Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe te reageren op dit gedrag?


Ventilator

Ventilator

08-09-2021 om 21:03 Topicstarter

Lena55 schreef op 08-09-2021 om 20:57:

Waarom maak je er zo iets kwaadaardigs van? Je beschrijft echt heel normaal kindergedrag TO. Vermoeiend: ja. Maar het is echt aan jullie om hier anders mee om te gaan. Je bent veel te veel bezig met het zoeken naar consequentie en straf. Waarom? Je kunt je energie beter steken in meer leren over de ontwikkeling van kinderen en hoe hen op een liefdevolle en constructieve manier te begeleiden.

Lees je tekst eens terug. Jij maakt er triomfantelijk van. Dus je vult zelf in dat ze het doet om...jou te pesten? Hoe zijn jullie in deze negatieve spiraal terecht gekomen?

Nee dat is niet het afgeleide van wat ik met triomfantelijk bedoel. Onze relatie is goed. Ze voelt zich veilig. En ze mag best stoutigheidjes laten zien waar ik om kan lachen. Dáárom keek ze triomfantelijk naar mij. Maar zij herhaalt dit en herhaalt dit.

Nogmaals: ik leg uit, begeleid haar en doe dat positief. In den beginne. En op een gegeven moment is dat klaar. 

Jullie dochter zit in groep 3, niet in groep 8. Ze heeft heel veel begeleiding nodig nog. 

Als er echt storend gedrag aanwezig is de hele dag door is het tijd om hulp te zoeken. Zowel voor haar (is er iets aan de hand?) als voor jullie (wat kunnen wij verbeteren in onze omgang en begeleiding). 

Lena55 schreef op 08-09-2021 om 20:57:

Waarom maak je er zo iets kwaadaardigs van? Je beschrijft echt heel normaal kindergedrag TO. Vermoeiend: ja. Maar het is echt aan jullie om hier anders mee om te gaan. Je bent veel te veel bezig met het zoeken naar consequentie en straf. Waarom? Je kunt je energie beter steken in meer leren over de ontwikkeling van kinderen en hoe hen op een liefdevolle en constructieve manier te begeleiden.

Lees je tekst eens terug. Jij maakt er triomfantelijk van. Dus je vult zelf in dat ze het doet om...jou te pesten? Hoe zijn jullie in deze negatieve spiraal terecht gekomen?

Het is vervelend als kinderen structureel dingen die ze wel kunnen, niet doen. Ook niet als je het een paar keer vraagt. Op die manier wordt alles 'n strijd. 

Over de leeftijd kun je natuurlijk een discussie voeren, maar uiteindelijk moeten kinderen wel ooit leren dat sommige dingen nu eenmaal moeten. 

Ventilator

Ventilator

08-09-2021 om 21:14 Topicstarter

Mok schreef op 08-09-2021 om 20:46:

Ik moest ook ook aan ADHD denken. Mijn middelste zoon heeft dat, als kleutertje viel me al op dat ik maar één ding tegelijk van hem kon vragen, waar zijn broers wel iets achter elkaar konden doen (pak je jasje en zet je schoenen weg, zoon 2 deed dan maar een van de twee). Misschien iets om over na te denken. ADHD gaat niet altijd gepaard met stuitergedrag (heeft mijn zoon ook niet)

Inderdaad. Een dubbele opdracht is te veel, al is het trek je sandalen aan en neem je tas mee.  
ADHD Ik houd het in mijn achterhoofd. In dat geval is een consequentie/straf minder passend 

Lena55 schreef op 08-09-2021 om 21:03:

Jullie dochter zit in groep 3, niet in groep 8. Ze heeft heel veel begeleiding nodig nog.

Als er echt storend gedrag aanwezig is de hele dag door is het tijd om hulp te zoeken. Zowel voor haar (is er iets aan de hand?) als voor jullie (wat kunnen wij verbeteren in onze omgang en begeleiding).

Ik ben ook wel benieuwd hoe het op school gaat. Zien ze daar ook opvallend storend gedrag? Moeten ze haar vaker aanspreken of bij de les roepen dan andere kinderen?

Verder, inderdaad, ze is 6. Zés. Ik vraag me oprecht af of jullie verwachtingen van haar wel passend zijn bij haar leeftijd. 

Hoe gaat het op school met haar? Gaat ze naar een opvang? Hoe gaat het daar? Lopen ze daar ook tegen, dezelfde of andere, dingen aan? Waarin blinkt ze uit? 
Ik ben moeder van vier. Onze jongste wordt in oktober zes. Onze oudste is bijna twaalf. De karakters en vaardigheden van ons viertal verschillen nogal. 
Onze jongste zoon kreeg zichzelf in de ochtend bijvoorbeeld niet op een normale manier aangekleed. Dat was in de ochtend een gebed zonder einde. In de avond is het geen enkel probleem hebben we ontdekt dus kleed hij zichzelf in de avond al om en gaat slapen in de kleding die hij de volgende dag aan wil. Hij blij en wij blij. Inmiddels merken we dat er ook in de ochtend al meer flexibiliteit aan het ontstaan is, dus de gewoonte zal langzaam wel weer veranderen.

De hele dag pedagogelen en straffen en consequenties verbinden maakt dat de sfeer gewoon niet fijn is. Daar raak je beiden van in de weerstand en uit de verbinding. Uit de verbinding maakt het voor jou moeilijk om geduldig te zijn en voor haar om te leren. 
Als je niet wil dat er gedoe is met choco pasta, zorg dan dat er geen choco pasta in huis is. Blijft ze de hond storen zorg dan dat er een plek is waar de hond het fijn heeft en zij hem niet storen kan. Ze is op dit moment op dat stuk blijkbaar niet leerbaar en het geeft rust om op andere stukken te kunnen focussen. 
Ik zeg niet dat je altijd alles moet vermijden, maar het is echt ook oké om te zeggen “dit stuk pakken we later op”. 

Hoe gaat het op school? Mijn zoon heeft al vanaf het begin moeite om mee te komen. Door moeite met automatiseren, impulsief gedrag, slecht kunnen concentreren en moeite met opdrachten uitvoeren. In geval van adhd moeten er op school ook tekenen zijn. Alhoewel meisjes dit vaak beter kunnen verbergen/compenseren dan jongens. Maar als ze op school overvraagd wordt, is het ook logisch dat er thuis meer storend gedrag uitkomt.

-Nienke- schreef op 08-09-2021 om 21:16:

[..]

Ik ben ook wel benieuwd hoe het op school gaat. Zien ze daar ook opvallend storend gedrag? Moeten ze haar vaker aanspreken of bij de les roepen dan andere kinderen?

Verder, inderdaad, ze is 6. Zés. Ik vraag me oprecht af of jullie verwachtingen van haar wel passend zijn bij haar leeftijd.

Misschien heeft ze wat meer tijd nodig, maar als er 'n probleem is, dan kun je er maar beter vroeg genoeg bij zijn natuurlijk. 

Bij de school informeren is 'n goeie. 

Kind van 6 moet normaal gesproken eenvoudige dingen die je vraagt wel kunnen doen. Keer met tegenzin of getreuzel kan, maar als ze structureel bezig is met andere dingen dan wat ze moet doen, is er wel werk aan de winkel. 

Ventilator

Ventilator

08-09-2021 om 21:28 Topicstarter

Op school gaat het goed. Ze doet wel wat haar eigen ding. Maar er waren geen zorgen in groep 1 en in groep 2. 
Heeft genoeg vriendjes en charme. 
Ik neem ‘niet te hoge verwachtingen van haar hebben’ mee. Of dat nu is omdat wij die te hoog hebben van een 6-jarige, óf omdat zij in het bijzonder hiermee wordt overvraagd kan ik niet beantwoorden, en jullie natuurlijk ook niet. Maar het ‘uit verbinding gaan’ zoals Iemand zegt wil ik voorkomen. En in verbinding blijven lukt misschien makkelijker als we verwachtingen bijstellen

adviezen variëren merk ik 

Ik had een buurvrouw en ik paste wel eens op haar kinderen. Kinderen luisterden voor geen meter naar moeder. En toen vroeg ze eens waarom niet, en wel naar papa. Antwoord: Jij schreeuwt altijd zo. En dat was ook zo, en de consequenties daarvan wisten de kinderen dat ze toch niet uitgevoerd werden, of konden worden (niet mee naar de stad zien ze heel snel dat dat niet gaat gebeuren als ze dan alleen thuis moeten blijven) Papa zei het een keer en dan was het ook echt klaar, en dat hadden ze ondervonden

Negatieve aandacht is ook aandacht. Hebben jullie het zelf misschien een stuk drukker sinds april dat ze het nu op deze manier zoekt?

Is werken met pictogrammen een optie voor bijvoorbeeld het aankleden? Gewoon met de stappen van de ochtendroutine bijvoorbeeld? Dan kun je daarnaar verwijzen maar krijgt ze ook juist stukje zelfstandigheid.

Due-scimmie schreef op 08-09-2021 om 21:43:

Negatieve aandacht is ook aandacht. Hebben jullie het zelf misschien een stuk drukker sinds april dat ze het nu op deze manier zoekt?

Is werken met pictogrammen een optie voor bijvoorbeeld het aankleden? Gewoon met de stappen van de ochtendroutine bijvoorbeeld? Dan kun je daarnaar verwijzen maar krijgt ze ook juist stukje zelfstandigheid.

Of een filmpje op Youtube opzetten, alsof ze nog niet genoeg afleiding hebben.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

08-09-2021 om 21:49

A12345 schreef op 08-09-2021 om 21:45:

[..]

Of een filmpje op Youtube opzetten, alsof ze nog niet genoeg afleiding hebben.

Wat een vreemde opmerking.

Zat kinderen die pictogrammen gebruiken voor bepaalde routines en als houvast. Bij sommige kinderen werk dat heel goed, bij anderen heeft geen zin omdat zelfs die pictogrammen volgen te moeilijk is (zoals bij die van mij het geval was en is)

Edit: oh, ik zie al op wie ik reageer. Verspilde moeite. 🤣

Hetvrijewoord schreef op 08-09-2021 om 21:49:

[..]

Wat een vreemde opmerking.

Zat kinderen die pictogrammen gebruiken voor bepaalde routines en als houvast. Bij sommige kinderen werk dat heel goed, bij anderen heeft geen zin omdat zelfs die pictogrammen volgen te moeilijk is (zoals bij die van mij het geval was en is)

Edit: oh, ik zie al op wie ik reageer. Verspilde moeite. 🤣

Ach ja, lijkt me hier geen kwestie te zijn van het niet kunnen of niet begrijpen. Maar eerder van snel afgeleid zijn. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

08-09-2021 om 21:56

A12345 schreef op 08-09-2021 om 21:55:

[..]

Ach ja, lijkt me hier geen kwestie te zijn van het niet kunnen of niet begrijpen. Maar eerder van snel afgeleid zijn.

Ja en dan kunnen pictogrammen dus helpen. Wat is je punt?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.