Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

23-08-2011 om 10:19

Ik ben niet goed zegt de kleuter

Kleuterzoon (4) zit in groep 1 van een 1 /2 combi klas. Ik heb al eerder geschreven, hij heeft heel wat in zijn mars maar alleen het komt er niet altijd uit. Hij is vrolijk, speelt graag maar is snel afgeleidt, hij bemoeit zich met alles en iedereen maar niet met dat gene wat hij moet doen. Nu hebben ze op school verplichte werkjes, 8 per week. Hij heeft al sinds het begin moeite met die hoeveelheid werkjes. In het begin was hij daar niet zo mee bezig maar aan het einde van afgelopen jaar had hij het vaker ’s avonds erover. Geen dikke duim want hij had zijn werkjes niet af. Maar nog niet echt een drama ofzo. Gisteravond tijdens het eten opeens tranen, hij was niet goed, hij had zijn werkjes niet af. Ik vond het wel sneu voor hem, hij is nog maar zo klein (nu klink ik net als mijn schoonmoeder Is dit toch iets waar die kleuters aan moeten wennen. Hij is erg gefocust op winnen en de beste zijn en dit steekt duidelijk.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

23-08-2011 om 11:16

Veel hoor

Ik vind 8 werkjes behoorlijk wat, ook al voor een groep 2 kleuter. Mijn dochter heeft dat ook een tijdje gehad, in haar laatste van de 2,5 jaar kleuterklas, en dat is toen snel terug gebracht naar 5 per week. Ze was trouwens een van de twee kinderen met 8 werkjes, en het andere kindje is ook terug gegaan naar 5 per week. De andere kinderen hadden 3 of 5 verplichte werkjes, en dat pas vanaf groep 2.

liora

liora

23-08-2011 om 16:40

Ayla

Ayla,

Zou het kunnen dat hij voelt dat jij zelf de hele tijd bezig bent met de vraag of jouw kinderen wel goed genoeg zijn?

Liora

Tango

Tango

23-08-2011 om 17:03

Bespreken

Ik zou dit met de juf bespreken, als hij daar echt zo van slag van is. 8 werkjes vind ik ook erg veel hoor voor een kleuter. Ik weet niet om wat voor werkjes het gaat, maar hier was het in de kleuterklas zo dat ze 2 werkperiodes hadden per dag en dan 1 of 2 werkjes deden per periode en dan in de bouwhoek o.i.d. mochten.
Zit er een opbouw in, in het aantal werkjes? Beginnen ze bijv. met 4 werkjes per dag en bouwt het dan op tot 8, of is het echt in een keer 8 werkjes?
Groep 1 kinderen zijn echt nog klein en moeten ook gewoon kunnen spelen en daarmee hun sociale vaardigheden kunnen vergroten en niet alleen maar werken.

Begeleiden

Ik heb geen idee wat een 'werkje' inhoudt maar 8 per WEEK (toch?) zal toch wel te doen zijn? Kan de juf niet beter opletten zodat hij er elke dag in ieder geval 1 (of 2) doet en hij niet aan het eind van de week nog 4 dingen moet doen.

ayla

ayla

23-08-2011 om 18:19

Reactie

Liora, sorry maar een rotreactie zeg.

ik hoorde de juf vandaag tegen een andere moeder zeggen dat de kinderen 8 werkjes iedere week moeten maken, ze worden er natuurlijk in begeleidt en het is ook geen drama als ze het niet afkrijgen. en bij werkjes horen ook de bouwhoek en lego, het is dus niet alleen maar tafelwerkjes. Vond het alleen zo rot voor z'n klein mannetje en ik vroeg me af hoe andere 4 jarige met werkjes omgaan

liora

liora

23-08-2011 om 19:50

Ayla

Het is niet rot bedoeld maar wel confronterend bedoeld. Je bent altijd zo bezig met de prestaties van je kinderen, dat merken ze heus wel.

Hier

In zwitserland een ander systeem: mijn zoon wordt al bijna 5 en is pas net begonnen in groep 1. Ik heb niets gehoord over verwachtingen.. Ik heb die zelf ook niet zo, ik vind het zalig als hij zo lang mogelijk kan klooien en spelen. Hij heeft nog de rest van leven om onder druk te staan

Ik hoop dat de juf van je zoon en beetje relaxed is.. Die dikke duimen staan mij zo al tegen maar daar zal toch niet al teveel nadruk op worden gelegd?

Succes ermee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

23-08-2011 om 20:05

Er hoeft niet zoveel

Ik ben even kwijt of jouw kinderen nu net op een prestatiegerichte school zitten, maar over het algemeen hoeft er niet zoveel in groep 1. Bij ons hoefden de jongsten alleen het 'werkje van de week' te doen, en mochten voor de rest zelf kiezen. Dat werkje van de week was dan een knutselding dat meestal in groepjes onder begeleiding gedaan werd. 8 verplichte werkjes is een per dagdeel, en dat lijkt me voor de meeste kleuters een brug te ver. Er moet ook nog vrij gespeeld worden en daar hebben ze dan geen tijd meer voor.

Valkyre

Valkyre

23-08-2011 om 21:47

Tjee

Ik vind het ook veel hoor! Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel werkjes mijn zoon "moet" doen in een week.. Zal het eens aan zijn juf vragen. Ik ben wel net naar de info-avond geweest, en daar vertelde ze vooral over "spelend leren" en over het leren van sociale omgang.

Wat ik wel erg herken, is het perfectionisme van je kind. Onze Spruit heeft dat ook, en is erg teleurgesteld en boos op zichzelf als hij iets niet zo goed of snel kan als hij zich dat heeft voorgesteld. (Dubbel genetisch belast, arm kind!) Dat is iets wat de juf meteen al zag in hem. We hebben goed contact met haar, en praten veel over hoe we hiermee om kunnen gaan. Dat zou ik in jouw geval ook doen: vertel de juf dat je kind er zo mee zit als zijn werkjes niet af zijn. Dat hij slim is, wil nog niet zeggen dat hij supersnel werkt! Misschien kan hij minder werkjes doen (evt wel een paar lastige als dat nodig blijkt?)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hoho, het is montessori

..dus je kan alles wat je op een reguliere school op het kiesbord kan kiezen als 'werkje' aanmerken.

Dan klopt het ook aardig, want op de school van mijn kinderen werd er iedere ochtend en middag een blok binnen gespeeld en ja, dan werd er gekozen. Meestal moesten ze dan ook even blijven doen wat ze gekozen hadden; je mocht niet na 2 minuten al uit de poppenhoek wegvluchten.

Als dat een 'werkje' is dan lijkt me vijf ochtenden en 3 middagen algauw acht 'werkjes' opleveren.

Ze willen dat die kinderen wat doen, lijkt mij normaal.

Verder is dit idd de leeftijd dat ze erg competitief zijn, zeker bij de jongens heb ik dat veel gezien. Dus ja, misschien krijgt hij nu wat feedback over dingen afmaken waar je aan begint. Als dat leeftijdconform gebeurt lijkt het me prima.

En Ayla, geef hem zelf GEEN feedback op wat hij is, maar op wat hij doet. En corrigeer hem daar ook in. Dat is mijn tip. Dus niet je bent niet goed maar gewoon benoemen dat hij de dingen niet heeft afgemaakt.

ayla

ayla

24-08-2011 om 07:37

Reactie

het is idd montesorri, het viel mij op dat een ander meisje binnen 1 dag 5 taakjes af had. tjee wordt dat dan van de mijne ook verwacht?? En hij is idd erg wedstrijd gericht, maakt van alles een competitie dus ook hiervan. jongens eigenlijk waarschijnlijk want van oudste herken ik het idd niet. Ik zal hem de volgende keer een dikke knuffel geven en zeggen dat hij super goed is.

liora

liora

24-08-2011 om 08:33

Ayla

Het zou jou toch niet hoeven opvallen dat een ander meisje vijf taakjes afhad? Waar ben je mee bezig?
Ik twijfel echt niet aan je goede bedoelingen, maar je zit er veel teveel bovenop. Kijk eens op je eigen naam in het archief: bijna alles wat je post gaat over prestaties. Liggen ze voor of achter?
En het komt ook in andere postings meestal bovendrijven.

Liora

Massi Nissa

Massi Nissa

24-08-2011 om 09:08

Werkjes

Net nagevraagd bij dochter op school. Daar geldt het in groep 1 al als taakje als je twintig minuten zelfstandig kunt spelen (puzzelen, kapla o.i.d.). De nadruk ligt in groep 1 heel erg op het aanleren van schoolse en sociale vaardigheden en een heel begrippennet dat met school te maken heeft. Pas in groep 2 komen de echte werkjes. Per kind is het aantal verschillend en ook de inhoud.
Groetjes
Massi

Verschillend!

Hoe de kleuterjaren ingevuld worden is m.i. Heel verschillend. Maar t is ook weer per kind verschillend hoe ze het ervaren en naar zichzelf vertalen! Voor onze zoon is een werkje doen t zelfde als de blokkenhoek... In de zin dat hij het een niet als belangrijker voelt dan t andere! Ook werken met de juf is voor hem een spel! Tegelijkertijd is hij wel van de wedstrijdjes!

Ik merk dat met elke ontwikkeling die ze doormaken wij ons daar ook weer op moeten aanpassen en meegroeien met die ontwikkeling. Fijn dat je daar dan ook met andere moeders over kunt praten! Vooral ook fijn als je dan een vraag of twijfel deelt, dat je daar dan niet op aangevallen of bekritiseerd wordt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

krin

krin

24-08-2011 om 10:26

Werken

Zoon noemde in groep 1 alles wat hij *moest* doen een werkje. En aangezien hij alles wat moest uit principe niet leuk vond, klaagde ook hij over te veel werk.
Kiezen vond hij moeilijk, moeten kiezen was dus helemaal vervelend. En aangezien hij knutselen het allervervelendst vond, koos hij dat alleen in uiterste nood, als het ook die dag af moest, omdat hij het al een week had weten uit te stellen. En dan kwam het niet af en wekte dat een soortgelijke aanval van minderwaardigheidsgevoelens op.
Het hoort bij groep 1 (en in mindere mate 2) denk ik. Africhten, pardon, voorbereiden op het schoolse leren.

Limi

Limi

24-08-2011 om 11:18

Werkjes

Wat moet ik me bij werkjes voorstellen? Zoontje hier gaat al maanden naar groep 1 maar ik heb hem (of de juf bij de rapportgesprekken) nog nooit over werkjes gehoord. Eén keer in de paar maanden neemt hij eens een tekening mee (van een verplicht-tekenen-sessie, denk ik), maar verder is het me niet duidelijk wat ze de hele dag doen

Guinevere

Guinevere

24-08-2011 om 11:50

Ken het ook niet

Ik ken het ook niet, groep-1 kleuter hier antwoordt standaard op de vraag wat ie heeft gedaan: "Niets.". Of soms heeft hij gespeeld.
Als je zoontje nu al te lijden heeft onder prestatiedruk, of als hij dat zou ervaart, lijkt het me dat er een goede bodem wordt gelegd voor faalangst. Ik zou het even met de juf bespreken. Die moet er maar voor zorgen dat hij minder wordt afgeleid tijdens zijn werkjes en bovendien geen "dikke duimen" uitdelen aan die ukkies. Kom op zeg, ze zijn 4! jaar oud. Juf hier vond al dat zoon goed meedeed terwijl hij de halve dag in anti-modus op de grond lag (wat ik persoonlijk niet echt een schoolvoorbeeld van "dikke duim" vond).

Serwe

Serwe

24-08-2011 om 14:51

Heel anders

Hier gaat het op de kleuterschool heel anders toe. De kinderen wisselen gedurende verschillende activiteiten af. Dit gaat allemaal klassikaal. Bijvoorbeeld 's ochtends eerst spelen in de klas. Er zijn verschillende soorten speelgoed waar dan mee gespeeld kan worden dus de kinderen verdelen zich dan over de klas om te spelen. Daarna gaan ze dan allemaal aan tafel zitten om te tekenen. Daarna buitenspelen. Daarna weer een activiteit zoals puzzelen of een werkblad maken.... en zo dus de hele dag door.

Wanneer er 'werkjes' gedaan worden doen alle kinderen dat en dus doen ze allemaal evenveel werkjes per week. Bij het vrij spelen mogen ze zelf kiezen wat ze doen (mag ook tekenen zijn) en het maakt niks uit wat ze kiezen.

Ik weet niet hoeveel verplichte werkjes ze hier per week hebben. Ze ondernemen elke dag verschillende activiteiten met betrekking tot tekenen, knutselen, voorbereidend lezen, werkbladen maken... dus zeker zo'n 2 werkjes per dag gemiddeld.

Tango

Tango

24-08-2011 om 16:00

Niet goed gelezen

Dat van die 8 werkjes had ik niet goed gelezen zie ik, het is 8 werkjes per week. Dat moet op zich redelijk haalbaar zijn, maar hangt er natuurlijk vanaf wat er onder een werkje verstaan wordt. Is dat bijv. ook bouwen in de bouwhoek of in de poppenhoek spelen of alleen werkjes aan tafel of op een kleedje (montessori toch?).
Dat van die dikke duim vind ik wel overdreven. Dat kleuters al een dikke duim moeten krijgen als ze hun werkjes afhebben en dat anders dus niet krijgen. Daar werk je alleen al mee in de hand dat ze er een wedstrijd van gaan maken. Onze kinderen zitten ook op een Montessorischool, maar daar werken ze niet met duimen etc. In groep 3 mogen ze zelf beoordelen of ze goed gewerkt hebben door een smiley groen groen/rood of rood te kleuren. Tangozoon begrijpt dat nog niet helemaal en kleurt vooral groen omdat hij een leuke dag heeft gehad. Ook prima natuurlijk.

Je hebt mijn advies verkeerdom opgepakt

"Ik zal hem de volgende keer een dikke knuffel geven en zeggen dat hij super goed is. "

Ayla, dat raad ik je van harte af. Hij is superlief, superfijn om te knuffelen en de liefste die er is. Ik zou uitsluitend dit soort positieve onveranderlijke eigenschappen gebruiken als je hem prijst.

Voor het overige kun moet je een helder onderscheid maken:
Prestatie: nooit voor prijzen, hooguit benoemen.
Proces: altijd benoemen, en zo nodig ook prijzen.

Verleg dus de focus van prestatie naar proces. Zo help je je kind op de langere termijn om te kijken naar zijn eigen handelen, en je kan je sufprijzen zonder dat je kind het gevoel krijgt dat hij goed of de beste moet zijn. Je prijst dan om zijn inzet, de manier waarop hij het aangepakt heeft, dat hij fouten durft te maken, dat hij het nog een keer geprobeerd heeft, dat hij doorgegaan is, dat hij niet opgegeven heeft.

De casus is hier een beetje lastig vanwege die dikke duim enzo, da's wat lastig inschatten. Mijn advies geldt vooral voor thuis. Maar wat school betreft zou ik me gewoon op de vlakte houden. Heeft juf je aan de mouw getrokken? Is er een Echt Probleem? Zo nee, gewoon poker face. Zelf niet over nadenken verder en ook zeker geen problemen maken.
Gewoon meehuilen: goh, had je geen dikke duim? Jammer hoor. Wil je graag een DD? Wat kan je zelf doen om een DD te halen denk je? Wie hadden er wel een DD? Enzoverder enzovoorts.

De vraag naar wat hij zelf kan doen is de belangrijkste. Maar goed, mijn posting wordt weer te lang. Ik reageer vooral omdat je mijn advies 180 graden omdraait. NOOIT zeggen dat je kind supergoed is.

Vic

Vic

24-08-2011 om 16:46

Duidelijkheid

Zorg dan ook even dat je duidelijkheid krijgt over de inhoud van de werkjes en wat er nu precies gedaan moet worden. Als een kleuter 5 werkjes op een dag af krijgt, kan het niet anders dan dat daar bijvoorbeeld ook 'zelfstandig naar de wc gaan' bij hoort, of 'aangekleed na het gymmen'. Bij ons op school krijgt groep 1 hooguit een werkblad per week, en dat is dan nog niet eens verplicht. En ik ben wel benieuwd hoe de leerkracht daar mee om gaat. Zegt ze dan tegen een vierjarig knulletje 'Jij krijgt vandaag GEEN dikke duim want je hebt je werk niet af!'?
(En wat is eigenlijk een 'dikke duim'?).

liora

liora

24-08-2011 om 20:41

Hoi Rode Beuk,

Dat vind ik interessant en ik voel dat het juist is. Mijn zoon zegt weleens: ik ben de slimste in de klas. Mij stoort dat want ik vind het niet belangrijk en geloof ook niet dat het waar is, maar omdat hij een onzeker type is, vind ik het wel fijn dat hij trots is op zichzelf. Ik zeg dan soms dat ik merk dat hij er trots op is, en roep ook dat het niet erom gaat wie het slimste is. Jij nog tips?

Liora

Liora (wat te zeggen als kind zegt dat het de slimste is)

Ja, lollig, mijn jongste zei dat ook. Mama, ik ben de kleinste en de slimste van de klas. Tsja, als het waar is is het waar natuurlijk. En als ze het zelf niet zeggen zeggen de anderen het wel.

Daar is niet zoveel mee mis, want het is een feitelijke constatering. Het wordt pas een probleem als hij zich er mee gaat identificeren, als hij het als een vaste eigenschap gaat zien. En als hij dus het moet bewijzen met alles wat hij doet. Dan kan je erop gaan zitten wachten dat hij dingen niet meer durft omdat hij bang is om af te gaan. Plus natuurlijk allemaal andere dingen die je niet wilt kwa sociaal enzo.

Maar goed, ik heb wel wat tips dus. De belangrijkste geef ik hierboven, prijs zelf vooral om proces en niet om prestatie. Geef daar woorden aan. Hard werken, doorzetten, nog een keer proberen, concentreren, er zijn honderd voorbeelden van. Door er woorden voor te gebruiken gaat een kind ook eerder proberen om die dingen te doen. Misschien ook bij het helpen koken, aankleden of andere dingen die niet met slim te maken hebben.

Als ze wat ouder zijn kun je ook uitleggen dat hard werken veel belangrijker is dan slim zijn, dat kan je dan gewoon bespreken. Je kan het ook met andere voorbeelden bespreken, andere talenten dan intellect. Daar gaat het net zo op. Daarmee trek je het dan meteen wat breder in de richting van dat iedereen wel ergens goed in is. Kan je ook weer benoemen in je omgeving. Sport, koken, toneelspel, noem maar op. Die mensen kunnen aanleg hebben maar oefening baart pas de kunst.

Natuurlijk moet een kind ook een beetje zichzelf leuk vinden dus als mijn kind zegt dat het de slimste is ga ik natuurlijk niet meteen opsommen dat F goed kan voetballen, E goed kan dansen en X goed kan koken. En het kan ook gewoon de slimste zijn, dus de feiten heeft ie goed. Maar ik heb wel mijn kind van die school af gehaald (lang verhaal) omdat het wel fijn is voor kinderen als ze op een school zitten waar iedereen anders mag zijn, iedereen ergens goed in is, en ze dus niet te veel in dat ik ben slim dus ik besta model worden gedrukt.

Nou ja, voor wat het waard is.
Je had gezien dat mijn moeder de pannen liet staan ?

angelina ballerina

angelina ballerina

24-08-2011 om 21:36

Lijkt me niet veel

8 'werkjes' lijkt me niet zoveel als alles daar onder valt. Bij ons kiezen ze elke ochtend en middag van het kiesbord. Daarop staan de zogenaamde werkjes die ze kunnen kiezen. De activiteiten verschillen van knutselactiviteiten, de hoeken en de zogenaamde echte werkjes (een werkblad, letters stempelen etc.). Alle knutselactiviteiten en werkjes moeten ze doen en de hoeken kunnen ze daarnaast kiezen. Ik denk dat ze per week 5 verplichte dingen doen + verplicht spel in de hoeken. Als dit allemaal onder werkjes valt kom je ook op 8 uit.
Ik vind het helemaal niet verkeerd dat kinderen ook dingen 'verplicht' moeten doen. Er is tijd om zelf te kiezen en er is dat je via het kiesbord verplicht dingen moet doen. Bij jullie op school gebruiken ze een iets andere vorm, maar het komt op hetzelfde neer. Er is tijd dat je zelf kan kiezen en daarnaast moet je 8 x per week iets 'verplicht' doen. Ik snap alleen niet zo goed dat het kan gebeuren dat je zoon het aan het eind van de week niet heeft gedaan en dus niet goed is in zijn ogen. Het is aan de juf om er voor te zorgen dat kinderen doen wat ze moeten doen en je kan niet verwachten dat een kind zelf het initiatief neemt voor activiteiten waar zijn interesse niet ligt. Als zoon echter niet wil meewerken of gewoon niet doet wat hij moet doen terwijl juf het qwel heeft gezegd, dan snap ik wel dat hij geen dikke duim verdiend. Jammer maar daar moet hij van leren, het is nou eenmaal de bedoeling dat hij bepaalde dingen doet op school, ookal is hij pas 4.

Vic

Vic

24-08-2011 om 21:46

Hmmm ja

Ik was ooit van een heel andere stroming, maar sinds mijn jongste vind ik toch dat je (zeker in groep 1) kinderen een beetje moet laten aarden op school, en niet gelijk met verplichte kost opzadelen. Jongste is 'gezakt' voor de poppenhoek en het poppenhuis. In de poppenhoek kwam ze niet verder dan de poppen naar bed brengen, en met de poppetjes uit het poppenhuis ging ze door de gang rennen (die werden Mega Mindy of Superheld). Ik kon daar wel de humor van inzien, maar juf vond dat ze niet op de 'juiste manier' speelde. Uiteindelijk heb ik het losgelaten en het kwam op een bepaalde manier ook allemaal goed

liora

liora

24-08-2011 om 21:56

Ja ik heb het gezien, die hypothese is dus meteen ontkracht!

Is er voor zover jij weet een goed boek over deze manier van prijzen? Ik wil me er graag wat meer in verdiepen!

Boek over de goede manier van prijzen

Ja joh,
Ik heb dat natuurlijk niet allemaal zelf bedacht.
Als je wilt kan ik je het boek wel opsturen, ik heb het uit en lees het niet meer. Mindset van Carol Dweck.
Of je leest de samenvatting op eduratio.be.

Handig hoor, internet.

Asa Torell

Asa Torell

24-08-2011 om 22:08

ik wou die boekentip er ook net tegenaan gooien.
Overigens wordt in dat boek ook (als ik het me goed herinner) verwezen naar Haim Ginott, die weer degene is waarop de schrijfsters van Liberated Parents, Liberated Children hun aanpak hebben gebaseerd. Ik heb dat laatste boek niet, maar in How2Talk2Kids staat wel een heel hoofdstuk over prijzen dmv. beschrijven van wat je ziet en prijzen van het proces, ipv. het gebruik van oordelende woorden.

Vic

Zakken voor de poppenhoek...wat sneu! T is juist zo leuk om te zien wat kinderen bedenken en hoe creatief ze daarin zijn! Toen mijn zoon 3 was, puzzelde hij niet zo veel/graag. Nadat KDV daar wat over opmerkte heb ik stapel puzzels bij de bieb gehaald. In een puzzel zat (als de stukjes eruit waren) een gat. Ipv puzzelen ging hij met zijn hijskraan proberen het puzzelbord op te hijsen met zoveel mogelijk stukjes erop! Evenwicht zoeken, en geduld oefenen! Ook heel knap!

Ik verbaas me vaak over hoeveel en hoe lang ze kunnen spelen met iets (voor ons) kleins als een stukje touw of plastick pijp of wc-rolletjes! Juist dat "niet in bestaande kaders"denken is iets waar wij nog wel iets van kunnen leren! Dus poppen mogen mega Mindy worden en hoeven niet alleen zo gebruikt te worden zoals t volgens de juf het hoort!

Leren dat bepaalde dingen moeten en leren dingen goed te doen of te horen dat iets niet helemaal goed is, is belangrijk. Maar is ook zo belangrijk dat kleuterjuffen de kindjes kennen en ze op hun eigen tempo en met ruimte voor t karakter van t kindje zich kunnen ontwikkelen!

Zo, dat moest ik even kwijt! Want die kleuters zijn zo ontzettend leuk! Geniet er van!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

25-08-2011 om 01:55

Vic

Wat een stomme juf zeg! Kon ze niet vragen welke boef Mega Mindy ging opsluiten? En hoeveel centjes de boef had gestolen? (Gewoon een beetje inleven en hup, geintegreerd rekenlesje...) Ik heb juist begrepen dat dat kindgeleid leren helemaal bon ton is. Echt balen, als zo'n juf dat niet snapt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.