Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tigerfeet

Tigerfeet

12-04-2012 om 11:06

Huilen ipv praten

Mijn dochter is 5.5 en ze praat op zich heeel goed, kan zich ook best goed verwoorden. Alleen als er iets is, dan gaat ze heel snel huilen ipv praten. Ik word daar de laatste tijd zo ongeduldig van, ook niet goed natuurlijk.
heel vaak zeg ik dan nee niet huilen gewoon praten met mama. Nu zoek ik een creatieve oplossing om hiermee om te gaan die het vooro ns allemaal makkelijker gaat maken. Het liefste iets met humor.
Wie heeft tips
Tigerfeet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
car

car

12-04-2012 om 11:18

Geen tips, wel herkenning

Mijn dochter van 4,5 heeft datzelfde probleem, maar het blijft niet bij huilen alleen. Meestal vind ik dat ze huilt om niks (broer laat speeltje niet afpakken, bijv.) en dan wordt ze verschikkelijk kwaad dat ik haar niet zielig vind.

Schreeuwen en huilen, slaan en schoppen. We hebben geen echte oplossing. Meestal gebeurt het 1 keer per dag en gaat het de rest van de dag goed; we houden het maar op stoom afblazen...
Kan jouw dametje zich beter beheersen?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-04-2012 om 13:43

Troosten

Hier werkt het altijd beter om eerst even aandacht te geven aan het verdriet (ook al vind ik dat het nergens over gaat) door te troosten of het even te benoemen. Daarna kan je vaak wel weer wat makkelijker een gesprek voeren. Vergeet niet dat je dochter in een moeilijke periode zit en vast wat meer aandacht nodig heeft dan anders.

Wel huilen

principedingetje. Huilen mag altijd.
Maar als je wat gedaan wilt krijgen moet je het vragen, en dat gaat moeilijk als je huilt. Verder doe ik als Roosje, even benoemen en dan weer overgaan tot de orde van de dag.

"Niet huilen" werkt meestal averechts.

Tigerfeet

Tigerfeet

12-04-2012 om 19:34

Nou

als ik erop inga zit ik een half uur met haar op scoot tot ze klaar is met huilen, dus ik zit er een beetje mee met hoe ik dit kan oplossen. Troosten heb ik al die tij d al gedaan en dat wordt niet beter. Benoemen heb ik ook wel een half jaartje gedaan maar dat lost het niet op
tigerfeet

Marie

Marie

12-04-2012 om 20:43

Faalangst? janken helpt niet

Hallo
Heb je het idee dat het faalangst kan zijn? Want daar had onze dochter ook last van. En dan ging ze "janken" (huilen) als het niet lukte of de dingen niet gingen zo als zij ze in het hoofd had (teleurstelling).
Op een gegeven moment waren wij aardig "klaar" met daar begripvol mee om te gaan. Toen zeiden we gewoon: "Janken helpt niet, want dan gebeurt er namelijk niks". Wij gaan je niet helpen en door te gaan staan janken duurt alles gewoon veel langer. En we hebben toen ingevoerd dat ze dingen eerst 10 keer moest proberen voordat ze mocht komen zeuren/huilen dat ze het toch niet kon (ze meende maar dat ze alles in 1 keer moest kunnen).
Denk nou niet dat dit direct hielp hoor, maar uiteindelijk wel.
Succes

Irene

Irene

13-04-2012 om 08:54

Janken

Ik vind het een respectloos rotwoord, janken. En ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat het een kind op wat voor manier dan ook helpt als je zegt dat het "niet moet janken". Je kunt ook op een heel andere manier (steeds weer) benadrukken dat er andere manieren zijn om gedaan te krijgen wat je wil, en dat huilen daarvoor niet de juiste manier is.
Hier als een kind begint te huilen omdat iets niet direct lukt, wacht ik eerst even en zeg dan vriendelijk: "bedoel je soms: mama, wil je mij even helpen?". En dan help ik ze. Na verloop van tijd valt het kwartje wel.

Tigerfeet

Tigerfeet

13-04-2012 om 14:40

Berber

Jou oplossing gebruik ik ook al een tijdje, maar ik kom er niet door bij haar, het lijkt niet te werken
tigerfeet

Tigerfeet

Tigerfeet

13-04-2012 om 14:42

Marie

Jouw posting zet me even aan het denken, ik denk dat het geen faalangst is, wel teleurstelling en ik reageer niet altijd tactisch daarop. Ik ga erover nadenken hoe ik dit negatieve gedrag kan omzetten naar positief gedrag. Dit werkt nl niet.
Tigerfeet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

13-04-2012 om 16:01

Huh?

Als je kind faalangst heeft, denk je dan dat je haar helpt als je zegt dat ze niet zo moet janken als iets niet lukt? Lijkt me een hele aparte benadering.
Rotwoord trouwens, janken.

Marie

Marie

13-04-2012 om 22:55

Toch is het goedgekomen

Hoi
Janken is iets Fries.
En toch is het uiteindelijk allemaal goedgekomen hoor. Destijds wisten we gewoon niet meer wat we er mee aanmoesten. Pedagogisch verantwoorde opmerkingen zoals hiervoor genoemd werkten gewoon niet. En soms kom je gewoon niet op zulke antwoorden.
Voor de faalangst benoemden we vooral het eerst zelf proberen i.p.v. er niet aan willen beginnen of het door ons op te laten lossen (wat ze dus het liefste had). En natuurlijk hoefde ze echt niks te doen wat ze echt niet zou kunnen. Ze moest echt leren dat je soms even moet oefenen om iets onder de knie te krijgen. Je kunt nu eenmaal niet altijd alles in 1 keer kunnen, zoals dochter dus dacht. En dan begon ze dus al met huilen.... erg vermoeiend.
En achteraf hadden we het misschien anders moeten doen, maar ja dat is opvoeden. Je doet het nooit goed en kan altijd beter en anders.
groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.