover denken en wat bij jullie gebruikelijk is bij feestjes die gelijk vanuit school beginnen.

Gr Pham

liora

liora

20-01-2010 om 13:04

Hier

Hoi,

Ik laat mijn kind gewoon meegaan. Dit speelt trouwens net zo goed bij speelafspraakjes. Dan vertrouw ik op de andere ouders, dat die mijn zoon niet in gevaar brengen.

Ik heb ook geen moeite met een feestje waarbij hij 20 km over de snelweg wordt gereden.

In dit geval kan ik me ook voorstellen dat het jongetje het misschien een beetje spannend vindt en dat daarom zijn moeder hem even brengt.

Liora

Makkelijke moeder

Makkelijke moeder

20-01-2010 om 14:24

Als je het maar hebt gemeld

Ik heb een keer op een kind staan wachten dat niet op school bleek te zijn. Ik heb de moeder opgebeld en zij vertelde me dat haar kind 's ochtends moe was en dat ze haar kind naar ons huis zou brengen. Okay, maar zeg dat dan eerder, ik sta te wachten en te zoeken! We gingen bovendien met een speurtocht via de bakker naar huis, dus zeker dan is het wel handig om te weten hoe laat er iemand thuis is.
Een andere keer wist ik wel dat een kind gebracht zou worden. De moeder in kwestie vond dat haar kind eerst thuis een boterham moest eten. Vond ik wel raar, maar dat is mijn probleem

emma43

emma43

20-01-2010 om 15:39

Wat maakt het uit

Mijn dochter was vroeger echt hyperdepiep als ze naar een feestje mocht en zou inderdaad zo een straat over rennen of uit een auto springen,dus haar heb ik weleens zelf gebracht en dat begreep iedereen dan ook.Tja, 1 straat over steken dan zou ik de moeder gevraagd hebben haar hand te pakken.
Maar de ouder zal vast wel een reden hebben.Ik kan wel wat dingen bedenken,of een verlegen kindje dat liever even door mam gebracht wordt of inderdaad druk is of moeder wil cadeautje afgeven.Kan vanalles zijn.En je 'zit'toch niet meteen met 5 moeders dan op je feestje,je brengt neem ik aan je kind tot de deur en gaat toch niet mee naar binnen?Ik heb eens een kindje uitgenodigd die het eigenlijk wel erg spannend vond,moeder vroeg of ze even mocht blijven,prima toch??

Emmawee

Emmawee

23-01-2010 om 23:28

Reden

Volgens mij is niet bekend waarom de moeder zelf wil brengen.
Misschien wil ze haar kind nog even een kadootje meegeven en wil ze dit niet in zijn tas mee naar school geven? Misschien wil ze nog de laatste instructies geven? (Netjes dankuwel zeggen, dat soort dingen). Als het kind niet vaak speelafspraakjes heeft kan het onwennigheid zijn van moeder om haar kind aan anderen toe te vertrouwen.
Wat de reden ook is... ik begrijp het probleem niet. Hoewel... Stoffer z'n feestje begon direct na school met een speurtocht naar ons huis inclusief snackbarbezoek. Dus in dat geval was het wel lastig geweest.
Groeten, Maw.

Nely

Nely

24-01-2010 om 07:35

Bij ons

gebeurt het wel regelmatig dat er ouders bij school zijn als hun kind gelijk na schooltijd meegaat naar een feestje. Maar dat is meestal om nog snel even het kadootje mee te geven zodat het geen hele ochtend of middag in de tas zit. Maar volgens mij is het niet zo dat die ouder het kind dan zelf brengt terwijl de rest wel met het feestende jarige kind en de moeder meeloopt of meerijdt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.