Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mama

mama

08-08-2010 om 21:30

Hoe voorkom je 'pushen'?

Mijn 2 kids (10, 9), komen goed mee op school, erg fijn. Vooral met rekenen zeer goed. Maar: probleem bij mijn oudste (zoon) is dat hij nog niet zo makkelijk leest (avi6 in groep 6, gaat naar gr7) en beiden maken ze veel schrijffouten. Nu zijn wel flink aan het oefenen en zo, heb het idee dat ze dat nodig hebben (gestructureerd wat taalregels doornemen en zo) maar het wordt nu wat teveel 'pushen' (vooral door partner) waardoor het eigenlijk niet goed gaat (onzeker gedrag), hoe voorkom je dit en kun je toch 'helpen'???? Vooral de oudste zoon doet vooral erg graag wat hij leuk vindt en de rest zet ie niet direct heel veel vaart achter. Hij /zij kan het wel als ie wat rustiger doet en minder slordig.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Erm..

Door uit te nodigen, er een pelletje van te maken ?
Ik hoorde van een kennis dat die met haar twee rusteloze dochters enorm veel plezier had met een spel waarbij je post-its aan de muur hangt met het woord, je hand er op, spelt en kijkt of het goed was en dan naar de volgende rennen. Ik weet niet of het alleen het woord was of een afbeelding met in het klein het woord zodat je kon kiezen of je het wel of niet las voor je het spelde. [Zelf heb ik de behoefte om zo'n woord ook te voelen hoe je het schrijft. Misschien kan je daar ook een spel van maken.. of doe je alleen afbeeldingen die je moet zoeken door het huis en zodra je er een gevonden hebt naar peen papier rennen om het op te schrijven.. wie het snelste is mag kiezen wat je voor lunch/thee aan iets lekkers mag eten bijv. Zo wordt de beloning in sociale context geplaatst en wordt het iets gezelligs.

Ik dacht meteen dat zoiets wel aardig zou zijn voor mijn kinderen als ze wat ouder zijn (ze zijn nu 4). Misschien weet de juf wat leuke spelletjes en anders zou ik een balletje opgooien bij de ib-er of -als school die heeft- bij de remedial teacher .. die weten vast ook veel spelletjes. Hoe korter het spel, hoe kleiner de beloning ?

Vooral als je drukke jongens hebt kan het helpen door ze eerst iets zwaars te laten doen tot op het punt dat ze rustig en alert worden (dus niet moe!) en daarna aan tafel of staand hun oefeningen te doen. Eventueel daarna weer even lekker rennen.

alberta

alberta

09-08-2010 om 11:29

Uitdagen

Uitzoeken (of wellicht weet je het al) wat je kinderen leuk vinden. En dat combineren. Lezen hebben ze nodig, dus er zijn vast tig situaties te vinden waarin er een appel op hun leesvaardigheid gedaan wordt.
Het maakt niet uit wat. Het kunnen iid spelletjes zijn als ze daarvan houden, het kunnen zelfs gewoon leuke films zijn met ondertiteling. Of een luistercd, noem maar op. Ik zou het ´oefenen` even laten en vooral veel ´leuke` dingen gaan doen. Spelen met taal, gedichtjes maken, net wat hun aanspreekt. Zo wordt mijn zoon knalonzeker als hij een vreemde taal hoort, snapt hij niet gelijk dus weg ermee. Nu had hij een ds spel in het engels dat we niet in het nederlands hadden, dus ´moest` hij wel. (hij vond het spel zo leuk) En zo pikt hij aardig wat engels op, toevallig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.