Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Carmen

Carmen

05-08-2010 om 23:12

Iemand ervaring met kleedgeld voor een tienjarige?

Mijn kind van tien wil al jaren kleedgeld. Ondertussen ben ik het gezeur zat, en ook de ruzies in de winkels en ben ik geneigd om het maar eens te proberen. Het is vroeg, maar goed, waarom eigenlijk niet? Heeft iemand ervaring? Wat voor bedrag is handig? En dan meteen alles inclusief, of schoenen en jassen nog maar niet?
En vraag me niet hoeveel geld ik normaal gesproken aan kleding uitgeef, want ik heb echt geen flauw idee.

Carmen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

06-08-2010 om 09:02

Te jong

Ik vind 10 jaar eigenlijk nog veel te jong, op die leeftijd kun je totaal niet overzien wat je nodig hebt en waar je voor moet sparen, qua aanschaf grotere stukken. Als je zoiets gaat instellen zou ik zeker schoenen en jassen buiten het budget laten vallen.
Je zou ook kunnen zeggen dat hij/zij wel bij moet houden waar ze het kleedgeld aan uit geeft.
Hier kregen ze 45 euro p.m. Vanaf hun 16e, maar dat was hun keus, eigenlijk vonden ze het wel gemakkelijk dat ik het betaalde, dan kregen ze veel meer. Dat kun je ook nog even zeggen, dat kleedgeld niet zaligmakend is, want dan moet ze zelf gaan budgetteren en dat lijkt me iets te veel gevraagd van een 10-jarige.

Carmen

Carmen

06-08-2010 om 11:33

Inzicht

Ik moet er wel bijzeggen dat mijn tienjarige veel meer inzicht heeft op kledinggebied dan ik. Ze kan uitstekend combineren. In de winter draagt ze eigenlijk ook nooit winterkleding, maar shirts met vestjes. Ze is ondertussen ook een beetje mijn persoonlijke stylist
Hoe het met geld zal gaan vind ik dus heel moeilijk in te schatten. Als ze een broek nodig heeft dan neemt ze ook genoegen met een broek uit de tweedehandswinkel/marktplaats van hooguit vijf euro. Maar een goede dikke panty gaat snel stuk en kost bijna tien euro. De opmerking over de shirts is heel terecht, leuke shirts kopen is haar zwakke punt.
Ik hoop dat er toch mensen zijn met ervaring.

Carmen.

Vic

Vic

06-08-2010 om 11:52

Budget

Mijn dochter (11) heeft al jaren een eigen mening op het gebied van kleding. Ze krijgt nog geen kleedgeld, maar als we voor haar gaan winkelen geef ik van tevoren aan hoeveel ze mag besteden en hoeveel ik wil dat ze daar minimaal voor koopt. Zo ook als ze bijv met haar vader gaat winkelen (die vindt dat wel leuk, i.t.t. ik). Ik ben best streng daarin, denk ik, voor 150 euro wil ik dat ze minimaal twee complete setjes koopt en liefst nog wat extra shirts. Schoenen en jassen kopen we meestal apart, ook dan krijgt ze een maximaal budget.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-08-2010 om 12:47

Leeftijd zegt niet zo veel

Ik vind de leeftijd niet zo veel zeggen. Wij kunnen natuurlijk niet inschatten waar jouw dochter toe in staat is. Er zullen maar weinig 10-jarigen kleedgeld krijgen, dus ik denk dat je je het beste kunt baseren op de ervaringen van oudere kinderen.
Misschien zou je eerst een jaartje een 'tussenvorm' kunnen doen. Je geeft je dochter een budget - maar jij beheert het. Dan leert je dochter alvast een beetje plannen en krijgt toch het gevoel van kleedgeld. Als je daar na een tijdje een goed gevoel over hebt, geef je haar het geld zelf in beheer. Is dat wat?

aaf

aaf

06-08-2010 om 13:21

Leuk!

Ik zou het wel proberen met kleedgeld. Leeftijd maakt niet uit. Ik zou met haar om de tafel gaan zitten en samen een lijstje maken met wat ze aan kleding nodig heeft. Voor de winter bijv; 3 broeken met wat erop, 4 rokjes met maillot en wat erop,ondergoed zoveel,sokken zoveel paar. Zo kan ze ook zelf bepalen wat ze graag draagt.En jij kan de randvoorwaarden geven.Jas en schoenen zou ik er nog buiten laten. Laat haar eerst maar zien dat ze haar kleding in orde heeft. Leuk dat ze zo initiatief neemt hierin!

Carmen

Carmen

06-08-2010 om 15:42

Aaf!

Wat een leuk enthousiasme, je steekt me aan! Inderdaad, waarom eigenlijk niet? Het ergste dat kan gebeuren is dat het misgaat. Dan stoppen we er weer mee en kan ik zeggen "zie je wel, je bent te jong" Met haar verjaardag kan ze natuurlijk ook nog geld of bonnen (pasjes eigenlijk) vragen van haar favoriete winkels.
Nu nog het bedrag vaststellen. Moeilijk... Oh ja, en het even met haar vader doorspreken, maar die vindt alles best denk ik.

Carmen.

10.5

Hier kleedgeld vanaf de leeftijd van 10,5.
Gaat heel goed, ze is nu bijna 12. Nu gaat ze ook wel alleen kleding kopen, hiervoor ging ik altijd mee. Ze kiest het zelf uit, bekijkt echt goed de prijzen en of ze het er voor over heeft en tot nu toe "keurde'ik het ook nog. Al te ordi kleren mochten niet en soms moest ik nog even helpen herinneren dat ze behalve tshirtjes ook nog geld moest bewaren voor een broek ofzo. Jassen en schoenen betalen wij. Ze krijgt 50 euro per maand, contant, omdat ze dan kan zien hoeveel ze nog in haar portemonnee heeft. Een kasboek bijhouden was tot nu toe nog te abstract voor haar.

Aaf

Aaf

06-08-2010 om 21:37

Door schade en schande

Ik vind het inderdaad erg leuk als een kind met zo'n initiatief komt. Ze wordt groot en wil meer zelfstandigheid. En dit is nou net een onderwerp waar ze misschien wat vrijheid aan kan en groeien kan. Op andere vlakken vind ik het soms moeilijker om meer vrijheid te geven en te zien waar het schip strand.
Carmen, je zegt dat als het niet goed gaat je er weer mee kunt stoppen. Als jij de kaders aangeeft en jullie samen afspraken maken dan is het aan je dochter om het uit te voeren. Maar je leert door vallen en opstaan. Dus zou ik er niet snel mee stoppen. Er zullen leermomenten zat komen en door schade en schande word je wijs. Geef haar dan ook de kans om fouten te maken en ervan te leren. Het maandelijks bedrag zal in haar ogen enorm zijn en het is verleidelijk om er andere dingen mee te doen. Ik zou het in de gaten houden en maandelijks(afhankelijk van je dochter in het begin vaker) met haar gaan zitten om te kijken hoe het ervoor staat en wat ze handig gedaan heeft (en wat niet).Zo leuk om je kind te begeleiden naar zelfstandigheid!Veel plezier!

Aaf

Aaf

06-08-2010 om 21:43

Vic

Ik heb m'n dochter je posting laten lezen. 150 euro voor 2 complete setjes. Haar reaktie was; die dochter beseft niet wat een geluk ze heeft met zo'n moeder!
Ons budget ligt vele malen lager. Vanavond kwam ze uit bed om te zeggen dat ze zelf ook geluk heeft met haar moeder.....maar niet wat betrefd haar kledingtoelage.(ze had zelf last vabn haar opmerking; ik had het niet vervelend opgevat).
Dus je bent niet zo streng..

maan.

maan.

06-08-2010 om 22:18

Tussenfase

Hier toevallig ook net begonnen met kleedgeld (ze is wel ouder). Het eerste jaar wordt een soort van proefperiode, een soort overgangsjaar: zij krijgt het geld maar we bepalen in overleg wat er aangeschaft zal worden, na dat jaar gaan we loslaten en zal ze steeds zelfstandiger moeten leren beslissen (natuurlijk kan ze altijd bij ons terecht).

Om het niet te lastig te maken doen we alleen bovenkleding: dus geen ondergoed, sokken, jassen, oorbellen en al dat gedoe.

Ze heeft er erg veel zin in maar vindt het wel spannend en een beetje eng. Gaat vast wel goedkomen.

Als jij en je dochter er positief tegenover staan, gewoon doen, maar maak wel duidelijke afspraken.

Astrid

Astrid

06-08-2010 om 22:25

Hier 9 jarige met kleedgeld en ze is veel zuiniger dan haar moed

Dochter van 9 krijgt sinds een paar maanden kleedgeld. Ze krijgt nu € 15,= p/maand en moet daar alleen shirtjes en vestjes van kopen. Als ze 10 wordt doen we weer wat meer. Zo bouwen we het op. Als dochter meteen het volle pond zou krijgen zou het ook goed gaan. Dochter let sinds haar 6e extreem goed op haar geld, is super zuinig en denkt eerst na voor ze wat koopt. Deze eigenschappen heb ik zelf helaas niet. Ben zelf echt het omgekeerde.

Met kleedgeld (ik ga uit van € 45,= p/m als ze 12 wordt) ben ik veel goedkoper uit dan dat ik zelf kleding voor haar betaal. Eigenlijk vind ik dat je met € 15,= p/m voor shirtjes/ vestjes niks kan, echt veel te weinig, maar dat zeg ik haar natuurlijk niet. Ik geef zelf rustig ongewild € 100,= p/m voor haar uit. Dochter vindt dat ik belachelijk veel voor haar (en haar zusje) koop. Voor mij wel goed als dat straks over is.

Zoon van 12 (naar 2e klas VO) hoeft voorlopig nog geen kleedgeld. Hij kan nog geeneens z'n eigen kleren bij elkaar zoeken.

Marie

Marie

06-08-2010 om 22:58

Setje

Hallo
Ik denk dat Vic bedoelt met een set:
- broek + shirt + evt. een vestje ofzo.
en dat dus twee keer met wat extra shirts om het af te wisselen.
Groetjes

Carmen

Carmen

06-08-2010 om 23:50

Reactie

Met misgaan bedoel ik dat bijvoorbeeld de goede winterschoenen stukgaan midden in de winter en het geld helemaal op is. Maar ja, dan nog redt ze het wel met tweedehands en marktplaats denk ik.
Maan, oorbellen horen niet bij kleding hoor! En sokken delen we al ongeveer een jaar. Hup, alles in één la. Dus die blijven waarschijnlijk voor mijn rekening
Wat doen jullie met sportkleding? Paardrijbroeken en turnpakjes?

Carmen.

Eerst uitproberen

Toen oudste 12 was hebben we eerst een jaar (of 1,5) een soort overgangsjaar gehad. Ze kreeg (en krijgt) 40 euro per maand, moet daar alle bovenkleding exclusief schoenen en jassen van kopen en krijgt het in een spaarpot. Als ze wat wil kopen moet ze dat eerst met ons overleggen...dan geven we toestemming of gaan mee (kun je per keer bekijken) als het oke is krijgt ze het benodigde geld uit de spaarpot. Bonnetje meenemen en in de spaarpot. Voor ondergoed en sokken zorgden wij nog en jas en schoenen werd samen geshopt. Denk ook aan dingen als bikini,verplichte sportkleding,pyama's, regenlaarzen etc. Hoort dat erbij of niet? (hier niet)
Zo ging het best redelijk...ze kon zelf uitkiezen en we hadden toch nog een beetje invloed. Zo is oudste hier gek op shirts en vesten en was een beetje geneigd de broeken te vergeten....Dan kan je daar een rem op zetten en zeggen dat er nu toch écht eerst een broek gekocht moet worden voordat er weer een shirt kan worden gekocht.
Dit werkte heel goed en langzamerhand deed ze op een gegeven moment alles zelf. De verdeling wat ze zelf koopt en wat wij betalen is nog steeds zo als toen. Dit wil ze zelf (is ondertussen 16) en voor jassen en schoenen vraagt ze meestal hoeveel ze mag uitgeven en gaat dan op pad om leuke te kopen. En dan gaan we ze uiteindelijk samen kopen....en betalen natuurlijk.
groeten albana

Tihama

Tihama

07-08-2010 om 11:37

Wat leuk!

Ik zit momenteel met dezelfde vraag met mijn 9-jarige. Ik zei van de week tegen mijn man: als 14-jarigen kunnen gaan solozeilen, dan kunnen 9-jarigen ook best met kleedgeld overweg

Ze gaat maandag beginnen met naailes, want ze loopt er steeds tegenaan dat ze in de winkel niet precies kan vinden wat ze in gedachten had. En zoals jij ook schrijft, Carmen: zij is ook mijn stijlist

Wij hadden inmiddels besloten het gewoon maar te gaan doen. Blijkt ze zich te vergissen, nou, dan vangen wij haar gewoon weer op.
Ik vind overigens een maandbedrag heel lastig. Ik koop nu de kleren eigenlijk per seizoen. Dus 2 keer per jaar geef ik een schep geld uit en tussendoor alleen wat kleine dingetjes waar nodig. Het lijkt me niet handig om per maand steeds een paar dingen te kopen. Dan heb je in januari pas je hele winterkleding bij elkaar. Per slot van rekening groeien ze nu eenmaal elk jaar minstens 1 maat.

Tihama

Vic

Vic

07-08-2010 om 11:58

Een setje

Nou ja, daar bedoelde ik mee een complete outfit. Voor jongens zal dat een broek en shirt zijn, maar mijn dochter wil dan ook een bijpassend sjaaltje, kettinkje, armband. Overigens was die 150 euro wel wat ruim gesteld, bedacht ik me achteraf. De laatste keer dat ze ging winkelen heeft ze voor 120 euro 2 broeken, 2 shirts, een jurkje, een legging en een paar (goedkope) ballerina's gekocht. Dat vind ik best verstandig uitgezocht, voor dat bedrag.
Overigens lijkt mij een maandbedrag ook niet handig, precies om de redenen die Tihama aandraagt. We gaan nu zo'n 4 keer per jaar kleren kopen (van de kinderbijslag), en tussendoor koop ik alleen ondergoed, sokken en maillots/leggings.

Vera*

Vera*

07-08-2010 om 19:20

Hier

Zoon krijgt hier 'virtueel' kleedgeld. Hij heeft een giga gat in zijn hand en in een excelsheet worden de 'inkomsten' en 'uitgaven' bijgehouden. Zoon weet zo precies hoeveel hij nog kan uitgeven.

Vera

Kwartaalbedrag

Precies om de reden die oa. Tihama noemt, kreeg ik vroegâh een kwartaalbedrag. Ander praktisch puntje: mijn moeder maakte dat over zodra de kinderbijslag binnen was Daar viel heel goed mee te werken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.