Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
An.

An.

10-11-2009 om 10:36

In hoeverre laat je een kind zichzelf zijn?

Goedendag allen,

Ik heb 3 kinderen in de leeftijd van 6 - 12 jaar. De middelste is een leuke, grappige, bewegelijke jongen van 10 jaar. Ik vind hem echt leuk. Maar .... zijn leuke eigenschappen raken wel eens uitvergroot. Vanaf november t/m december is dat steevast het geval. Hij wordt drukker dan anders, is nóg bewegelijker, nóg lawaaiiger, vraag nóg meer aandacht, zit nóg meer 'aan' andere kinderen. Kortom: ik ga een hekel aan hem krijgen. Natuurlijk wil ik dat niet. Ik wil geen hekel aan hem hebben, maar meer nog wil ik dat anderen geen hekel aan hem hebben of krijgen. En hij krijgt al vaak te horen 'doe je dat thuis ook?' Hoe krijg ik dat kereltje in het gareel zonder zijn aard te bewerken? Hij is gewoon zo leuk en origineel, maar ik krijg dat niet in goede banen.
Wie weet raad??!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hij is dus druk

misschien moet je hem meer 'uitlaten en rond laten razen'. Neem een hond, kan hij met dat beest rondrennen 3x per dag, ik noem maar wat.

ik vind mijn dochter soms ook irritant, dan springt ze letterlijk rond als een vlo (toink vlieg fladder toink) en is een bron van onrust. Precies zoals jij het ook omschrijft, te bewegelijk, schreeuwerig, te enthousiast met de baby, tilt dan de kat op, vliegt over de bank heen, tv aan, vraagt 3x een onzinnige vraag of "kan je dit", "mama, kan je dit ?", "kijk wat ik kan, kijk dan, kijk dan", rent naar de computer klikt iets aan, gooit een stoel om en springt dan weer naar de tv etc. En zo een spoor van ravage...

Al zal het vast hier minder heftig zijn aangezien mijn dochter ook weer uren zichzelf kan vermaken zonder "constant aanwezig" te zijn. Wat helpt is als ze dan flink gaat stoeien met haar vader (ik weiger want heb geen zin om gemolesteerd te worden). Ik noem het ook "het gekke uurtje".

Guinevere

Guinevere

10-11-2009 om 21:19

Eindejaarsstress

Tja, de oorzaak van het gedrag is dus duidelijk. Sint-en Kerststress. Dus ik zou proberen iets daaraan te doen. Zo weinig mogelijk poespas, geen extra dingen en activiteiten in de Sint- en kerstsfeer. Alleen die dingen waar niet aan te ontkomen valt. En alles zo voorspelbaar mogelijk maken.
Verder helpt uitrazen lang niet bij alle kinderen, goede kans dat ie er juist drukker door wordt. Dus dat moet je uitproberen. Bij mijn (altijd drukke) zoon helpt het inbouwen van rustige activiteiten juist erg goed.
Overigens: ik vind het nogal zorgelijk dat je zegt dat je een hekel aan hem krijgt door dit drukke gedrag. Probeer daar overheen te stappen, je kunt zijn GEDRAG niet waarderen, maar dat zegt niets over het kind zelf. Wat doe jij dan eigenlijk, op momenten dat hij zo hyper doet?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.