Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

12-01-2012 om 13:16

Hoe sociaal handig zijn jullie bijna 8-jarigen?

De laatste tijd valt me op dat ik van zoon (bijna 8) meer verwacht qua sociale antenne dan hij blijkbaar heeft. Hij pikt het bijvoorbeeld niet of nauwelijks op als je laat merken dat zijn erdoorheen-praten of maar doorpraten terwijl je aan het lezen bent, storend is. Alleen als je expliciet zegt 'ik wil niet meer dat je tegen me praat', nadat je al een paar keer iets over willen doorlezen hebt gezegd.
Ook vindt hij groeten en dag zeggen nog steeds maar raar en lastig. En zo nog wat meer dingen waar ik nu geen goed voorbeeld van heb. In alle gevallen gaat het om dingen die met grote regelmaat langskomen, dus hij heeft het dan blijkbaar ook nog niet van de vorige keer onthouden.
Ik vraag me dus af of dit heel gewoon is voor de leeftijd. En als iemand het herkent, heeft die misschien tips hoe dit aan te leren? Of moet het vanzelf komen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Asa Torell

Asa Torell

12-01-2012 om 13:17

Aanvulling

Kind doet het verder prima qua vriendjes en zo, die maakt dat niet zo veel uit. Ze praten gewoon lekker de hele middag door elkaar heen over Lego Ninjago.

Wilma

Wilma

12-01-2012 om 14:13

Hier nog met veertien

vriendjes van oudste die niet groeten. Ik zeg dan altijd eventjes overdreven Hoi ofzo en dan krijg ik wel een groetje terug.

Mijn eigen kinderen (zeven en dertien) groeten meestal wel uit zichzelf, maar soms zeg ik ook wel "zeggen jullie niks?".

Volgens mij is er niks mis met je zoons gedrag hoor, ook bij vriendinnetjes van jongste kom ik geregeld niet-groetende kinderen tegen. Dan groet ikzelf gewoon als eerste, ook best.

Ef

Ef

12-01-2012 om 21:54

Hier ook

Twee jongens van 6 en 9 die allebei af en toe totaal niet sociaal handig zijn. Met groeten bijvoorbeeld; volgens mij ben ik daar al vanaf dat ze dreumes waren mee bezig, en ze doen het nog regelmatig niet. Ook het groeten en feliciteren op verjaardagen; hele rollenspelen heb ik er al aan gewijd maar het wil nog steeds niet spontaan gaan.
Ook kunnen ze nog steeds verbazend ondankbaar en veel te eerlijk reageren als ze een cadeau krijgen wat in hun ogen een beetje tegenvalt.
Verder gaan ze áltijd tegen me praten als ik aan de telefoon zit, of krijgen op de achtergrond nét een daverende ruzie.
U zeggen tegen volwassenen wil ook maar geen automatisme worden en de jongste heeft er nog steeds een handje van dat als ik ergens met iemand in gesprek ben de hele tijd mama!, mama!, mama!, te roepen.
Nou ja, wat ze wel allebei doen is echt kéúrig de telefoon opnemen, met goedemiddag, voor en achternaam, echt kéúrig, ik raak er iedere keer weer ontroerd van.

Ef

Ef

12-01-2012 om 22:02

O ja,

tips, die heb ik dus niet. Wat we hier maar doen is uitleggen, oefenen en af en toe wordt ik woest en krijgen ze een preek. Hopelijk valt het kwartje een keer en anders worden ze door schade en schande wijzer, denk ik.

Asa Torell

Asa Torell

15-01-2012 om 18:00

Nou

Gedeelde smart is dubbele vreugd ik blijf dan ook maar net als jullie stug doorgaan met oefenen op dit soort zaken!

ody

ody

20-01-2012 om 22:49

Pff, pak van me hart

Fijn, misschien beetje vreemd gezegt, om te lezen dat we dus niet de enigste zijn. Hier ook zo'n bijna 8jarige die bv,net op het moment dat ik met een vreemde aan de telfoon ben, maar blijft roepen. Pas geleden nog in de auto, mobiel gaat, zet hem aan de kant en neem op en net op dat moment knoeit zoonlief met zijn drinken en gilt heel hard, mama doekje!! En dan op best een dwingende toon. Daar ga je dan met je goed gedrag. Weblijven stug doorgaan en wie weet ... Tis immers bij ons ook goed gekomen ....

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.