Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pippie

Pippie

25-11-2008 om 21:00

Inspiratie voor speelgoed wat aanslaat

Eigenlijk voel ik nooit voor dit soort vragen. wat zal ik mijn zoontje eens geven voor zijn sinterklaas. Maar ik zit nu echt even knel. Ik zal even uitleggen waarom.

Eigenlijk speelt hij niet echt met speelgoed. Hij is gek op constructiespeelgoed. Maar eenmaal in elkaar gezet is ook de laatste keer dat er naar gekeken wordt. Bionicles, 'knex. Het ligt er allemaal maar bij. Af en toe komt het weer tevoorschijn en dan maakt hij weer geheel nieuwe modelletjes. Knutselen is ook zijn passie.
Ook het moeilijkere constructiespeelgoed weet hij nu wel. Natuurlijk is iets nieuws altijd wel weer even een uitdaging. We kijken nu naar lego technics (ofzo) maar zien het alweer voor ons. Een paar uurtjes lekker bezig en dan ligt dat dure spul weer ergens te liggen.

Ook ontdekspeelgoed is wel leuk. Draadjes aan elkaar verbinden, lichtjes en bewegingen en geluid maken. En ook dat is dan wel weer gezien.

Nee dus geen playmobil, ook geen heldenspul. Hij heeft werkelijk een hekel aan Batman, spiderman etc etc. Hij houdt beslist niet van buiten spelen, fietsen, voetballen.

Wie heeft het ideale idee voor een cadeautje voor mijn zoon? Hij is trouwens 7 jaar.

Pippie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vera*

Vera*

25-11-2008 om 21:09

Magneetstaafjes

zijn geweldig leuk. Het werkt heel aanstekelijk en je kunt ook altijd testen hoeveel balletjes er in een keer aan één staafjes blijven hangen. Wij hebben Geomag, hele sterke magneten, en daar is het eens gelukt om zeven balletjes aan een staafjesuiteinde te 'kleven'.
Je kunt er leuk mee bouwen, proefjes mee doen (hoeveel kan je er uit halen voordat het bouwwerk in elkaar zakt) en gewoon mee klooien.
Zoals met alles wordt het pas leuk als je er (wat) meer van hebt.

Saartje

Saartje

25-11-2008 om 21:53

Kapla, spel

Kapla, alleen maar plankjes boeit kinderen vaak meer dan knex en lego. Verder leuke spelletjes. Leuk om bv alleen te doen is Rush hour. Voor samen is bv set leuk.

Verder speelt mijn zoon vooral leuk samen met andere kinderen met constructiespeelgoed. Die berngen weer nieuwe inspiratie mee.

Lietje

Lietje

26-11-2008 om 07:25

Domino

Van die gekleurde domino blokjes, kun je eindeloos banen bouwen en omgooien. Hier doen ze veel inspiratie op tijdens dominoday (gelukkig ietwat kleinschaliger dan). Nog een idee, een boekje met logische denkpuzzeltjes, of een bordspel, Catan, Carcassone ed.
Groet Lietje

Misschien raar idee

Maar hebben ze voor kinderen in die leeftijdscategorie niet een soort van modelbouw pakketten? Als hij gek is op knutselen en jij vind het zonde dat het ongebruikt in de hoek ligt is dat misschien een idee. Hij kan lekker knutselen en het resultaat is het waard om te verzamelen.

Marmar

Marmar

26-11-2008 om 13:24

Nog een raar idee

Misschien is het wel wat voor je zoontje om z'n eigen computer-game te maken. Je kan de (gratis) software 'gamemaker' dowanloaden via bijvoorbeeld http://www.technika10keistad.nl/ dan bij 'links' klikken op 'gamemaker'. Hier staan ook tips, voorbeelden, handleidingen en nog veel meer bruikbaars.
Ik werk zelf als vrijwilligster bij technika 10 en geef daar meisjes cursus website maken. Ik zie wekelijks hoe basisschool-meisjes (ook met dyslexie) echt leuke werkende websites in elkaar zetten. Helaas is technika10 alleen voor meisjes. Want die cursus robot maken wordt ook erg enthoussiast ontvangen.
Het zijn cursussen bedoeld vanaf ca. 8 jaar. Maar als je zoontje erg geinteresseerd is zou hij 'gamemaker' wel aan kunnen. Die voorbeelden op de site zijn echt door kinderen (meisjes) gemaakt, dat zou hij dus dan ook kunnen.

Lietje

Lietje

26-11-2008 om 13:55

Nav marmar

Wij hebben het boek behorend bij gamemaker. Kun je als sintcadeau geven.
Lietje

Mamba

Mamba

26-11-2008 om 16:59

Marmar

Kan gamemaker ook met een Apple?

Pippie

Pippie

27-11-2008 om 00:34

Wat een rare ideetjes

Nou wat een geweldig rare ideeën. Ik haal hier alweer leuke dingen uit. Bedankt zeg.

Lego heeft hij heel veel en hij speelt daar best mee. Meer geven lijkt dan echter niet echt een toevoeging. Tenzij hij nog specifieke onderdeeltjes mist natuurlijk ??

Van Kapla heb ik ooit wel eens gehoord. Ik zal eens uitzoeken of dat iets voor hem is. Ik verwacht het eigenlijk wel. Leuk.

En jee, de gamemaker moet ook echt iets voor hem zijn. Ik had daar nog nooit van gehoord.

We gaan weer flink googlen, bedankt voor jullie reacties.

Pippie

Weer eens iets anders

Wat andere spullen dan bij Bart S. enzo

http://www.findystoys.nl/index.html

rosa

rosa

27-11-2008 om 12:15

Op de pc

Voor af en toe misschien ook leuk:

lego digital designer: http://ldd.lego.com/download/ (ken ik overigens niet zelf)

bouwen met blokken op je pc (vind ik zelf ook nog wel leuk, maar 1 keer gedaan is het klaar) http://www.fi.uu.nl/toepassingen/00339/toepassing_rekenweb.xml

En niet op de pc: inderdaad modelbouwen of puzzels maken?

rosa

mijk

mijk

28-11-2008 om 09:10

De haba knikkerbaan

een heel groot succes. Lekker strategisch bouwen en je kunt meteen zien of het 'werkt'.

Minnie

Minnie

28-11-2008 om 12:35

Klinkt als...

..mijn zonen.

Wat hier erg aanslaat is Spektro! Dat wordt dagelijks wel even gepakt door een van beide kinderen (7 en 9). Het is ook erg degelijk speelgoed. Wel duur, maar ik vind het het geld absoluut waard. Wij hebben doos 1 en 2. Met doos 1 kan je een behoorlijke tijd vooruit.

Cuboro vindt vooral mijn jongste erg leuk, en wij ook. Misschien dat ik nu voor Quadrilla zou kiezen, al vind ik de eenvoud van Cuboro ook wel weer erg leuk. De oudste heeft Lego Mindstorms, maar dat is wel bedoeld voor wat oudere kinderen (en ERG duur in aanschaf).

GameMaker is hier ook een succes. Het boek hebben we ook, maar ik geloof niet dat ik dat zelf zou kopen (mijn zoon heeft het in elk geval niet nodig, maar hij heeft het gekregen bij de boekpresentatie). Het kan trouwens -tot groot ongenoegen van mijn zoon- niet op de Mac en is voor PC vrij stom geprogrammeerd. Maar goed, het werkt.

Minnie.

Vraag aan minnie

Wat een geweldig idee, dat Spektro! Ik had er nog nooit van gehoord. Maar nu is mijn middelste, aan wie ik dit heel graag zou geven, over 2 maanden pas 4. Wat denk jij, zou die Spektro Mini (officieel vanaf 5 jaar) toch al interessant voor hem zijn? Ik heb gegoogled, maar ik kom er niet goed achter hoe moeilijk het is. Ik zag wel dat in de instructie pictogrammen gebruikt worden, klopt dat?
Groet,
Anneque

Minnie

Minnie

29-11-2008 om 12:49

Anneque

Ik heb Spektro Mini zelf niet, daar kan ik dus moeilijk over oordelen. Ik weet dat ik het voor mijn oudste wel zou hebben gekocht met net-geen 4 jaar.

Spektro 1 is vanaf 8 jaar, 2 is vanaf 10 jaar. Maar beiden worden door mijn kids van 7 en 9 gebruikt.

Misschien zou je het eens kunnen vragen bij een winkel waar ze het verkopen en anders bellen/mailen met de makers: www.productief.nl.

Minnie

Oké

Bedankt, ik zal ze es een mailtje sturen.

Amarins

Amarins

29-11-2008 om 18:59

Anneque

Onze jongste van nu 6 speelt vanaf zijn 5e jaar met plezier met Spektro 1. Het is echt erg leuk, heel stevig, dus er kan gemakkelijk mee geexperimenteerd worden. Hier hebben ze het op school als materiaal voor de plus-klas, zo heb ik het leren kennen. Misschien bij jullie op school ook? Het is wat mij betreft elke euro-cent waard!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.