Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ans

Ans

07-10-2012 om 08:54

In groep 8 dyslectie geconstateerd

De juf van groep 8 meent dat mijn dochter alle kenmerken heeft van dyslectie. In eerdere groepen heeft er nooit iemand aan gedacht. Wijzelf ook niet. Mijn kind heeft nooit iets gehad met lezen, leest ook nooit een boek uit maar dat heb ik zelf ook dus ik dacht dat dat normaal was voor haar. Ik weet ook niet of er iets mee te maken heeft. We moeten haar nu laten testen, maar geen idee hoe snel dat kan gaan. Maar over een paar maanden heeft ze al de citotoets die de middelbare school gaat bepalen. Heeft iemand ervaringen met dyslectie die pas in groep 8 naar voren kwam?
Bepaalt dat haar nivo voor de middelbare school? Ik hoop dat iemand tips heeft, hoe we verder moeten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tanja

Tanja

07-10-2012 om 10:04

Hebben

jullie nooit iets gemerkt op het gebied van Taal?
bijvoorbeeld met begrijpend lezen en spelling.

Heel vreemd dat dat nu pas naar voren komt.

mama 5

mama 5

07-10-2012 om 12:16

Komt wel vaker voor

Het komt regelmatig voor, dat dyslexie pas op de middelbare school geconstateerd wordt. De vo-school van onze kinderen doet net als veel andere scholen, bij iedere brugklasser een test, om te kijken of ze uitvallen bij lezen en spelling. Dat is niet voor niets.
Ik ken een jongen met twee basisschool onderwijzers als ouder en zijn dyslexie werd pas in de derde van het middelbaar ontdekt. Iedereen dacht dat hij zijn best gewoon niet deed. Gelukkig was er een slimme docent die wat verder keek.
Deze jongen heeft veel aan zijn dyslexie verklaring gehad. Ten eerste begonnen zijn ouders met het voorlezen van zijn leerwerk (voor aardrijkskunde en geschiedenis moet je veel lezen, hij kon het geen hij las nooit onthouden, toen het werd voorgelezen, lukte dat wel). Dat maakte al veel uit. Hij kreeg meer tijd voor zijn toetsen. Dat was vooral bij wiskunde heel belangrijk, omdat hij daar altijd in de war raakte van alle symbolen.
Hij heeft nu een havo diploma (het was wel kielekiele) en is op het hbo begonnen.

marie

marie

07-10-2012 om 12:19

Kan best

Hoi,
Het gebeurt (helaas) nog steeds dat er pas heel laat bij kinderen ontdekt wordt dat ze dyslectisch zijn. Deze kinderen hebben vaak een hoge intelligentie en kunnen daardoor hun taalproblemen lang compenseren.
Wees blij dat deze juf er mee aan de slag wil. Ik neem aan dat de school contacten heeft met een dyslectie-instituut, waar ze getest kan worden?
Je kunt natuurlijk ook zelf contact opnemen met een bureau om te testen, bijvoorbeeld http://www.dyslexie.net/
Het is wel handiger als je kind begeleiding gaat krijgen van een bureau waar de school al mee werkt.
Wellicht kunnen ze je hier ook verder helpen:
http://www.steunpuntdyslexie.nl/vragen-over-dyslexie/bellen-of-mailen/
Houdt wel geregeld contact met school en de juf! Een week is zomaar weer om en iets simpels als een formulier invullen kan soms weken op zich laten wachten!
Succes

Relithe

Relithe

08-10-2012 om 11:13

Toevallig valt mijn oog op dit draadje

maar ik heb ook een zoon (13) die erg slecht is in Nederlands en vooral begrijpend lezen. Heb me nooit echt verdiept in dyslexie, heb altijd begrepen dat je dan letters door elkaar haalt?
Ook heeft onze zoon veel moeite met het begrijpen van spreekwoorden en gezegdes.
Op de lagere school is er nooit veel aandacht aan besteedt maar nu op de middelbare komt dit ineens naar voren..
Ga toch eens snuffelen op die sites.

Henriette123

Henriette123

08-10-2012 om 19:15

Brugklas

Bij ons nichtje is verleden jaar in de brugklas ontdekt dat ze dyslexie heeft. Zus en zwager hebben evenals de basisschool nooit wat gemerkt. Men zegt dat juist slimme kinderen het vaak kunnen compenseren. Nichtje gaat nu anar Havo/VWO 2

Tanja

Tanja

08-10-2012 om 21:23

met lezen thuis etc. gaat dat wel goed?

Marjolein

Marjolein

09-10-2012 om 12:34

Ans, over dyslexie, (lang)

Voorlopig is er nog geen dyslexie geconstateerd, maar de juf heeft er een vermoeden van dyslexie. Allereerst: heel blij zijn met zo'n oplettende en actieve juf!
Als je je dochter laat testen door een goed bureau en er wordt dyslexie geconstateerd, dan is het waarschijnlijk zo dat eerst de hardnekkigheid moet worden aangetoond. Dit houdt in dat er dan een bepaalde periode gerichte hulp moet worden geboden en als er daarna nog onvoldoende verbetering optreedt, dan krijg je een dyslexie verklaring. Vraag op school wat ze al hebben gedaan, mogelijk is dat al voldoende als dat voldoende is gedocumenteerd.
Bij een dyslexie verklaring krijg je een verklarende diagnose en een indicerende diagnose. De verklarende diagnose legt uit waarmee je dochter precies problemen ondervindt en welke problemen dat zijn. De indicerende diagnose legt uit op welke manier en met welke hulpmiddelen ze daarbij geholpen kan worden.
Vraag vooral om uitleg en maak desnoods nog een vervolgafspraak. Zeker als het allemaal nieuw is voor je, kan het je wel eens duizelen al die termen die worden gebruikt. Ook gelden de "regels" van een slecht nieuws gesprek: je "wilt" het niet eens allemaal horen. Je hebt tijd nodig om het tot je door te laten dringen en te begrijpen wat jullie nu te doen staat.
Wellicht raden ze ook een behandeling aan. Ook voor school zijn er dan aanbevelingen, dat is voor jou positief, want jij treft het met een enthousiaste juf. Ook zullen jullie thuis waarschijnlijk aan de slag moeten met oefenen, waarschijnlijk met begeleiding.
Algemene tip: Lees je in! Duidelijk boekje om te beginnen is "houvast bij leesproblemen & dyslexie op de basisschool" uitgave van Balans. Op de site van Balans vind je meer informatie.
Voor wat betreft je vragen: over de CITO: Vraag of school in ieder geval op tijd de CITO op geluidsdrager wil bestellen voor haar. Dit kunnen ze ook alvast doen zonder dyslexie verklaring en het moet op tijd gebeuren.
Over niveau van de school: De uitslag van de CITO is één totaal cijfer, bij dyslecten is dit vaak erg negatief beïnvloed door de taalscore. Daarbij maakt het aantal taalvragen ook nog eens een onevenredig groot deel uit van het totale aantal vragen. Dubbel pech, dus. Als je bij de aanmelding voor het VO van je keuze een dyslexie verklaring kunt overleggen, kunnen ze daar rekening mee houden.
Let bij het zoeken naar VO school scherp op het dyslexie beleid en vooral op de toepassing ervan! Vraag naar welke dispenserende en compenserende middelen worden toegestaan en gebruikt! op school.
Voor nu even genoeg, denk ik. Mocht je nog vragen hebben, welkom. Ik heb ruime ervaring (twee zoons met ernstige dyslexie) en naast mij zijn op dit forum nog velen met ervaring.

Marjolein

Marjolein

15-10-2012 om 08:42

Ans, hoe gaat het nu?

Hoe gaat het nu met jou en je dochter?

Ans

Ans

24-10-2012 om 10:05

Bedankt voor de reacties en de situatie nu is dat de juf het alleen in de gaten wil houden, dus nog niet echt uitspreken en laten testen. Thuis lezen komt er bijna nooit van, heeft ze ook geen zin in en wij vergeten het meestal door de waan van de dag. Wel laat ik haar af en toe taaloefeningen doen, gewoon omdat ik vind dat we iets moeten doen. Die doet ze braaf maar blijft natuurlijk, voor mij vreemde, fouten maken. Zo begrijpt ze niet een wet met een t moet en niet met een d want als je het langer maakt staat er wedden (inderdaad 2 verschillende dingen maar dat wil er niet in). Zo schrijft ze ook een blauwtje lopen zonder de w. Volgens de juf schrijft ze zoals ze het hoort en is ze slim om regels te gebruiken alleen haalt ze af en toe de dingen door elkaar. We houden het dus in de gaten. Volgende week komen er citotoetsen en daarna wil ik de juf weer eens spreken.

Marjolein

Marjolein

30-10-2012 om 11:56

Succes met de citotoetsen!

Leuk dat je je nog even meld.
Mocht je je nog verder willen verdiepen, kijk dan ook eens op: www.dyslexieforum.nl, daar vind je heel veel ervaringsverhalen en tips.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.