Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
buzz

buzz

04-11-2009 om 20:52

Hoe wennen aan school?

Mijn zoontje is net 4. En gaat nu sinds anderhalve week naar de basisschool.
Hij heeft het leuk dat weet ik zeker.
Maar hij heeft het er ook moeilijk mee, de nieuwe regels, de nieuwe kinderen, de grote klas, het na de wc gaan, de opdrachtjes, en de schooltijden. (Hij is maar klein, en een beetje afwachtend, hij ondergaat het een beetje)
Hiervoor ging hij daan de peuterspeelzaal, 2 ochtenden en 1 middag.
Hij eet tussen de middag thuis.
Soms is hij zo moe dat ik niet zo goed weet of het wel goed is hem smiddags weer naar school te brengen. Ziet wit, huilt snel en is dan snel boos. 2 keer dat hij zo was heb ik hem toch smiddags ook gebracht. (het ging gewoon goed dan, maar was echt helemaal op om 3 uur) Maar gisteren heb ik hem thuis gehouden smiddags. Van de ene kant dacht ik, hij had het best gehaald. En van de andere kant dacht ik hij had het gewoon echt nodig een middagje thuis te zijn.
Hoe zijn jullie omgegaan met de eerste tijd op de basisschool en de schooltijden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn kids

zijn wel gelijk hele dagen gegaan maar ik vond ze ook niet zo moe als jij beschtijft.
Ik zou gewoon met de juf bespreken dat je je zoon zo af en toe een middag thuis houd.

josiem

josiem

04-11-2009 om 22:06

Ook moe

Ja hoor die van mij waren bekaf in het begin. Ik heb ze niet zo veel thuis gehouden maar het eerste half jaar was voor allebei erg wennen. Op school gedroegen ze zich voorbeeldig en was er niks aan de hand. Maar thuis kwam alle vermoeidheid en frustratie eruit en reageerden ze dat op mij en elkaar af.
Voor mijn gevoel passen ze er pas echt tussen met 41/2. Maar dat kan per kind verschillen. Hier hebben ze op school gecombineerde groepen van 1 en 2.
Dus lekker thuis houden in het begin. De juffen waarmee ik te maken had stonden daar ook achter.

lukke

lukke

05-11-2009 om 00:26

Rustig wennen

Die van mij was drie lange dagen creche gewend en ging na twee weken al full-time met overblijf en BSO. Maar we hebben wel goed naar haar gekeken of ze het aankon en leuk vond. Zo te horen vindt jouw kleine het wel leuk, maar ook nog heel erg vermoeiend, en dat lijkt me eigenlijk normaler dan wat die van mij deed. Ik zou wel duidelijk zijn en hem op vaste dagen (dinsdag, vrijdag?) tussen de middag ophalen en thuis houden en bijvoorbeeld afspreken dat hij na de kerstvakantie alle dagen gaat.
Zonde toch als het zo zwaar valt. Ik ben altijd voor aanpassen aan het tempo van het kind (de mijne is weer in andere dingen veeeeel minder snel.

Leandra

Leandra

05-11-2009 om 18:51

Hier alleen de ochtend

Mijn zoon is ook bezig met zijn 2e week school en hij is nog maar 1 middag geweest waarvan hij een uur heeft liggen slapen. Hij gaat dus nog niet de middag. Zijn eerste dagen waren ook erg heftig met erg huilen en schreeuwen en de halve ochtend aan de kant zitten kijken. Hij zwaait nu bij de deur, huilt niet meer en blijft nog de kat uit de boom kijken en gaat na verloop van tijd meedoen. Elke dag gaat het beter.Nu is mijn zoon tot juli naar de opvang geweest, drie dagen in de week. daarna is hij thuis geweest tot hij naar school ging door verhuizing. Dus de overgang is ook groot na 4 maanden thuis zijn. Bovendien is mijn kind er één die echt de kat uit de boom kijkt en in combinatie met zijn sterke wil zorgt dat voor wat langer wennen. Maar ze zijn nog niet leerplichtig en we bouwen het langzaam op. Als hij volgend jaar in groep 2 zit en meer moet, is het ritme vast al opgepakt.

Groetjes Leandra

Leandra

Leandra

05-11-2009 om 18:53

Wel leuk

Ik vergat nog te vermelden dat mijn zoon wel heel enthousiast uit school komt en het erg leuk vind

buzz

buzz

06-11-2009 om 11:33

Ik heb

nu met zijn juffen overlegd, en ff goed gepraat, hij is ook een die de kat uit de boom kijkt, maar extreem veel opneemt. Hij scheint veel meer thuis te vertellen over school als het gemiddelde kind vond de juf, en de juf ziet dat hij het moeilijk heeft met alle indrukken, en het nog geen grip hebben.
We hebben afgesproken per dag te kijken (zo van hoe wit ter met wallen een middagje niet).
Tja ik heb ook gemerkt nu al dat hij er slim in is, maar ik bepaal het. Over het algemeen zal het de dinsdag middag worden en misschien de vrijdag niet. bedankt voor de reacties ik ben blij dat camiel niet de enige is die het moeilijk heeft.

buzz

buzz

06-11-2009 om 14:28

Trouwens

Hij komt ook met veel leuke verhalen thuis hoor, en laat mij zien wat hij geleerd heeft (meestal teken of knutsel dingen die hij dan thuis ook wil doen)
Maar ook met voor hem vervelende verhalen, bv ze waren wezen schaatsen de juf had het druk en had even geen tijd toen hij vroeg of ze wilde helpen met zijn duim, toen had hij de hele middag zijn duim maar niet in de duim van de want. Of samen met een ander kindje op de computer en toen kwam hij maar niet aan de beurd, het mocht niet van het andere kindje. Hij ging het tegen de juf zeggen maar die was bezig met de 2e jaars kleuters en hij mocht even niet storen. Toen is hij maar gaan schilderen omdat hij toch niet mocht computeren van dat jongetje.
Toen kwam de juf en was hij aan het schilderen, de juf zij, he camiel jij had toch computeren gekozen, en toen moest hij heel hard huilen, en kon daardoor niet uitleggen hoe het kwam. En dat verteld hij mij dan voor ik savonds voor ga lezen in bed, en dan zitten de tranen heel hoog.
Ohoooo en dat vind ik dan zo sneu. Hij moet nog zo leren voor zich zelf op te komen. Maar ja al doende leert men zullen we maar zeggen. Ik weet ook niet wat en of je het allemaal aan de juf trug moet vertelen, want tja die heeft natuurlijk 24 kindjes die de hele dag vanalles moeten. En inderdaad om de jongste maak ik me helemaal niet druk, zij is nu 2 jaar en 4 maanden en huppelt naar de peuterspeelzaal zonder enig probleem, ze laat alles wel blijken en komt reuze goed voor zich zelf op, echt een heel ander kind. (dat is weer juist een wijsneus met een hele sterke eigen wil)
Maar goed voor mij geld ook al doende.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.