Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
T&T

T&T

31-03-2010 om 21:04

Inentingen 9 jaar, hoe werkt dat nu?

Ik kreeg deze week een uitnodiging van het ggd, dat mijn dochter nog een aantal inentingen krijgt rond haar 9e verjaardag (dktp en bmr). En inderdaad, bij het cb heeft ze de rest van die serie gewoon gehad.
Van mijzelf weet ik nog dat de schoolarts eens op school kwam, daar ging je dan per klas naartoe, en dan kreeg je een spuitje. Altijd een paar brullende meiden natuurlijk, maar op zich verliep dat vrij rustig en vlot.
Maar nu... hoe werkt dit tegenwoordig, want ik snap het echt niet. In die brief staat tijd noch plaats waar die spuiten gegeven worden, dat moet je maar opzoeken op internet via je postcode, nou dat lukt deze mama nog wel vervolgens zie ik, dat ik op een dinsdag midden op de dag, naar een dorp 10 km verderop moet, alwaar in een buurthuis waar ik nog nooit geweest ben die spuiten gezet zullen worden. (aan het rijtje postcodes te zien van best veel kinderen in dat uur) Mijn dochter zit op school, 13 km van huis, en jawel; natuurlijk precies de andere kant op! Dat wil zeggen dat ik zo'n 80 tot 90 minuten aan het rondrijden ben voor een spuitje... en dat is dan alleen nog het praktische deel. Dochter moet midden op de dag van school gehaald, haar dagritme wordt behoorlijk verstoort; precies onder lunch tijd, en dan ergens vreemd naartoe waar een vreemde dokter een eng spuitje zet. En hoe gaat dat trouwens? zitten daar dan veel kinderen in een rij te wachten? sta je na 5 minuten weer buiten? ik heb geen idee. En voor mij is dat nog niet zo erg, maar mijn dochter heeft autisme, en kan erg moeilijk met veranderingen omgaan... en ik kan haar hier erg slecht op voorbereiden, want ik weet zelf ook niet precies wat er gaat gebeuren.
Ik vind het hele gebeuren zo omslachtig, lastig en onvriendelijk, dat ik overweeg de huisarts te bellen of hij niet gewoon zelf dat spuitje kan zetten tijdens het spreekuur. Gewoon aan het begin van de dag en ietsje later naar school. Geen lange autorit, geen spannende wachtrij, geen gezoek naar dat stomme buurthuis in een dorp waar ik nooit kom.
Wie heeft er ervaring met deze inenting? gaat het er overal zo aan toe? waar is de ouderwetste schoolarts gebleven? ik snap er niks meer van.
groetjes, Tess

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

31-03-2010 om 21:15

Hier twee weken geleden

voor zoon van 8. Wij kregen een brief met datum, tijdstip en plaats. Gewoon dichtbij, in het gezondheidscentrum waar ook het consultatiebureau zit. Bekende plek dus, allemaal prima. Drukte viel reuze mee, zoon was direct aan de beurt.
En vaccinaties via schoolarts? Kan het mij hier niet herinneren. Bovendien: voor een bezoekje aan de 'schoolarts' ga je hier naar hetzelfde gezondheidscentrum.

toja

toja

31-03-2010 om 21:20

En hier

was het ook zo. In het kalenderjaar dat een kind 9 wordt is er ook zo'n grote prikactie in een sporthal. Het was ook voor de hele regio. Ze deden niet moeilijk als je op een ander tijdstip wilde. Het was vrij massaal en hier zag je de prikkers wel. Ik voorzag problemen; maar het bleek dat ze een speciale aparte prikruimte hadden. Dat vertelde ze me bij het aanmelden in de hal. (Hij heeft autisme en ik wist niet hoe hij zou reageren, in die aparte ruimte was een extra dame en kon hij nog even rustig bij mij op schoot.) Hier was het trouwens ook op postcode gebied.

Fraz

Fraz

31-03-2010 om 21:23

Hier

vandaag in een sporthal en gedurende de hele dag heel wat kinderen. Het ging allemaal vrij snel maar voor ons was het dus ook 10 km rijden voor 5 min. prikken. Maar goed je kunt inderdaad door geven dat je niet kunt en dan krijg je een andere tijd en waarschijnlijk gewoon op het CB. Dus als ik jou was zou ik gewoon een andere tijd afspreken.

En bij enorme angst voor prikken?

Weet niet of we het kunnen gaan doen met een totaal angstig/panisch kind met autisme.
Kan in dat geval de huisarts ook deze entingen zetten (lijkt me een fijnere omgeving). Wie heeft ervaring?

Puck

Puck

31-03-2010 om 22:40

En hier

Worden de drie dorpen in de grootste kern samen gedaan in de sporthal. Alles wordt er in volgens mij 1 of 2 middagen doorheen gejast. Dat betekent dus je kind van school halen, met het halve dorp in colonne 10 km verderop in de sporthal spuitjes halen en in colonne weer terug naar het eigen dorp. Vroeger kwam de ggd in het eigen dorp in een kerkzaaltje een paar uurtjes spuiten, maar dat is "niet efficient" volgens de ggd-bobo's.
Maar ik moet zeggen dat de hele operatie wel soepel verloopt en dat er nauwelijks wachtrijen zijn. Angstige kinderen worden in een aparte ruimte geprikt.
Volgens mij worden de prikken niet vergoed als je ze door de huisarts laat zetten.

Marjoleine64

Marjoleine64

31-03-2010 om 22:53

Hier 50 kids in 1 middag

Alle 50 of 60 kinderen van 1 jaargang uit het dorp (jawel, vrij klein) werden bij ons op 1 middag geprikt. Bij oudste was dat een grote chaos, 20 ouders met evenveel kinderen tegelijk in een veel te kleine wachtruimte en 2 priklijnen. Bij jongste hadden we ons voorbereid op weer zoiets en was het perfect geregeld - 5 kinderen per kwartier, netjes en rustig zonder veel wachten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het nu echt zoveel goedkoper is om alle ouders uit de verre omtrek te veplichten om naar 1 centraal punt te komen. Gewoon 1 middagje in een lokaal kruisgebouwtje is echt ideaal. Datzelfde kruisgebouwtje wordt een paar ochtenden per maand gebruikt voor CB, voor bloedprikken 1 ochtend per week, en nog zo wat zaken.
Marjoleine

ilsepilse

ilsepilse

31-03-2010 om 23:11

Inhaalcampagne ggd?

Bij ons in Flevoland worden de kinderen nog een keer opgeroepen bij de GGD om in te halen?
Kan dat niet bij jullie?
ilse

Tihama

Tihama

31-03-2010 om 23:30

Dus

als ik niet kom opdagen, Ilse, dan krijg ik een rustig moment bij de GGD? Goed dat ik het weet

Tihama

Boa

Boa

01-04-2010 om 01:10

Druk

Nou Tihama, reken niet helemaal op dat rustig moment. Ik vergat, heel dom, een afspraak en kreeg toen een nieuwe oproep voor een dorp nog veel verder weg dan optie nr 1. Ook daar een drukte van jewelste, alleen met andere kinderen dan de eigen gemeente. Het verliep allemaal prima, opstellen in rijen van 4/5 en voor de kinderen die angstig waren werd een apart kamertje uitgeruimd in de sporthal. Hier zag je wel de kinderen die geprikt werden, zaten wel met de rug naar de rest toe maar dat haalde niet veel uit.

T&T

T&T

01-04-2010 om 08:17

Brrrr... dus dit is normaal?

He bah, dus zo gaat het echt overal tegenwoordig? Het werd al eens gnoemd, maar ik vraag me ook af wat er mis is met gewoon in ieder dorp in het groene kruisgebouw of school te komen en dan in wat kleinere groepjes de kinderen op te roepen. We zitten toch niet in afrika? waar ineens miljoenen kinderen een malaria prik moeten krijgen... het is heel gemakkelijk in te schatten hoeveel kinderen in welke gemeente dat jaar aan de beurt zijn. Het zal wel gewoon te duur zijn om voor 20 kinderen naar een of ander boeregat te rijden met je GGD karretje, maar ik vind dit ook wel het toppunt van het probleem bij een ander leggen. Nu moeten al die ouders gaan rijden, en ws allemaal in 1 auto met 1 kind achterin... lekker milieuvriendelijk.
Nou ja, ik dacht dat ze hier weer iets geks bedacht hadden, maar het is dus landelijk, en ik zal me er wel bij neer moeten leggen. Stom gedoe!
Tess

Pippin

Pippin

01-04-2010 om 09:01

Huisarts

Ik heb zelf ook een bmr prik bij de huisarts gekregen, toen tijdens een zwangerschap bleek dat ik niet genoeg antistoffen had. Dat kan dus wel.Het grootste probleem is volgens mij, dat de entstof in enorme hoeveelheden wordt afgeleverd. Dus in een ampul zitten wel honderd injectiedoses. Als de huisarts dan een ampul aanbreekt, zou hij de rest weg moeten doen.
Als ik jou was, zou ik de ggd bellen. En vragen hoe ze dit voor jou willen oplossen. Er zijn toch wel meer kinderen die moeite hebben met lange wachttijden en doorbroken dagen. Daar hebben ze misschien wel over nagedacht. Anders kunnen ze het alsnog doen.
Ik zou in ieder geval niet midden op de dag gaan. 's Morgens als eerste, lijkt mij het beste. Bij de priklocaties waar ik ooit geweest ben, was het zo chaotisch, niemand controleerde of je wel op de juiste tijd was gekomen. Het is echt zonde van je moeite om rekening met de aangegeven tijd te houden.

Puck

Puck

01-04-2010 om 09:11

Helaas tihama

De inhaal is net zo druk als de gewone prikmiddag in Flevoland en je loopt het risico om dan verder weg te moeten omdat er meerdere "rayons" samengevoegd worden.
En zoals T&T al aangeeft, de GGD vind het gewoon inefficiënt om voor 1 klein dorp het hele circus op te tuigen. Dat er nu hele colonnes ouders achter elkaar aanrijden om 10 km verderop de prik te halen doet voor hun niet ter zake. En ik weet van de coördinator van de inentingscampagnes dat die het graag weer terug zou willen naar de dorpen, daar vecht ze al jaren voor, maar dat wordt van hogerhand gewoon geweigerd, tot frustratie van de persoon ik kwestie zelf.

Prikken

Onze zoon is nog te jonge voor de BMR prik. Wat ik van andere ouders met "special kids" hier hoor, is dat de GGD daar soepel mee omgaat. Andere tijden en andere locatie kan hier altijd (tot zelfs thuis toe). Dus ik zou even bellen en de mogelijkheden bespreken. En daarbij de mogelijke reactie van je dochter een beetje aandikken. (vooral aangeven dat dat ook niet prettig is voor de andere wachtenden....)
Onze zoon krijgt de griepprik ook nooit tijdens de reguliere prikmomenten, maar gewoon door de doktersassistente op een zelf gekozen moment.

Tihama

Tihama

01-04-2010 om 11:13

Maf

Ik herinner me nog mijn prik. Dat kwam gewoon de wijkverpleegkundige doen op school. Destijds alleen de meisjes. Dat betekende 50 meisjes prikken. Per klas gegroepeerd.

Het is mij heel onduidelijk waarom het economischer is om zoveel leerling-ouderkilometers, vrije dagen te regelen terwijl je zou kunnen volstaan met een verpleegkundige die de scholen afrijden en de groep 5 even bezoekt.
Wij hebben een uitnodiging voor midden op de dag. Omdat ik op een steenworp afstand werk kan ik dat even regelen. Het zal veel ouders gewoon een snipperdag kosten. Lekker ;-(

Tihama

Aïda

Aïda

01-04-2010 om 12:39

Bij de ggd

kinderen met vader/moeder in een rij.. In de gang tegen het eind van de rij (ongeveer 15 kinderen lang) armen vast ontbloten, dan kamertje in, 2 prikkers aanwezig. De prikken worden dus tegelijk gezet.
Door de volgende deur om daar trui weer goed aan te trekken en klaar.
Hier allemaal kinderen uit dezelfde wijk, dus ze stonden "gezellig" met elkaar te kletsen.

Bastet

Bastet

01-04-2010 om 12:39

En hier....

De dubbele negen jaar prik wordt hier gegeven op woensdagmiddagen.Veel ouders zijn dan toch al vrij.
Groetjes,Bastet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-04-2010 om 14:13

Tihama

Ben het helemaal met je eens.
Maar benieuwd hoe de reacties hier op het forum zouden zijn als iemand zou schrijven: "de schoolarts komt langs om mijn kind te prikken, gewoon in schooltijd, en het is niet de bedoeling dat ik er als ouder bij ben." Gezien de andere schoolarts-draadjes, denk ik dat daar maar weinig enthousiasme voor is. Maar ik zou het prima vinden!

Tihama

Tihama

01-04-2010 om 21:43

Bastet en ijsvogeltje

Ik mag opdraven op dinsdag om 11.15 uur. Midden op de dag op een klassieke werkdag.

Ijsvogeltje: ik zie het dilemma. Nou ja, we hoeven over een paar jaar alleen nog maar de HPV, he en dan zijn we weer klaar.

Tihama

Tango

Tango

01-04-2010 om 22:09

Woensdagmiddag

Hier de 9-jaarsprik ook op woensdagmiddag. Inderdaad zoals iemand anders al schreef, met kinderen uit de wijk. Tangodochter stond achter een jongetje dat 3 huizen verderop woont. Je kreeg een tijdstip door dat je verwacht werd, vooral om de rijen zo kort mogelijk te houden. En ook twee prikkers die precies tegelijk allebei in 1 arm prikten. Zo gebeurd, Tangodochter gaf geen kik.
Ik heb me nog wel vreselijk geergerd aan de vrouw met kind die achter me stond, die stond haar kind toch een partij bang te maken. De deur van de prikkamer stond open toen een kind geprikt werd en ze draaide zich heel demonstratief om met de mededeling: ik wil dat niet zien hoor. Haar zoon stond dus ook onbedaarlijk te huilen.

Mamam

Mamam

01-04-2010 om 22:25

Tja

Hier is het ook op woensdagmiddag, 5 km verderop. Ik hoor hier nooit iemand over klagen.
Die prikzuster onder schooltijd zou vast veel meer kritiek krijgen. De meeste ouders willen er toch bij zijn als hun kind geprikt wordt.
Eerlijk gezegd vind ik deze discussie een beetje gezeur. Het is nooit goed. Of te vroeg, of te laat, verkeerde dag, liever op school, liever niet op school, graag op woensdagmiddag, juist niet op woensdagmiddag, er zijn zoveel wensen als er mensen zijn. En ik snap best dat de GGD niet iedereen onmiddellijk ter wille kan zijn.
Ik ben blij met de vaccinaties en regel daar graag iets voor. Of ik neem vrij of ik regel dat iemand anders met mijn kind gaat. En mijn puber ging gelukkig zelfstandig naar de HPV, met een sloot giebelende vriendinnen. Dit had de GGD dan weer in een sporthal vlak bij de middelbare school georganiseerd!

Bastet

Bastet

02-04-2010 om 08:52

Tihama

Wat vreselijk onhandig,stom tijdstip ook.Klantonvriendelijk!
Bastet

Tihama

Tihama

02-04-2010 om 20:08

Ach, bastet

het wachten is op iemand die voorstelt om het RPV af te schaffen als bezuinigingsmaatregel. Dan mag je vast ook zelf je tijdstip weer bepalen

Tihama

Bastet

Bastet

03-04-2010 om 08:03

Tihama

Kwa bezuiningingsvoorstellen kijk ik momenteel nergens meer van op..
Bastet

ishtar

ishtar

03-04-2010 om 19:29

Tess

Onze 1e uitnodiging voor die prik (voor kind met beperkingen) heb ik laten verlopen ivm midden in een verhuizing, de 2e oproep(een jaar later)kwam met een tijdstip waarop het echt niet kon en toen heb ik gebeld voor een afspraak. Die was in een plaats een stukje verderop. Waar we werden opgewacht door 2 verpleegsters die erg rustig met hem omgingen en er alle tijd voor namen. Zoveel beter dan in een rumoerige gymzaal vol met prikkels. Ok, nog geen feest, maar wel hanteerbaar. Voor allemaal.
Ik zou het niet eens proberen, in zo'n zaal, maar gelijk bellen voor een aparte afspraak. Ook al hebben ze aparte ruimtes waar geprikt wordt, de 'entourage' zou voor zoon al genoeg zijn om helemaal in de 'raak me niet aan en blijf uit mijn buurt'-stand te gaan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.