Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Floorke

Floorke

01-04-2010 om 20:47

Hoeveel vrijheid geven met buiten spelen

Mijn zoontje is pas 5 geworden en mag van mij nu buiten voor de deur spelen. Maar er is niets te beleven dus wil hij naar de klimrek. Deze is schuin aan de overkant in een zijstraatje waar een fietspad doorheen gaat en woningen zijn. Hij moet dus de straat oversteken. Nu mijn angst ik durf hem niet alleen over te laten steken. Andere 5 jarigen en zelfs 4 jarigen uit de straat mogen alleen oversteken. Nu mijn vraag: ben ik te beschermend angstig om los te laten? Mijn zoontje is nog erg wild en steekt soms zomaar over zonder te kijken. Dit zie ik de andere kinderen die alleen buiten spelen ook weleens doen. Hoe leer ik hem altijd op te letten bij het overteken. En kan een net 5 jarig kind dit alleen. De straat is een 30 zone. Maar er wordt natuurlijk ook harder gereden. Wat is wijsheid en hoe pak ik het aan. Verder heb ik vanuit raam geen zicht op klimrek. Ik wil hem natuurlijk ook zelfstandig en straatwijs laten worden. Als hij het nooit mag dan leert hij het toch ook niet. Hoeveel vrijheid geven???...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

01-04-2010 om 22:05

Mmm

ik geloof niet dat ik het zou doen. Dochter was net 4 en zoon ruim 6 toen ze samen net een speeltuintje verder mochten. Over een bruggetje en fietspad oversteken. Echter ineens bedacht dochter: ik ga ergens anders heen. En zoon zei: oke doei!
Toen mocht het een tijd niet meer van mij. Zoon echter kon dit wel aan. Dochter is wat 'onnadenkender'.
Kun je een beetje oefenen?
Je laat hem alleen en gaat er 20 m achter lopen zonder dat hij het weet.
Je gaat om de 10 min. kijken. Dat soort dingen. Tja het is toch spannend want hij is nog best jong. En ik heb wel 1 keer ervaren ondanks om de 10 min kijken dat ze na 1 minuut al best een endje verderop kunnen zijn. Je moet echt je kind zelf inschatten. Dat kan niemand voor je doen. Leeftijd zegt echt niks

Guinevere

Guinevere

02-04-2010 om 19:46

Nee

Een kind dat niet heeft laten zien dat ie straatveilig is zou ik zelf niet verderop laten spelen. Oudste zoon hier heb ik nog een tijdje stiekum in de gaten gehouden toen ik dacht dat hij inmiddels goed op het verkeer kon letten. Dat bleek hij inderdaad ook te doen als hij dacht dat ik niet in de buurt was. Dus tóen mocht hij pas naar het speeltuintje verderop (totaal buiten ons gezichtsveld en met een zebrapad en 2 huizenblokken ertussen). Toen was hij wel bijna 6 jaar.

koentje

koentje

05-04-2010 om 20:14

Volg

je eigen gevoel en intuiittie. Jij weet precies wat je kind kan of niet kan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.