Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Maries

Maries

19-10-2008 om 14:17

Inslapen dochter (6) duurt zo lang

Mijn dochter van 6 heeft zo'n moeite met inslapen. Wat we ook hebben geprobeerd, het helpt niet echt. We sluiten de dag altijd rustig af, met een spelletje, wat praten en een verhaaltje in bed. Dan gaat ze vaak nog wat lezen (mag max een half uur) en dan moet haar lampje uit. Door de week gaat ze om half 8 naar bed. Als ze dan om half 10 inslaapt, is dat vroeg.
Als ze op zaterdagavond wat later naar bed mag (half negen/negen uur) dan slaapt ze tegen een uur of 10 in.

Ze gaat tig keer naar de wc, maar overdag doet ze dit niet zo vaak. Wel is ze soms bang 's nachts, soms 'ziet'ze dingen, dat is al 2 jaar aan de gang. Ze ziet dan gekleurde lichtbolletjes door haar kamer zweven, en heel soms ook een man, en dat vind ze eng.
(wat ik me goed kan voorstellen) Ik heb haar maar verteld dat ze er niet bang voor hoeft te zijn, en dat als ze bang is ze altijd naar ons toe mag komen.

Ik heb niet de indruk dat ze het zelf erg naar vind dat ze pas zo laat inslaapt, en overdag merk ik ook niet dat ze extra moe is. Toch lijkt het mij vervelend, maar om haar nou iedere avond pas om half tien naar bed te doen vind ik ook iets te ver gaan.

Iemand nog herkenning of tips?

groetjes, Maries

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

19-10-2008 om 14:52

Herkenning

In elk geval herken ik het probleem. Hier een 6-jarige jongen die toch echt pas om 8.30 naar boven gaat, en als het mee zit slaapt ie dan om 9.15. Hij ziet de laatste tijd trouwens ook gekleurde dingesen 's avonds. Volgens mij omdat hij dan in een lamp heeft gekeken. "Mensen" heeft ie gelukkig nog niet gezien!
Bij onze zoon is de oorzaak een verstoorde melatonine-aanmaak 's avonds (bijverschijnsel van ADHD). Dus hij krijgt dat om 8.30 in tabletvorm (doktersvoorschrift of drogist). Hiermee voorkomen we dat hij 395 keer naar beneden komt met allerlei kletsica, en dan pas na 22.00 slaapt. Hij gaat nu zonder klagen knock-out, al is het dan om 21.15. Komt 's morgens ook topfit weer uit bed, dus kennelijk kan hij het hebben.
Niet veel tips, behalve toch iets later naar boven laten gaan. Of er sprake kan zijn van een te lage aanmaak van melatonine kan ik niet bepalen natuurlijk.

Dayenne

Dayenne

19-10-2008 om 21:46

Hier ook

Zoon, 6, heeft tot voor kort dingen gezien en gehoord. Sinds we verhuisd zijn heeft ie het daar niet meer over. Wel is hij bij tijd en wijle bang om alleen naar de wc te gaan. Ook hij gaat om 7 uur naar bed. Sinds een week is het weer rampzalig. Tot vorige week dacht ik het ei van Columbus te hebben gevonden. Naar bed, na een kwartier kwam ik terug en dan moest ie in bed gaan liggen en het licht uit. En dan na weer een kwartier kwam ik dan nog een keer kijken en vaak sliep hij dan al, hahaha. Maar ja, da's nu voorbij, weer. Hij is nu (2145) nog wakker en lag er dus om 7 uur in. Ik zit ook te denken aan melatonine te gaan geven. Ik weet dat het zonder recept verkrijgbaar is, kan dat zomaar?

Erni

Erni

19-10-2008 om 22:46

Hoeveel slaap?

Hoi Maries,

Hoe laat wordt jouw dochter 's ochtends wakker? En is ze dan fit of is ze nog slaperig?

Mijn dochter is net 8 geworden, maar toen ze 6 was, sliep ze al niet voor op zijn vroegst half 9/9 uur. 's Ochtends om 7.30 uur was ze weer wakker en had ze zin in de dag. Eerder naar bed brengen had geen zin, want dan kon ze niet slapen. Nu nog heeft ze niet heel veel slaap nodig (in vakanties monitoren we haar 'natuurlijke ritme'). Mijn man en ik kunnen allebei van jongs af aan ook toe met niet zo veel slaap.

Wat ik me ook nog zou kunnen voorstellen is dat school veel vraagt? Als ze nu 6 is, is ze dan dit jaar in groep 3 begonnen?

Groet,

Ine

Guinevere

Guinevere

20-10-2008 om 10:13

Dayenne

Waarom ligt je zoontje er al om 19.00 in, is hij dan al moe? Heeft hij echt 12 uur slaap nodig?
Melatonine kun je bij de drogist kopen, pilletjes van 0,1 mg. 3 a 4 stuks is hier voldoende. Van de arts heeft hij pilletjes van 1 mg gekregen, maar dat is voor ons kind niet nodig.

Maries

Maries

20-10-2008 om 12:49

Over melatonine

Ik heb ook wel eens aan het gebruik van melatonine gedacht, maar ik zou dit nooit zomaar zelf gaan uitproberen.Ik heb een tijdje terug wat gegoogled hierover, waarna ik de beslissing nam om dit niet zomaar te doen. Misschien moet ik eens naar de ha om te kijken wat hij ervan vindt.

Overigens moet ik door de week mijn dochter wel wakker maken om 7 uur, voor school. In het weekend wordt ze denk ik ergens om half 8 wakker, helemaal precies weet ik niet omdat ze in haar bedje blijft liggen totdat ik naar haar kamertje kom, wat meestal rond 8 uur, half 9 is.

Ze zit nu in groep drie, maar had dit lastige inslapen vorig jaar ook al, eigenlijk al best lang. Als baby was ze al wel een moeilijke slaper hoor, dus het zit er wel een beetje in. Jongste daarentegen ligt tegen 7 uur in bed, en slaapt 2 min. later. Heerlijk voor haar, lijkt me!
Wat ik overigens wel typisch vind, is dat ze als ze uit logeren gaat bij de oma's, ze wel vrij snel in slaap valt.Maar hier logeert ze maar heel zelden. Toeval? Ik weet het niet.

Die gekleurde 'bolletjes'zien wijt ik niet aan het kijken in de lamp, want dit gebeurdt vaak midden in de nacht als ze wakker is. Ze zweven dan van een bepaalde plek in haar kamer naar haar bed, waar ze dan weer in de muur verdwijnen. En die man verschijnt ook altijd vanuit dezelfde plek, en dan loopt hij naar haar bed, en verdwijnt vervolgens. Hij ziet er overigens eng uit, vindt ze. Donker, gespierd en een kaal hoofd. (?)
Tja, soms weet je niet wat fantasie is en wat niet. Mijn vader en broer zien ook wel eens dingen, misschien ligt er een bepaalde gevoeligheid bij haar. Of het is allemaal rationeel te verklaren, ik weet het niet...Vind het wel heel lastig voor haar hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.