Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

08-03-2012 om 18:58

Hoe uitleggen wat een machine is

Zoon (net 7, groep 3) houdt zijn spreekbeurt over machines.
Maar ik vind het heel lastig om in duidelijke taal kort uit te leggen wat nou eigenlijk een machine is??
Kan iemand mij helpen (of je kind?)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Egel

Egel

08-03-2012 om 19:20

Zoon (8) en man (60+)

Zij zeggen: een ding dat iets kan. Of, even later: een ding dat iets kan maken. (maar hier ben ik niet zeker van. Dvd-speler?? Nee, vond man, dat zou ik geen machine noemen. Jawel, vond zoon).
Succes!
Groeten, Egel

Rafelkap

Rafelkap

08-03-2012 om 19:24

Egel

hahaha, ja maar mijn been is ook een ding die iets kan
Best ingewikkeld! Leuk dat jullie meedenken.

Jawel: een ding dat iets kan maken (dvd speler: film afspelen) - een ding dat iets doet... blijft wel vaag.

meer tips?

toja

toja

08-03-2012 om 19:38

Apparaat

Hier wordt gezegd dat het een apparaat is dat dingen (kan) maken of waarmee je dingen kan maken (naaimachine bijv.)
Hele discussies hier

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kobalt

Kobalt

08-03-2012 om 20:25

En hier

Een apparaat is iets wat je aan en uit kunt zetten, wat door mensen gemaakt is, en wat je werk uit handen neemt of makkelijker maakt.

Irene

Irene

08-03-2012 om 20:37

Machine

Hoei, leuk onderwerp hoor! Onze duit in het zakje voor een beschrijving: Een machine is een door mensen gemaakt apparaat dat het sneller, makkelijker of goedkoper maakt om iets te doen of te maken.
Een dvd speler is trouwens ook een machine, want dan kun je (bijvoorbeeld) films kijken zonder naar een bioscoop te hoeven (=makkelijker en goedkoper).

amk

amk

08-03-2012 om 20:41

Van wiki

Een machine (leenwoord van het Franse machine, van Latijnse machina, van Griekse μηχανή mechané ofwel "werktuig, kunstmatige voorziening") is een apparaat opgebouwd uit een frame, een aandrijvingsmechanisme en overige specifieke onderdelen.[1] Het is een mechanisme dat een vorm van beweging of energie in een andere vorm van beweging of energie kan omzetten.

Rafelkap

Rafelkap

09-03-2012 om 07:22

Amk

Precies. maar weet iemand de woorden voor een zesjarige?

Een machine

is een ding dat iets voor je kan doen of maken.Dat zouden de 6-jarigen bij ons op mn werk zeggen denk ik.En dan een voorbeeld erachter laten zeggen: bv een naai machine maakt de stof aan elkaar.

amk

amk

10-03-2012 om 14:04

Live update

net aan dochter gevraagd: een ding dat iets doet. Een apparaat blijft staan.

Rafelkap

Rafelkap

10-03-2012 om 14:41

Dank!

Ik houd het maar op een apparaat dat iets maakt of doet.
Had mijn zoon maar een ander onderwerp: raketten, of schorpioenen
Maar volgens mij wordt het een hele leuke spreekbeurt, ze (met klasgenootje) samen hebben machine-onderdelen gemaakt van lego.

Als je nu nog oude apparaten hebt

laat m die open schroeven en mee naar school nemen of ze op school uit elkaar laten halen?

Rafelkap

Rafelkap

11-03-2012 om 08:04

Lilian

Goed idee, ga even zoeken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.