Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

"ik weet het niet meer."

Af en toe gebeurt er iets waar ik niet bij ben, en vraag dan aan mijn zoon van 4: "Wat is er gebeurd?" en dan zegt hij "Ik weet het niet meer." Maar ik weet vrij zeker dat hij het wel weet. Hoe kan ik dan toch uit hem krijgen wat er is gebeurd?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

12-01-2011 om 12:11

Zeker weten?

Het geheugen van een 4-jarige is niet echt goed hoor. Als ik mijn zoon vraag wat hij op school gedaan heeft, dan zegt hij ook dat hij het niet meer weet. Pas als ik hem op weg help, komen herinneringen boven. Ik moet dus echt concrete vragen stellen. (Heb je buiten gespeeld? Heb je gestoeid? Ben je in time out geweest? Heb je letters geoefend?)

Inderdaad

Het korte termijn geheugen van een kleuter is nog volop in ontwikkeling. Ook het tijdsbesef moet nog komen. Vaak werkt het wel om het er even niet over te hebben, later komt er van alles weer naar boven. Of niet.

Marassen

Marassen

12-01-2011 om 15:57 Topicstarter

Het gaat om iets wat kort ervoor is gebeurd

Ik ben bijv. boven en ik hoor een harde knal beneden en kom beneden en vraag wat er is gebeurd, dan zegt ie: "Ik weet het niet meer." Lijkt me erg stug. Of als ik in de keuken ben en zijn zusje begint plotseling te huilen, dan weet hij ook niet hoe het komt. Rarara... Hoe krijg je dan toch het goeie uit hem?

Dan zou ik sowieso even gecontroleerd-streng zijn en als hij het dan niet zegt, op de gang oid laten nadenken tot ie het wel weet. Bijv. Als zusje huilt.. Dan heeft hij wrs toch iets uitgevreten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ontwikkelingsfase

de vraag die jij stelt past niet bij de ontwikkelingsfase van je kind.

Een handig moment om je eens wat meer in dat soort zaken te verdiepen (niet vervelend bedoeld). Een kleuter gaat namelijk nog meer onhandige trekjes vertonen die je met wat pedagogische achtergrond zo tackelt.

Deze vraag valt in dezelfde categorie als "waarom heb je dat gedaan" of "wat heb je vandaag op school gedaan".

Vraag maar eens om je heen. Een kind van deze leeftijd geeft daar nooit antwoord op. Je zult je vraag anders moeten stellen, of op andere plekken een antwoord zoeken. Streng zijn zou ik niet aanraden. Levert te weinig op. Alleen maar een conflict. Ik zou bijvoorbeeld beschrijven wat je ziet. Goh, de goudvis ligt in een plas water op het parket. Of wat het dan is wat je ziet. Daar reageren ze vaak wel op.

dc

dc

12-01-2011 om 17:02

Hmm

Als jongste begint te huilen en ik vraag waarom hij huilt, antwoord oudste regelmatig "ik heb hem geslagen". Dus dat weet hij dan weer wel. Hij is ook een beetje te eerlijk, altijd al geweest

Maar de vragen moeten wel concreet zijn. "wat is er gebeurt", daar kunnen veel 4jarigen weinig mee. Wel met "is je zusje gevallen?" "nee? Heb jij haar pijn gedaan?" etc.

vlinder72

vlinder72

12-01-2011 om 19:02

Ja, dc

Dat werkte hier ook goed. Zusje huilen en dan vragen "heb jij haar geslagen" of anders "is ze gevallen" Antwoord van mijn zoon "nee, ik heb haar gebeten".

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 19:56

Ja, heel specifiek vragen

Ik sluit me helemaal aan. Stel geen open vragen, daar kan een kleuter niet zoveel mee. Mijn dochter zegt trouwens als ze betrapt wordt op iets ondeugends dat ze het helemaal per ongeluk heeft gedaan. Een paar maanden geleden sleepte ze er zelfs een paar keer de kaboutertjes bij, omdat ik wel eens sarcastisch vroeg of die soms betrokken waren geweest bij het onderkliederen van het behang (ofzoiets).
Ik krijg alleen iets zinnigs te horen als ik gerichte vragen stel, het kind er met de aandacht bij is en er niets belangrijkers of interessanters gaande is op dat moment. Veel informatie krijg ik trouwens ook als ze zit te spelen, want ze verbaliseert alles.
Groetjes
Massi

Tango

Tango

12-01-2011 om 21:01

Inderdaad

Specifieke vragen stellen: je zusje huilt, heb je haar geslagen/geduwd etc? Ik hoorde een harde knal, is er iets gevallen?
Hier een zoon van 6 die nu leert iets meer te kunnen met abstractere vragen. Hij vertelt nu wat meer over wat hij heeft gedaan op school, als je er naar vraagt. Maar ook hij kan nog zeggen bij een wat vagere vraag dat hij het niet weet.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je zoon het niet wil vertellen uit angst voor straf. Je kunt hem dan uitleggen dat je liever hebt dat hij eerlijk zegt wat er gebeurt is, dan dat hij niets zegt en hem inderdaad even op de gang zetten om na te denken over wat er gebeurd was.

Marassen

Marassen

13-01-2011 om 11:49 Topicstarter

Ook op specifieke vragen zegt hij: "ik weet het niet meer."

Ook bij specifieke vragen komt er af en toe helaas alleen maar uit: "Ik weet het niet meer." Het lijkt erop alsof hij af en toe gewoon geen zin heeft om er uberhaupt over na te denken.

Herken het wel

Hier ook, alsof hij geen zin heeft om erop te antwoorden. En inmiddels weet hij dondersgoed dat ik daar geen genoegen mee neem, waardoor hij soms echt wel heel expres, te zien aan zijn gezichtsuitdrukking, zegt dat hij het niet meer weet. En dan doodleuk 'ik ga weer spelen, doei!" roept... arrrghh

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.