Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Stelle

Stelle

27-10-2009 om 13:23

Ingrijpen als ouder bij pesten?

Okeee, ik geloof dat ik iets heb gedaan wat als een algemene don't wordt beschouwd bij pestgedrag: de pester zelf aanspreken.
Situatieschets: kom Zoon (7) halen van school en houd -als gewaarschuwd mens- het schoolplein in de gaten terwijl ik met een andere moeder sta te praten. Zie een paar jongetjes om Zoon heendraaien, aanstoten en hard wegrennen met 'nehnehnehneh'-gebaren. Zoon zegt 'houd op', herhaalt dit nog eens, loopt weg, en het hele gedoe herhaalt zich nog eens, tot Zoon erachteraan rent (wat het natuurlijk alleen maar leuker maakt).
Een van de pesters (?) is S., een notoire meeloper, die vorig jaar al met enige regelmaat Zoon sloeg in opdracht van een paar nog grotere etterbakken. Een ander is B., een vriendje van Zoon, die nu meedoet aan het buitensluiten van Zoon omdat hij een 'watje'(woord van S.) zou zijn.
Na het even te hebben aangezien heb ik Zoon (die nog als een gek achter de twee aan rende) bij de arm gepakt en mee naar huis geprobeerd te nemen, terwijl ik tegen S. zei dat ik toch zeker drie keer 'houd op' had gehoord. Reactie S (met grote schijnheilige ogen): 'maar ik doe toch niks?' Waarop ik ondoordacht toebeet dat hij niet moest denken dat ik gek ben, ik het getreiter spuugzat ben en het nu maar eens klaar moest zijn met dat gesodemieter, en dat ik anders wel eens met zijn moeder zou gaan praten.
Achteraf kan ik wel een iets diplomatiekere aanpak voorstellen, maar wat ik me nu afvraag is: wat kun je anders doen als er recht voor je ogen (door)getreiterd wordt? Niet reageren lijkt op stilzwijgend goedkeuren. Bovendien wil ik Zoon niet het idee geven dat ik dit allemaal wel best vind. De pleinwacht ziet nooit iets, de juf verwijst naar het 'pestproject' ('er wordt echt aandacht aan besteed hoor!'). Hoe zouden jullie dit aanpakken en hoe erg is het eigenlijk als een ouder zich er eens mee bemoeit?

Ps. ik realiseer dat dit niet zo'n heftig voorbeeld is van pesterij, maar we hebben al een flinke geschiedenis achter de rug, wat maakt dat ik bijzonder alert ben en misschien sneller ingrijp dan wanneer het om een incident ging.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jo

Jo

27-10-2009 om 13:44

Soms wel

Ik heb er ook wel eens wat van gezegd als zoon gepest werd, veel kinderen in zijn klas noemen hem anders (schelden dus) dan hij heet. Zelfs waar ik bij ben, tegen één jongen waarvan ik wist dat het effect zou hebben heb ik gezegd dat ik dat nooit meer wilde horen, hij heeft het ook nooit meer gedaan. Soms zeg ik ook weleens tegen zoon, ik wist niet dat je een nieuwe naam had, en dan wel zo luid dat de pestkoppen het horen, het heeft al een paar keer geholpen. Ook als er op een andere manier gepest wordt zeg ik er soms wat van, soms helpt het en soms niet. Overigens wordt er bij ons op school veel in de klas over gesproken en is het pesten de laatste tijd veel minder geworden.

angel3

angel3

27-10-2009 om 14:03

zou het precies zo gedaan hebben als jij. Wat me nog het meest ergert is dat zo n blaagje dan nog het lef heeft te roepen: ik doe toch niks?
grrrrrrrrr!
Maar goed zit nu ook even in de emotie (zie posting hierboven

Mees

Mees

27-10-2009 om 16:07

Net zo

Ik had net zo als jij gereageerd hoor, dat zou toch wel mijn eerste reactie zijn. Wat vond je zoon van jouw reactie naar pester toe? Vond hij het fijn, of juist beschamend?
Ik vind niet dat je slecht gereageerd hebt, of het slim is weet ik alleen niet. (Op sommige kinderen maakt het helaas wel meer indruk als je het op deze manier zegt.)

groetjes, Mees

Tirza G.

Tirza G.

27-10-2009 om 17:34

O ja

Ik zou hem zelfs nog even hebben meegenomen buiten gehoorsafstand en hem even hebben uitgemeten wat ik van hem dacht. Jaaaaaaa ikke pedagoog eerste klas

Op zulke opmerkingen (ik ben overblijfkracht, ik roep er nogal eens eentje tot de orde) antwoord ik altijd: nee, jij deed niks en ik ben doof en blind zeker. Wat dénk je nou, dat ik gek ben? Dat jij hier mee weg komt? Het werkt

Tirza

Terpi

Terpi

27-10-2009 om 18:50

Haha

ben ik even blij dit te lezen... Nadat oudste een tijd lang stelselmatig getreiterd en aangevallen is ben ik de school ingegaan om agressor nummer 1 en plein public de wacht aan te zeggen. Daarna heb ik hem gevraagd waar hij woonde omdat ik graag samen met hem ook zijn ouders wilde spreken.
Klaar is de jas, alledrie mijn kinderen worden ineens door deze jongeman en zijn posse met rust gelaten.
Groet Terpi (kreeg overigens ook als eerste reactie 'ik doe toch niets' maar de jongeman wist al vrij snel te benoemen wat hij wel had gedaan)

Stelle

Stelle

28-10-2009 om 14:24

Oef

Oh, gelukkig, ben blij te lezen dat ik niet helemaal de hysterische moeder ben, of in ieder geval, niet de enige .
Zoon vond het erg fijn dat ik voor hem opkwam (maar had ook al eens eerder aangegeven dat ik er eens wat van moest zeggen), maar ik vraag me wel af of ik het er niet erger mee maak ('moederskindje' etc.). We'll see. Vandaag was er in ieder geval nog niet veel verbetering, helaas..
Opvallend wel, hoe al die kinderen meteen een 'ik deed toch niets' eruit pavloven. Halloooo, beledig onze intelligentie niet, zeg!

ilsepilse

ilsepilse

28-10-2009 om 15:05

Well done!

Mijn man is ook eens met mijn zoon naar het huis vd pester gestapt, aangebeld en moeder deed open, hij heeft toen gewaarschuwd dat als pester nog ooit een vinger uitsteekt naar mijn zoon, hij hier terug zou staan..
het was meteen afgelopen...

inky

inky

29-10-2009 om 16:33

Helemaal goed

aanpakken die handel. Doe ik ook en zie er geen kwaad in. Heb, moet ik eerlijk zeggen, ook nog nooit een ouder ontmoet die er anders over denkt? Als mijn kinderen iets doen wat niet door de beugel kan hoop ik ook dat, wanneer ik zelf niet in de buurt ben (dan doe ik het echt zelf wel) iemand anders ze corrigeert.

Stelle

Stelle

30-10-2009 om 10:01

Inky (e.a.)

Nou, ik was eigenlijk toch wel verbaasd over zoveel instemming. Ik hoor en lees toch vaak dat je het juist erger maakt door je ermee te bemoeien, kinderen hun eigen ruzies moeten uitvechten (al dan niet letterlijk), enz.
Inmiddels heb ik ook met beide moeders gesproken (niet beschuldigend, meer van 'hoe gaan we dit oplossen?), apart hoe verschillend ook die kunnen reageren! De een 'herkent haar kind daar helemaaal niet in' (nee duhh, ze gaan thuis niet uitgebreid vertellen wie ze nu weer gepest hebben), de ander schrikt zich rot en gaat meteen praten met kind. Voel me nog steeds een beetje de overbezorgde moeder, maar anderzijds zou ik zelf ook willen weten als m'n kind zoiets uitvrat (en natuurlijk vreet die ook wel dingen uit), dus daar handel ik maar naar.

mirreke

mirreke

30-10-2009 om 13:00

Juist goed stelle!

Wel aanspreken. Het idee dat kinderen pestsituaties maar zelf moeten zien op te lossen is achterhaald. Dit soort situaties is vaak veel te groot voor kinderen, en ook de schade die kan worden aangericht is onvoorstelbaar. Daarom is het juist goed van je dat je het kind aansprak. En fijn voor je zoon.

Emmawee

Emmawee

01-11-2009 om 00:13

Zelf laten uitvechten...

Ja! Maar dan wel als het een min of meer gelijke strijd is. Ruzie over wie mag beginnen, wie mag de afstandsbediening, mag je wel of niet de tekst van een liedje verdraaien, wie mag in het midden lopen, had Jan of Piet gewonnen of juist valsgespeeld? Dat soort ruzies moeten geruzied worden, hoe irritant ze ook kunnen zijn.
Maar pesten is gewoon een ander verhaal. Net als een grote mond tegen volwassenen. Daartegen moet je optreden. En liefst zo snel mogelijk.
Groeten, Maw.

Stelle, prima gedaan hoor!

Ik zou het ook zo doen..enne ik vind dit behoorlijk lelijk gedrag van een kind plagen (best brutaal in t bijzijn van een moeder notabene) en zijn vriendje tegen hem opstoken..nou daar mag best ingerepen worden. Bij de school van mijn zoon ( een zogenaamde vreedzame school) hebben ze een groot contract met deze regels erop aan de deur en elk school jaar zetten de kids daar hun handtekening op. Maar daar staat deze ook op dus....heel terecht in gegrepen!

You go girl

Ik zou ook ingrijpen in zo'n situatie en dan moet ik eerlijk zeggen dat je het netjes aangepakt hebt, met dat betreft zijn moeders net leeuwinnen die opkomen voor hun jong het soort van don't touch my babysyndroom en vooral als dit een flinke geschiendenis heeft en er weinig verandering in is.
Ik had dan ook gelijk gezegd of hij die akelige schijnheilige grijns van zijn smoel wilt halen, want van liegen gaan mijn nekharen helemaal overeind staan en dat je hem al de hele tijd in de gaten hebt gehouden.

Weet je als je zoon al meerdere keren heeft aangegeven om op te houden en toch constant getreiterd wordt dan vindt ik niet meer dan logisch dat je als moeder ingrijpt.
En zo voelt je zoon ook zich ook veilig.

Prima gehandeld hoor

En bovendien

Heb je bovenal je zoon het gevoel gegeven dat jij er voor hem bent en dat hij er niet alleen voor staat.
En dat gevoel is echt onbetaalbaar!

En wat had hij dan nog moeten doen? Hij zei toch duidelijk dat ie er geen prijs op stelde. Nee hoor, volgens mij heb je er heel goed aan gedaan.

Ik denk overigens ook dat dit soort dingen te groot zijn voor kinderen om zelf nog te kunnen oplossen. Daar hebben ze echt hulp bij nodig. En als de school dat niet doet, wie moet het dan doen?

Bovendien denk ik ook dat je de juiste twee hebt aangepakt. Meelopers zijn uitermate gevoelig voor dit soort preken. Ik heb namelijk ook altijd geleerd dat als je iets wilt laten stoppen je dan niet de hoofdpester moet aanpakken maar de meeloper.

Anneke Boerma

Anneke Boerma

09-11-2009 om 10:01

In zijn kraag

Jahoor, ik heb er laatst ook eentje in zijn kraagje gevat. Een klein berucht ettertje uit groep 3 waar ik al vele klachten over gehoord heb. Ik zat op het plein en zag 'm een jongetje zijn hand omdraaien, waarop Ettertje de school inrende. En ik erachteraan, om 'm eens stevig bij zijn armpje te grijpen en toe te spreken (wel vriendelijk) waarom hij dat nou deed, dat dat jongetje nu verdriet had, dat hij zo geen enkel vriendje overhield. Maar wat was zijn repliek
"Laat me los, mens, ik heb niets met jou te maken!" waarop hij zich losrukte en er als een speer vandoor ging.
De juf, bij wie ik het daarna even aankaartte, zei dat het een moeilijk geval was en er werd aan gewerkt. Het si een strenge juf, dus ik geloof haar wel.
Maar op onze school is het wel gewoonte dat als ouders iets zien gebeuren tussen de middag en de pleinwacht weer eens de andere kant op kijkt, ze er zelf op af gaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.