Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
thee

thee

08-10-2009 om 09:53

In slaap vallen

Mijn meisje van bijna 6 (maar groep 3, vandaar dat ik het in deze rubriek zet) heeft op en af veel moeite met in slaap vallen. Ze is actief genoeg, zit op zwemles en bso en groep 3 vergt ook genoeg energie.
In het archief las ik een draadje waarin ouders het kind een tijdje lieten spelen op de eigen kamer voor het slapen gaan. Wij laten dat af en toe ook wel gebeuren, maar ik ben bang dat het eind snel zoek raakt. Zo mag ze nu ook al standaard muziek luisteren in bed, waarvan ik me soms afvraag of dat haar juist niet wakker houdt. Ze kan nog niet goed genoeg lezen om daarmee even te ontspannen.

Ze houdt het boven alle verwachtingen goed vol, oogt wel eens moe, maar handelt daar zelden naar. Maar deze week is ze wel labiel, wat ik alleen maar kan wijten aan slaaptekort.

Wat zijn jullie ervaringen en - hopelijk - gouden tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck2

Puck2

08-10-2009 om 10:00

Periode van het jaar?

Ik herken het wel. Hier heeft het er ook vaak mee te maken dat ze wel zo'n beetje aan vakantie toe zijn. School (zeker alle nieuwe indrukken van groep 3) vergt veel van ze en dat doen ze nu al een flink aantal weken achter elkaar. Ik denk dat je op dit moment even niet zoveel kunt doen dan uitzingen tot de herfstvakantie. En je zult vast ervaren dat de decembermaand wat dat betreft ook lastig wordt. Ik heb dus geen gouden tips maar weet uit eigen ervaring dat het vaak niet al te lange periodes zijn.

Luisterboek misschien

I.p.v. muziek luisteren misschien eens proberen een luisterboek voor haar op te zetten. Eventueel één van de bieb waar een boekje bij zit om in mee te lezen. Of gewoon een iets moeilijker boek in cd-luisterboek vorm. Werkte hier erg goed bij onze dochter die maar moeilijk tot rust kon komen 's avonds in bed.

amk

amk

08-10-2009 om 11:02

Boekje lezen

mijn 4 jarige leest absoluut nog niet, maar leest wel zelf boekjes in bed. Met een zaklamp nog wel.
Gewoon boekjes die ze al kent en die ze zelf mag uitzoeken. Ze mag er 2 in bed hebben. (bij wijze van knuffel) Dat duurt dan ergens tussen een kwartier en een half uurtje en dan gaat ze echt slapen. Ze 'leest' ze hardop voor.
Vaak zijn het tijdschriften als kleine prinses of Dora. Maar ook de Donald Duck Junior gaat prima met al die plaatjes.

Guinevere

Guinevere

08-10-2009 om 12:29

Beperkt

Ongetwijfeld zal het aan alle nieuwe dingen en indrukken liggen en kan ze zich 's avonds niet onmiddellijk ontspannen als ze naar bed moet.
Zoon (7) hier mag als ik weer naar beneden ben nog even lezen of met één dingetje spelen in zijn bed. We hebben afgesproken dat hij dat ding of boek weglegt als hij zich slaperig begint te voelen. En dat doet hij ook keurig. Hier werkt het dus goed, maar hij blijft wél in zijn bed.

Lou

Lou

08-10-2009 om 15:27

Ontspannen

Wat bij mijn dochter altijd werkt is een ontspanningsoefening, zo eentje waarbij zij gewoon ligt te luisteren en ik praat. Ik laat haar haar hele lichaam ontspannen, te beginnen bij haar voeten. Wat ik dan zeg ongeveer is: "Voel je voeten. Denk niet aan je voeten maar VOEL ze. Voel hoe moe ze zijn. Ze hebben gelopen, gehuppeld, gesprongen, zijn de hele dag voor je in touw geweest. En nu hoeven ze niets meer. Heerlijk is dat. Voel maar hoe ze warm en zwaar en rustig worden."
En zo ga je verder met benen, billen, buik, rug, schouders, hoofd, gezicht. Alles wordt warm en zwaar en rustig. Je praat langzaam en zacht. Zij moet luisteren en voelen. Niet bewegen en vooral niks terugzeggen. Ook de "binnenkant van je hoofd" mag uitrusten. Tegen de tijd dat ik bij haar hoofd ben, slaapt ze al bijna. Het kost even tijd maar werkt altijd.

groet,

Lou

angel3

angel3

08-10-2009 om 15:35

Niet uit bed

zoon kan soms ook niet slapen zegt hij al is hij moe. Hij gaat erg op tijd naar bed omdat ik ook gemerkt heb, hoe later, hoe slechter hij slaapt.
Hij mag niet uit bed om te spelen. Hij mag een klein poppetje ofzo in bed hebben of (strip) boekjes.
Na een kwartier ga ik kijken, vaak slaapt hij al en soms zeg ik dat het licht uitmoet. Meestal slaapt hij dan toch al wel snel.
Het helpt om tijdens avondritueel de dag door te nemen zodast bepaalde dingen eventueel nog besproken worden.
suk6

Rust pakken

Laat het slaapritueel in takt. Ga niet van alles erbij bedenken waardoor ze juist ruimte voelt. Die slaap komt vanzelf. Laat haar dan de rust op andere momenten van de dag pakken. even geen speelafspraken of lekker ontspannen samen een activiteitje doen. Belangrijkste is ook de ontspanning. Slaap dwing je niet af, ontspanning kan je creeren

thee

thee

08-10-2009 om 22:58

Twee uur wakker

Bij dochterlief duurt het doorgaans twee uur, niet een kwartiertje ... Echt sneu hoor, zo'n konijntje met de ogen nog wagenwijd open.
Ik ga in elk geval op zoek naar meer ontspanning. De massage moet ik nog even aan wennen, maar is geen slecht idee natuurlijk. Van luisterboeken heeft dit meisje inmiddels al meerdere. En morgen verplicht onthaasten met broertje en moeder, geen vriendinnetje even.

Lou

Lou

08-10-2009 om 23:45

Geen massage

Ik had het niet over een massage hoor! Dat kan ook en is vast ook heerlijk, daar niet van, maar bij mijn ontspanningsoefening raak je haar niet aan. Zij ligt op haar rug, en jij zegt gewoon dat haar voeten en dergelijke zo fijn mogen uitrusten nu. Dat is alles.

(of had iemand anders het over een massage en begreep je mij helemaal niet verkeerd, dat kan ook nog)

groet,

Lou

thee

thee

09-10-2009 om 10:21

Je hebt gelijk

Lou, je hebt helemaal gelijk, ik reageerde met een moe hoofd. Want dat van die twee uur is ook wat overdreven - uit frustratie, waarschijnlijk. Maar een uur duurt het zeker en soms meer.
Dank voor alle reacties en het meedenken!

Annet

Annet

09-10-2009 om 10:50

Een droom bedenken

Zoon van 7 heeft ook moeite met in slaap vallen. Zijn hoofd springt dan nog van het een op het ander.
We hebben nu verzonnen dat hij 's avonds in bed een droom verzint waar hij graag over wil dromen. Dan bgint hij er al vast mee, ook al is hij nog wakker. Je kunt immers best dromen als je wakker bent.
Doel is dat hij maar aan één verhaal denkt in plaats van de duizenden die in zijn hoofd zitten.
Volgens zoon werkt het heel aardig (helaas niet altijd)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.