Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Helen Hesselink

Helen Hesselink

23-05-2009 om 20:01

In de broek poepen ;-(

Mijn zoon van 5 poept sinds een paar weken ineens weer in de broek! Hij was 2 jaar lang zindelijk, met een paar downs er tussendoor, maar in de broek poepen was eigenlijk een uitzondering. En nu doet hij dat weer. Wat moet ik doen? Ik heb het genegeerd, ben boos geworden, heb begrip getoond, maar hij reageert zelf heel apathisch hierop. Heeft iemand advies misschien, want dit is NIET leuk!
x

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

24-05-2009 om 08:19

Schema al geprobeerd?

Hier hetzelfde meegemaakt (dagelijks poepbroeken, bij voorkeur op school... )en na 'alles' geprobeerd te hebben bleek een schema een super oplossing.

Zoon ging nl ook elke keer de discussie aan als wij hem naar de WC stuurde, en dan 5 minuten later de broek nat/vol...

Wij hebben toen samen met hem een schema opgesteld waarbij hij ca 8x per dag naar het toilet MOEST, hiervan moest hij 2x langer blijven zitten. Dan lazen wij hem een boekje voor, zorgde dat hij goed zat, voetenbankje erbij, geen speelgoed.

Afspraak met hem gemaakt dat het schema de 'baas' was en wij hem gingen helpen herinneren/boekje voorlezen. Dus geen discussie/ruzie meer, als het schema zegt dat je naar de WC moet, dan moet je.

Dit was hier binnen een dag de oplossing voor alle natte en poepbroeken. Zoon voelde nl echt niet meer wanneer hij naar de WC moest, en op deze manier kreeg hij weer een ritme en zijn gevoel terug.

suc6!

Mathilde

Mathilde

25-05-2009 om 17:02

Hier ook

Mijn oudste (bijna 6) moet elke avond verplicht op de wc, krukje en boekje erbij. In het begin heb ik een kookwekker gezet, dan moest ze er eerst 15 en toen 10 min op zitten. Daarnaast veel laten drinken, veel fruit, groente (bonen!), volkorenboterhammen en veel beweging. Ze raakt namelijk nogal snel 'verstopt', dan krijg je doorlekken en een pijnlijke stoelgang. Niet leuk, dus we houden het stug bij. Als ze helemaal uit zichzelf op de wc poept, krijg ze een sticker (eerst kreeg ze na elke keer poepen een sticker). Daardoor gaat het al een hele tijd weer goed. Hopelijk blijft het dit jaar ook zo op vakantie, want dat is extra moeilijk (weg vertrouwde wc).

Helen Hesselink

Helen Hesselink

25-05-2009 om 20:22

Prakje en mathilde

Bedankt voor jullie voorbeelden! Regelmaat..hmmm... Ik zal door mijn hoofd laten gaan of in jullie voorbeelden ook voor ons een optie zit voor hem. Ik vind het zo raar dat hij het wel kon, jaren lang, en nu ineens zo een terugval heeft. In de nacht niet hoor, maar overdag. Ik heb zelf het idee dat hij het eng vindt anderen dan mij om hulp te vragen bij het afpoetsen. Maar dat zegt hij zelf niet. Hij reageert, zoals gezegd, apathisch. In huis gebruikt hij kandoos, en op school of ergens anders is dat niet en durft hij geloof ik niet te vragen om hulp omdat hij zich schaamt. Zoals gezegd, dit gis ik maar hoor. Misschien heeft hij opnieuw regelmaat nodig en moeten we dat oefenen. Ik bedank jullie allebei!
xxx

Mathilde

Mathilde

26-05-2009 om 11:46

Dat heeft mijn dochter ook

Ze vindt dat ze zichzelf niet goed kan afvegen en dat het dus veel fijner is als ik het doe. Wat weer een argument is voor mij: dan moet je ook elke avond thuis op de wc poepen. Ze was al een tijdje zindelijk voor dit gedoe begon, in een vakantie toen ze heel erg verstopt zat en dus pijnlijke stoelgang had.
Mathilde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.