Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annika

Annika

22-04-2012 om 12:29

Hoe veel doen jullie met je kinderen

Op een gewone vrije dag, in het weekend, hoe veel doen jullie dan bewust met je kind? Naast het het in de buurt zijn en praten/laten meehelpen met wat jij doet, hoe vaak ga je echt iets samen met je kind doen? En hoe vaak laat je ze een tijd alleen terwijl je zelf een kamer verderop achter de pc zit?

Ligt natuurlijk een beetje aan de leeftijd en of ze eventueel samen spelen zijn met broertjes/zusjes. Maar stel even een kindje van 6 die geen andere kinderen om zich heen heeft?

Gewoon benieuwd, mijn man en ik hebben daar andere opvattingen over.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

22-04-2012 om 14:02

Uurtje per dag

Ik heb een net 7-jarige met een 12-jarige puberzus die alleen maar met zichzelf bezig is. Jongste kan zich over het algemeen zelf vermaken, maar soms heeft ze van die dagen dat ze wel aan me vast gekleefd lijkt. Meestal 'scheep ik haar af' met de belofte dat we 's middags een spelletje gaan doen. Een uurtje dus, of iets langer.

koentje

koentje

22-04-2012 om 15:16

Annika,

ik ben dan wel benieuwd naar het meningsverschil tussen jou en je man. Vindt hij dat jij te veel /te weinig doet? Of vind jij dat hij....?
Bij ons is het heel verschillend. Vroeger wel vaker dan nu, dat neemt toch vaak af in de loop der jaren. Ik denk dat ik verhoudingsgewijs meer doe met mijn 13 jarige dan gemiddeld. Maar ik heb dan ook een dertienjarige die weinig tot geen vriendjes heeft en wat jonger functioneert. Ik denk dat ik een paar keer per week iets leuks met hem doe. Dat varieert van een kwartier tot een uurtje en soms enkele uren. Hij vermaakt zich zelf behoorlijk goed. (en niet alleen met electronisch materiaal)☺
Hoe doen jullie het dan?

Jillian

Jillian

22-04-2012 om 15:46

Paar uur

In het geval van een enig kind en geen vriendjes/vriendinnetjes op bezoek die dag zou ik zeker een uur of 3,4 bewust iets met kind gaan doen. Dat kan een spelletje zijn, samen iets knutselen of bakken, samen iets maken van lego of wat kind maar leuk vindt. Dat kan ook een uitje zijn (wandelen, fietsen, speeltuin, dierentuin, ergens ijsje eten).
Ik zou niet van een 6 jarige verwachten dat hij zich echt de hele dag alleen kan vermaken. Er zijn natuurlijk wel 6 jarigen de dat kunnen dus dat verschilt ook.

Mijn ene zoon kan zichzelf uren alleen vermaken. Dat kon hij als peuter al. Mijn andere zoon zit inmiddels op de middelbare school maar hij kan zich alsnog niet langer dan een uur alleen vermaken. Als 6 jarige was ik altijd de hele dag wel met hem bezig. Veel er op uit gaan hielp altijd.

Overigens vind ik bewust met kinderen spelen en dingen met ze ondernemen enorm belangrijk. Zo leer je de kinderen zo goed kennen. De tijd dat ze jong zijn en je aandacht willen is uiteindelijk maar zo kort. Positieve aandacht vinden kinderen altijd fijn en samen spelen en dingen ondernemen brengt je dichter bij elkaar.

koentje

koentje

22-04-2012 om 16:22

Jillian...

een paar uur per wat???

Vic

Vic

22-04-2012 om 19:25

4 vs 1 uur per dag, ben toch benieuwd

Er zijn nog niet zoveel reacties, maar door de tegenstelling (4 vs 1 uur per dag) wordt ik toch wel benieuwd.

Annika

Annika

22-04-2012 om 19:33

Wij..

In ons geval: we hebben drie kinderen, 3,6 en 9. Die van 9 vraagt geen aandacht, die van 6 de hele dag. Dus daar voel me ook wel wat schuldig over soms, dat de een meer krijgt (omdat ze het hoe dan ook, positief of negatief eist) dan de ander.

We gaan regelmatig "iets" doen (erop uit, zwemmen, bieb, winkelen, fietsen, speeltuin...) maar het komt zelden voor dat we iets doen wat alle drie de kinderen leuk vinden. Lastig dus. Als ik een uur in de speeltuin heb gezeten met die van 3 dan kom ik thuis en dan wil die van 6 met me spelen.

Als ik echt een dag thuis ben dan probeer ik in ieder geval als ze niet heel erg leuk samen spelen zichtbaar en aanspreekbaar te zijn, dat is voor de oudste twee vaak genoeg. Die van 3 daar speel ik (actief meespelen) natuurlijk vaker mee, hoewel hij ook wel een paar keer een uurtje echt heel goed alleen spelen kan. (Voor Koentje: Man zit vaak achter zijn pc en van hem komt zelden het initiatief om te gaan spelen, tenzij zij of ik het hem vraag... )

Annika

Annika

22-04-2012 om 19:38

Soms 1 soms 4 vic!

Als het "er op uit" is ben ik gauw 4 uur echt met ze bezig (ik heb het nu over die van 6) maar soms ook alleen maar thuis een half uurtje mee kleuren. Als ze met iemand speelt hoor en zie je haar niet, is ze alleen dan kan ze ook wel twee uur onafgebroken op haar kamer spelen, maar ze komt verder vaak zeggen wat ze doet, even bevestiging vragen, of op mijn vingers gaan zitte kijken en zeggen dat ze zich verveelt...

Ik realiseer me nu pas wat een meoilijke vraag het eigenlijk van mij was!

Vic

Vic

22-04-2012 om 20:03

Uit en thuis

Mijn antwoord had betrekking op een thuisdag. Natuurlijk duren onze uitjes wel eens langer dan een uurtje

Tango

Tango

22-04-2012 om 21:24

Maar

Waarom ga je alleen met 3-jarige naar de speeltuin, Annika? Vind 6-jarige dat dan niet leuk?
Hier doen we ook in het weekend altijd wel een uitstapje en ik verwacht dan daarna van de kinderen dat ze zich ook een tijdje alleen vermaken. Meestal gaat dat nu goed. Tangozoon van 7 heeft erg lang gehad dat hij niet goed zelf kon spelen, maar nu vermaakt hij zich ook op zijn kamer. Vaak zet hij een luister cd aan en speelt dan tegelijkertijd met van alles.

Annika

Annika

22-04-2012 om 21:52

Tango

Antwoord op je vraag: nee, ze vindt zich voor veel dingen te groot die ik met peuter doe. Dat irriteert me ook wel eens (een beetje inschikken en aanpassen en meeleven?!) maar goed. Als ze niet wil dan niet. Maar dan doe ik dus ook minder moeite om (direct daarna of in plaats daarvan nog echt iet met haar te doen. Als ik 3x iets leuks moet verzinnen met elk kind apart blijft er helemaal geen tijd meer voor mezelf over. Toch?!

Ik herken verder wel veel in je antwoord hoor.

Vic

Vic

22-04-2012 om 22:28

Dat doe ik niet

Ik doe regelmatig iets met de kinderen apart, daar ontkom je niet aan met een leeftijdsverschil van bijna 6 jaar, maar liefst probeer ik iets te vinden dat ze allebei leuk vinden. En ik ga echt niet ieder weekend allerlei verschillende activiteiten met beide kinderen plannen. De speeltuin of zwemmen is leuk voor zowel 3- als 6-jarigen, dus ik zou me echt niet laten 'dwingen' om dan twee activiteiten te verzinnen. De ene keer doe je iets wat de een wat meer ligt, en een andere keer vindt de ander het leuker. Overigens is mijn ervaring dat 3-jarigen het al snel leuk vinden als er iets te spelen is, of gewoon maar een beetje rondrennen, dus het kan dan ook weinig kwaad om iets meer rekening te houden met de oudsten.

Jillian

Jillian

23-04-2012 om 12:49

Koentje

Ik ging uit van het scenario in het eerste stukje: een vrije dag die thuis wordt doorgebracht. Ik vind op zo'n dag 3 of 4 uur besteden aan je kind (dus een dagdeel) heel redelijk.

Jillian

Jillian

23-04-2012 om 12:59

Uitjes

Ik zou niet meerdere uitjes achter elkaar plannen. Hier hebben de kinderen ook andere interesses door verschil in leeftijd. Met zoon op de middelbare school plan ik bewust af en toe een uitje voor ons samen. Hij gaat lang niet altijd meer mee op gezinsuitjes dus dan is het leuk om af en toe speciaal wat met hem te doen.

Als je 6 jarige geen zin heeft om mee te gaan naar de speeltuin dan zou ik dat ook beschouwen als pech hebben. Er wordt hem een uitje aangeboden en als hij dan niet wil dan zou ik niet gelijk thuis met hem een spelletje gaan spelen. Later op de dag misschien maar pas als het mij uit zou komen.

Ook 3 à 4 uur

Ik heb er 1, en op een vrije dag wordt er denk ik zeker 3 à 4 uur met haar besteed.
Loes

Vaje

Vaje

26-04-2012 om 10:16

Verschilt per keer

Hier 2 kinderen van 7 en 4. Allebei heel andere kinderen. Die van 7 kan zichzelf heel erg goed vermaken, die van 4 ook, zolang het weer is om buiten te spelen

In de weekenden of vakanties probeer ik wel een uur of 3 per dag bewust met ze bezig te zijn. Uitstapjes regel ik zo dat ze beiden aan hun trekken komen. Bijvoorbeeld de kinderboerderij:oudste vindt het interessant om dingen over de dieren te leren, ze te bestuderen enz, dus gaan we samen op ontdekkingstocht door het dierenrijk terwijl de jongste zichzelf even vermaakt. Daarna ga ik met de jongste naar de bijbehorende speeltuin waar hij lekker kan ravotten en zijn energie kwijt kan en past de oudste zich aan.

Als we thuisblijven doen we vaak gezamenlijk een spelletje, waarbij beide kinderen om de beurt een spel mogen kiezen (en de ander zich dus maar aanpast). Daarnaast probeer ik toch wel een poos (minstens een uur) met elk kind apart bezig te zijn. Knutselen of 'dingen leren' (zoals zij dat noemt, boeken uitpluizen, rekenopdrachtjes maken enz) met de oudste en een balletje trappen buiten met de jongste.

Maar, er zijn ook dagen dat het eens niet uitkomt om 'actief' met de kinderen bezig te zijn. Daar voel ik me ook niet schuldig over, hun tijd komt wel (de volgende dag of het volgend weekend).

Dochter van 6 moet altijd bezig gehouden worden

Hoi,

Mijn dochter van 6 heeft altijd heel veel moeite om zichzelf te vermaken, mijn dochter van bijna 3 vermaakt zich prima alleen. Ze vraagt iedere minuut om aandacht. Ik ga vaak met haar weg, een spelletje doen enzo, maar niets helpt. Zelfs als ik zeg dat ze zelf moet spelen omdat ik even een kwartiertje voor mezelf wil weet ze nog mijn aandacht te vragen (mam, ik krijg de dop niet los, mam kijk eens, mam kun je even dit openmaken, mam kun je even...).
Vandaag waren we op een camping en dan wil ze steeds dat iemand met haar speelt, als ik een keer nee zeg blijft ze maar rondhangen en zeuren. Ik betrap mezelf erop dat ik geen hobbies meer heb, eenvoudig weg omdat ik er toch nooit aan toe kom met haar. Ik zie er als een berg tegenop om een hele dag met haar alleen zijn omdat ik niet weet hoe ik de dag door moet komen. Het is een schat van een meid hoor, maar heeft iemand tips hoe ik hier mee om moet gaan?

Hoi trudy

Mijn zoon is ook een beetje zo.. Ik merk dat ik steeds meer probeer hem te 'parkeren' om maar aan mijn eigen tijd te komen. Dat werkt ook niet zongoed.
Ik heb net een nieuw plan bedacht, om per dag in de week een huishoudelijke activiteit te doen, en daar een schema van te maken: verder plan ik dan ook 1 uur in waarin we doen wat HIJ wil. Zonder dat ik tussendoor afdwaal of iets anders ga doen.

Maar ja.. Hij zal blijven zagen wrs, hij is nu eenmaal snel afgeleid.

Mijn man is veel strikter en strenger en hij zet hem wel eens een uur op zijn kamertje om zelf te spelen - en dat lukt ook! Maar bij mij werkt dat niet..

Dus behalve mijn masterplan weet ik het ook noet

Ik blijf wel mijn thuiswerk/hobby volhouden trouwens - zodra zoon op school is of slaapt, ga ik aan de slag! Anders word ik chagrijnig!

Je dochter zal ook moeten leren dat haar moeder een eigen leven heeft! Kookwekker neerzetten op haar kamer en dan belonen als ze het even volhoudt? Oets klaarzetten zodat ze aan de slag kan?

Groetjes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.