Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tihama

Tihama

21-10-2012 om 20:34

Hoe zit het nu met leeftijdsgrens 12 jaar in bioscopen?

Ik zoek voor dochter en mij een leuke film, ergens in een bioscoop in een straal rond Almere.

Nu hebben heel veel films een leeftijdsgrens van 12 jaar. Wat ik altijd doe is de Parents Guide op imdb.com bekijken. Aan de hand van de profanity, violence en frightening scenes kan ik dan wel inschatten over mijn 11-jarige het wel of niet aankan.

Maar de vraag: hanteren bioscopen nu wel of niet controle bij de 12 jaarsgrens? Ik weet dat 16 jaar een harde grens is. Dochter is overigens de 1.60 ruimschoots gepasseerd en kan probleemloos voor een 13-jarige doorgaan. Maar haar ID-kaart is natuurlijk onverbiddelijk.

Weet iemand wat nu de praktijk is in bioscopen? Want ik geloof dat ik nu echt een servet-tafellakenprobleem heb. Of we moeten toch maar naar Madagascar of Ice Age....

Tihama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

21-10-2012 om 21:29

Ze vragen het

Hier ging zoonlief met twee vrienden naar Man in Black. Eén van de jongens was nog geen 12, z'n ouders vonden het geen probleem. Ik heb ze bij de bioacoop afgezet, man achter de balie vroeg of ze wel allemaal 12 jaar waren en ik heb gezegt dat dat zo was. Geen probleem. Jongens hebben genoten.

Fiorucci

Fiorucci

21-10-2012 om 21:39

Nee, maar...

Mijn dochter is vrij klein van stuk maar krijgt nooit die vraag. IDplicht hebben ze ook niet, dus ik denk dat het van de bios afhangt. Pathe is strenger in dit soort dingen, is mijn ervaring.

Geen probleem

10 en 11 jaar mag onder begeleiding van ouder. Maar als ouder zegt dat kins 12 is moet de bioscoop daarvan uitgaan. Pas met 14 heb je idplicht en moet je je leeftijd kunnen aantonen.

ekeim

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-10-2012 om 21:42

Geen id-plicht

Dus woord van de ouders zou voldoende moeten zijn.

Is denk ik ongeveer hetzelfde als met een kleine 4 jarige naar de Efteling gaan en volhouden dat ie 3 is. Ik ga niet beweren dat ik daar veel ervaring mee heb, maar ik weet wel dat dit altijd klakkeloos geaccepteerd wordt.

Meestal zitten er achter die balies ook kinderen die zelf amper ouder dan 16 zijn. Hoe kunnen die nu bepalen of een kind 11 of 12 is?

Tihama

Tihama

21-10-2012 om 21:56

Bepalen

"Meestal zitten er achter die balies ook kinderen die zelf amper ouder dan 16 zijn. Hoe kunnen die nu bepalen of een kind 11 of 12 is? "

Haha, ik denk dat die het beter kunnen dan wij, hoor.

Maar Pathe is dus streng. Hmmm, ik wil wel teleurstellingen voorkomen. Ik denk zelf aan een romantische komedie, maar die hebben vaak leeftijdskeuringen van 12 jaar omdat er sex, of alcohol of grof taalgebruik in voorkomt. Niet meer dan in 2 and 1/2 men, dat om 19 uur op TV komt, maar ja.
Eigenlijk zoek ik een film zoals How to lose a guy in 10 days (hebben we zaterdag samen gekeken) of 27 dresses. Maar dat heb ik nog niet gevonden.

Tihama

Sava

Sava

21-10-2012 om 22:00

Pathe wel

Bij Pathe hebben wij de ervaring dat ze het wel vragen als ze twijfelen. De eerste keer dat we dat meemaakten gaven we eerlijk antwoord dat zoon 11 was en kwamen er toen met hem ook niet in, terwijl we voorheen wel altijd met hem binnen kwamen. Nieuw beleid, staat ook op de website vermeld. Nu zeggen we gewoon dat hij 12 is en is er niks aan de hand. Dat werd zo ook uitgelegd: ze moeten de ouders op hun woord geloven omdat de kinderen nog geen id bij zich dragen.

Hanne.

Hanne.

21-10-2012 om 23:04

Met ouders er bij

Pathé laat kinderen onder de 12 jaar er wel in als de ouders er bij zijn, en geeft zelf in de voorwaarden alvastg als handige tip dat kinderen onder de 14 geen legitimatieplicht hebben...

Mag ik als ik jonger ben dan 12 jaar naar een film met leeftijdskeuring 12?
Bij twijfel wordt er door de medewerker naar de leeftijd geïnformeerd. Indien blijkt dat iemand jonger is dan 12 wordt er geen toegang verleend voor een film die gekeurd is voor 12 jaar en ouder. (NB: kinderen tot 14 jaar kennen in Nederland geen legitimatieplicht). Wel wordt toegang verleend als het kind op dat moment onder begeleiding is van een volwassene. Kijkwijzer waarschuwt voor mogelijke schadelijke beelden in films met die leeftijdskeuring films voor kinderen onder de 12 jaar. De verantwoordelijkheid en de keuze om te film toch te bezoeken, na het advies van kijkwijzer, ligt bij de volwassene begeleider.)

Tihama

Tihama

21-10-2012 om 23:30

Haha

Ik had al gezocht op de site van Pathe, maar dit had ik niet gevonden.

Mooi, dan weet ik genoeg. Dochter is 12 en nee, helaas heeft ze geen legitimatie bij zich.

Dankjulliewel

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.