Annet
25-11-2013 om 18:37
In het donker op de fiets (meisje van 10)
Mijn dochter van 10 gaat zelfstandig naar school (5 minuten fietsen) en naar haar vaste vriendinnetje (8 minuten fietsen). Ook gaat ze samen met een ander vriendinnetje naar sport (15 minuten fietsen).
Dit doet ze nu voor het eerste jaar. Ze fietst aardig, al mag ze soms wat beter opletten.
Ik merk dat ik erg onrustig ben als ze op pad is. Ze is een zacht en verlegen meisje dat waarschijnlijk geen tegengas geeft mocht ze worden staande gehouden door een slechtwillende meneer of mevrouw.
Elke sportavond denk ik weer "even posten op OO". Zijn jullie er gerust op dat je kind soms alleen fietst of halen jullie het altijd op? Mag ik vertrouwen hebben of moet ik zo voorzichtig zijn als mijn eigen gevoel aangeeft?
Tot nu toe luister ik naar haar pappa (mijn ex) en ook wel naar collega-moeders. Maar ik blijf er gewoon niet gerust op. Ik kan er maar moeilijk ontspannen onder zijn.

Polletje Piekhaar
25-11-2013 om 19:06
terecht
Ik twijfel niet. Ik zou een meisje van 10 niet alleen in het donker laten fietsen. Of ze nou verlegen, naief, vrijpostig superslim of dom is: gewoon niet!
En eigenlijk voorlopig ook nog even niet.

Dalarna
25-11-2013 om 19:21
nou polletje
Ik snap dat donker nooit zo hoor, in de zomer mogen ze buiten tot half 10 maar in de winter is het om half 6 al niet meer mogelijk om je kind alleen buiten te laten?
Ik zou niet kunnen leven zo. Natuurlijk ben je ongerust, ben ik ook nog altijd als mijn jongste wat later is dan normaal (is net 12 en een jongen en fietst na zijn training om 8 uur naar huis (1-2 km) maar ik zou niet weten waarom ik een kind die de afstand aan kan, die de regels begrijpt etc niet in het donker zou laten fietsen.
Als ze niet veilig doet in het verkeer is het wat anders maar niet vanwege alle engerds die in de bosjes zouden kunnen liggen want dan zouden kinderen (of meisjes blijkbaar) helemaal nooit meer alleen de deur uit kunnen.

wizzer
25-11-2013 om 19:30
overdag, begin van de avond, 's avonds laat?
Overdag prima, begin van de avond (tot een uur of 7) ook nog. 's Avonds in geen geval. Dan breng en haal ik.

Leen13
25-11-2013 om 19:44
Ze fietst het grootste gedeelte samen met anderen of ik haalde haar op die leeftijd. Inmiddels is dochter 15 en ik ben er nog niet over uit. Soms fietst ze een stuk alleen in het donker maar gelukkig brengt haar vriendje haar ook vaak thuis. En dan brengt ze vriendje weer een stukje terug in het donker want voor hem is het ook gevaarlijk.

bary
25-11-2013 om 20:04
nee
De sportavonden zijn in het donker dus. Maar gaat ze alleen of met tweeën, daar vind ik wel verschil in zitten. Een kwartier alleen door het donker, dat zal ongeveer 4 km zijn? Dat zou ik voor een tienjarige, alleen, te ver vinden. Zal waarschijnlijk ook nog uit het buitengebied zijn? Met tweeën zou ik het wel goed vinden. Alleen, pas vanaf een jaar of twaalf en dan ook nog niet te achteraf. Zoon van net 13 gaat sinds kort alleen naar sport in ander dorp, ook ongeveer vier kilometer. Dan wijs ik hem wel de route die het best verlicht is.

Knurf
25-11-2013 om 20:12
hier niet hoor
dat kinderen 's zomers in de vakantie nog tot laat buiten spelen, is voor mij geen reden om ze 's winters in het donker (en de kou) 4 km te laten fietsen. Dat buitenspelen gebeurt niet op 4 km van mijn huis, met buitenspelen zijn er altijd andere kinderen bij (en ouders die lekker in het zonnetje zitten). Dat is toch heel andere situatie dan in het donker naar sport fietsen.

Jasam
25-11-2013 om 20:36
Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren
maar de sociale controle in het donker is vrijwel nihil.
En we leven in een wereld waar rare dingen gebeuren.
Daar hoef je niet bang voor te zijn of worden.
Maar daar kan je jezelf wel tegen beschermen door maatregelen te treffen zoals, nooit alleen laten fietsen of wegbrengen en ophalen.

Leen13
25-11-2013 om 20:43
voorzorgsmaatregelen
Je kunt ze in elk geval al vroeg beginnen te leren op hun veiligheid te letten. Geen dure dingen mee onderweg die uitnodigen tot diefstal of waar je last van hebt als het gestolen wordt.
Zoveel mogelijk samen met anderen mensen, andere bekende mensen zijn je veiligheid. Blijf waar het verlicht is loop of fiets niet in het donker langs de huizen maar midden over de parkeerplaats waar het verlicht is. Fiets door en laat je niet afleiden. Als iemand je lastig valt schreeuw en maak kabaal, maak je groot en roep 'brand' dat is beter dan 'politie'. Bij brand gaan mensen opletten want dat kan hen ook raken.
En als ik van mijn vrije avond naar huis fiets doe ik dat rond 23.00 uur als iedereen in mijn buurt nog een laatste rondje de hond uitlaat.

troelahoep
25-11-2013 om 21:06
ligt aan de route
Als het ook maar een stukje is dat een beetje afgelegen is, zou ik het niet doen. Ook niet 's zomers in de avond hoor, want ook zomers gebeuren er aan het begin van de avond nog wel eens vervelende dingen op afgelegen plaatsen (juist het tijdstip dat iedereen weer thuis is en aan het eten is).
Vandaag had ik hier nog een gevalletje met in het donker fietsen: vriendje van mijn zoon, bijna 9, mocht zelf naar huis fietsen van zijn moeder, om 5 uur. Op zich niet echt een verkeersonveilige route (wel een oversteekplaats met stoplichten), maar toch. Dan wordt het net donker en het joch had ook maar één licht op de fiets. Ik kon niet even met hem meefietsen, want de jongste had ook een vriendje te spelen en die zijn beide nog 4 (dus laat ik nog niet alleen thuis). Zou ik toch ook niet snel doen met mijn eigen kind.

Ginny Twijfelvuur
25-11-2013 om 21:16
Nee ook niet
Mijn dochter mag overal naar toe fietsen, overdag en in de vroege avond. Maar in deze tijd van het jaar mag ze na het eten nergens meer op de fiets naar toe. En ik zie dat andere ouders er ook zo over denken, jongens of meisjes maakt niet uit.
Mijn oudste is een flink uit de kluiten gewassen knul van bijna 15. Die mag tot een uur of 8 - 9 nog wel alleen op de fiets.

Tango
25-11-2013 om 21:29
Allen begin van de avond
Dochter hier, 12, mag alleen begin van de avond of eind van de middag in het donker fietsen. Vanmiddag moest ze om 17.00 u. ergens naartoe, vlakbij, ongeveer 5 minuten fietsen. Om 17.30 u. was ze terug, toen was het donker. Na het eten mag ze alleen niet meer fietsen, hooguit met een vriendin. Maar ook dan ligt het er nog aan waar ze heen fietsen: door het dorp of in verlaten gebied.

Annet
25-11-2013 om 22:48
verdere info
Rond 1700 uur fietst ze alleen en om 1800 en 1900 uur met haar vriendinnetje.
Ik ben eigenlijk altijd onrustig.
Maar mijn ex dus niet. Hij vindt me veel te beschermend. Stel, ik fiets met haar als ze bij mij is. Dan fietst ze nóg alleen als ze bij pappa is.
Ik vind het lastig.
Ondertussen, door jullie gesterkt, ga ik toch meefietsen. 1700 uur vind ik nog een twijfelgeval.
Blijven de dagen bij paps over...

Aiselle
26-11-2013 om 07:37
17.00
Om 17.00 is hier het zo druk dat een kind meer last heeft van haastige automobilisten die nog snel even door oranje/rood willen rijden e.d. dan van figuren die fietsers willen lastig vallen. Ik zou er om de eerste reden voorzichtig mee zijn, zeker niet om de tweede.

Puck
26-11-2013 om 08:32
Ik snap dat wel Dalarna
"Ik snap dat donker nooit zo hoor, in de zomer mogen ze buiten tot half 10 maar in de winter is het om half 6 al niet meer mogelijk om je kind alleen buiten te laten?"
Als het nog licht is dan is de sociale controle veel groter. In de winter zal een inbreker vast ook eerder op pad gaan dan in de zomer als het 's avonds nog licht is. In het donker hebben ongrure types gewoon veel meer vrij spel.

Hanne.
26-11-2013 om 11:36
Gebied belangrijk.
Ik vind de plek waar gefietst wordt wel heel belangrijk.
Mijn (net) 9 jarige mag wel om 17.30 van vriendjes naar huis fietsen, maar niet om 17.00 van de sport naar huis fietsen. Afstand is ongeveer gelijk. Maar de eerste rit loopt door een woonwijk, en de 2e rit door een recreatiegebied.
Uiteraard zit er goede verlichting op de fiets, en heb ik gevraagd of hij het zelf vervelend vond om door het donker te fietsen. Dat was niet zo.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.