Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nu-heet-ik-even-anders

Nu-heet-ik-even-anders

28-01-2011 om 12:41

Hoe omgaan met ouders van een pestkop?

In de klas van mijn kind zit een pestkop. Een jongentje dat slaat/krabt/duwt om niks, vervelende grappen maakt tegen kinderen met een lichamelijke afwijking en liegt. In de klas (kring) zit hij vaak te klieren. Kind dreigt met allerlei dingen om zo straf thuis te ontlopen. Leerkracht bespreekt, straft etc. Daar heb ik feitelijk niets op aan te merken.

Echter het probleem zit in de ouders van het jongentje. Het ligt altijd aan de andere partij: kinderen dagen hem uit, juf heeft boel niet onder controle, er zijn dingenop school veranderd. Als kind eruit is gestuurd zuchten de ouders twee keer diep en geven aan dat ze het er niet mee eens zijn.
Een moeder die meegaat naar een uitje wordt beschuldigd van fysiek geweld en ouders geloven kind en gaan verhalen halen bij juf en daarna bij ouder. Ik was er bij, er is helemaal niets gebeurd maar kind poetste thuis eigen straatje schoon.
Kind hoeft nooit excuus aan te bieden aan slachtoffers, terwijl daar volgens mij een prima leermoment ligt.

Kortom: ouders hebben bord voor de kop en zien alles van hun prinsje door de vingers, sfeer in de klas wordt hierdoor verstoord, kinderen durven niet aan te geven wat er is gebeurd omdat kind dreigementen uit, etc. Kind gedraagt zich niet respectvol naar leerkracht, volwassenen en kinderen. Maar ouders zijn dat ook niet.

Hoe laat je het kwartje vallen bij deze ouders dat ze eerst de oorzaak bij zichzelf moeten zoeken, daarna bij kind en daarna pas bij omgeving?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Negeren

Ouders zijn erg gevoelig voor kritiek op hun kind, zeker van andere ouders.
Alleen omdat ik een moeder al goed kende heb ik weleens uitgewisseld over zaken rondom zoons.
Nadat ik net met juf een gesprek had gehad over dochter die gepest werd door een meisje in haar klas kwam een moeder op mij af met de mededeling wat mijn dochter zou moeten doen....? Denk ik de moeder van dat kind. Ik was te verbaasd om te reageren en heb me ook voorgenomen dit volstrekt aan de juf over te laten.
Ik vind het wel zielig voor dit kind. Mijn dochter kreeg een SOVA-training en is inmiddels veel weerbaarder maar dit kind is blijven pesten.

Yura

Yura

28-01-2011 om 15:21

Wij-boodschap.

Weet niet in wat voor hoedanigheid jij dit vraagt, ben jij de moeder van gepeste? Be je familielid van pester? Ik kreeg eens klachten van mijn dochter dat een klasgenootje/vriendje van haar erg gepest werd door vriend van zoon en in mindere mate door zoon zelf (zaten 1 klas hoger dan dochter). Volgens haar kon het echt niet meer en vond klagenootje het echt niet leuk meer, dus moest ik wat doen. Begonnen met zoon streng toe te spreken, werd wel duidelijk dat hij meer de meeloper was, iets wat dochter ook al had aangegeven. Vervolgens moeder van vriendje gebeld die ik vrij goed ken en heb gezegd dat ik klachten over onze zoons had ontvangen. Vervolgens verteld wat er gebeurd was, haar zoon bleek ook al aangesproken door moeder van gepest jongetje, dus dat sloot wel aan bij mijn verhaal. Ze heeft ook haar kind aangepakt en is vervolgens bij de moeder van het "slachtoffer" langs gegaan om zich te excuseren. In de eerste instantie schoot ze ook in de verdediging, ja maar jongetje doet ook dit of dat, waarop ik terug kon antwoorden dat dat geen reden was om.... En omdat mijn kind ook "dader" was had ik een soort recht van spreken en kon al deze dingen makkelijker zeggen dan dat ik de moeder van "slachtoffer" was geweest.

Puck

Puck

28-01-2011 om 16:14

Yura, heel andere situatie

Als jij er op aangesproken wordt dat jouw zoontje meeloopt met een pestkop dan pak jij dat aan. NHIEA geeft aan dat de ouders van dit pestertje altijd aangeven dat het aan anderen ligt dat hun brave Hendrikje uitgelokt wordt door anderen. Dat is dus een compleet andere situatie. Jij zag het probleem, de ouders waar NHIEA het over heeft vinden dat hun kind niet de problemen veroorzaakt.
In haar geval zou ik het niet eens meer proberen, dat is niet haar taak. Ik ken ook zo'n kind dat volgens zijn ouders nooooooit wat doet en altijd lief is en denk dan maar bij mezelf dat het zich heus wel een keer tegen hem keert.

Nu-heet-ik-even-anders

Nu-heet-ik-even-anders

28-01-2011 om 16:46

Yura

Yura, ik ben niet moeder van een gepest kind, ook geen familie, etc. Dat maakt het juist lastiger. Ik ben een outsider en ik zie het gewoon gebeuren. Ik zie het disrespect van de ouders richting juf, ik zie een converstatie met een moeder die bij de moeder-van-pestkop op het matje moet komen omdat kind thuis heeft gelogen over wat die moeder qua fysiek geweld zou hebben gedaan en kind is alsnog slachtoffer en hoeft geen excuses aan bieden voor het liegen.
Als ik de moeder van een gepest kind was dan had ik meer reden om te zeggen dat de ouders is bij hun eigen houding moeten stilstaan etc.

Mijn kind krijgt ook wel eens een duw (zoals alle kinderen kleiner dan de pestkop) of een rotopmerking (jeetje, jij kunt slecht voetballen). Maar de meeste last heeft mijn kind van de pesterijen die een stapje verder gaan gericht op anderen . Dat vind hij zo onrechtvaardig. Ook heeft hij door dat het jongentje spelletjes speelt met z'n klasgenootjes a la "als jij het zegt tegen de juf dan doe ik dit of dat" en dat het kinderen daarmee onder druk worden gezet.

nu-heet-ik-even-anders

nu-heet-ik-even-anders

28-01-2011 om 16:48

Vervolg

Mijn kind doorziet die sociale situatie redelijk goed maar weet niet wat hij daar aan kan doen. Hij wordt noemenswaardig gepest door het jongentje, maar mijn zoon ziet wel hoe het de sfeer in de klas verpest.

Coco

Coco

29-01-2011 om 11:55

Puck

"Ik ken ook zo\'n kind dat volgens zijn ouders nooooooit wat doet en altijd lief is en denk dan maar bij mezelf dat het zich heus wel een keer tegen hem keert."
Dat is volgens mij een illusie.
Ik ben in het verleden door verschillende kinderen (en zelfs een jongvolwassene in mijn studententijd), vreselijk gepest.
Van een aantal van deze pesters weet ik dat ze momenteel maatschappelijk gezien héél erg goed terecht zijn gekomen (dus bovengemiddeld goed).
Het is een wijdverbreid misverstand dat pesters (en daarmee bedoel ik niet de meelopers, maar de manipulatieve intrigantjes die aan aan de touwtjes trekken) altijd zichzelf tegenkomen. Reken maar dat de "hogere regionen" van de samenleving er vol van zitten. Dat geldt ook voor het criminele circuit natuurlijk. Maar sommige van die figuren zijn zo "goed" dat ze zich ook zonder strafblad omhoog kunnen werken (ten koste van anderen uiteraard).
Maar ik ben het wel met je eens dat het totaal geen zin heeft voor nu-heet-ik-even-anders om die ouders te gaan benaderen. Deze zullen ofwel hetzelfde karakter hebben als het pestertje ofwel totaal door hem zijn ingepakt. In beide gevallen heeft met hen praten niet zoveel zin. Alleen de school kan dat doen, want die heeft nog een soort van autoriteit, waar zij misschien gevoelig voor zijn.

Puck

Puck

29-01-2011 om 16:21

Coco

Ik zei dat zo'n etterbakje zichzelf "heus wel een keer" tegenkomt. Dat is toch een andere nuance dan "altijd zichzelf tegenkomen" zoals jij zegt.
Ik ken hier wel 2 gevallen van etterbakjes die op een gegeven moment toch alleen kwamen te staan omdat andere vriendjes het toch niet meer pikten.
Ik ben zelf nooit gepest maar ik heb er echt een bloedhekel aan. Oudste loopt snel mee met pesters en dat pak ik echt keihard aan. Je kunt mij niet kwaaier krijgen dan met pestgedrag. En nu blijkt dat hij dat meeloopgedrag vertoont omdat hij zelf gepest wordt. Gelukkig springt school hier erg goed op in en is in korte tijd al veel verbeterd.
Ik hoop dat jij ondanks het gepest toch een zelfverzekerd mens geworden bent die zichzelf de moeite waard vindt.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

30-01-2011 om 19:41

Ouders durven niet kritisch naar hun kind te kijken

Hmmm, de ouders stimuleren het pestgedrag door hun kind constant de hand boven het hoofd te houden. Ik voel op dit moment een vlaag van woede naar die ouders toe. Zal er wel mee te maken hebben dat ik zelf jarenlang op school gepest ben. Heeft evenveel jaar gekost om er overheen te komen. Dat ze het ver schoppen in de maatschappij geloof ik graag, ze hebben een groter talent voor ellenbooggedrag en dergelijke.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.