Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lorwyn

Lorwyn

10-02-2011 om 09:27

Ik "moet" vriendinnetje dochter steeds opvangen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zeer ontaarde mamma

zeer ontaarde mamma

17-02-2011 om 21:22

Wat zullen mensen wel van mij denken (beetje ot)

phoo wat een discussie vond de reacties van die van mij zijn nooit alleen hooguit als ik de container buiten zet.

Ik laat zelf mijn 2 jarige wel eens alleen op de bank zitten, omdat ze niet mee wil oudste van school te halen...dat is in het snelste geval 5 minuten in het langste geval (trage juf, nog even plassen, bij het hek er achter komen dat haar sjaal/tas enz nog binnen ligt) een 15 minuten. Als ze mee wil dan gaat ze mee als ze liever tv kijkt dan blijft ze tv kijken.

"ontaard"

Nou ja, dat moet jij zelf weten, het is jouw kind, en jij weet 't best wat je kind aankan.

Zelf zou ik dat nooit doen - wat als er brand uitbreekt? Kan mijn zoon dan zelf 't huis uit? En als er iemand aanbelt, doet hij dan open? Ik durf mijn zoontje (van bijna vier) nog niet alleen te laten - hooguit naar de vuilcontainer en terug (max 2 minuten). Maar ik ben ook wel een bezorgde moeder. Buitenspelen mag, maar niet alleen. Hij houdt zich goed aan afspraken, gelukkig - zoals eerst vragen of hij bij iemand binnen mag spelen. Maar hij is een peuter - ik kan niet van hem verwachten dat hij adequaat op gevaar reageert...

Hibiscus

Hibiscus

18-02-2011 om 11:29

2 jaar?

Sorry, dat vind ik echt onverantwoordelijk. 15 minuten is heel lang, ik zou me geen seconde prettig voelen. In 5 minuten kan ook een hele hoop gebeuren. Ik zou er dan bijna liever voor kiezen dat oudste alleen naar huis komt.

En het excuus dat hij niet meewil, pech, je moet wel vaker dingen in het leven doen waar je geen zin in hebt.

Hibiscus

Hibiscus

Hibiscus

18-02-2011 om 11:31

Hij = zij

sorry

Ik zie dat Pelle en ik hetzelfde denken, als je nu al zo meegaat in de grillen van je peuter, dan krijg je nog een zware tijd.

Hibiscus

Peuter

Ik heb toendertijd het peuterzusje van zoon ook altijd meegenomen, maar tjonge wat een strijd altijd als ze niet wilde. Ik ben soms uit nood met de auto gegaan omdat ze zich niet in het fietsstoeltje liet zetten. Probeer dat maar eens met een kind dat niet meewerkt! ( en dan ook nog au au au gaat roepen als je het probeert...)In het autostoeltje kreeg ik haar dan wel even snel. Niet ieder kind is even gehoorzaam en gezeglijk. Nu, 10 jaar later, valt ze trouwens erg mee :0)

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2011 om 07:23

Karin

Ze worden niet voor niks Terrible Two genoemd, ik ben twee en ik zeg nee. Maar thuis laten,om dat meneer of mevrouw niet wil????

Geen idee wanneer ik het wel zou doen

Maar moest laatst plots naar de huisarts en zoon zat net voor de tv. Hij zou wel thuisblijven, zei hij. Nou mooi niet dus met pas 4. Ik laat hem alleen thuis als ik een brief op de post doe en dat duurt 2 minuten. Langer dan dat en ik vind het eng ivm brand oid want verder is zoon een voorzichtig kind.

Janna3

Janna3

19-02-2011 om 17:29

Dus niet

Nu ben ik heel makkelijk en laat ik mijn oudere kinderen rustig een paar uur alleen thuis. Ook liet ik ze als baby rustig slapen als ik even een kind weg moest brengen/halen. Maar werkelijk geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn 4-jarige alleen te laten. Laat staan een peuter van 2. Ook al zijn ze nog zo rustig, ze kunnen de consequenties van hun gedrag niet overzien.

liora

liora

20-02-2011 om 07:59

Niet waar

Ik denk dat dit even een troll was. Dat doet toch niemand?

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 08:03

Liora

Sinds ik een moeder ken die een dreumes van amper een jaar cola gaf in een zuigfles, kijk ik nergens meer van op....

liora

liora

20-02-2011 om 12:00

Haha

Dat meen je niet, wat idioot zeg!

Fiorucci

Fiorucci

20-02-2011 om 12:02

Ja echt

Jaren later moest het hele melkgebit getrokken worden, en toen kreeg antibioticagebruik de schuld...zucht....

Valkyre (voorheen UeberHilde)

Valkyre (voorheen UeberHilde)

20-02-2011 om 21:00

Wat erg! (tanden, ot)

Wat erg! Ik vind het al erg als zoon een pakje Wiki van de buren krijgt. Zoete rommel, brrr...

Bij ons in de buurt woont ook zo'n kindje van zes met zwarte puntjes waar ooit tandjes waren (andere buren). Hij is ook nog veel te zwaar en loopt altijd te snoepen bij het buitenspelen. Ik heb hem werkelijk nog nooit zonder snoep gezien! En dan met een lolly in de mond op het klimrek, oh gruwel! Hij weet z'n moeder zo om zijn vinger te winden... Het is eigenlijk een ontzettend leuk joch, dus ik denk steeds: wat doen die ouders hem aan? Nu komen zijn gewone tanden schots en scheef door...

Janna3

Janna3

20-02-2011 om 21:39

Troll?

Ja, misschien wel, maar ik ken in mijn omgeving al wel twee moeders die hun peuters alleen thuis lieten. Dus helaas wel reëel.
Wat die tanden betreft, een van onze kinderen is ooit op zijn voortanden gevallen. Er waren kleine stukjes glazuur af en de tanden waren dood. De plekjes werden al snel zwart en het zag er echt niet uit. Ik was heel blij dat de tandarts er wat vullingspul op smeerde, ik hoorde anderen al denken, poetsen ze nooit hun tanden daar?

Fianna

Fianna

21-02-2011 om 07:12

Valkyre

'Het is eigenlijk een ontzettend leuk joch, dus ik denk steeds: wat doen die ouders hem aan?'

Dus al het een vervelend joch was geweest, had het niet uit gemaakt? En hoezo eigenlijk? Omdat hij rotte tanden heeft en te zwaar is is het moeilijker voor te stellen dat hij ook leuk kan zijn?
Ik val misschien over niks, maar het komt op mij een beetje over alsof kinderen die veel snoepen minder kans hebben om leuke personen te zijn, maar wie weet interpreteer ik dat verkeerd?

margje van dijk

margje van dijk

21-02-2011 om 09:12

Fianna

Meen je dat nou serieus?

Ik ben met je eens dat je elk kind gelijk moet benaderen, of het nou rotte tanden heeft of niet, maar ik ben het helemaal met Valkyre eens dat het grenst aan mishandeling/verwaarlozing als je kind door jouw toedoen/nalatigheid rondloopt met een rot gebit.

Dan mag je inderdaad wel verzuchten: wat doen die ouders hem aan?

Margje

Valkyre

Valkyre

21-02-2011 om 16:07

Margje en fianna

Margje heeft gelijk, maar ik kan me Fianna's reactie goed voorstellen. Ik bracht het ook niet zo handig. Wat ik eigenlijk bedoelde was een veel langer verhaal, namelijk dat hij op 't eerste gezicht niet altijd even aardig is (wil bijvoorbeeld die grote hoeveelheden snoep nooit delen, en wil nog weleens een ander kind uitlachen - kortom sociaal een beetje onhandig), maar dat er onder dat stoere gedoe een lief joch zit dat gewoon een beetje aandacht nodig heeft ipv een berg snoep. En tuurlijk, zelfs al was hij geen leuk joch, dan verdiende hij nog steeds aandacht. Die ouders hebben hem op de wereld gezet, nu moeten ze ook voor hem zorgen. Ik bedoelde dus meer: wat zonde van zo'n leuk joch dat hij zo ongezond te eten krijgt. Dat heeft niks te maken met dat hij niet leuk zou zijn OMDAT hij te dik is. Maar ik ben zelf ook jarenlang te zwaar geweest, en dat wens ik geen enkel kind toe, omdat het kind er zelf niet gelukkig van wordt. Een kind verdient gewoon een betere start.

En ik vind inderdaad dat het grenst aan verwaarlozing. Ik heb 'm ook weleens (in de zomer) om 21uur door de buurt zien zwerven. Dan stuur/breng ik hem dus naar huis. Reactie ouders: ja, hij vond de film te eng. (Om 21uur??? Dan stop je 'm toch in bed?) Ik probeer maar gewoon een leuke invloed in zijn leven te zijn en te laten merken dat hij bij mij/ons terecht kan. Maar hij verhuist binnenkort naar het buitenland, dus ik hoop dat hij daar een juf oid kwijt die hem kan helpen. Zo zielig eigenlijk...

une femme

une femme

21-02-2011 om 21:12

Zielig?

Ik vind dit een vreemde discussie. Volledig gebaseerd op invullingen en aannames. Hoezo zielig? Mijn dochter was vanaf haar tiende twee middagen na school alleen thuis. Daar was niets zieligs aan. Ze vond het fijn. Veeeel fijner dan naar de BSO waar ze het niet meer naar haar zin had. Ze genoot van die uurtjes alleen, zonder broertje dat ook op de computer wilde ofzo. Onze zoon van nu 9 kan ook prima een paar uur alleen thuis zijn. Ook hij geniet daarvan. Of het zielig is hangt erg af van het kind, de situatie etc. Daar valt in zijn algemeenheid niets zinnigs over te zeggen.
Une femme

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Puck

Puck

22-02-2011 om 10:03

Une femme

Verschil met jouw kind is dat het dus lekker thuis gaat zitten, het kind waar Lorwyn het over heeft komt iedere keer mee. Zou ze dat doen als ze het prettig vindt om alleen thuis te zitten? Denk het niet dus de aanname dat ze liever niet alleen thuis is is dan heel realistisch.

een ontaarde moeder

een ontaarde moeder

23-02-2011 om 09:36

Hahaha een trol

Nou dan ben ik maar een trol, ik denk dat ik mijn eigen kinderen wel kan inschatten en nee ik geef niet aan alle grillen toe van mijn 2 jarige.

Mijn 2 jarige mag van mij best alleen op de bank voor de tv zitten, als ik thuis ben en ik heb ik ze ook niet elke minuut in het oog. ik zit niet boven op mijn kinderen. maar je moet wel weten hoe het kind is.
Mijn oudste zou alleen thuis zijn niet durfen... mijn jonste dus wel.
mijn oudste durf ik ook wel alleen naar school te laten lopen mijn jongste als ze zo oud is niet want die zal elk bloempje die ze tegen komt bewonderen...
paar weken terug was ze buiten aan het spelen toen ik de oudste moest gaan halen en dat wilde ik niet hebben...

Een baby die ligt te slapen kan wel lees ik hier (vind ik ook hoor) maar dan gaan de dingen er kan brand uit breken dan ook op.

Als de juf je nog iets moet vertellen dan maakt die minuut toch ook niet uit.

IK moet zo mijn moeder van de trein halen dan ben ik 30 min weg en ook het dorp uit en dan zou ik haar echt niet alleen thuis laten, maar naar school die hemelsbreed achter mijn huis staat tja vind ik kunnen..

Maylise

Maylise

23-02-2011 om 16:53

Ontaarde moeder

Een trol misschien niet maar de naam ontaarde moeder is wel heel passend in dit geval. Een kind van twee alleen thuis laten is gewoon een idiote actie.

ontaarde moeder

ontaarde moeder

23-02-2011 om 21:09

Omdat het voor mij ook handig is.

Ik nam die 5 tot 15 minuten ruim....
Denk niet dat dat ooit is voor gekomen maar mocht mijn dochter haar juf er traag zijn wat wel eens voor komt dan is het al gauw 12:03 mocht ze dan ook nog haar gymtas zijn vergeten of de juf moet nog iets aan mij kwijt dan ben je al weer een paar minuten verder....
Als ik alleen naar school loop is het nog geen 2 minuten zo dichtbij is school als ik samen met mijn peuter loop dan is het snel 10 minuten dus is het voor mij ook wel handig om haar soms gewoon voor bassie en adriaan te zetten ...zij vind het leuk en ik vind het handig.....dus geen dwarse peuter die haar zin door zet....

Maar voor de goeie order, zoiets doe je natuurlijk niet zomaar, vanuit de box alleen in huis komt niet goed.
Als ouders weet je wat voor kinderen je hebt en denk ik dat je wel goed kan bepalen of ze even alleen in huis kunnen zijn of niet. die van mij zijn zo vaak eens alleen in huiskamer, alleen op slaapkamer. alleen buiten (omheind) dan is de aan wezige ouder of in een ander vertrek van het huis of id.. bij de wasmachiene, de kippen voeren... de konijnen voeren....was aan het ophangen...in de keuken eten aan het koken in de schuur aan het sleutelen.....
Als die kleine dingen niet goed zouden gaan zou ik het ook niet aan durfen om ze even ECHT alleen te laten maar ik zie niet in dat dit onder kinder mishandeling valt.....
Het enige wat ik wel eens tegen kom is een complete speelgoed zooi....
Boven op je kinderen zitten, ze nooit een seconde alleen te laten. dat valt voor mij wel onder kindermishandeling......

Fiorucci

Fiorucci

24-02-2011 om 07:08

Ontaarde moeder

Boven op je kinderen zitten, ze nooit een seconde alleen te laten. dat valt voor mij wel onder kindermishandeling......
Dat doe je als kinderen groter zijn, ze even alleen laten. Maar je gaat toch niet op je gemak sleutelen in de schuur terwijl je peuter alleen is. Het feit dat er nooit iets is gebeurt geeft geen garantie voor de toekomst. Mijn zoon trok ooit de tv over zich heen omdat hij de teletubbies zo leuk vond. Ik zat heel even op toilet.

Guinevere

Guinevere

24-02-2011 om 09:26

Ach ontaarde moeder

Ach, ontaarde moeder, je hebt maar één minuut nodig om te stikken in een verdwaalde knikker of munt. Maar jouw kind stopt dergelijke zaken ongetwijfeld nooit in haar mond? Jouw kind is nooit onverwacht gevallen zodanig dat het bloed er uit stroomde? Daar wacht ze natuurlijk netjes mee totdat jij weer thuis bent?

Tijgeroog

Tijgeroog

24-02-2011 om 09:37

Ontaarde moeder

Ik vind dat er een behoorlijk verschil is tussen een kind dat ligt te slapen op een veilige kamer waar het niet uit kan of een kind dat voor de televisie zit.
Zolang het kind slaapt, slaapt het. De kans dat het wakker wordt en iets gevaarlijks doet op de kinderkamer is maar klein. Maar een kind dat voor de televisie zit kan opstaan en van alles en nog wat gaan doen, in een huiskamer is veel meer te doen.
En daarnaast vind ik dat ik de baas ben, dus als ik zeg dat we weggaan dan gaan we weg. En als ik vind dat het te lang duurt om m'n dochter naar school te laten lopen dan ga ik vroeger weg en anders gaat ze in de wandelwagen of gaan we op de fiets.

Anna N

Anna N

24-02-2011 om 11:47

Ook een ontaarde moeder?

Ik liet ook mijn twee dreumessen en één kleuter alleen thuis als ik oudste op vrijdagmiddag naar school moest brengen. De keuze daarvoor was tweeledig: ik vond het nogal een heisa om (zeker bij slecht weer) die drie mee te slepen en de kleintjes vonden het vervelend om mee te gaan.

Ik ging als volgt te werk: ik zette de kinderen op de bank voor een dvd'tje. Ze kregen instructies: niet van de bank af, niet aan elkaar zitten, geen telefoon aannemen, geen deur opendoen, wachten tot ik terug kom. Ze kregen geen eten of drinken op de bank. Verder heb ik aan alledrie gevraagd of ze het echt wilden en durvden om alleen thuis te blijven.

Mijn kinderen zijn nu 14, 11 en 7 jaar. Ze zijn totaal niet ondernemend en hebben nooit gevaarlijke acties uitgevoerd (klimmen, gevaarlijke dingen in hun mond stoppen, met lucifers of messen spelen, de hort op gaan). Ze zijn verre van perfect wat ze hebben echt hun onhebbelijkheden, en ik zal nooit zeggen 'dat zullen die van mij nooit doen', maar tot nu toe hebben ze mij nog nooit aanleiding gegeven om te verwachten dat het gevaarlijk zou zijn om ze even alleen thuis te laten. Over heel veel dingen die ze niet willen (autogordels om, tandenpoetsen) valt met mij niet te onderhandelen, dus het is niet zo dat ik in de grillen van mijn kinderen meega omdat ik ze geen nee wil verkopen.

Maar in mijn situatie, met mijn kinderen en mijn maatregelen zag ik er totaal geen kwaad in om die drie voor vijf á tien minuten alleen te laten terwijl ik oudste even naar school bracht.

Anna

Nog even over dat opvangen:

Ik snap dat de moeder het gewoon geen probleem vindt dat ze alleen is. En daar doe je niets aan denk ik.
Ik bedoel: als ik een afspraak zou hebben waar kind niet mee kan (werken, iets privees waar ik kind niet bij wil) dan vraag ik me eerst af of alleen blijven een optie is. Kind 10 jaar, het duurt een uurtje: ja dat kan wat mij betreft. Dan MAG ze ook afspreken, maar ze mag ook alleen thuis zijn (wil ik alleen van te voren weten waar ze zal zijn). Ander geval; kind 6 jaar, ik werk tot half zes, kind moet alleen van school naar huis, deur open doen, daar 2 uur lang alleen thuis blijven: niet dus. Dit is geen optie. En dus regel IK opvang. Opa, oma, buurvrouw, moeder van vriendinnetje, kies maar. Maar IK weet van te voren waar kind zal zijn. En dan vraag ik dus aan de betreffende opvang of kind die-en-die dag mee kan, omdat ik zelf pas om weet-ik-veel thuis ben. Dan weet die ouder dus dat het om opvang gaat. En als het niet uitkomt zegt zij nee, en zoek ik verder. En als ik echt niet kan regelen, gaat mijn afspraak niet door.
Wat ik dus bedoel is: Ik regel het voor kind, laat het niet aan kind over om om half vier nog iets te verzinnen. Tenzij kind zo oud zou zijn dat alleen blijven een optie is- en dan nog wil ik het weten...
Oh wacht, terwijl ik dit tik valt het kwartje: dat denkt die moeder ook. Kind mag ook alleen blijven, dus wat is het punt nou helemaal... Sorry dat ik daar zoveel tekst voor nodig had

Algebra

Guinevere

Guinevere

24-02-2011 om 15:14

Izar

Nou, zo erg ben ik nu ook weer niet. Maar tot een bepaalde leeftijd hield ik ze wel altijd binnen gehoor- óf gezichtsafstand. Dan kun je tenminste ingrijpen als zo'n peuter iets onverantwoords doet.
Toen ik mezelf in veilige wateren waande gezien de leeftijd (van oudste zoon), vrat ie alsnog een muntje op dat klem bleef zitten in zijn keel. En dan te bedenken dat hij zo'n kind was dat nooit iets mafs uithaalde. En toen was hij dus echt al ruim 4.
Het zijn en blijven (kleine) kinderen, dus hoe braaf ze ook zijn, onvoorspelbaar gedrag kunnen ze allemaal een keer hebben. Of gewoon een ongelukje hebben. Pas als een kind enigszins weet hoe hij daarmee moet omgaan, kun je ze eens even alleen thuis laten. Plus hoe hij moet omgaan met externe factoren.
Dit natuurlijk volslagen los van het vriendinnetje van de dochter van draadstartster, dat is een totaal ander verhaal.

Anna N

Anna N

24-02-2011 om 18:56

Pelle

Nee, oudste kon werkelijk niet alleen. Om bij school te komen moest ze een dubbele voorrangsweg oversteken. Er is geen zebrapad, het zicht is slecht en de auto's rijden er hard. Tussen die weg (tweemaal één richtingsverkeer) was een stoep, waar de tram in een bocht overheen rijdt. Ongemarkeerd. En nee, er woonden geen klasgenootjes in de buurt met wie ze mee kon open.
Het leek mij daarom veiliger om drie kleintjes op de bank te laten zitten dan mijn 7 á 8-jarige die route te laten fietsen. De kleintjes zaten altijd nog keurig op de bank bij terugkomst.

Anna

ontaarde moeder

ontaarde moeder

24-02-2011 om 19:53

He gelukkig...

Ik ben toch niet de enige die het vertrouwd vind om de kleintjes heel even uit het oog te verliezen....en voor alle rampen die er kunnen gebeuren die kunnen ook onder je neus gebeuren...of als je op de wc bent...of als je net de baby in bad doet om dat die zich van kop tot teen heeft bescheten...of noem nog iets anders waardoor je niet direct naast je kind zit....

Als ik naar school ga om de ouste te brengen of te halen en ik laat de jongste thuis dan blijft ze indd braaf op de bank zitten...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.