Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ilva

Ilva

04-02-2012 om 17:32

Iq testen

Van mijn oudste zoon hebben we vanaf de kleuterschool al het vermoeden dat hij hoog/meerbegaafd is. School deelde toen deze mening ook maar hij is nooit getest. Hij zit nu in groep 8 en scoort heel hoog op alle cito's en is veruit de beste in de klas. Nu zijn we bezig met middelbare scholen en kwamen er vandaag achter dat zijn favoriete school een hoogbegaafde klas gaat beginnen. Maar... daarvoor moet je dus wel getest zijn, en dat is hij niet. Nu overwegen wij om het te laten testen, eerst willen we naar de speciale voorlichtingsavond en dan kijken of het echt iets voor hem is. Maar als we hem willen laten testen waar doe je dat dan. Ik vind wel vanalles op het internet maar waar is het goed. En kan dat nog redelijk snel gebeuren? Wij hebben het nog nooit aan de hand gehad. Weet iemand een goed bureau in de buurt van Haarlem?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

04-02-2012 om 17:34

Ehh

ehh, we overwegen om HEM te laten testen niet HET natuurlijk. Hij is waarschijnlijk hoogbegaafd, ik niet. Haha.

Anne Carin

Anne Carin

05-02-2012 om 09:50

Iqtest

Hoi Ilva, ook hier een HB zoon (inmiddels 15) die we hebben laten testen toen hij in groep 7 zat. Ik heb geen tips voor je wb adressen maar weet nog wel dat het bij onze zoon toen vrij snel geregeld en gebeurd was, binnen enkele weken wel. Wij zijn toen door de school doorverwezen naar een psychologisch adviesburo. Heb je 't al gevraagd op school of ze iets weten, en anders kan de huisarts je misschien doorverwijzen? Succes ermee!

Annet

Annet

05-02-2012 om 09:59

Vraag het eens na op een hb forum

www.hb-kind-forum.nl
Daar worden vraag goede bureaus gezocht in een bepaalde omgeving.
Ook Leonardoscholen hebben vaak een lijst met aanbevolen testers.
Mijn tip is niet bij jou in de buurt maar wel goed (vooral ook qua persoon) http://www.barbaravanbijsterveldvanderwaarde.nl

Ilva

Ilva

07-02-2012 om 09:01

Ingeschreven

Annet, bedankt voor de tip. Ik heb me ingeschreven op het forum. Nu is het afwachten op goedkeuring van de beheerder.

Moontje

Moontje

07-02-2012 om 14:59

Andere insteek

Je komt erachter dat zijn favo school, waar hij dus toch wel heen zou gaan, een hb-klas gaat beginnen. En jullie hebben het vermoeden dat hij hb is maar hij is nooit getest. Waarom zou een vermoeden tot hb zijn automatisch betekenen dat hij in die te starten hb-klas zou moeten instromen en niet in een gewone eerste klas?
Ik lees nergens dat er in de basisschooltijd problemen voor hem zijn geweest.
Onze oudste was ook altijd de beste van de klas. Haalde een eindcito met in totaal 2 fout. Op het VO werd bij de kennismaking gevraagd of ze getst was op hb. Nee dus. Maar waaróm dan niet?? Nou, waarom wel, was ons antwoord.
Ze heeft een leuke VO tijd gehad met veel vriendinnen. Eindexamen met 2 tienen, 6 negens en de rest achten. Nu in de studie altijd minimaal een 8 voor tentamens en meestal hoger. Als er een IQ test zou worden afgenomen zou het me erg verbazen als ze niet aan de hb-norm voldeed. En dus??
Wat wil je zoon zelf?

Ilva

Ilva

09-02-2012 om 14:13

Zoon

Mijn zoon wil een leuke middelbare schooltijd hebben. En graag op de school van zijn keuze. Deze school heeft nu dus een hb klas. Er is bij hem al sinds de kleuters sprake van eventueel hb. Hij heeft een enorme algemene kennis. Wat hij op school te kort komt krijgt hij van ons mee. Het heeft een hele leuke klas, de kinderen gaan allemaal heel goed met elkaar om, geen gepest, iedereen wordt in z'n waarde gelaten. Hij krijgt uitdagingen maar dat is niet voldoende. Dus ja, regelmatig is hij het helemaal zat. Maar omdat het ook zo gezellig is op school gaat hij wel met plezier. Hij zit al sinds groep 4 alleen. Voor die tijd (vooral groep 3, was vreselijk) ging het minder. Hij mag meestal al gelijk beginnen met het werk zonder of met heel weinig uitleg. Z'n vader is hoogbegaafd en zijn broertje is wel getest (hij liep dus wel behoorlijk vast op school, minder leuke klas, minder goede leraren). We gaan nog naar een info avond en laten hem dan beslissen. Zelf heb ik ook nog m'n bedenkingen, misschien is gewoon VWO met extra uitdaging wel genoeg voor hem. Maar helaas is het niet mogelijk om na de eerste klas, als mocht blijken dat hij inderdaad hoogbegaaft is, over te stappen naar de hb klas. Het is een klas waar ze topdown leren. Anders dus dan normaal. Als er geen sprake zou zijn van een hb klas zouden we hem niet laten test maar zonder test kom je die klas niet in. En dat snap ik ook wel, je moet ergens een grens trekken en dat ligt in dit geval bij een iq van 130. Het is dus nog even afwachten of hij dus naar de hb klas wil maar als hij wil dan willen we hem dus wel snel laten testen. Vandaar m'n vraag hier als voorbereiding.

une femme

une femme

09-02-2012 om 17:53

Ik zou die test zeker doen. Wij hebben onze zoon laten testen omdat dat moest voor deelname aan de plusklas. De uitkomst en het verslag geeft ons nuttige info over onze zoon. Alleen daarom al ben ik blij met de test. Op school gaat het prima nadat hij een klas heeft overgeslagen. Hij gaat na de zomer met tien jaar naar het voortgezet onderwijs en ik zou het best prettig vinden als er een speciale hb klas was. Niet dat het anders niet goed zal gaan, maar als het goed is zal de manier van lesgeven beter aansluiten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

madelief

madelief

10-02-2012 om 23:25

Zal het even vragen

Ik geef les in velserbroek en wij hebben een leonardoklas op school. Zal het even navragen waar je die test kunt doen. Het hiq geeft ook veel voorlichting!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ilva

Ilva

11-02-2012 om 09:57

Bedankt madelief!

Bedankt alvast!

Ilva

Ilva

14-02-2012 om 11:09

Naar info-avond geweest

Gisteren ben ik met zoonlief naar de info-avond voor de hb-klas gegaan. Het was erg interessant. Wij (de ouders) kregen een presentatie en de kinderen kregen een eigen presenatie en een opdracht.
Na de presentatie vond ik de keuze voor deze klas of het gewone VWO nog erg moeilijk maar zoonlief had z'n keuze gemaakt. Het was best leuk maar hij gaat toch liever naar de gewone school. Daar had hij meer zin in. Zo zelfstandig aan een opdracht werken was toch niet wat hij wilde. Hij kon goed uitleggen wat hij leuker aan de 'gewone' school vond en dacht dat hij daar ook wel voldoende uitdaging kan krijgen. De keuze is dus gemaakt. Geen hb-klas voor onze zoon en dus ook geen iq test. Want dat is helemaal niet nodig. Het was dus al met al een nuttige avond. Bedankt voor jullie input en hulp (voor het hb-forum is geweldig!)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.