Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoe veel sporten jullie kinderen?

Dochter van zes zit sinds kort op turnen. Ze vindt het helemaal leuk en mag na de herfstvakantie naar de selectiegroep. Te beginnen met twee uur per week en later uit te breiden naar vier of zes uur per week. Voorlopig turnt ze nog alleen de woensdagavond, want op de zaterdag heeft ze zwemles en ze moet eerst haar zwem ABC halen voordat ze op zaterdag gaat turnen.
Nu is mijn vraag, hoeveel uur per week sporten jullie kinderen en bij welke leeftijd? Ik heb ooit geleerd dat de leeftijd van het kind het maximum aantal uren is dat aanbevolen is om te sporten ivm de belasting van het lichaam. Maar telt bijvoorbeeld gymles op school daar in mee? En zwemles? En buitenspelen?


Hier een dochter van 6 en we houden het voorlopig bij 1 sport. Voor nu is dat zwemles, als ze haar diploma heeft mag ze iets anders kiezen. 
Dochter is al moe genoeg na een week school, spelen en een zwemles. Het lijkt ons niet goed daar nog een sport bij te doen.

Dochter van 5. Zwemles 45 min per week. Gym op school 2x.
En scouting 1,5 uur per week, dat is de ene keer meer bewegen dan de andere keer. 

Vind het meer dan genoeg. Voor mij hoeft het voorlopig echt nog niet te zijn wat je bij veel sporten ziet: training en ook nog wedstrijden. Dan kan altijd nog als ze ouder is. 

Ik vind het veel belangrijker hoeveel ze beweegt en buiten is dan hoeveel ze sport. Wij wandelen bv veel en gaan regelmatig de bossen in. Dus beweging krijgt ze genoeg. 

Ik ken die 'regel' niet, maar denk dat het ook erg afhangt van de intensiteit waarmee getraind wordt. Gym op school stelt niet zo veel voor en buitenspelen zou ik ook niet meetellen.

Hier zat dochter met 6 ook in de selectie bij turnen. Ze trainde toen 4 uur per week. En fietste elke dag 6,5 km (per enkele reis) naar school. Nooit gemerkt dat ze daar erg moe van werd. 

Inmiddels is ze 12 en traint ze ca. 8 uur per week survivalrun. Dat zijn wel heel erg zware trainingen (ze beginnen gerust met 'even' 5 kilometer inlopen). Daarnaast heeft ze 3x per week een blokuur gym (sportprofiel) maar dat is eigenlijk nooit erg vermoeiend (vindt ze zelf).

Ik zou gewoon kijken naar je kind: vindt ze het leuk? Gaat ze met plezier?  Heeft ze nog genoeg energie voor andere dingen? Allemaal ja? Dan lijkt me niet veel aan de hand. 

maximaal 6 uur pw buitenspelen lijkt me niet. 
Ons kind van net 7 zwemt en atletiekt en doet af en toe basketbal. Wegens onze schema’s kan ze niet vaker, maar als het aan haar ligt gaat ze elke dag atletieken. Dat lijkt mij in theorie ook helemaal niet verkeerd, het is op dit moment niet echt een overbelasting, dat lijkt me met turnen iets anders te liggen. 

EHR

EHR

11-10-2021 om 13:19

Mijn dochter zit op zwemles. Na haar diploma's komen andere sporten aan de orde. 
Wel wandelen wij heel veel. Dat vind ze heerlijk gelukkig. 

De richtlijn bewegen voor kinderen is minimaal 1 uur per dag intensief bewegen.
Dat is wat anders dan de 30 minuten matig intensief die voor volwassenen geldt.

De gemiddelde bassisschool leerling komt niet aan die 1 uur per dag. 

Verder sluit ik me aan bij Jippox: 

Ik zou gewoon kijken naar je kind: vindt ze het leuk? Gaat ze met plezier? Heeft ze nog genoeg energie voor andere dingen? Allemaal ja? Dan lijkt me niet veel aan de hand.

Mijn jongste zit op 4h per week sporten na school. Dat was al zo toen ze nog 6 was. Ze vindt het leuk en het gaat goed. Wel vind ik de soort belasting verschillend turnen is zwaar voor de knieën, enkels en op termijn polsen. Ik zou dat geen 8h per week toestaan voor mijn kind (ik weet dat er hier kinderen van 8 a 9 meer uur turnen in de week). 

Hier hangt het erg van het kind af.
Onze dochter van 10 heeft met voetbal 2x trainen en wedstrijden. Daarnaast voetbalt ze elke dag na school nog 1-2 uur. Elke sportworkshop die gegeven wordt, doet ze mee. Ze wil nog 1x per week op een vechtsport. Aangezien ze weinig met vriendinnen speelt na schooltijd vinden wij dit prima.
Zoon van 7 voetbalt ook: 2x trainen en wedstrijd. Hij speelt na schooltijd nog graag met vriendjes dus voor hem is dit genoeg.

MamaE

MamaE

11-10-2021 om 13:56 Topicstarter

Wij hadden aanvankelijk ook het standpunt dat dochter eerst haar zwemdiploma's moest halen en daarna een andere sport mocht uitkiezen. Maar omdat ze door corona, een uitgestelde oogoperatie, wachtlijsten en lockdowns een stuk later dan gepland kon starten met zwemles hebben we besloten dat ze toch al eerder op een sport naar keuze mocht. Ze zit naast turnen ook nog op jong nederland, dat is niet echt een sport, maar ze doen spelletjes en activiteiten. Soms intensief, soms helemaal niet. Ik heb nu niet het idee dat ze overvraagd wordt. Ze speelt veel buiten, heeft twee uur gymles op school, een uur zwemles, jong nederland, turnen en ze vindt het allemaal hartstikke leuk. Tuurlijk is ze soms wel moe, maar welk kind niet? Ze geniet wel echt van alles wat er te doen is en gaat overal met plezier heen. Af en toe doet ze ook nog mee met een atletiektraining als ik training geef of een training kom invallen voor iemand anders en mijn man heeft een andere afspraak, dan neem ik haar mee.
Ik wil niet dat ze teveel 'moet', maar we gaan eens beginnen met twee uur turnen en als ze haar zwemdiploma's heeft mag ze naar vier uur turnen. 

Kijk vooral wat een kind leuk vindt. Mijn zoon voetbalt sinds hij 7 is drie keer per week (1,5 uur per training). Op zaterdag een wedstrijd. 

Tijdens corona besloten de trainers om er nog een extra training bij te doen want anders verveelden de kinderen zich toch maar vonden ze. Nu zijn ze weer terug naar drie keer. 

In de vakanties gaat het altijd door en mijn zoon doet er dan ook nog dolgraag een clinic of voetbalkampachtig ding bij. In de zomer gaat hij nog een week op zeilkamp. Zolang kinderen het leuk vinden, gaat het goed. Mijn zoon heeft ook nog genoeg vrienden op school en spelen gaat ook prima.

Hier dochter, net 6 geworden, zit sinds kort op turnen 1 uur per week en zit nog op zwemles (zwemt nu voor C, dus dat duurt niet al te lang meer). Als ze haar C diploma heeft, dan mag ze er nog iets bij kiezen.

Dochter van 8 zit op hockey. Dat is 1 x trainen en 1 x een wedstrijd in de week . Soms komt daar een keeperstraining bij.

Zoon van 6 zit op voetbal. Ook 1 x trainen en 1 x een wedstrijd in de week. Daarnaast ook nog zwemles. 

Dat uur intensief bewegen per dag daar komen ze beiden echt niet aan. Zoon eerder dan dochter, die rent wat af in de pauzes en als hij buiten speelt na school idem. Maar hij speelt ook graag binnen met zijn lego. 
Voor dochter is dat niet te halen. Die wordt gelukkig van tekenen en knutselen. Is een echte huismus. 

Dochter van 5 wacht op een startsein van zwemles. Ze mag daarna op hockey. Heeft maar 1x per week gym op school. 
Zoontje van 7 traint 2 x per week 1,5 uur voor voetbal en op zaterdag wedstrijd. Voetbalt hier ook nog na school in de tuin en heeft 2x per week gym. 
In de vakanties doet hij vaak mee aan een voetbalclinic. 

dochter van 8
- 2x per week korfbal training
- 1x per week korfbalwedstrijd 
- 1x per week gymles op school

Hoeveel je kind doet, verschilt per kind. Mijn dochter houdt van sporten en bewegen en kan daarin haar energie kwijt. 

Zoon sport en beweegt heel veel:
Voetbal 3x per week 60-90 minuten training, 1x per week wedstrijd van 60 minuten.
2x per week gymles van vakleerkracht, is echt wel een stevige les.
Na school zeker 3-4 dagen per week fietsen en skelteren met vriendjes. Ze zijn dan zo 2 uur bezig.

Dochter wat minder, die is net begonnen in de brugklas en dat kost haar momenteel veel tijd.
Zij sport 2x per week anderhalf uur en heeft 2x een uur gymles. Verder fietsen naar school en thuis op de trampoline springen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.