Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Esmee

Esmee

06-06-2011 om 09:19

Hoeveel kindjes uitnodigen?

Dochtertje wordt 6 en wil een feestje geven. Hoeveel kindjes uit haar klas is een beetje gebruikelijk? Ik dacht zelf aan 5 kinderen met haar erbij, dus 6 in totaal. Is dit niet wat weinig of vinden jullie dit gewoon een redelijk aantal?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

06-06-2011 om 09:35

Bij ons

is de regel, zoveel kinderen als er in de auto's passen, dat zijn dus in totaal 8 kinderen. Dat doen we zo al sinds het eerste partijtje. Er zijn ook ouders die zeggen evenveel kinderen als de jarige oud wordt maar ach, die twee extra boeide me niet zo.

Rembrand

Rembrand

06-06-2011 om 09:38

Ayla

Wij hebben "maar" 1 auto ( zoals heel veel mensen) dus dan word het aantal al snel lager
M.

Valkyre

Valkyre

06-06-2011 om 11:04

Prima toch?

Wij hebben met de vierde verjaardag vijf kinderen uitgenodigd - dat vond ik al best veel, poeh! Eigenlijk was het max 4 (want werd 4), maar er waren "setjes" van bevriende kinderen, vandaar. Een verjaardag is altijd druk, hoe weinig kinderen er ook zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leuke regel ayla

Wij hebben geen auto. Dan zou er niemand komen.

Klassen hier zijn niet zo groot. Laatste keren heeft Dirk samen met 1 of 2 klasgenoten feest voor de hele klas gegeven. En Dirkszusje alle meisjes van haar klas. Iets van 10 of zo. Niet echt veel vond ik.

ayla

ayla

06-06-2011 om 14:10

De autoregel

is ook meer een praktisch bezwaar, als het aan ayladochter ligt nodigt ze namelijk de halve klas uit maar ik kan gewoon niet meer kinderen meenemen

Ahum. ayla

'als het aan ayladochter ligt nodigt ze namelijk de halve klas uit maar ik kan gewoon niet meer kinderen meenemen'

eeehm...Wie zegt dat je met een feestje altijd de auto inmoet om ergens heen te gaan??!!

Ingrid

Zoveel kinderen als je jaren oud wordt

Is dat niet verplicht dan?

En we hebben hier inmiddels al 6 of 7 partijtjes zonder auto gevierd. Kind bleek toch jarig te zijn.

Overigens is het heel erg afhankelijk van je omgeving. Er zijn buurten waar helicopters gehuurd worden, buurten waar je altijd weg moet met de auto, maar ook buurten waar je gewoon een zelfgeknutselde speurtocht krijgt.

De ondergrens heeft zoon ook al gehad: eerst een pannekoek en verder niets (niets) geregeld. Man of 10 tussen de 9 en 11 jaar oud... de moeder was na afloop gebroken en de jongens hadden brulhonger want na zoete pannekoek urenlang niets meer gegeten. Allemaal sjagrijnig.

Lopen

Met feestjes lopen we altijd met een hele troep naar huis. Vaak doen we onderweg al spelletjes of halve speurtocht.

*bella*

*bella*

06-06-2011 om 22:16

Zoals het uitkomt

dat betekent doorgaans dat de kinderen kiezen, het is hun feestje toch? Meestal is het óf zoveel kinderen als ze willen, maar dan thuis of iets op loopafstand, óf weg met auto maar dan zit je iid aan een maximum. Hoewel ik ook weleens meer auto's geregeld heb, en ook weleens een busje gehuurd heb of taxi's besteld.
Naarmate ze ouder worden is die keuze er minder, want het aantal kinderen dat ze willen kiezen wordt kleiner. Meer alleen echte vrienden. Ach, ik vond alle feestjes leuk. (maar de feestjes waren er eigenlijk niet voor mij?!) alleen partnerlief vond ze minder, maar die komt er wel altijd braaf bij, toch lief.

ayla

ayla

07-06-2011 om 09:30

Ehmm nee

man en ik zijn zeer stressgevoelige wezens en vieren daarom de verjaardag bij voorkeur buitenshuis

Eehm ayla.

Maarre...'buitenshuis'...dat is toch niet automatisch hetzelfde als 'met de auto weg'??

Ingrid

ayla

ayla

07-06-2011 om 15:21

Nee klopt

maar hier is echt niets te doen op loopafstand. Alle speeltuinen etc zijn echt te ver weg.

angelina ballerina

angelina ballerina

07-06-2011 om 20:59

Geen aantal

Wij hanteren geen vast aantal. Ik vind dat het erg afhankelijk is van de situatie. Ze mogen van mij altijd vriendinnetjes kiezen waar ze regelmatig mee spelen (en dit zijn er het ene jaar 5 en het andere jaar 8, daarbij is het afhankelijk van wat we gaan doen (of het in de auto moet passen, hoeveel begeleiding nodig is en de prijs). Ik bespreek altijd met dochter wat ze wil doen en welke kinderen ze echt graag wil uitnodigen en dan bespreken we samen wat mogelijk is en wat niet.

Sera

Sera

08-06-2011 om 15:19

Geen vast aantal

Ik hanteer geen vast aantal. Als we thuisblijven kunnen er meer kinderen komen dan als we weggaan. Bij grotere kinderen ben ik makkelijker in aantallen dan bij kleuters. Mijn oudste dochter bijvoorbeeld viert over twee weken haar feestje. Het is bij ons thuis en er komen zeker 17 kinderen. Ze heeft zelf ook een groot deel van de organisatie op zich genomen en ze helpt mee met alles te bedenken. Echter zij wordt ook al 12 jaar dus dat is heel anders.

Toen mijn jongste dochter 6 is geworden had ik 9 andere kinderen. iets meer dan de bedoeling was maar er waren ook nog 2 kinderen van vriendinnen en uiteindelijk wilde ik graag nichtje er ook bij hebben. We zijn naar een binnenspeeltuin geweest en daar hebben we gegeten. Niet heel orgineel maar het was nog koud en buiten iets organiseren was in dit geval niet handig. Thuis had wel gekund maar ze wilde zo graag daar dus waarom niet. Ik had wel gezegd dat ze dan niet te veel andere kinderen mocht uitnodigen. Dat werden er dus 7 en 1 viel af en drie heb ik uitgenodigd dus uiteindelijk waren we toch met 10 kinderen inclusief dochter.

Haar vijfde verjaardag hebben we thuis gevierd. Toen waren er 6 kinderen buiten mijn dochter om. Was een heel net aantal. We hebben geknutselt (fotolijstjes), zelf cake versierd, prinsessen high tea en een aantal spelletjes gedaan en uiteindelijk dvd gekeken met frietjes erbij.

Buitenshuis

Dirk heeft z'n 5e en 6e verjaardag buitenshuis gevierd. Speurtocht hier door de buurt. Van school naar ons huis, jassen en tassen achterlaten, pakje limonade mee en hup naar buiten. Toen ze klaar waren met lopen (onderweg was er snoep en drinken), pannenkoek in de tuin en naar huis. Was dus echt buitenshuis hoor!

Kinderen lozen in een binnenspeeltuin vind ik geen FEEST.

Fianna

Fianna

09-06-2011 om 11:21

Dirksmama

Hoezo vind jij kinderen in een binnenspeeltuin lozen geen feest? Kinderen vinden dat vaak wel. En een buitenspeeltuin? Is dat wel een feest, of ook niet?
Zelf geen verjaardag in een binnenspeeltuin gevierd, wel 1 keer een buitenspeeltuin. Dit jaar heeft oudste als kinderfeestje een boswandeling met een echt boswachter. Misschien ook geen feest, maar hij vindt het hartstikke leuk!

Geen feest?? dirksmama

ligt het gewoon niet aan je budget/vervoer/welke periode en eigen inspanning/creativiteit??
Is het niet zo dat kinderen zelf nu ook inbreng hebben en als ze dus met zo'n "ballenbak" gebeuren komen, ook prima is?

Het aantal hangt ook indd af, ben je thuis of ga je verder weg en heb je voldoende vervoer? Ik zou bij mijn zoontje die 5 wordt en zijn 1e feestje zal gaan geven in september ook 5 kinderen uitnodigen, wordt het er 1 meer of minder ook geen probleem
Ik zie het helemaal niet zitten om het feestje te organiseren, maar manlief was helemaal enthousiast en had al ideetjes (die ik overigens niet echt leuk vond) maar prima. Hij regelt alles, dus hij moet maar overleggen met zijn zoon

Knuppeltje

..in het hoenderhok, Dirksmama?

Ik zou ook nooit naar een binnenspeeltuin gaan, met of zonder feest. Nog niet als ze me geld toe geven. Maar ik heb even geen knuppeltje om te gooien, dus anderen moeten dat lekker zelf weten. Sterker nog, enkele van mijn beste vrienden gaan ieder feestje daarheen.
Ik zit nu vloekend de foto's in de hoesjes te schuiven voor de fotospeurtocht zometeen. acht kleuters in en om huis... jaja.. daar hebben we zin in!

Janna3

Janna3

09-06-2011 om 14:52

Nou nou

Dat vind ik toch wel aardig veroordelend. Ik heb jaren gezegd dat ik noooooit naar een binnenspeeltuin zou gaan. En me er altijd aan gehouden. Wel altijd georganiseerde feestjes gehad, maar dan in de trant van schaatsen, speurtochten bij natuurmonumenten, ontdekhoek etc. Totdat het echt de allerallergrootste wens van middelste was om zijn verjaardag in Ballorig te vieren. Toen ben ik overstag gegaan. Hij was echt dolgelukkig. Het was mijn stomste feestje, echt waar, ik vond er niets aan. Maar ja, het was niet mijn feestje, toch?

Sera

Sera

09-06-2011 om 14:53

Wel feestelijk

Mijn dochter wilde graag naar de binnenspeeltuin die ze inderdaad van andere feestjes kent. Zij vindt het wel feestelijk en dat is toch het belangrijkst. Wij organiseren ook feestjes thuis maar niet altijd. In dit geval was het in eerste instantie dochters eigen wens en in tweede instantie geef ik eerlijk toe dat wij het ook wel makkelijk vonden.
We hebben een prima middag gehad. Ik had taart bij me en we hebben daar ook wat gegeten en de kinderen vonden het allemaal heel leuk en dat lijkt me het belangrijkst.
Op de vorige school van mijn kinderen in onze vorige woonplaats werden vaak feestjes bij de mac of het pannekoekenhuis georganiseerd. Daar was geen binnenspeeltuin in de buurt. En wij als volwassenen vinden dat misschien niet origneel maar ik heb mijn kinderen nooit horen klagen. Zij vinden elk feestje eigenlijk gewoon leuk of het nu thuis is of buitenshuis en of het nu op een super creatieve locatie is of bij de Macdonalds.

Fianna

Fianna

09-06-2011 om 16:38

Maar wat is er tegen een binnenspeeltuin dan?

Wat is er toch tegen een binnenspeeltuin. Sommigen doen net alsof dat gelijk staat als je ziel aan de duivel verkopen!
En is een binnenspeeltuin 'erger' dan een buitenspeeltuin? Zo ja, waarom?
Ik snap het nl echt niet. kinderen kunnen klimmen, rennen, hebben lol. Is dat een schande?
Leg het me uit, ik niet begrijpen!!

Fianna

Fianna

09-06-2011 om 16:39

Aha

Ik snap het al. Iets is pas goed genoeg als je er moeite voor gedaan hebt! Daar komt weer dat calvinistische om het hoekje kijken!

Maar dirksmama

Het gaat er ook niet om wat jij ervan vindt maar wat je kind ervan vindt.

Dus gingen wij vorig jaar met zoon 2 naar een binnen speeltuin. Dit jaar bleven wij thuis voor een dinosaurusfeestje. Allebei eigen keuze.

Zelfde voor zoon 1. Vorig jaar een speeltuinachtig iets. Dit jaar feestje in het bos met een picknick.

Dochter bleef vorig jaar thuis. Knutsel feestje. Volgende verjaardag gaan wij naar een boerderij.

Niet zo veroordelend en belerend doen. Het is een kinderfeestje. Mijn kinderen mogen zelf aangeven wat ze willen doen. Daarna kijk ik hoe, wanneer en of het niet te duur is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sahara! (ot)

Sahara, deze herfst moeten we er maar aan geloven, dan wordt zoon 6 en moet er toch echt een feestje komen. Gezien zijn dinomanie is een dinofeest dan natuurlijk je-van-het. Hoe doe je dat?

Groeten,

Temet

liora

liora

09-06-2011 om 23:56

Fianna

Ja je moet hard werken, het mag niks kosten en het moet ook in de jaren 50 uitvoerbaar zijn geweest, geloof ik...

(hopelijk lees je de ironie hierin)

Janna3

Janna3

10-06-2011 om 00:07

En thuis natuurlijk

In onze stad waren de ouderwetse thuisfeestjes erg in. Compleet met hoekhappen en zaklopen. Nadat ik op mijn eerste kinderfeestje twee jongens uit de boekenkast had geplukt ben ik er mee gestopt. Na mij volgden velen en nu mogen we gerust weer overal naar toe. Totdat de slaapfeestjes eraan komen...

Temet (dinofeestje)

Ik heb een dinofeestje gedaan voor zoon van 6. Je kunt het thema zo ver doorvoeren als je wil (ik geef geen geld uit aan een dino-tafelkleed. En eigenlijk ook niet aan dino-bekertjes. Maar er is een wereld aan themafeestartikelen).
Eén onderdeel was zeer geslaagd: het dino-eieren zoeken en openbikken. Ik had zelf dino-eieren gemaakt met erin zo'n klein plastic dino'tje. Je bedenkt een verhaal over dreunende voetstappen in de nacht, en een mama-dino die haar eieren hier in veiligheid kwam brengen oid. Evt. eerst nog een educatief verantwoord moment waarin je ze het verschil laat vertellen tussen zoogdieren en eeeehhhh, niet-zoogdieren . Je verstopt de eieren (ik had het in de tuin gedaan, maar als je het wat groter aanpakt, maak je zelf een speurtocht – kijk even in mijn help-hoe-maak-ik-zelf-een-speurtocht-draadje van pak ‘m beet 3 weken geleden, véél tips van doorgewinterde forumers als Pelle en Ingridt) en open laten slaan met een grote steen oid. Was een enorm succes en daarna wilden ze allemaal met die beestjes spelen. Heb er geen kind meer aan gehad.
Als het je wat lijkt, zet ik hier het recept voor die eieren wel even neer.

vlinder72

vlinder72

10-06-2011 om 09:30

Temet (dinofeestje)

Wij hadden de volgende spelletjes.

Cakejes versieren en daarna opeten als een dinosaurus (dus zonder handen of iets dergelijks). Ze zaten helemaal onder de slagroom.

Ik had bij Dinoworld (internetwinkel)vulkaantjes gekocht met daarin een kleine dinosaurus. Ze zijn heel lang zoet geweest met het open hakken van die dingen.

Snoep happen. Ik had kikkers gekocht want dinosaurussen eten kikkers. Maar kikkers zwemmen in het water. Dus moesten alle kinderen als dinosaurus die kikkers in het water vangen en opeten. Ze vonden het prachtig.

Ezeltje prik. Grote poster van een dino en dan proberen de hoorn van een Triceratops op de juiste plek te prikken.

Daarna hebben wij een tijdje in een speeltuin gespeeld.

jeltje

jeltje

10-06-2011 om 09:52

Temet (dinofeestje)

Ook hier afgelopen jaar een dino-feestje gehad: dinobordjes en bekertjes besteld bij dinoworld. En toevallig was er bij de Hema een aanbieding: dinoeieren met een baby-dino erin in een klein dossje voor 1 euro per stuk.
Dus na de taart en kadotjes een speurtocht gedaan: dinovoetstappen met krijt gemaakt en simpele opdrachten in het dino-thema. Sommige kennisvragen: noem drie dino's, wat eten dino's etc En wat doe-dingen; rennen, achteruitlopen etc. Want dat moet je allemaal kunnen als dino-jager. Aan het eind de schat; met dino-eieren. Thuis nog Stegosaurusje-prik gedaan (ook besteld bij dino-world). En toen patat en kankworsten gegeten zoals dino's. Dus zonder handen en bestek.

En toen...klaar!

Dank!

Dank voor de tips. Cakejes eten als dino moet te doen zijn, evenals Triceratopsje-prik. En die dino-eieren lijkt me ook wel wat trouwens. Anneque, wat is het recept? Gewoon gips?

Kennisvragen doe ik maar niet. Zoon weet ongeveer alles van dino's, zijn vriendjes lijken zich er amper voor te interesseren, dus da's niet eerlijk.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.