Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-01-2023 om 11:27

In “Jip en Janneke taal” onderwerpen uitleggen, hoe?


BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-01-2023 om 13:24

Meesje schreef op 06-01-2023 om 11:41:

"Maar ik sta zelf met m’n mond vol tanden bij wijze van, weet er ook niet echt een antwoord op waarom iemand van 12 gaat menstrueren terwijl ze nog geen kind “hoort/kan” krijgen."
Ik neem aan dat je kind van 6 dat (nog) niet vraagt? Ik denk dat je te ver doordenkt. Soms menstrueren vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen ook. Maar over onvruchtbaarheid hoeft het ook nog niet te gaan. Of transmannen die menstrueren. Die zitten daar ook niet op te wachten.

Wrs voldoet voor nu om te zeggen dat meisjes als ze groot worden ongesteld worden/gaan menstrueren. Dat is een moeilijk woord en betekent dat je bloedt daar onder. Het is niet erg, het hoort bij vrouw worden.

Maar dat vind ik dus lastig uit te leggen ; het hoort bij het vrouw worden, maar een meisje van 12 is nog geen vrouw.

M’n dochter zag mijn menstruatie en toen vroeg ze daar dingen over “ wanneer zij dat krijgt , ik zei toen als je ongeveer 12 bent. En toen vroeg ze dus of meisjes van 12 dan al baby’s krijgen. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-01-2023 om 13:26

rebmaaviv schreef op 06-01-2023 om 11:46:

Niet al je eigen waarde oordelen meenemen, maar uitleggen dat het biologie is, onderdeel van volwassen worden, een cyclus waarbij een eitje vrij komt dat een kindje kan worden, maar dat via ongesteld zijn het lichaam verlaat.

De baarmoeder maakt een nestje voor de eicel en dit nestje (laagje in de baarmoeder) verlaat het lichaam samen met het eitje en wat bloed.

Dat jij het allemaal raar en niet normaal vindt, aan die mening hebben kinderen niet zoveel, het maakt het alleen maar nog meer akward.

Ik heb toch helemaal niet gezegd dat ik het raar vind? Ik vraag alleen tips om deze vragen op een kinderlijke manier uit te leggen, ook al snap ik de logica er ook niet altijd van ( waarom je zo vroeg menstrueert terwijl je lichamelijk en geestelijk nog niet toe kunt zijn aan een kind)

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-01-2023 om 13:27

Dymo schreef op 06-01-2023 om 11:51:

Ik heb het zo uitgelegd toen mijn dochter klein en nieuwsgierig was: elke maand maakt je lichaam in je buik een nestje voor een baby. Als er geen baby in komt, gooit je buik het nestje weer weg en dat komt dan als bloed uit je babygaatje (dat was een woord dat ze zelf had verzonnen). En dan maakt je lichaam weer een nieuw nestje. Als je dat bloed voor het eerst ziet, weet je dat je lichaam een baby kan krijgen, maar dat hoeft natuurlijk nog lang niet.
Waarom je wel menstrueert als je nog geen baby wilt, daarin was dochter toen nog niet geïnteresseerd. En dat je dingen kunt doen die ervoor zorgen dat er geen baby komt als je wel menstrueert, dat kwam ook later. Gewoon vragen beantwoorden en als ze niet verder vraagt, ook niet meer informatie geven. Dat komt later wel.

Kijk, dan je , hier heb ik wat aan. Bedankt.

rebmaaviv schreef op 06-01-2023 om 11:47:

[..]

Het is wel raar dat je als volwassene dit niet weet.

Wat bedoel je?

Caramelzeezoutchocola schreef op 06-01-2023 om 13:26:

[..]

Ik heb toch helemaal niet gezegd dat ik het raar vind? Ik vraag alleen tips om deze vragen op een kinderlijke manier uit te leggen, ook al snap ik de logica er ook niet altijd van ( waarom je zo vroeg menstrueert terwijl je lichamelijk en geestelijk nog niet toe kunt zijn aan een kind)

Maar ik sta zelf met m’n mond vol tanden bij wijze van, weet er ook niet echt een antwoord op waarom iemand van 12 gaat menstrueren terwijl ze nog geen kind “hoort/kan” krijgen.

Dan vindt je het toch raar en het kind kan het niet aan is ook maar 1 mening. 

Caramelzeezoutchocola schreef op 06-01-2023 om 13:24:

[..]

Maar dat vind ik dus lastig uit te leggen ; het hoort bij het vrouw worden, maar een meisje van 12 is nog geen vrouw.

M’n dochter zag mijn menstruatie en toen vroeg ze daar dingen over “ wanneer zij dat krijgt , ik zei toen als je ongeveer 12 bent. En toen vroeg ze dus of meisjes van 12 dan al baby’s krijgen.

Maar een meisje krijgt toch ook beginnende borstgroei zonder borstvoeding te hoeven geven, schaamhaar, okselhaar zonder in de ogen van een kind nuttige reden, ze groeien in de lengte, krijgen bredere heupen, jongens krijgen de baard in de keel. Ze is gewoon in stukjes en beetjes aan het groeien om uiteindelijk volwassen te worden. Zo algemeen kun je het toch uitleggen? Het heeft nu nog geen functie maar later wel; het diepe hoe en waarom weten veel volwassenen niet eens, daar zou ik haar niet onnodig mee lastigvallen of overspoelen.

Dat is het punt een kind van 6 zit echt niet te wachten op uitleg waarom een kind van 12 ongesteld wordt en een persoon die niet zwanger wil worden ook nog ongesteld wordt. Een kind van 6 vraagt zich af waarom haar moeder bloed, en dan zeg je als moeder omdat bij bijna alle vrouwen het lichaam elk maand gaat bloeden, dat doet geen pijn en is niet erg het zorgt er juist voor dat ze mamma kunnen worden.

Ik heb mijn kinderen al in de kleuterleeftijd het verhaal verteld over baarmoederslijm ter voorbereiding op een baby en hoe dat maandelijks wordt afgevoerd als je ongesteld wordt. Lijkt me geen onbegrijpelijk concept voor een jong kind. En waarom dat al met 10, 11 of 12 gebeurt is nu eenmaal hoe de natuur dat heeft ingericht. Heel vroeger kregen vrouwen ook veel jonger kinderen.
Ook bij andere vragen sta ik zelden met mijn mond vol tanden. Wat ik niet weet, kun je tegenwoordig makkelijk googelen en dingen uitleggen in Jip en Janneke taal is een aangeboren vaardigheid.

Als een meisje gaat menstrueren, kan ze zwanger worden en een kind krijgen.
Dat betekent nog niet dat ze daar dan klaar voor is mentaal, maar de lichamelijke ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling lopen niet altijd gelijk op.
Ook meisjes met een verstandelijke beperking krijgen hiermee te maken.
Je lichaam kan niet weten of en wanneer jij klaar bent voor kinderen/ze wil krijgen. 
Ik denk dat daar ook niet per se een sluitend antwoord op mogelijk is. Zoveel mensen, zoveel situaties. Als het zo ver is, zal je dochter het ermee moeten doen.
Het is ook een teken van je lichaam dat alles nog naar behoren werkt.

Het menselijk lichaam is niet ingericht op de mens van nu. Wij gebruiken anticonceptie, hebben medicijnen, geneeswijzen etc etc.

De mensen van nu krijgen later kinderen dan vroeger. En minder kinderen. Vroeger gingen er veel meer kinderen dood, dus was het ook handig als je meer kinderen kreeg. En had je kinderen nodig om te werken en later voor jou te zorgen.

Een mens van nu wordt ook ouder dan het lichaam eigenlijk aankan. Daarom 'ouderdomskwalen', want daar heeft de natuur het niet op ontworpen.

Je kijkt met de bril van nu naar het lichaam en hoe het functioneert in de maatschappij van nu. Als een meisje menstrueert betekent dat dat haar lichaam er in principe klaar voor is. Dat wij vinden dat ze daar geestelijk niet aan toe is, heeft met de tijd van nu te maken.
Eigenlijk alles wat met biologie te maken heeft, heeft een oorspronkelijke reden, en soms weten we die reden niet of is die niet meer actueel.

"waarom wordt een vrouw nog ongesteld terwijl ze geen kinderen meer wil" vind ik een vreemde vraag trouwens. Een vrouw is bestemd om kinderen te krijgen, dus daar zou ze eigenlijk nooit mee moeten stoppen (biologisch oogpunt). De reden dat ze NIET meer menstrueert zou interessanter zijn, maar dat is simpel te verklaren omdat de eitjes op zijn - of niet meer in staat om te rijpen. Op een leeftijd dat het vroeger normaal was om te overlijden.
Maar het was leuk geweest als de natuur ooit bedacht had dat een vrouw alleen zou ovuleren/menstrueren als ze kinderen wil krijgen. Een on/of switch.

Jip en Janneke taal; eenvoudige, voor iedereen begrijpelijke taal.
Dat is wat anders dan dingen anders noemen. Maar goed, daar ben ik allergisch voor .

Wij gingen dus altijd gewoon naar het consultatiebureau, wij betaalden met geld (niet met 'centjes'), wij spraken nooit over onszelf in de derde persoon etc etc.

Het woord nestje zou ik hiervoor zelf dan ook niet gebruiken. Gewoon uitleggen hoe het zit (zie MMcGonagall), als ze het niet begrijpen kun je het altijd nog nader toelichten.

Mijn kleuter en peuter weten dat bloed uit de vagina bij mij betekent dat er geen baby in mijn buik zit en het huisje voor de baby weer wordt afgebroken. Net als dat ze weten dat er voor een baby een zaadje en een eitje nodig zijn en de zaadjes van papa niet meer bij eitje kunnen komen (sterilisatie). Wanneer ze nieuwe vraag hebben, beantwoorden we die ook. Als uitleg te ingewikkeld is vragen ze het vanzelf.

Een vrouwenlichaam maakt elke maand een nieuw bedje voor een baby. Als er die maand geen baby komt, wordt het bedje weggedaan en daarna wordt er een nieuw bedje gemaakt.

Bij mijn kleuterzoon heb ik het bloeden weggelaten. Maar goed ook, want hij blijkt een beelddenker. 

Toen hij een jaar of negen was, zei een leraar tegen zoon dat hij hem het bloed onder de nagels weghaalde. Zoon heeft zich de rest van de dag afgevraagd of de meester nu van binnen leegbloedde, want hij zag geen bloed op de handen. 
We merkten 's avonds dat er iets was, en toen kwam zoon met dat verhaal. Toen konden we hem uitleggen dat de meester niet echt bloedde, maar dat het een gezegde was. 
De meester had zich nooit gerealiseerd dat zoiets raar kon binnenkomen bij een kind en bood zijn excuses aan, maar dat vonden wij niet nodig. Het doel was tenslotte bereikt, zoon was rustig in de klas.

Mijn dochter wist toen ze kleuter was dat baby’s in de buik zitten. Vervolgens vroeg ze toen een keer, hoe komt zo’n baby er dan uit? Ik antwoordde: Dan moet je heel hard duwen! Dat vond mevrouw voldoende antwoord en ze vroeg niet verder. Ja, een paar jaar later ofzo. Je moet het dus niet onnodig ingewikkeld maken is mijn mening.

Netherfield schreef op 06-01-2023 om 14:30:

Mijn dochter wist toen ze kleuter was dat baby’s in de buik zitten. Vervolgens vroeg ze toen een keer, hoe komt zo’n baby er dan uit? Ik antwoordde: Dan moet je heel hard duwen! Dat vond mevrouw voldoende antwoord en ze vroeg niet verder. Ja, een paar jaar later ofzo. Je moet het dus niet onnodig ingewikkeld maken is mijn mening.

Mijn oudste vroeg hoe het zaadje dan bij het eitje kwam. Dat vond ik wel een dingetje om te vertellen dus ik heb haar naar de juf verwezen Bij de jongste was ik niet meer zo overdonderd door de vraag, dus die kreeg het echte antwoord. Wat ze vervolgens niet geloofde, vroeg ze ‘dus papa heeft zijn xx in jouw xx gestopt?’

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.