Vic
18-12-2012 om 15:18
In hoeverre 'normaal' gedrag
Mijn dochter (bijna 8) is ernstig toe aan vakantie. We hebben een beetje drukke maand, en het lukt mij niet altijd om volledig de regelmaat aan te houden. Gister liep bijv. het middagprogramma uit en zaten we pas om 19.00 uur aan tafel. Ik zorg dan toch dat dochter tussendoor iets eet, omdat er anders geen land met haar te bezeilen valt. Dat mislukte, met als gevolg dat haar lontje kort wordt, ze mij en haar zus pijn doet en naar doet tegen de katten. Als alles volgens het boekje gaat is het echt geen moeilijk kind, maar ze kan soms zo uit de bocht vliegen en ik kom daar dan ook niet doorheen. Uiteindelijk wilde ze niet eens meer eten, nam toch een boterham, en de boze bui zakte pas toen ze in bed lag. Dan lijkt het ook net of er een knopje om gaat en wil ze gewoon nog een spelletje spelen, net of er niets is gebeurd.
Dat is toch niet helemaal normaal gedrag voor een 8-jarige? En doodvermoeiend bovendien. Ik wil rustig en consequent blijven, maar ik moet het verbaal oplossen en ondertussen zorgen dat er niet al te erge schade aangebracht wordt aan mens, dier en spullen. Als ik haar vastpak gaat ze helemaal door het lint, en ik heb het idee dat ze het ook niet 'expres' doet.
Hebben jullie een idee wat ik ermee kan, behalve proberen die buien voor te zijn?

skik
18-12-2012 om 16:02
Normaal
Ik vind het wel normaal, zulk gedrag in drukke, vermoeiende tijden. Hebben volgens mij de meeste kinderen in meer of mindere mate last van. Het ligt er wel een beetje aan wat je definitie is van door het lint gaan is, en van schade aanbrengen. Een driftbui die wel weer overgaat, met de deur slaan, een gezinslid een stomp verkopen, een stukje lego wegsmijten lijkt me wel veelvoorkomend. Expres op de kat gaan staan, je zus met een vork in haar wang prikken, zo hard schreeuwen en gillen dat de buren komen kijken of er brand is of stoelen door de kamer smijten lijkt me wel zorgelijk.
Wat je zegt, voorkomen is beter dan genezen, maar soms lukt dat niet. Beetje meeveren, diep ademhalen en hopen op rustiger tijden... En als het uit de klauwen gaat lopen hulp zoeken, andere invalshoek of aanpak misschien?
skik

Temet
18-12-2012 om 16:13
Mwah
Mijn zoon is 7 en kan een enkele keer ook enorm driftig zijn. Jij kan wel rustig en consequent zijn - of niet - maar dat wil niet zeggen dat een achtjarige die kunst al beheerst of zelfs maar zou moeten beheersen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je kind op een gegeven moment wegstuurt naar haar eigen kamer/de gang/ het kolenhok onder het motto "ga daar maar even uitrazen, ik kom straks wel even kijken of je gekalmeerd bent". Dan is die bui er nog steeds maar heb jij er minder last van.
Dat "net of er niets is gebeurd" - dat zei mijn moeder over mij ook altijd. Op enigszins verwijtende toon: heb je eerst de middag verpest en dan doe je of alles weer normaal is.
Maar als het over is, is het over. Volgens mij nemen moeders het persoonlijker op, of zoeken er diepere dingen achter, en dan lijkt het zo raar dat als de bui voorbij is, het kind weer gewoon doet. Maar als ze kwaad was om niks, en de kwaadheid is over, dan is er dus eigenlijk niks meer. Dus vanuit het kind bezien is dat denk ik helemaal niet raar. De vraag die mij dan bezighoudt (ik heb een driftige peuter, die is veeel erger dan grote broer) is of ik dan om pedagogische redenen nog kwaad moet blijven en sancties uit moet delen of niet.
Groeten,
Temet

ChrisH
18-12-2012 om 16:43
Wel beetje herkenbaar
Hier ook een achtjarige die bij tijd en wijle door het lint kan gaan, met drift- en gierende huilbuien. Vaak als hij moe is.
Als hij weer gekalmeerd is en we met hem praten zegt hij wel dat het niet zo leuk was wat hij deed, maar het lijkt dan wel of het verder helemaal los staat van hem. Alsof het een ander is overkomen.
Net als Temet weet ik niet zo goed of straf dan op zijn plaats is of niet. Tegenwoordig proberen we in contact te blijven met hem door zijn gevoel te erkennen. Dus niet wegsturen voor een time-out. Dat neemt al de scherpste randjes weg (bijbehorend boek: How 2 talk to kids ).
Daar moet ik wel moeite voor doen want ik ben zelf ook snel boos en geneigd om verbaal hard uit te halen. Ik denk dat het een beetje bij de leeftijd hoort en verder dat mijn kind blijkbaar gewoon zo in elkaar zit.
Chris

Clowntje
18-12-2012 om 16:49
7-jarige dochter heeft het ook
Hier ook herkenning. Enorme driftbuien om iets heel kleins en daarna weer poeslief. Kind met 2 gezichten lijkt het soms.
Je ziet gewoon dat het lijkt alsof het haar overkomt, dar ze het niet meer in de hand heeft.

Clowntje
18-12-2012 om 16:51
Was nog niet klaar..
Ze heeft het nu ook veel meer dan andere tijden in het jaar.
Ik ga ervan uit dat het volgende week als we vakantie hebben weer beter gaat.

Rafelkap
18-12-2012 om 17:29
Eerder aan tafel
Je schreef het al, laat aan tafel. Mijn remedie zou zijn: toch eerder aan tafel zien te komen. Mijn 7 jarige gaat om 19.30 uur naar bed (mag dan nog even lezen), dus 19 uur aan tafel redden wij niet (en zijn broertje ligt er om 19 uur in).
Rust en regelmaat, daar worden ze 'normaal' van Deze week is het ook nog een drukke week op school. Straks een beetje uitslapen met de kerst en lekker cocoonen.

Temet
18-12-2012 om 17:42
Tussen de middag warm eten?
Vic, ik weet niet hoe jouw dagen eruit zien, maar heb jij de mogelijkheid om tussen de middag warm te eten (of eigenlijk: om je kinderen dat te laten doen)? Dan kan je er namelijk 's avonds zonder schuldgevoel een boterham instoppen en dat kan dan ook tussen de bedrijven door.
Groeten,
Temet

Jillian
18-12-2012 om 18:09
Driftbuien
Ik herken het wel een beetje. Ik herken het onvermogen om goed te kunnen anticiperen op veranderingen en daarmee om te kunnen gaan en daardoor inderdaad driftbuien. Misschien speelt in dit geval daarnaast ook wel mee dat ze honger had en daar worden de meeste mensen ook niet vrolijker van. Ik merk bij mezelf ook dat ik makkelijker geïrriteerd raak als ik te lang niks heb gegeten.
Je dochter is natuurlijk niet heel jong meer dus ik zou er wel na afloop op terugkomen. Je schrijft dat ze oa haar zus pijn doet. Ik zou daar dus wel met haar over spreken. Dat ze haar zus pijn heeft gedaan en dat ze het nu dus goed moet maken met haar zus. Ik zou met haar praten over haar gevoelens op het moment van zo'n driftbui en welke ideeën zij zelf heeft om dat te voorkomen. Het is belangrijk dat ze leert om te herkennen wat de voortekenen zijn van een driftbui en dat ze leert om vervolgens zichzelf uit de situatie te verwijderen of te bedenken wat ze kan doen om de boosheid te laten zakken.
Ze is nu nog jong en nu kan er nog vergevingsgezindheid staan tegenover dit soort buien. Niet omdat het ok is maar wel omdat ze nog klein is. Echter ze zal niet altijd klein blijven en het is belangrijk dat ze leert om hiermee om te gaan.
Ik zou haar sowieso duidelijk willen maken dat het nooit ok is om spullen stuk te maken, zusjes te slaan, onaardig te doen tegen dieren en mama en te schelden. Ik weet niet of je haar straf moet geven. Ik denk wel dat ze moet leren om verantwoordelijkheid te nemen voor wat ze heeft gedaan en dat ze het dus ook daarna goed moet maken met haar zusje door bijvoorbeeld haar excuses aan te bieden.

rodebeuk
18-12-2012 om 19:01
Idioot vroeg
serveren wij momenteel het diner.
Om precies deze reden.
Ik bereid heel veel voor, we eten dus vaak half-af eigen gemaakt eten. Ik kan met een partner afwisselen, dat scheelt natuurlijk. En deze week was partner ziek thuis, nog beter.
Maar ik probeer niet eens meer om normaal gedrag te verwachten. Gisteren was iedereen zo licht geprikkeld en vervelend dat ik ze om half zes heb gevoerd en meteen daarna in pyama gehesen, dekens naar beneden gehaald en samen wat opgenomen TV gekeken. Gewoon totale chill met zijn allen. Iets anders zit er niet meer in. Vanavond waren ze weer in dezelfde deplorabele toestand.
Ik zou evt. je jongste eerder te eten geven, gewoon een restje opwarmen oid.

Tango
18-12-2012 om 21:32
Vind het ook normaal hoor
Ik kan hier niet zo gauw iets abnormaals in ontdekken. Zoon van 8 hier kan precies hetzelfde reageren als hij moe is. Is normaal een heel gezellig vrolijk kind maar als hij moe is kan hij ook behoorlijk driftig worden en gaat dan ook met dingen gooien of zijn zus of ons een mep geven. De kat hoeft het hier niet te ontgelden want is te schuw om op zo'n moment in zijn buurt te komen. Meestal kunnen we het voor zijn, niet altijd.
Regelmaat en op tijd gaan slapen helpt meestal goed. En dan maar een keertje wat minder eten of snel een boterham geven voordat je zelf om 19.00 u. gaat eten. Zodat je dochter toch op tijd kan slapen. Ik voel me daar niet meer schuldig over, zoon hier eet zowieso een keer per week brood als wij macaroni eten o.i.d. want dat lust hij helemaal niet. Stukje fruit erbij en hij heeft toch weer vitamines naar binnen.
Misschien kun je ook een boterham geven als je haar bijv. uit de BSO hebt gehaald. Als jij dan eten kookt kan zij vast haar pyjama aan doen en dan evt. nog wat eten en naar bed.
En verder is hier ook iedereen erg aan vakantie toe, dus dat speelt ook absoluut mee.

Vic
18-12-2012 om 21:32
Het is dus niet helemaal abnormaal gedrag. De moeders op het schoolplein herkenden het helemáál niet. Sowieso is er maar eentje eerlijk daar, die gaat wel eens 4 dagen in haar eentje uit logeren
We zitten het maar uit. Vandaag dreigde het weer mis te gaan, de wisselwerking tussen de meiden is ook om te huilen. Oudste ging op geheimzinnige wijze naar boven met knutselpapier en wilde niet zeggen wat ze ging maken, dus jongste weer helemaal van het pad af. Zo snel is het gebeurd dus. Gelukkig ging ze nu op haar kamer zitten bokken zodat ik kon koken zonder te moeten scheidsrechteren.

Carthy
18-12-2012 om 22:49
Vic
Dat is hier momenteel ook zo. Mijn meiden zijn 7 en 11 jaar en ooo wat wordt er wat afgekat naar en op elkaar elkaar en dat begint al als ze opstaan. Pfffff, ik reageer momenteel ook niet helemaal volgens het boekje (nog zacht uitgedrukt) en daar wordt het allemaal niet beter van. We zijn echt aan vakantie toe. Het scheelt hier al een hele berg als man en ik wat rustiger reageren. Dus daar let ik wel op.....

Tango
19-12-2012 om 19:56
O ja
Heel herkenbaar. Hier zijn ze 8 en 11 1/2. Oudste is al echt aan het puberen en besteedt ineens nauwelijks meer aandacht aan haar broertje. Is natuurlijk al niet echt leuk voor voor hem maar bij het minst of geringste doet ze ook nog heel gemeen tegen hem.
En dat van dat geheimzinnige, hou maar op, zonet ook nog zo'n scenes gehad. We hebben loodjes getrokken voor de kerst omdat oudste dat graag wilde. Nu heeft zoon haar getrokken maar wilde zij graag samen met hem naar de winkels om een kadootje voor de kerst te kopen. Hij zei dus heel slim dat hij liever met mij ging (omdat zij het kadootje natuurlijk niet mocht zien). Voelt dochter zich meteen afgewezen en wilde niet meer mee doen. Ze had een surprise gemaakt en die moest meteen maar weggegooid. Zoon meteen in de stress want dan krijgt er iemand geen kadootje. En nu, even later, is ze weer geheimzinnig aan het doen in haar kamer. Pfff, wat mij betreft mag het nieuwe jaar snel gaan beginnen, wat een gedoe. Maar rustig blijven helpt dus inderdaad wel. Ik ben nergens op in gegaan en even later zijn ze dan weer gezellig tegen elkaar.

Manda Rijn
19-12-2012 om 22:42
Nou
het is dat de oudste er geen behoefte aan heeft (die verveelt zich juist kapot en heeft te weinig speelafspraken) anders had ik zo'n driftig overprikkeld kind gewoon een paar dagen thuis gehouden, als dat met werk natuurlijk kan.
Mijn oudste ligt afgelopen weken niet zo goed met de vriendinnetjes, trekt wel weer bij hoop ik, maar ze verveelt zich kapot en kan haar energie niet kwijt dus ik heb een emotionele stuiterbal in huis. Ik verzin dus wat dingen die ze kan doen zodat ze niet al te veel doordraait in haar energie.
De jongste is momenteel druk in de weer met alles en iedereen dus dat gaat nu juist even wat beter.
Maar ik heb ook tijden gehad van totale antisociale uitingen hier. En dan bedoel ik niet eens mijn kind Als ik moe ben, overprikkeld, emotioneel over iets dan val ik ook uit. Laat staan hoe het voor een 8 jarige is. Maar goed dat is makkelijk zeggen aangezien ik een vrij rustige week met de kinderen heb nu. Nou sterkte, hou d'r thuis als dat handig is.

Vic
19-12-2012 om 22:50
Druk
Ik ben echt blij dat jullie het herkenbaar vinden, maar in ons gezin is jongste verreweg de drukste en de gangmaker. Vandaag kerstdiner op school. Ik was vrij dus had haar om 12.00 uur opgehaald. Gelukkig had ik alleen jongste thuis, anders was ik nu waarschijnlijk afgevoerd. Ze heeft vanaf 12.00 uur ongeveer elk half uur, tot op de minuut nauwkeurig, medegedeeld hoe lang het nog zou duren tot het feest zou beginnen. Stuiterdestuiter, tetterdetetter, hyperdehyper. Vervolgens na het feestje op school wilde ze per se nog douchen 'want het is woensdag'. Dan zit ze altijd in de douchebak te tetteren tegen haar speelgoed, terwijl ik op de bovenverdieping wat aanrommel. Ze gaat dus maar door, onvermoeibaar. Vervolgens is ze wel binnen 10 minuten in slaap gevallen, dat kan ook niet anders

Yaron
19-12-2012 om 23:17
Hier ook
Hier ook een achtjarige met zulk gedrag, maar helaas een moeder die er ook een beetje last van begint te krijgen (van zulk gedrag dus, weinig geduld...). Het is ook zo'n drukke periode, hier ook nog met veel verjaardagen en andere verplichtingen erbij. Zal blij zijn als we weer tot rust gekomen zijn.

koentje
20-12-2012 om 10:41
Vic...
nog even volhouden met haar.... fijne dagen!
Als de vakantie begonnen is, keert de rust dan al een beetje weer of...?

Temet
20-12-2012 om 17:42
Vic
In geval van nood grijp ik maar naar de universele kindertranquillizer: de tv. Daar neemt het stuiteren wel wat van af. Bij mooi weer kan je ze natuurlijk ook naar buiten jagen, maar in de winter ben ik blij dat Pixar bestaat.
Groeten,
Temet

dc
20-12-2012 om 22:38
5 uur
Wij eten tegenwoordig rond 5 uur, anders wordt het drama. Daarna gaat het weer even, maar vandaag wilden ze zelf (!) om half 7 naar bed. Alledrie. Ik denk dat het wintermoeheid is ofzo.