Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoera gegroeid, groeiachterstand

iemand anders die ook een 'klein' kindje heeft die een erg grillige groei heeft ? Die van mij is nu 5 jaar en 7 maanden en 105 cm.

Nou ik ben mij toch een partij gelukkig, mevrouwtje had vorige week al opeens 2 maten grotere voeten nu heb ik haar weer eens gemeten en ze is van de absolute onderlijn (-2,5) naar de lijn die daar boven zit gegaan dus -2.

Hoera, het is zoals de buurvrouw gisteren zei, in deze straat groei je hard ! Ik ga kledingmaat 110/116 in slaan !

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
trijntje71

trijntje71

26-09-2008 om 19:52

Lekker is dat he

als je weer een maat groter kan kopen ik vind het altijd weer fijn als mijn kids weer een beetje meer in de pas lopen. Hier ook twee grillige groeiers. Oudste zat met 2 jaar op lijn boven gemiddelde maar kelderde 18 maanden later naar een lijn onder het gemiddelde. En deze zomer besloot hij ineens weer te gaan groeien. Hier 4! schoenmaten in 2 maanden tijd en vol zelfvertrouwen hebben we zaterdag schoenen gekocht in het grote vak (vanaf 30). Het is dat ik zo'n vreselijke hekel aan winkelen heb, het inslaan van nieuwe kleren omdat de oude te klein zijn maakt het net niet goed genoeg om daar enthousiast over te worden.
Overigens zijn die van mij niet al te breed, dus 116 is dan wel de lengte maar niet echt de breedte. Maar dat is weer een ander probleem.
Overigens vond de schoolarts het allemaal niet zo heel erg grillig en ook dat hij wat kleiner was, daar maakte ze zich nu echt geen zorgen over.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-09-2008 om 20:04 Topicstarter

Heel fijn!

we zijn een tijd terug bij de kinderarts geweest voor uitvoerig onderzoek, de uitslagen zaten net binnen de richtlijnen. Als ze 7 wordt moeten we nog een keer voor bloedonderzoek om de hypofyse weer te controleren. Hopelijk wordt ze later 1.60 dat zou prachtig zijn.

Dus elke maat erbij is hier een feestje !

Miep

Miep

26-09-2008 om 20:44

Manda rijn, waarom?

Mag ik vragen waarom jullie (ouders, schoolarts, beiden) hebben besloten dat onderzoek te laten doen? Ik bedoel eigenlijk, wanneer/waarom heeft iemand bedacht dat het misschien niet helemaal goed ging met de groei?

Zoon hier (5 1/2) is ook klein en dun (onderste lijn gewicht, eentje daarboven lengte), terwijl beide ouders bovengemiddeld lang zijn. Geboren als groot en redelijk zwaar, vanaf ca. 8 maanden dalende lijn. Nu wel stabiel, maar soms twijfel ik of het allemaal wel klopt.

Jongere zus is ook gewoon netjes op de gemiddelde lijn en soms erboven.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-09-2008 om 20:59 Topicstarter

Miep

Mijn dochter heeft periodes gehad dat ze maanden achter elkaar niet groeide. Ze was 1,5 en groeide niet, dat was heel eng. Daarna ging het een tijdje weer wat beter en zo sukkelde we door en het cb deed en zei er niets over, dus heb ik zelf aangedrongen op verder onderzoek. Met 4 jaar zijn we naar de kinderarts gegaan omdat ze weer 3/4 jaar niets was gegroeid, de arts vond het zeker iets om te onderzoeken zeker omdat ze er verder goed uit zag en goed geestelijk ontwikkelde.

De hypofyse scheidt het groeihormoon af, het kan zijn dat die hypofyse niet optimaal werkt en dus te onregelmatig hormoon afgeeft.

Ze hebben het bloed onderzocht en de vingerkootjes gefotografeert, ze bleek een jaar botgroei achterstand te hebben, dus met 4,5 jaar had ze de lichamelijke ontwikkeling (botten, spieren etc) van een 3 jarige. De hoop is dat ze dit zelf gaat inhalen komende jaren en dat ze niet te vroeg ongesteld wordt of stopt met groeien.

Puck2

Puck2

27-09-2008 om 09:29

Manda

Als er idd periodes van stilstand zijn dan kan ik me voorstellen dat je je ongerust maakt en dat dat reden is om verder te onderzoeken. Maar als je dochter veel van jouw genen heeft geërfd dan is het natuurlijk niet zovreemd dat ze vrij klein blijft. Hier ook een kind dat meer van mij dan van vader (1.96 heeft geerfd) en een ander kind dat kennelijk meer van vader heeft meegekregen. Ze schelen ruim 3 jaar (10 en 7) en schelen nog maar 8 cm. Toen oudste 4 was had ze volgens het groeiboekje hetzelfde gewicht en lengte als oudste toen hij 5 was. Er kan dus gewoon heel veel "normaal" verschil in zitten, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt om het grillige vanhaargroei in de gaten te houden.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-09-2008 om 12:10 Topicstarter

Heeft niet met mijn genen te maken

ik groeide namelijk in 1 lijn door.

Puck2

Puck2

27-09-2008 om 14:01

Manda, dat zei ik toch ook niet

Manda, ik zei toch ook niet dat het met de groeiperiodes te maken heeft. Juist daarvan zeg ik dat het goed is dat jullie dat verder onderzoeken. Maar haar eindlengte kan wel met jouw genen te maken hebben en dan kan je niet verwachten dat je een kind van 1.75 gaat krijgen.

Manda Rijn

Manda Rijn

27-09-2008 om 14:39 Topicstarter

Oh werkelijk?

hoe kom je er bij dat ik verwacht dat ze 1.75 gaat halen ?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.