Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Patricia

Patricia

21-09-2010 om 09:57

Huilen bij weggaan papa/mama school

Ik heb een dochter van 5 jaar. Ze zit inmiddels in groep 2 en vanaf de peutertijd is het wegbrengen naar school al moeilijk geweest. Ze wil me niet loslaten, rent me achterna en huilt erg hard.
Verschillende dingen al geprobeerd: belonen, straffen, bij juf op schoot enz. maar het probleem blijft. De avond als ze moet slapen begint ze al te huilen dat ze niet naar school wilt, want ze mag van de juf niet huilen, moet een grote meid zijn enz. Op school hebben ze dmv toneelspel al geoefend, dat ging goed, maar zodra ik haar breng, is het mis.
Het bijzondere aan het hele verhaal is, is dat als ze door mijn zus of mijn moeder wordt gebracht, ze niet huilt.
Wij houden het afscheid al kort. Vertellen haar elke dag, papa/mama komt je weer ophalen, gaan zitten op de stoel, ga zwaaien bij het raam enz.
Is het dan toch een vorm van aandacht? Wie heeft hier ervaring mee en heeft tips voor mij?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Controle?

Is het niet een vorm van controle die ze over je heeft? Sommige ouders zijn gevoeliger voor die 'tactiek' dan anderen. Dat zou kunnen verklaren waarom ze dat bij jou heeft en bij anderen niet.

judiths mama

judiths mama

21-09-2010 om 19:48

Gesprekje met haar?

Ik zou het gesprek met haar aan gaan. Bij tante of oma hoef je niet te huilen, wat gebeurt er dan dat je bij mama wel huilt. (Bij ons werkt het woord 'waarom' niet, vandaar dat ik de vraag anders formuleer). En vervolgens vertellen wat je wel van haar wil.
Ik vind het niet leuk dat je gaat huilen op school. Ik wil dat je gaat spelen/in de kring gaat zitten/wat dan ook en dat ik weg ga zonder dat je gaat huilen.
En dit alles natuurlijk op een ander moment dan 's ochtends in de school-haast!

Zoiets... Mijn dochter en ik kunnen ook in gigantische vicieuse cirkels belanden door dit soort gedrag. Wat bij haar en een ander geen probleem oplevert kan bij ons iedere keer uitmonden in vreselijke toestanden.

Succes

lukke

lukke

30-09-2010 om 20:22

Niet huilen van juf?

Wat raar dat ze niet mag huilen van juf! Die van ons zit ook in groep twee en kan het afscheid ook heel moeilijk vinden van ons. Maar juf neemt haar altijd lekker op schoot, en dan is het vijf minuten nadat wij vertrokken zijn wel klaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.