Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Hoeveel Sinterklaas cadeaus

Hoeveel cadeaus krijgen jullie kinderen? In getal dus? En voor hoeveel geld? 

Peiling

Hoeveel cadeaus?
56 stemmen
9%
7%
30%
36%
11%
2%
0%
5%

Wij hebben niet een vast aantal cadeaus. Eerder een budget, dat ook niet helemaal vast ligt. Dochter krijgt dingen die ze wil, maar ook dingen zie ze nodig heeft. Daar is ze net zo blij mee. Als ze iets duurs wil, zijn er minder cadeaus. 
Van mijn ouders krijgen de kleinkinderen ook wat. We geven dan iets door wat dochter graag wil hebben en de rest verzinnen ze er zelf bij. Ze geven ook wel eens dingen die dan bij opa en oma blijven om daar mee te spelen. Een spel bijvoorbeeld. 
Bij de schoonouders krijgen alle kleinkinderen één cadeau. Maar aangezien dochter veruit de jongste is, wordt het daar niet meer echt gevierd en krijgen ze dat als ze toevallig een keer langskomen. 

Met kerst krijgt dochter niks. Dan gaan we naar de kerk en zijn we samen met familie.
De cadeaus van sinterklaas kan in de kerstvakantie ook nog prima mee gespeeld worden, daar hoeft geen nieuw cadeau voor te komen.

In de schoen alleen kleine cadeautjes, iets van glitterstiften of zo. Maar meestal gewoon wat snoep. Dochter mag elke dag de schoen zetten, maar sint komt niet elke dag langs. 
Ongeveer 3 keer per week zit er wat in. En daarvan max. 2 keer een cadeautje.

Zeespiegel schreef op 26-11-2025 om 05:47:

[..]

Met kerst vieren we de geboorte van Jezus. Hij leerde ons dat barmhartigheid en vergeving belangrijke waarde zijn.

De cadeautjes zijn niet ter ere van hem, maar ter ere van Sint Nicolaas. Een vrijgevig man, die de armen in zijn omgeving vaak (stiekem) wat gaf.

Bij beide is er beslist sprake van naastenliefde.

Ik vier de geboorte van Jezus helemaal niet en hij leerde me ook niets. Ik heb namelijk, net als de overgrote meerderheid van Nederland, helemaal niets met het geloof. 

Frisdrank1972 schreef op 26-11-2025 om 10:07:

Ik weet nog wel dat mijn zo'n iets kreeg en de prijs stond er nog op. Toen had mijn zoon iets gezegd van: ''oh, maar 2.99 dat is ook niet veel''. Ik vond het erg genant zeker omdat ik dat cadeautje niet voor hem had gekocht. Dus daarom ben ik niet zo'n voorstander van dure/veel cadeaus op de feestdagen. Het geeft toch een vertekend beeld bij kinderen.

Dat ligt dan aan jouw opvoeding, want hier krijgen alle kinderen die ik ken veel cadeaus en toch zegt een prijskaartje hen helemaal niets. 

Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:39:

[..]

Dankzij zo'n houding kan Elon Musk trillionaire worden. Ik vind dat er ergens een grens moet zijn als het gaat over het over spenderen en consumeren. Zeker op een dag als kerstmis.

En als je in november dingen koopt mag het wel?

DeOnbekende schreef op 26-11-2025 om 13:11:

[..]

Ik vier de geboorte van Jezus helemaal niet en hij leerde me ook niets. Ik heb namelijk, net als de overgrote meerderheid van Nederland, helemaal niets met het geloof.

Nou dit ja 

Ik dacht nooit zo na over het bedrag maar keek vooral of een stuks speelgoed gewoon goed paste bij de ontwikkeling van mijn kind en wat het op dat moment nodig had. Soms gaf ik 50 euro voor alle cadeautjes voor één kind uit en soms was één cadeau, een duplo of lego doos, al een stuk duurder maar het geld meer dan waard want er werd veel mee gespeeld.
Totaal gaf ik met snoep erbij ca acht pakjes.

Hier geen kinderen meer in de gelovige leeftijd maar dat negeren ze zelf; ze ( ook de grote Gingers) volgen nog fanatiek het sinterklaasjournaal, willen nog naar de intocht en doen gewoon alsof hij bestaat en beleven er veel lol aan.  Schoen zetten doen ze op de zaterdagen. Schoen cadeautjes zijn meestal rond de 15 euro. Op 5 december doen we een Sinterklaas dobbelspel met wat kleine cadeautjes.
Met Kerst pakken we groots uit met pakjes onder de boom. Een vast budget hebben we niet. Alles bij elkaar best een flink bedrag.
Hier zijn SinteKerst en verjaardagen de cadeau momenten. Ze zijn dan ook mooi halverwege het jaar jarig.

Hier mogen kinderen hun schoen zetten op woe en za en dan krijgen ze meestal iets te snoepen of iets heel kleins, max 2 euro. 
Ze krijgen met sinterklaasavond 6 cadeaus, waarvan 3 wat duurder zijn, en 3 kleine dingetjes. 
Met sinterklaas bij mijn schoonfamilie krijgen ze per gezin 1 cadeau, er zijn 6 gezinnen, dus ook 6 cadeaus. We geven dan alleen de kinderen, de volwassenen krijgen niks. 

Hier (2,5 jaar) geven wij op pakjesmiddag 2 cadeaus: een duplo-bouwplaats-set (afkomstig uit een grote duploset die we tweedehands kochten voor 80 euro waar we nu af en toe wat van geven, ik denk nu dan ter waarde van 10 euro oid), en een set kleispullen (nieuwe klei gekocht voor 10 euro, en dan nog 5 euro aan 2e hands kleispulletjes/mesjes/etc.). Dus totaal 25 euro. Maar ik heb niet echt gelet op het bedrag. Nieuwprijs zou waarschijnlijk veel meer zijn (zo'n 50-70 euro?), maar ik hecht niet zoveel waarde aan nieuwe spullen en koop de meeste dingen tweedehands.

Daarnaast geven mijn ouders ook cadeautjes op pakjesmiddag. Ik denk 3 of 4, rond de 50 euro waarde: een spel, een boek, waarschijnlijk een haakproject van mijn moeder (bijv. gehaakte etenswaren oid), wellicht nog iets. Dus totaal 5-6 cadeaus.
 Schoenzetten doen we (nog) niet aan, dat komt volgend jaar wel.

Voor de volwassenen (wijzelf + mijn ouders) 50 euro p.p., meestal 3 cadeaus. Wij geven de cadeaus aan mijn ouders, onze ouders aan ons.  
Schoenzetten doen we (nog) niet aan, dat komt volgend jaar wel.

Met kerst doen we in principe niks qua cadeaus. Wellicht mag zoontje nog een eigen kerstbal uitzoeken in de winkel, maar dat telt niet echt vind ik.
Verder geven we mijn zoontje wel regelmatig tussendoor iets, als we merken dat hij wat extra uitdaging op een bepaald vlak kan gebruiken (of wij zelf behoefte hebben aan wat nieuw speelmateriaal). Bijvoorbeeld afgelopen jaar puzzels, buitenspeelgoed, leertoren, loopfiets, basisset duplo, klimrek, kleur/stickerboeken. Wel vaak tweedehands. Ik geef dat liever op het moment dat hij het "nodig" heeft dan het op te sparen tot sinterklaas of verjaardag.

Geen vaste hoeveelheid. 
Wij vieren pakjesavond met de hele familie en iedereen koopt wat voor alle kinderen. Dus ze krijgen alles bij elkaar best veel.

Ik heb voor alle kinderen 2 cadeaus, dan zijn er nog 3 andere gezinnen en opa/oma die voor iets zorgen. Dus qua aantal zitten wij al snel op 10 per kind denk ik. Ze krijgen ook hele praktische dingen, zoals bijvoorbeeld inderdaad sokken, of een warme pyjama ofzo. Maar er wordt nooit over geklaagd, het is al zo'n feest dat er zakkenvol cadeaus staan (5 kinderen) dat het uiteindelijk niet zoveel meer uitmaakt wat er eigenlijk in zit. 

Met Kerst doen wij geen cadeaus. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.