Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Johanna Jannetje

Johanna Jannetje

23-11-2010 om 12:38

Hp7 snode plannen

Onze kinderen zijn allebei helemaal weg van Harry Potter. De oudste is net nog niet oud genoeg voor de film, maar ze ziet eruit of ze 14 is, dus die krijgen we eventueel wel de filmzaal in. Maar de jongste is 9. Hij wil dolgraag ook naar de nieuwe HP film. Wat zal ik doen: hem gewoon ijskoud meenemen en net doen of hij oud genoeg is? Of krijg ik daar gedonder mee? Hoe streng zijn ze bij Pathé Arena? Of moet hij wachten tot hij thuis veilig de dvd kan zien? Ik weet het niet, heb nog niet eerder zoiets bij de hand gehad. Is het een enge film waar kinderen van 9 problemen mee krijgen?
Johanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

23-11-2010 om 12:41

Gewoon doen, als jij meegaat

Als het een gezins-uitje is: gewoon gaan, dat is geen probleem.

Ik heb hierover vorig jaar een draadje gestart, en zelf ook navraag gedaan bij het bioscopenbeleid en zo. Bottom line is: Bij 18+ films wordt er streng gecontroleerd, maar daaronder is het een zaak van de ouders. Dan worden alleen kinderen alléén er niet in gelaten, maar wel als ze in gezelschap van volwassenen zijn.

Ik ben vorig jaar naar HP6 geweest met drie kinderen van toen 11, 10 en 7. Dit jaar gaan we ook met z'n allen naar HP7. Ik verwacht geen enkel probleem.

Margje

Niny

Niny

23-11-2010 om 13:08

Ook geweest

Wij zijn met 2 gezinnen en in totaal 5 kinderen van 9, 10, 11, 12 en 13 gegaan. We kwamen er zonder problemen in bij Pathé Breda.

Veel plezier, 't is weer een leuke film!
Niny

Berba

Berba

23-11-2010 om 15:15

Niet binnen

Bij Pathe Helmond kwamen we in de zomer niet binnen bij een film voor 12 jaar en ouder met mijn toen nog net geen 10 jarige zoon. Bedrijfsleider erbij gehaald maar het ging echt niet door. Nieuw beleid bij Pathe, de aangegeven leeftijd wordt voortaan streng in de gaten gehouden met een enkele uitzondering voor een bijna 12 jarige in bijzijn van een ouder. Had ik het maar geweten, dan had ik zijn leeftijd natuurlijk niet gezegd want dan is het dus de eigen verantwoordelijkheid.
Konden we dus met het hele gezin terug, andere kinderen zijn ouder dan 12.

margje van dijk

margje van dijk

23-11-2010 om 15:52

Lekker bij ons komen

Tjonge, die Pathé.

Kom fijn hier bij ons, naar het gezelligste bioscoopje van Nederland zou ik zeggen Kleine zaaltjes, ouderwets pluche aankleding, een persoonlijk praatje van de dienstdoende filmdraaier vooraf, géén hinderlijk gepraat of gevreet tussendoor, en altijd ruimschoots keus uit de nieuwste films.

Margje

Maxime.M

Maxime.M

23-11-2010 om 16:02

Oke margje

waar is dat dan, lijkt me leuk
Hier zag ik het ook al hoor, mijn zoon wil wel naar Sint maar dat is voor 16+ en er staat dus al bij de kassa; "Legitimatie verplicht". Kinderen van 14 en 15 mogen wel met hun ouders naar binnen, maar dan ook legitimatie verplicht. (zo stond het daar) dus dit uitje gaat niet door, dochter van 15, ik en zoon wilde gaan.
Het is geen Pathe theater.
Is dat dan echt zo streng? Krijgt een theater er problemen mee als ze jongere kinderen (met ouders erbij) binnen laten? Mijn zoon kijkt thuis ook met gemak naar enge thrillers (komt ook door dochter van 15 die dat kijkt) dus hij vind niet zo gauw iets eng.

Neej margje

Dan komt Berba natuurlijk naar ons: beste bioscoopteam van 2010 (van Nl)
Nieuwste actie van bios hier; ook 14-15 jarigen mogen naar binnen bij Sintfilm, mits begeleid door een ouder. die mag er dan gratis in. Ben benieuwd hoeveel gebruik ervan gemaajt gaat worden, niet door 13 en 14 jarige hier in huis tenminste...

Tihama

Tihama

23-11-2010 om 17:40

Enge film

"Is het een enge film waar kinderen van 9 problemen mee krijgen?"

Ja. Mijn kinderen (13 en 9) krijgen er gegarandeerd problemen mee, dus ik haal het niet in mijn hoofd om er heen te gaan. Ik vertrouw trouwens ook nooit op de keuring, maar ik lees de beschrijving op imdb. Hier staat ie van HP7/1: http://www.imdb.com/title/tt0926084/parentalguide

Meteen met alle spoilers erbij, maar je weet in elk geval wat je kunt verwachten.

Tihama

Maylise

Maylise

23-11-2010 om 18:35

Proberen

Ik zou het gewoon proberen. Wie weet lukt het en als het niet lukt dan plan je een uitstapje naar de gezelligste of de beste bioscoop van Nederland

Mijn plan is om ook te gaan. Mijn zoon van net 11 (klein en jong wat uiterlijk betreft) wil heel graag gaan. Hij heeft de andere films al gezien en ik heb hem het laatste deel vorig jaar voorgelezen. Ik denk dus dat hij het wel aankan. Hij is niet zo vlug van zijn stuk gebracht in vergelijking met bijvoorbeeld zijn zusje.

Wel twijfel ik nog een beetje over mijn nichtje van 9. Zij wil ook heel graag heen maar ik vind haar eigenlijk nog wat te jong. Aan de andere kant is ze ook niet zo bangig uitgevallen en ze heeft bijvoorbeeld Star Wars al gezien. Ze houdt ook van griezelverhalen en ze ziet duidelijk het verschil tussen nep en echt. Ik twijfel hier nog even over verder.

Maylise

Niny

Niny

23-11-2010 om 19:23

Maylise

Bij ons zaten de 9-jarige (mijn zoon) en de 10-jarige (dochter van vriendin) allebei naast een volwassene en hadden ze af en toe de handen voor de ogen, maar het was goed te doen.
Tijdens het stukje in het huis van Bathilda zou ik ze even in de gaten houden
Veel plezier!
Niny

9 jaar?

ik heb de film zelf gezien en ondanks dat dochter (8,5) erg harry potter fan is, krijgt ze 'm de komende jaren nog niet te zien. Ik vind hem erg donker. Martelen, hoofdpersonen die gewond of misvormd raken, nee... mijn dochter is er zeker niet klaar voor. Maar dat verschilt natuurlijk per kind.

Gruffalo

ouderwetse?

ouderwetse?

23-11-2010 om 20:56

Waarom toch?

waarom willen kinderen (en hun ouders) altijd dingen doen waar ze eigenlijk 2 jaar te jong voor zijn? Volgens mij is dit een deel van ons 'maatschappelijk' probleem (alles willen hebben, milieuprobleem, geweld).

Emotioneel Incontinent Watje

Emotioneel Incontinent Watje

23-11-2010 om 22:33

Lezen

Mijn kinderen (9 en 11) mochten de Potters pas zien nadat ze de boeken hadden gelezen. Dus zij waren op de enge scenes voorbereid. En op de zielige. Ik ook, maar het heeft mij niet geholpen. Ik zat samen met de halve bios te snikken

Ise

Ise

23-11-2010 om 22:35

Margje

Ik vroeg me af of ze dat bij meerdere bioscopen doen, of dat dat typisch iets voor 'onze' bioscoop is. Ben dan ook benieuwd of jouw bioscoop ook de 'onze' is. Die van ons is in W. De jouwe ook? In E. doen ze het trouwens ook. Hele mooie bioscoop, maar wel veel groter.

Maxime.M

Maxime.M

23-11-2010 om 23:11

Ouderwetse

Je schrijft " waarom willen kinderen (en hun ouders) altijd dingen doen waar ze eigenlijk 2 jaar te jong voor zijn? Volgens mij is dit een deel van ons 'maatschappelijk' probleem (alles willen hebben, milieuprobleem, geweld). "

Ik denk dat het niet groter moet trekken dan het is en er vanalles bij moet halen. In het geval van een bioscoopfilm kan ik als ouder zelf heel goed beoordelen of iets bij mijn kind past of niet. Ik vind het een beetje betuttelend.

margje van dijk

margje van dijk

23-11-2010 om 23:32

Ise

Ja, ik denk dat wij in dezelfde plaats wonen.

Leuk wonen wij, he?

Die in E is door dezelfde ondernemer gestart, die zijn succesformule natuurlijk heeft gehandhaafd.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

23-11-2010 om 23:36

Ouderwets

Geen kind is gelijk, dus het is onmogelijk te stellen dat zo'n richtlijn op alle kinderen zou slaan. Dat gelooft ook niemand van de club die dat vaststelt, lijkt mij.

In mijn geval is mijn jongste kind zo door de wol geverfd (natuurlijk doordat hij oudere broers heeft) dat hij er echt prima heen zou kunnen. Mijn oudste zoon had ik er op die leeftijd nóóit naartoe laten gaan. Bij hem ging ik zelfs mee toen ze met de hele klas in groep 7 naar "Kruistocht in een spijkerbroek" gingen omdat ik dacht dat hij dat in zijn eentje niet zou redden. Ik probeer me echt wel in mijn kind in te leven voordat ik besluit dat hij mee mag of niet.

En wees gerust: kind is er wel aan toe.

Margje

Tihama

Tihama

24-11-2010 om 09:52

Horror versus geweld

Hier speelt zoon al jarenlang 16+-spelen. Ik heb het dan vooral over Command & Conquer. Mijn man gamet graag en wilde dat overdragen op zoon. Zoon liet al heel snel blijken niets te hebben met First Person Shooters (Unreal Tournament, Quake etc). Die vond hij veel te eng en te bedreigend. Hij speelt dus wel strategyspelen voor ouderen.
Harry Potter heeft hij allemaal gelezen, maar dat wilde hij pas vanaf een jaar of 10. Daarvoor vond hij ze te eng. Wij hebben een beamer (heel groot scherm en optimaal geluid), maar de HP's wil hij alleen op de TV zien. Daar zijn we pas aan begonnen toen hij 11 was. Op de beamer is het wederom te eng.

Ik las ergens dat het te maken heeft met het vermogen om onderscheid te kunnen maken tussen nep en echt. Dat zou voor jongere kinderen moeilijker te maken zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met je eigen fantasie en inleving. Ik ben ruimschoots volwassen en besef prima dat al die vreselijke martelingen op het scherm hartstikke nep zijn, maar diezelfde martelingen lees ik OOK in het blad van Amnesty International en dan zijn ze NIET verzonnen. Ik kan mezelf dus niet vertellen dat het allemaal nep is, want het is een visualisatie van iets dat ook werkelijk gebeurt. En die gedachte jaagt mij angst aan.

Lang geleden wilde mijn zoon naar Disneyland, want 'mam, daar komt je fantasie tot leven'. Mijn man zei: "Nou, JOUW fantasie is al levendig genoeg, hoor'.

Tihama

Tihama

Tihama

24-11-2010 om 10:00

Indicatie

Ik ben wel blij met die indicaties, hoewel ik ze nooit zomaar geloof. Het zorgt er namelijk voor dat mijn kinderen enigszins beschermd worden tegen de inschattingen van anderen. Dankzij de indicaties ben ik minder overgeleverd aan ouders die SAW willen voorzetten op een kinderfeestje omdat hún kind daar wel prima tegenkan. Verstandige ouders kiezen bewust films die aan de leeftijdskeuring voldoen. En ik hoef geen discussies te voeren over het feit dat mijn kinderen er niet tegen kunnen. Lang leve de filmkeuring.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2010 om 10:12

Ik ook

Ik neem de indicaties voor kennisgeving aan, en beslis uiteindelijk zelf of ik toestemming geef.
Zo mag mijn jongste zoon, als hij volgend jaar 14 is, best naar een 16+ horrorfilm met zijn broer van 18.
Zo zijn de regels hier in de bios, als je 14 bent en dat kunt aantonen met een ID kaart, mag je in gezelschap van een volwassene naar binnen.
Als ik een feestje geef, hou ik me netjes aan de leeftijdsindicaties. Maar dat niet alleen, ik informeer ook bij de desbetreffende ouders/kinderen. Ik ken een 13 jarige jongen die echt slecht slaapt op horror, ook als het slechts 12+ horror is. Dus dat vind ik eigenlijk een nog veel belangrijkere indicatie!

Maxime.M

Maxime.M

24-11-2010 om 10:58

Inderdaad tihama

Oh ik zou dus nooit voor andere kinderen beslissen of die film kan of niet kan, inderdaad is dan een indicatie heel goed. Zodat er op een kinderfeestje niet eens een vreselijk enge film gedraaid zal worden.
Zelf heb ik voor het eerst een horrorfilm gekeken op een feestje (terwijl ik dat eng vond) maar tja... we waren toen denk ik iets van 13 jaar en het was de film Carrie. Had voor mij dus niet gehoeven, sterker nog, als ik van te voren wist dat ze een horrorfilm zouden draaien, was ik denk ik niet naar het feestje gegaan.

Tihama

Tihama

24-11-2010 om 11:15

Eigen ervaring

Ik kan dus totaal niet tegen horrorfilms. Toen ik 16 was, zag ik een parodie van Polanski op Dracula. Ik heb mijn hoofd gestoten toen ik wegdook. Nog weken later had ik nachtmerries. En dat was een parodie.....

Onze zoon kwam vorig jaar geschokt van school (brugklas): hij had met een paar klasgenoten op youtube vreselijke filmpjes gezien. De jongens vonden het ongelooflijk grappig, maar hij was ontzet door de beelden. En daar heeft hij nog minstens een week last van gehad. Hij heeft me ook steeds gevraagd:'Maar waarom vinden die andere kinderen zoiets verschrikkelijks dan LEUK om naar te kijken?'. Ik moest het antwoord schuldig blijven. Dit is voor mij nog steeds een van die enorme raadsels in het leven.

Mijn man houdt ook niet van horror, dat scheelt. Ik denk dat onze kinderen gewoon genetisch belast zijn. En ach: er zijn ergere dingen die je ze kunt laten erven.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.