Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-01-2023 om 11:27

In “Jip en Janneke taal” onderwerpen uitleggen, hoe?


PhilDunphy schreef op 06-01-2023 om 12:24:

Bij Jip en Janneke taal gebruik je vaak woorden die niet helemaal kloppen, maar die het kind wel kent.
Zoals hierboven: 'een nestje' in de baarmoeder. Omdat het kind een beeld heeft bij de term 'nest'. Zelf gebruiken wij bijvoorbeeld ook 'goede soldaatjes in je lichaam' als we het over weerstand hebben. Die vechten tegen de 'slechte indringers' (virussen).

Mocht je moeite hebben om dat soort woorden te gebruiken omdat je bang bent dat je daarmee een vals beeld creëert, kun je het kind dat ook uitleggen. "Ik zeg wel nestje, maar het is natuurlijk geen écht nestje zoals bij een vogel. Het bestaat niet uit takjes, maar uit ander zacht materiaal van binnen in het lichaam. Maar ik leg het je even uit als een 'nestje', zodat je het goed snapt."

Bij sommige kinderen, die alles nogal letterlijk nemen, zijn die laatste zinnen wel belangrijk. Zo is mijn man als kind heel bang geweest omdat de dokter zijn darmen ging onderzoeken, waarbij hij een 'soort slangetje' moest doorslikken dat 'hapjes' zou nemen uit de darmwand. Als je dan een cobra voor je ziet, wordt het vrij beangstigend. 

Mijn kinderen hebben dit ook heel sterk, die zouden echt een nestje met takjes voor zich zien bij bovenstaande uitleg. Ik zeg dus precies de zinnen van PhilDunphy als ik dingen uitleg met metaforen.

Toen zoon 7 jaar was, gingen we naar een tentoonstelling in het universiteitsmuseum. In plakken gesneden lijken, foetussen op sterk water.

Er stond ook een plastic model van een baby in de uitdrijvingsfase. Zoon bleef lange tijd staan kijken en zei toen: "Mama, nu weet ik wel hoe de baby eruit gaat, maar nog niet hoe die er IN komt". Gegiebel van studentes met schetsboeken om ons heen.

Wat een ideale plaats voor de levensvragen. 
Bij een model van een vulva heb ik hem het plasgaatje, het babygaatje en het poepgaatje aangewezen. De papa doet zijn piemel in het babygaatje, dan komen daar speciale zaadjes uit en gaat er heel langzaam een baby groeien. 
Vervolgens zijn we doorgelopen naar de embryo's en foetussen op sterk water en de ontwikkeling bekeken.

Poezenmeisje schreef op 06-01-2023 om 14:51:

Toen zoon 7 jaar was, gingen we naar een tentoonstelling in het universiteitsmuseum. In plakken gesneden lijken, foetussen op sterk water.

Er stond ook een plastic model van een baby in de uitdrijvingsfase. Zoon bleef lange tijd staan kijken en zei toen: "Mama, nu weet ik wel hoe de baby eruit gaat, maar nog niet hoe die er IN komt". Gegiebel van studentes met schetsboeken om ons heen.

Wat een ideale plaats voor de levensvragen.
Bij een model van een vulva heb ik hem het plasgaatje, het babygaatje en het poepgaatje aangewezen. De papa doet zijn piemel in het babygaatje, dan komen daar speciale zaadjes uit en gaat er heel langzaam een baby groeien.
Vervolgens zijn we doorgelopen naar de embryo's en foetussen op sterk water en de ontwikkeling bekeken.

Wat handig!

Ik hanteerde ook ‘poepgaatje, babygaatje, plasgaatje’ voor mijn jonge kinderen, waarop een aangetrouwd familielid, een vrouw, beweerde dat er maar 2 gaatjes waren. Ik heb haar gezegd de volgende keer een vinger in het babygaatje te steken en te kijken of ze nog kon plassen, want ze wilde me echt absoluut niet geloven 🤷🏼‍♀️ en ze had dus al twee kinderen gebaard! In de tijd dat dit gebeurde, was er zeker wel biologieles op school dus ik was heel erg verbaasd. Ik weet het nog 

ToetieToover schreef op 06-01-2023 om 15:00:

[..]

Wat handig!

Ik hanteerde ook ‘poepgaatje, babygaatje, plasgaatje’ voor mijn jonge kinderen, waarop een aangetrouwd familielid, een vrouw, beweerde dat er maar 2 gaatjes waren. Ik heb haar gezegd de volgende keer een vinger in het babygaatje te steken en te kijken of ze nog kon plassen, want ze wilde me echt absoluut niet geloven 🤷🏼‍♀️ en ze had dus al twee kinderen gebaard! In de tijd dat dit gebeurde, was er zeker wel biologieles op school dus ik was heel erg verbaasd. Ik weet het nog

OT, je kunt gewoon antwoord geven op de vragen die kinderen stellen. Ze pikken zelf die dingen uit het antwoord op waar ze iets mee kunnen. Als jouw dochter de vragen stelt uit je 2e post, dan denk ik eerlijk gezegd dat je al wat achter de feiten aanloopt en haar veel meer kunt uitleggen dan je denkt. 

Ik las ergens dat iemand aanraadde om te zeggen gaat het geen pijn doet.  Dat zou ik dus in het midden laten.  Als je nu zegt dat het geen pijn doet dan valt dat over een jaar of 6 extra tegen als het wel pijn blijkt te doen. 
Heb zelf vanaf mijn 12e tot na mijn 30e iedere maand flink krom gelegen van de buikpijn.  Helaas valt de appel niet ver van de boom,  dochter heeft het ook.

oh en je bloedt niet ' daar beneden' , het bloed en baarmoederslijmvlies komen uit je baarmoeder via je vagina in je onderbroek terecht. Als je dat niet wil ( want het wordt zo een bende) dan moet je iets tussen bloed en onderbroek stoppen.  Mijn kind vroeg door toen hij vijf was...
Waarom hebben jongens gewoon een piemel, ballen en onderbroek en meisjes een mysterious ' daar beneden'?

CcBloom00O schreef op 10-01-2023 om 00:06:

oh en je bloedt niet ' daar beneden' , het bloed en baarmoederslijmvlies komen uit je baarmoeder via je vagina in je onderbroek terecht. Als je dat niet wil ( want het wordt zo een bende) dan moet je iets tussen bloed en onderbroek stoppen. Mijn kind vroeg door toen hij vijf was...
Waarom hebben jongens gewoon een piemel, ballen en onderbroek en meisjes een mysterious ' daar beneden'?

Mijn kind ook. Maar al eerder. Oudste was 2,5 toen we vertelden dat er een babietje onderweg was. Die bleef ook doorvragen. Dus toen de tweede geboren werd wist de oudste precies hoe dat allemaal in zijn werk was gegaan, en ook dat oudste zelf niet via de gewone weg maar met een keizersnee was geboren. Tja, hangt allemaal erg van het kind af natuurlijk, maar ik ben zo wie zo voorstander van gewoon vertellen en laten zien (plaatjes zeggen veel meer dan woorden) hoe dingen in elkaar zitten. Er blijft hangen wat ze aan kunnen, en dan komen er later vanzelf meer vragen.

Ik zou zelf ook nooit tegen een dochter zeggen dat ongesteld zijn geen pijn doet. Het kan onwijs veel pijn doen, maar dat hoeft niet. Je kunt heel veel last hebben van PMS, pukkels en puisten, vreetbuien hebben en noem maar op. Maar dat hoeft allemaal niet. Het kan, en het is allemaal normaal. Dat zouden wat mij betreft ook zoons moeten weten. Zodat ze later, als ze een vriendin hebben, daar rekening mee kunnen houden.

TO, ik moet toegeven dat ik ook niet het antwoord wist op de vraag waarom een meisje van 12 al een baby kan krijgen als ze al menstrueert. Ik had wel ergens vaag wat gehoord en dit is wat ik kan vinden. Zonder bronvermelding helaas:

In 1897 menstrueerden meisjes voor het eerst toen ze gemiddeld 16 jaar oud waren. In 1965 was dit al gedaald tot een gemiddelde leeftijd van 13,4 jaar. Tegenwoordig is dat dus gemiddeld 12,5 jaar. 

Nog een triest weetje: de jongste moeder ooit was slechts 5 jaar oud. Zij menstrueerde al door een stoornis en was misbruikt door haar vader.

Caramelzeezoutchocola schreef op 06-01-2023 om 13:24:

[..]

Maar dat vind ik dus lastig uit te leggen ; het hoort bij het vrouw worden, maar een meisje van 12 is nog geen vrouw.

M’n dochter zag mijn menstruatie en toen vroeg ze daar dingen over “ wanneer zij dat krijgt , ik zei toen als je ongeveer 12 bent. En toen vroeg ze dus of meisjes van 12 dan al baby’s krijgen.

Je kan ook zeggen dat je het een goede vraag vindt en voorstellen om samen op onderzoek uit te gaan. Bijvoorbeeld klokhuisfilmpjes zoeken die over het onderwerp gaan, naar de bibliotheek of kijken of er een site is voor kinderen over een bepaald onderwerp, een mail met vragen sturen naar iemand die er alles afweet.

Kinderen stellen vragen als ze toe zijn aan het antwoord. Dat kan een deel van het antwoord zijn of het geheel. Dat kan je ook met samen ontdekken. 

Er is natuurlijk geen “waarom”. Er zit niet ergens een beleidsafdeling op te schrijven hoe mensen en dieren werken, met daarbij redenen en argumenten die je zou kunnen toetsen, en dat wordt dan in die wezens geïmplementeerd…
De natuur gaat gewoon zijn gang, en als iets niet teveel evolutionair nadeel heeft dan blijft het in stand. Dat vrouwen blijven leven na de overgang is sowieso geen evolutionair nadeel voor de soort, en ze helpen ook nog vaak mee om de volgende generatie groot te brengen. Bij olifanten hebben grootmoeders ook een belangrijke rol en al kennen die geen overgang, het zijn toch eerder de jongere vrouwtjes die bevrucht worden door een langslopende stier.
Bij pinguïns voeden homoparen de jongen op die overblijven als er met de ouders iets gebeurt. Ook daar dus een voordeel voor de soort, en geen persoonlijk nadeel.
Menstrueren op je 12de komt eerder door onze welvaart, vroeger begonnen meisjes pas later.
Bij dieren zijn trouwens de jonge vrouwtjes ook al vruchtbaar voor ze helemaal volgroeid zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.