Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

29-06-2011 om 22:58

Ik zie tegen de vakantie op....met 4 kids


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

01-07-2011 om 21:02

Lekker

Ondanks dat ik zelf de komende weken minimaal vier dagen per week van 8-17 op m'n werk ben vind ik het toch heerlijk dat ik daarvoor dan geen brood, tassen en ontbijtjes hoef te regelen. En mijn kinderen zijn altijd op hun best in de vakantie; opgewekt en uitgerust. Van mij mag het best drie maanden duren. eigenlijk hoeft dat hele schoolgedoe van mij niet zo

Primavera

Primavera

02-07-2011 om 11:37

Pel

Ze hebben hen hier geen herfst- of krokusvakantie. Kerst duurt 2 weken, Pasen een week of minder en Mei alleen wat feestdagen. Hemelvaart en Pinksteren zijn geen vrije dagen. Verder in het jaar verspreid zijn er nog een aantal losse feestdagen waarvan sommigen anders zijn dan in Nederland. Afhankelijk van hoe die vallen wordt er wel vaak een 'brug' als extra vakantiedag ingepast.
In de zomervakantie, kerstvakantie en vaak ook paasvakantie krijgen de kinderen huiswerk mee, waardoor ze er bij aanvang van de school niet helemaal uit zijn.
De schooldagen zijn vaak korter, dat hangt van het schooltype af. Mijn kinderen op de lagere school hebben bijv 3 middagen vrij. Op de middenschool is de verplichte lestijd over 6 ochtenden verspreid (zaterdagochtend ook). Op twee middagen zijn er plusvakken of juist bijlesvakken, maar die zijn niet verplicht.
Tijdens de maanden juni, juli en september worden er allerlei (day)kampen voor kinderen georganiseerd, waar de meeste ouders hun kind wel 1 of 2 weken naar toe sturen zodat die alvast vakantie houden terwijl de ouders nog aan het werk zijn. Daycamp betekend een kamp waar ze niet overnachten, wat stukken goedkoper is dan kampen waarbij wel 5 overnachtingen inzitten (meestal kamperen).
KDV blijft wel open tot eind juli en de kleuterschool (groepen 0,1 en 2) blijft open tot eind juni. School wordt hier namelijk wel als een soort vorm van opvang gezien en hoe kleiner het kind des te lastiger is het ergens onder te brengen tijdens werkdagen. Voor de kleuters en lagere school kinderen wordt er in veel gebouwen zelf ook een BSO in de maand julie georganiseerd. In de praktijk komen daar het meeste de kleuters omdat oudere kinderen zo'n daycamp waarmee ze naar het zwembad gaan, naar zee of sporten of een fotocursus doen veel leuker vinden.
Na 2 weken zalig niks doen zijn mijn kinderen vorige week naar zo'n daycamp geweest. Quinto naar een zwemkamp aan zee voor kinderen die in de selectie zwemmen en Una, Terzo en Ultima naar een engelstalig kamp met zwembadbezoek, fotocursus, enz. waarbij op speelse wijze het gebruik van de engelse taal wordt aangemoedigd door natieve sprekers.
Groeten Prim

Bezig bijtje

Heb je iets aan de suggesties? Of was je op zoek naar iets anders?

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

02-07-2011 om 13:04

Reactie

Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Ik had niet gedacht dat het zo'n lang draadje zou worden...
Iemand schreef dat we structuur nodig hebben. Ik denk idd. dat dat het juiste is. Ik kan me helmaal vinden in het maken van een schema, ik denk dat ik dat maar ga doen (iemand zei dat er vaak handige lijstjes voorbijkwamen op OO, waar zou ik die nog kunnen vinden?)
Blijft die verveling op sommige dagen, dat is inderdaad HUN probleem, niet het MIJNE, maar ik voel me dan toch wel aangesproken
Ik ga alle bruikbare tips opschrijven en een lijstje maken!
heel erg bedankt, ik zie het nu beter zitten

Bezig Bijtje

Bezig Bijtje

02-07-2011 om 13:06

Maar hoe kom je ook aan jezelf toe?

Vergat nog wat...
Er wordt herhaaldelijk tegen me gezegd dat ik ook aan mezelf moet denken in de vakantie, anders 'verlies'ik me in het zorgen en bezigzijn.
Hoe doen jullie dat ? s'Avonds lekker op de bank, of....en hoe plan je tijd voor jezelf in? Ik denk dat dat ook heel belangrijk is, om weer energie op te doen. Maar vaak schiet het er zo bij in...

Bijtje: concrete handleiding

Even heel kort mijn oplossing toen mijn kinderen wat jonger waren.
1. Kiesbord maken met 20 of 30 vakjes. Mogen ze zelf invullen (jij schrijft het op of tekent een pictogrammetje als ze nog niet kunnen lezen). Als ze zich vervelen verwijs je naar het bord. Nooooit een suggestie doen want dat werkt averechts. Dan willen ze dat ook niet. De regel is gewoon: vervelen prima, als je je ergert aan het vervelen dan verwijst mama je naar het kiesbord. Kennen ze ook van school als ze eenmaal vier zijn.
2. Brainstormlijstjes. Er zijn 2 of eigenlijk 4 soorten activiteiten die erop moeten/kunnen:
- ideëen om te doen in en om huis bij goed weer;
- idem bij slecht weer;
- idem verder van huis bij goed weer, en er blijft er maar 1 over;
- idem ver van huis bij slecht weer.
Maak het samen met de kinderen en zet aaaaallllees erop. Alles, dus het hoeft niet haalbaar te zijn. Groot en klein door elkaar. IJsje gaan halen, zelf ijsje maken, koekjes bakken, naar zee, museum, kinderboerderij, speeltuin verderop (die deed het altijd goed, omdat je daar in het schooljaar niet aan toe komt. Maar dan hebben ze daar net een andere glijbaan. Is al genoeg). Naar het bos, naar een recreatieplas, ontbijten bij de IKEA of de Hema, picknicken, regenwandeling, bloemetjes plukken, ...
De lijst maakten we samen en hingen we op een prominente plek in de huiskamer. Als we iets gedaan hadden werd het afgestreept. Ik heb geen idee wat voor vermaak jij in je woonplaats hebt, maar houd het klein. Echt heel klein. Een krentebol halen bij de bakker is al mooi zat. Het helpt in mijn ervaring heel erg om dit allemaal uit te schrijven. Je gaat het zeker niet allemaal doen in de vakantie maar het lijstje aan de muur maakt de vakantie al speciaal.

3. Enorme instinker is geen rustmoment voor jezelf gedurende de dag. Neem een half uur per dag, bijvoorbeeld na de lunch als de jongste slaapt (ja, áls de jongste slaapt inderdaad, zul je altijd zien) en ga dan zitten met een kop thee of koffie. In de tuin. Niet opstaan! Ze mogen wel bij je buurten, maar verder geen service.

Dingen hún zaak maken, niet de jouwe

Het moeilijkst van al en meteen het effectiefst van al: maak de dingen hún zaak. Als oudste, ik noem maar een zijstraat, een toetje wil maken, mag die zelf verzinnen wat en zelf boodschappen doen en je gaat ook niet met goede raad ernaast staan. Vragen mag natuurlijk, maar zolang er geen vraag komt, ook geen antwoord geven.
Bij "mam, ik weet niets te doen", geen suggesties gaan doen, maar zelf een oplossing laten verzinnen. "Mam, wat moet ik van de lego bouwen?" Geen concrete suggesties, maar zelf laten denken. En af en toe flink vervelen kan heel inspirerend werken

tonny

tonny

02-07-2011 om 16:23

Hee,rodebeuk!

Ik krijg op slag heimwee naar de tijd dat ik basisschoolkinderen had Wij hadden wel een pot met daarin briefjes met daarop activiteiten (en inderdaad ook kleine dingen) die ze zelf hadden verzonnen en waar ze er eentje van konden grabbelen als ze zich verveelden. Maar zo'n bord met vakjes, wat leuk!

Ik denk dat ik een grotemensenvariatie ga maken nu we deze zomer voornamelijk thuis zijn Elk mens heeft wel van die dingen die je eigenlijk van plan bent maar die er niet van komen.

Jeanne

Jeanne

03-07-2011 om 14:15

Tijd voor je zelf

Het duurt hier nog 3 weken voor de oudsten vakantie hebben en we gaan de laatste week van hun vakantie pas weg. Dus de eerste 5 weken thuis probeer ik ook zo fijn mogelijk door te komen. Wij hebben ook vier kinderen tussen 1,5 en 9 jaar. 's Middags na de lunch neem ik altijd een uur "pauze", de jongste ligt in bed, derde kijkt een dvd en oudste twee mogen zich zelf vermaken, maar mij niet storen. Ze mogen heus wel wat vragen, maar ik ga niet opstaan om iets voor ze te pakken of zo. Ze weten dit prima en laten mij ook redelijk met rust dat uur, als ik dat uur voor mijzelf niet heb, ben ik altijd lichtelijk geïriteerd en dat weten ze ook en dan hebben ze zichzelf ermee.
Verder komen we de dag door met de Wii, tv, knutselen en veel buitenspelen, het liefst met heel veel buurkinderen, ik hoop ook dat die niet allemaal tegelijk met vakantie zijn. Verder bijna geen dagjes weg, want ze kunnen niet alle vier in mijn auto en met de fiets is alles eigenlijks net te ver. Wel een paar daagjes logeren, misschien nog een nachtje naar opa en oma. Wij komen de vakantie wel door en voor we het weten gaan ze weer naar school.

Fianna

Fianna

05-07-2011 om 22:07

Soms echt afzien

Ik vind het echt zwaar hoor. Hier 4 kinderen tussen 1,5 en 8 jaar. Om half 6 of 6 uur is de eerste al op, en rond 9 uur heb ik het gevoel dat ik er een dagtaak op heb zitten.
Oudste heeft ADHD en eist momenteel enorm veel aandacht en heeft allerlei dramaatjes. Dochter van bijna 4 is behoorlijk ziek geweest en nog steeds erg hangerig, huilerig en drammerig. Dreumesje heeft net 2 looporen gehad en jengelt bij het leven en zoon van 5 is lief maar heel erg ondeugend. Overigens maken hij en zusje continu ruzie, om gek van te worden!
Even tijd voor mezelf, even een paar minuten pauze lukt echt amper. Soms als ik de 3 oudsten even voor een dvd gooi als jongste slaapt en ik me even op mijn slaapkamer verstop. Maar meestal wordt er tot 's avonds een uur of half 9 wel een beroep op me gedaan.
Ik probeer het wel hoor. zo'n uurtje voor mezelf in te lassen als dreumes slaapt (of 15 minuten, ook goed) maar in de praktijk lukt het niet.
Ik denk dat we ook even allemaal in het vakantieritme moeten zien te komen en hopelijk gaat het dan wat beter. Ik vind het nl ook echt ene opgave om met mijn stel ergens heen te gaan. Jeetje, het gaat alle kanten op, klimt overal op. Behalve jongste, heb ik vandaag gemerkt. Van een heel ander kaliber, niet zo'n klimgeit en waaghals. Ook wel eens fijn

Fransien

Fransien

06-07-2011 om 15:21

Ik lees mee

Hier ook 4 kinderen, tussen de 9 maanden en net 7 jaar. Oef, wat kunnen ze vermoeiend zijn, en juist de middelste twee zijn van die donderstenen die niet voor elkaar onder willen doen, de oudste wil continu met de baby op stap en neemt iedere gelegenheid te baat om met hem te spelen en te knuffelen en liefst overal heen te sjouwen. En o ja, ze zijn alle vier erg creatief, soms met dingen die mijn goedkeuring wat minder kunnen wegdragen.

Jeanne

Jeanne

07-07-2011 om 10:16

Fianna/fransien

Is het niet mogelijk om één van de kinderen een nachtje (of meer) te laten logeren bij opa en oma of een oom en tante of zo. Ik vind het met één kind minder gelijk veel rustiger in huis, nu hebben mijn kinderen geen adhd of iets dergelijks dus zijn ze, denk ik, gemakkelijker te sturen, ze vragen ook niet heel veel aaandacht en ze hebben ook geen problemen met minder structuur in de vakantie. Dat scheelt natuurlijk heel wat in hoe ik denk over de vakantie, ik kan mij heel goed voorstellen dat het voor jullie erg zwaar kan zijn in de vakantie. Ik kan mij overigens nog niet voorstellen dat velen al vakantie hebben, hier gaan we nog in het gewone ritme naar school, volgende week ook alles nog normaal en dan de laatste week met veel drukte op school, zoals schoonmaken (ook nog een keer psz) en voorstellingen de laatste dag. Op de vrijdag is het dan de eerste vakantiedag.

Jeanne

Jeanne

07-07-2011 om 10:24

En fianna

Wat fijn dat je jongste geen klimgeit is, hier is het andersom, de oudste 3 klommen nergens op, maar jongste moet ik overal afhalen. Die staat het liefst de hele dag op de tafel te dansen.

Fianna

Fianna

07-07-2011 om 21:19

Jeanne

Ken het, dat geklauter van de andere 3 en op de tafel dansen. Ik leef met je mee Overigens is jongste dan wel geen klimgeit, maar denk maar niet dat hij aan een handje mee loopt oid Nee, ook niet, De andere kant op rennen en hard...
Ik heb net mijn moeder gebeld en gevraagd of ze morgen een kleinkind te logeren wil hebben, want ik trek het echt niet meer. Wat een geruzie, gekrakeel en gedoe!! Ik word gek zo. Dus morgen gaat een na oudste bij zijn oma logeren. Oh, heerlijk. En hij zal het ook heel leuk vinden! En ik ook, want hij heeft of ruzie met zijn zusje of met zijn grotere broer, beetje wal en schip verhaal.

Fianna

Fianna

07-07-2011 om 21:23

En jeanne idd

is wat je zegt, mijn kinderen hebben enorm veel behoefte aan structuur, dus met vakantie valt dat ineens weg, of is ineens anders. Zorgt elke keer weer voor drama's ook al probeer ik structuur aan te brengen, het is toch weer anders. Vooral oudste met adhd heeft het heel moeilijk nu.

Jeanne

Jeanne

07-07-2011 om 23:50

Fianna

Dat tussen wal en schip van de tweede is wel herkenbaar. Hij en zijn zusje (derde) kunnen niet erg goed opschieten, hij doet niets goed, wat hij ook probeert, gelukkig is de klik met jongste er wel. En ook met zijn oudere broer kan hij vaak goed opschieten. Derde vertelde mij vanmiddag wie ze allemaal lief vond en dat waren papa, mama, oudste broer, jonger zusje, opa, juf, leidsters van het kdv, maar toen ik vroeg naar andere broer, kreeg ik als antwoord "nee die is niet lief, die altijd flauw en soms een sukkel". Nu heeft ze dat sukkel geleerd van diezelfde broer en ze weet nog niet zo goed wanneer ze dat wel en niet kan gebruiken, maar ik vond het toch wel sneu voor nummer 2.

trotste mama van 3 meisjes!

trotste mama van 3 meisjes!

17-07-2011 om 21:42

Ja gewoon genieten van je kids!

Hier ook een hoera moeder met 3 kinderen!

Ik vind het wel leuk om ze thuis te hebben alhoewel ik vorige week 2 zieke kids had met hoge koorts dus genieten hebben we nog niet gedaan. Hoop dat we nu komende week meer geluk hebben alhoewel het weer bar slecht is maar ik heb ze belooft om op zolder een hut te bouwen met oude lakens, hebben ze nu al zin!

Groetjessssssssss

Marlies

Marlies

18-07-2011 om 19:50

Hier ook vier

Hier ook vier (9-2 jaar) en vandaag voor het eerst alleen en dat is af en toe wel afzien ja, maar ze vermaken zich goed, zonder tv en computer trouwens (ik vind dat ze daar juist ontzettend vervelend van worden). Ze zijn veel buiten aan het timmeren, mogen helpen koken, picknicken, wandelen, speeltuin, voorlezen, spelletjes, knutselen etc. (allemaal gratis). Tussen de middag moeten ze mij een uur met rust laten, de jongste slaapt dan en dat doen ze wel. Verder wil ik dat ze iedere dag een stuk lezen en dat gaat ook zonder probleem. Maar het blijft veel rotzooi en geruzie, maar gelukkig is het ook vaak heel gezellig.

Kun je die van 12 niet aan het werk zetten? Er zijn toch altijd klusjes te verzinnen? Ik laat ook iedere dag een kind iets kiezen (activiteit en gezond maal).

Vaak vind ik de eerste dag het ergst, waarschijnlijk moet iedereen dan even wennen (normaal werk ik bijna iedere dag).

Marlies

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.