Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bloem

Bloem

29-12-2009 om 23:37

Hoe zo snel mogelijk een bril en wat kost dat?

Hoi,

Ik had al langere tijd het vermoeden dat zoon van 6 misschien slecht zou zien (vader die uit beeld is heeft hele slechte ogen), daarom al jaren iedere 9 maanden zijn ogen laten checken bij de opticien. Dit was steeds goed, maar vandaag kregen we een indicatie van -3! En bij een andere opticien hetzelfde. Op zich voor ons wel een antwoord waarom de leesontwikkeling stagneert. Dus wij willen de bril zo snel mogelijk!

Blijkbaar mogen/kunnen opticiens niet zelf aanmeten voor kinderen, alleen een indiciatie geven. Dus wij moeten naar de oogarts. Maar daar zijn wachtlijsten. Iemand een tip hoe je toch zo snel mogelijk ergens terecht kunt? En weet iemand op welke kosten ik moet rekenen? Maw wat kost een kinderbril?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

29-12-2009 om 23:51

Bel je zorgverzekering

of ze aan zorgbemiddeling doen....opticien mag inderdaad niet zelf zoiets doen, omdat het een nogal onbtrouwbaar beeld zou geven....ik weet het niet wat oogartsen anders doen...

Bloem

Bloem

29-12-2009 om 23:57

Das een goeie

geen moment aan gedacht! Dank je wel.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-12-2009 om 07:52

Haast

Er zijn ook oogcentra zonder lange wachtlijst. Bijvoorbeeld in Utrecht: http://www.visieoogzorgcentrum.nl/

Hier konden wij laatst tot twee keer toe binnen een week terecht, en werden we ook heel prettig geholpen.

De bril van jongste komt van Eyes and more en kostte zeventig euro.

Optometrist

Je gaat met kinderen onder de 11 niet naar de échte oogarts, maar naar een optometrist. Een soort kinderoogarts. Heb je wel gezegd dat het voor een kind is? En ook wat de opticien gezegd heeft (opeens in 9 maand een verschil van -3 is behóórlijk)? Alleen kleine ziekenhuizen hebben alleen nog oogartsen in dienst. En ik ben met jongste heel wat ziekenhuizen af geweest en allemaal kwamen we bij optometristen terecht. Hier zou je bij de optometrist zowiezo al veel eerder terecht kunnen dan bij de 'echte oogarts' en als je de situatie uit zou leggen dan w.s. nog binnen een week of wat. Hier hebben we wel eens gehad dat jongste de bril kapot had, buiten garantietijd en moest dus nieuwe bril, maar zou pas een maand later weer voor controle moeten. Toen kon ik diezelfde week nog terecht en 3 dagen later had ik een nieuw recept voor de nieuwe bril. En jongste heeft ook wel eens wat onverwachts gehad wat onderzocht moest worden (academisch ziekenhuis) en waar we de volgende ochtend al terecht konden. Wat je ook nog kan proberen is naar de huisarts gaan...en die laten bellen met de uitleg erbij. Zoiets als dit kan écht geen maanden wachten en dat weet zowel de huisarts als het ziekenhuis ook wel.
groeten albana

Sancy

Sancy

30-12-2009 om 09:51

Inderdaad

Ik heb net als Tops eerst zelf rondgebeld om de kortste wachttijd te achterhalen, maar die was mij in de verre omgeving niet kort genoeg. Toen heb ik mijn zorgverzekeraar gebeld om wachtlijstbemiddeling te vragen, en die belden mij de volgende dag terug met een adres waar ik een week later terecht kon. Het was wel op 50 km afstand maar we hebben er een gezellig dagje van gemaakt.
Voor de vergoeding kun je kijken in je polisvoorwaarden.

Marie L

Marie L

30-12-2009 om 14:17

Hier

gaan we met onze oudste naar het ziekenhuis in Zoetermeer. Meestal lukt het daar binnen een paar weken een afspraak te hebben.

Wat Tops vertelt over het druppelen van ogen klopt. Dit geeft een accuraat beeld van de sterkte van je kind.

Check verder vooral bij je zorgverzekering wat wordt vergoed voor je kind.

Succes ermee!

Marie L

Marie L

30-12-2009 om 14:19

Oh ja

het druppelen is niet fijn! Neem ook een zonnebril mee voor erna want z'n ogen zijn dan erg gevoelig voor licht.

maan.

maan.

30-12-2009 om 14:42

Huisarts?

Wij zijn eerst naar de huisarts gestuurd voor een verwijzing. Misschien dat met een verwijzing sneller gaat ik heb geen idee. Duurde een maandje voor ze terecht kon. De druppels waren een ramp.. gelukkig had ik mijn zonnebril bij me. Als we van te voren hadden geweten waren we niet op de fiets gegaan (op de terugweg is ze dus achterop gaan zitten met zonnebril die toch niet alles filterde).

Volgens orthoptist zouden binnen 24 uur de druppels uitgewerkt zijn maar zij reageerde vrij extreem heeft twee dagen geduurd voor ze geen grote pupillen meer had. Is de dag na onderzoek beperkt naar school gegaan en heeft de hele dag zonnebril opgehouden.

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 15:31

Maan 24 uur?

Maan, zei de orthoptist dat de druppels 24 uur werken? Wat gek, ik hoor van verschillende oogartsen dat met een uur of 3 de druppels weer zijn uitgewerkt, heb dat zelf ook ervaren en zie dat ook bij de kinderen die ik ken met een bril.

Vic

Vic

30-12-2009 om 15:56

Orthoptist

Bij onze orthoptiste mag je voor een eerste afspraak altijd binnen een maand komen, misschien is dat bij andere ziekenhuizen ook zo. Overigens zijn de brillen voor mijn dochters bepaald niet gratis, zelfs met het aanvullende pakket dat ik heb. De laatste keer kon ik (bij Pearl) kiezen tussen de tweede bril gratis (alleen het montuur), of 30% korting op het totaal. Voor de glazen krijg ik 30 euro per verzekerde per twee jaar vergoed. De brillen van mijn dochters kosten, zonder korting, zo'n 250 euro, en dan hebben ze een montuur van rond de 80-100 euro.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-12-2009 om 16:05

Ging bij ons heel snel

Via huisarts een verwijzing voor het oogziekenhuis waar we snel terecht konden. Met de brief van oogarts naar de opticien gegaan, bril uitgezocht en omdat de glazen niet op voorraad waren moesten we een paar dagen wachten. Het kan binnen een maand geregeld zijn.

Rosa

Bloem

Bloem

02-01-2010 om 20:59

Geregeld!

Dank jullie wel allemaal, het is inmiddels geregeld. Verhaaltje uitgelegd bij de assistente van de oogarts en er is een plekje gemaakt: deze week kunnen we terecht.

Daarnaast hebben we bij Pearle alvast de monturen uitgezocht, zodat we dan alleen nog even terugmoeten om de sterkte door te geven. Was met de actie van tweede bril gratis 210 euro kwijt voor 2 brillen, dus dat valt niet tegen! Hopelijk dus deze week meten en de week erop de brillen.

Ilva

Ilva

03-01-2010 om 19:32

Declareren

Vergeet niet om de rekening straks te declareren bij je verzekering he. Je krijgt misschien niet alles vergoed maar toch zeker wel een deel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.