Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamma.monique

mamma.monique

16-04-2014 om 21:43

Is een speen nu echt zo schadelijk??


mamma.monique

mamma.monique

21-04-2014 om 21:24

@jomij en @creabea

@jomij ik ben blij dat er meer mensen zijn die er zo over denken, ik dacht even dat ik de enige was die een verplicht schoolkamp voor een toen inderdaad 7 jarige wel erg vroeg vind.

@creabea hij heeft wel wat vriendjes op school maar in een keer 3 nachten van huis vond hij zelf echt niet te overzien. En dat kon ik eigenlijk alleen maar met hem eens zijn onlangs dat ik heb toch nog heb geprobeerd te motiveren om toch de gaan kon ik hem heel goed begrijpen.

Groetjes,
Monique

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-04-2014 om 21:45

hmmm logeren

Mijn kinderen zijn ook niet zo enthousiast over logeren. De jongste van 5 heeft het zelfs nog nooit gedaan. Waarom zou een kind dat moeten?

En persoonlijk vind ik dat in groep 8 op kamp gaan er helemaal bij hoort, maar eerder niet. Het haalt ook wel het speciale van het groep-8 kamp af.

Ik vind het wel gek om een speen toe te staan na het 2e jaar. Het is algemeen bekend dat het slecht is voor het gebit en spraakontwikkeling. Waarom zou je er dan mee doormodderen? Even een geschikt moment kiezen en dan even doorbijten.

creabea

creabea

21-04-2014 om 22:52

speen tegen het duimen

tja, waarom deden wij onze kinderen destijds een speen..... aanvankelijk om de zuigbehoefte te stillen (met name de jongste dronk zoveel aan de borst hij compleet overliep (de melk kwam zijn neus uit). Verder is mij altijd voorgehouden dat er bij kinderen die veel willen zuigen twee opties zijn: een duim of een speen. De eerste kun je niet afpakken, de tweede wel. Daarom dus een speen na het tweede jaar, en dan natuurlijk niet de hele dag maar alleen in bed. 'Even' doorbijten duurde bij een van onze kinderen wel een week ongeveer overigens.

Ach ja, de een geeft z'n kind nog een speentje 's nachts, de ander staat wel iets anders toe voor het gemak wat niet persé ideaal is (kinderen voor de tv zetten, veel laten gamen o.i.d.).

creabea

creabea

21-04-2014 om 22:58

logeren

waarom een kind zou moeten logeren? Er komt een moment dat een kind een keer buiten de deur slaapt zonder vader en moeder en dan is het wel fijn als het kind dat al wat ervaring mee heeft. Het lijkt me gezien mijn eigen ervaringen handig om daar een beetje op tijd mee te beginnen, dan voorkom je dat je kind straks 2 weken van de kaart is en daarna letterlijk ziek is als het mee moet op schoolkamp. Is niet leuk hoor, als je op je 12e als enige zit te huilen in de bus omdat je twee nachten geen kusje krijgt voor het slapen gaan.

Molleke

Molleke

21-04-2014 om 23:00

met 7 jaar op kamp

begrijp ik ook niet en ik denk dat ik alleen daarom die school al niet zou kiezen (als je het van te voren weet). Ik zie daar de meerwaarde absoluut niet van in. En logeren leren, tja, er zijn nu eenmaal mensen die er echt niet van houden. Ik slaap zelf het liefst in mijn eigen bed, altijd al gehad. Terwijl ik vroeger best veel heb gelogeerd. Maar het geeft altijd een onbestemd gevoel. Nu nog steeds bijvoorbeeld tijdens de vakanties. Oudste vindt logeren geen probleem terwijl jongste ook het liefst thuis slaapt. Zij is acht en heeft afgezien van een logeerpartijtje bij Opa en Oma nog nooit ergens anders geslapen. Heeft ze ook geen behoefte aan. We zien wel hoe het gaat. Ik maak mij er niet druk om.

Maar mama Monique, het is helemaal niet erg om niet te doen zoals het heurt zeg maar. Maar probeer ook niet te krampachtig vooral te doen hoe het NIET heurt. Ten koste van je kinderen. Je hebt van die mensen die alles doen om vooral maar anders te zijn en te doen dan anderen. Heel vermoeiend lijkt mij dat.

mamma.monique

mamma.monique

22-04-2014 om 00:04

Verder heel normaal

Al komt het op dit forum niet zo over maar behalve in bed een speen en niet op kamp willen zijn wij eigenlijk best een "nomaal" gezin (voor zover je zoiets kan beoordelen).
Ik probeer zeker niet krampachtig toe doen hoe het niet hoort, maar ik ben ook zeker niet iemand die alles krampachtig volgens "het boekje" doet (maar dat hadden jullie vast al gemerkt).

Groetjes,
Monique

Dalarna

Dalarna

22-04-2014 om 06:33

tja

Ik ben toch wel van mening dat het tot het takenpakket van de ouders hoort om die speen af te bouwen. Vanaf een maand of zes dus alleen nog maar in bed en ergens rond de tweede verjaardag stoppen met dat gedoe. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om naar mijn prachtige achtjarige slapende kind te kijken en dan vooral dat enorme plastic geval midden in het gezicht te zien.

Rafelkap

Rafelkap

22-04-2014 om 06:58

vriendjes

Met 7/8 op kamp is wat jong, maar logeren met vriendjes? Hoe voelt je 8 jarige zich dan? Dit is wel de leeftijd waar vriendjes ook wel eens blijven slapen. Wat vindt hij/zij er zelf van?
Ik vind het wel gezond als logeren zonder veel drama kan. Een soort van goed gehecht zijn als het leuk wordt gevonden.

Kook je die dingen trouwens wel regelmatig uit? Komen er geen huisdieren in bed?
En zorgt het er niet voor dat je kind met de mond open slaapt?

Ik neem toch aan dat je je gedachten erover wilt laten gaan, anders plet je dat niet op het forum. Je hoeft eea zeker niet volgens wat voor boekje ook laten doen, maar er zijn zo te lezen niet veel mensen zijn die hun kind met 5 of 8 nog een speen geven, in het belang van hun kind.

Nils

Nils

22-04-2014 om 07:15

Nee

Nog even bij de tandarts nagevraagd, maar matig gebruik van de speen is niet zo schadelijk. Heel de dag met een speen of duim in de mond raadt ze wel af. Afhankelijk van het gezelschap breng ik mijn kinderen op allerlei manieren ernstige schade toe. Gisteren bijvoorbeeld te horen gekregen dat onze omgang met groente en de kindertjes zeer ernstige gevolgen kan hebben. Ik lach er maar wat om en denk: "niets is zo schadelijk voor een kind dan een perfecte moeder, en ik kan met zekerheid zeggen dat die mijn kinderen bespaard blijft".

creabea

creabea

22-04-2014 om 09:11

schoolkamp

hier op school ging het schoolkamp een keer niet door (groep 6-7-8) omdat er teveel kinderen niet mee wilden/hoefden/mochten van de ouders. Komt blijkbaar toch meer voor....

(het wordt aardig off-topic zo...)

benza

benza

22-04-2014 om 19:48

jammer

Vind de toon van dit draadje niet fijn. Er worden enorme, akelige conclusies getrokken uit een aantal voorbeelden, dat is toch jammer?
Volgens mij hebben we allemaal zo onze acties om kinderen groot te maken of klein te houden. Hoewel ik daar helemaal niet meer zo in geloof, de invloed van 'opvoeding' komt me steeds bedenkelijker voor.
Bij mijn dochter zie ik dat wel heel goed; ik doe volgens het boekje echt heel veel om haar klein te houden, daar trekt ze zich echter niet zo heel veel van aan, is zeer zelfstandig en 'groot'. Maar klein zijn mag hier altijd.
Van de andere kant zie ik bij anderen net zo goed acties waar ik zelf dan weer mijn twijfels bij heb, en waarbij ik het gevoel heb dat ze juist veel meer van kind mogen vragen. Zelf ergens over nadenken bijv, iets zelf proberen op te lossen. Maar dat zijn dan misschien weer net dingetjes die ik weer belangrijk vind, en een ander dan weer minder.
Wat ik wel belangrijk vind is dat het een beetje afgestemd is op kind, en wij kunnen van hier niet beoordelen of dat zo is, maar mij klinkt het wel zo. Ik heb niets meer met ' leeftijdsadequaat', bah al die standaarden waar kind aan moet voldoen, maar vooral ook ouder want die moet daar voor zorgen. Vergeet het maar, kind wordt hoe dan ook groot!
En wat nog steeds erg onderschat wordt is erfelijkheid. Als een kind lijkt op moeder is het altijd projectie van moeder, gats..

benza

leeftijdsadequaat heeft niets te maken met standaarden waar een kind aan zou moeten voldoen. Het heeft wel te maken met het stimuleren van een gezonde ontwikkeling. Natuurlijk kan er altijd een reden zijn waarom een kind gedrag vertoont dat absoluut niet bij zijn leeftijd past. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van een stoornis, of externe omstandigheden (bv. een traumatische ervaring) waardoor een kind zich niet goed heeft kunnen ontwikkelen. Is dat echter niet het geval, dan is het toch je taak als ouder om je kind te helpen en stimuleren.

Dat heeft ook helemaal niets te maken met dat een kind niet klein mag zijn.

Ben jij van mening dat een kind altijd alles geheel en al uit zichzelf moet willen/kunnen/doen en je als ouder uitsluitend achter het kind aan mag lopen? Moet je altijd wachten tot een kind zelf aangeeft ergens aan toe te zijn?

Een kind wordt hoe dan ook groot vind ik trouwens echt een vreselijke dooddoener, daarmee kun je elke discussie over opvoeding wel afkappen. Dat is lekker constructief!

benza

benza

22-04-2014 om 20:22

sorrie

Maar snap niet zo goed wat je bedoeld, hoezo constructief, is de toon van dit draadje (je doet je kind zwaar tekort) soms zo constructief?
En tsja, ik ben toch echt van mening dat het concept opvoeding zwaar overschat wordt, mag ik dat dan niet aanvoeren in een discussie over opvoeding? Overigens zet jij me nu weer in een extreme hoek neer, dat snap ik ook niet zo goed, klopt ook niet.
Maar leg jij eens uit, als je vindt dat een kind klein mag zijn, vanwaar dan die grote weerstand tegen een speen in bed? Afgezien dan van schade aan gebit ed, daar weet ik niet genoeg vanaf, heb me er nooit in verdiept, mijn kinderen hebben maar heel kort een speen gehad.

Tango

Tango

22-04-2014 om 20:43

Spenen en logeren

Hier hebben de kinderen allebei een speen gehad. De oudste was er met een jaar vanaf. Geprobeerd zonder te laten slapen en ging prima. Ze had wel altijd een knuffel of doekje. Jongste deed er een jaartje langer over maar ook probleemloos er vanaf gekomen. Dus ik heb er eigenlijk nooit over na hoeven denken hoe ze er vanaf moesten komen. Maar ergens rond het vierde jaar moet het wel over zijn met de speen, vind ik. Als ze hem daarna nog hebben wordt het echt een gewoonte. Ik ken wel een meisje van ruim 5 met een speen maar dit is een heel druk meisje dat daar haar rustpunt in vindt. Tja, dan kan ik het me wel weer voorstellen.
En logeren? Ik vind het best handig als kinderen af en toe eens bij opa en oma logeren en gelukkig doen die van ons dat ook wel. Jongste logeert echter nooit bij vriendjes of andersom. Heeft hij echt geen behoefte aan. Vorig jaar mocht ook hij een week op scoutingkamp, was toen 8. Hij is maar een weekend geweest. Dit wilde hij zelf en daar bleef hij ook bij, ook toen ik hem kwam halen. Ook al was hij de enige en bleef de rest wel een week. Prima vind ik dat dan hoor.
Oudste van 13 doet dan weer niets liever dan logeren bij vriendinnen. Die moet ik af en toe weer afremmen daarin, want ze wordt zo chagrijnig van weinig slapen

Dalarna

Dalarna

22-04-2014 om 21:01

Grappig

Niet willen dat je kind gaat duimen en het kind dus maar een speen geven omdat je het veel makkelijker kan afleren? Tja, sorry hoor, maar mijn oudste is met 4,5 van het duimen afgekomen (en hij duimde enorm veel, met beide duimen ook nog eens). De jongste kreeg borstvoeding, hing zo 3 kwartier per voeding aan de borst, die had blijkbaar daarna geen zuigbehoefte meer ofzo want hij bliefde geen speen en pakte geen duim.

creabea

creabea

22-04-2014 om 21:14

benza

dat gevaar ligt al snel op de loer, dat de toon van een draadje onaardig wordt inderdaad. Maar goed, Monique vraagt om een mening, maar heeft zelf ook al duidelijk een mening. Daarnaast, wat betreft het logeren, zegt ze dat haar kinderen daar een 'bloedhekel' aan hebben. Je kunt een bloedhekel aan iemand hebben, of aan hardlopen, of aan verjaardagen. Maar dat 3 kinderen een bloedhekel hebben aan logeren, vooral als ze dat nog (bijna) nooit gedaan hebben, dat lijkt me niet. Dat is net zoiets als iemand die een hekel heeft aan liften of vliegreizen, maar niet wil toegeven dat hij claustrofobisch is/vliegangst heeft.
Nouja, ik kan het niet zo goed uitleggen maar je begrijpt m'n punt misschien wel.

Ik vind trouwens jouw stelling dat opvoeding zwaar wordt overschat wel interessant. Geef jij je kinderen een heel vrije opvoeding dan?

creabea

creabea

22-04-2014 om 21:22

Dalarna

toch ook niet constructief, die toon van jou :-p

Jouw kinderen zijn dus anders dan bijvoorbeeld de mijne. Je eigen kinderen als voorbeeld gebruiken is prima, maar iemand wegzetten met 'ja sorry, (wat ben jij een sufferd)' dat is niet zo aardig.

benza

benza

22-04-2014 om 21:50

creabea

Monique vraagt om een mening, maar er wordt zoveel bij gehaald vind ik, er wordt gesuggereerd dat ze haar kinderen zwaar tekort doet, dat vind ik echt ongelooflijk overdreven en zeer bevooroordelend.
Nee, ik geef geen vrije opvoeding denk ik, misschien in de ogen van sommigen wel. Maar hoe ouder mijn kinderen worden hoe minder ik geloof in de smalle definitie van opvoeden. Mijn kinderen zijn bijv zo totaal verschillend. Omgeving heeft wel invloed maar die omgeving is vervolgens zo complex denk ik dat het lastig ontrafelen is wat welke invloed nu precies heeft.
Zo kan ik me heel goed voorstellen hoor dat hekel aan logeren besmettelijk is, maar die invloed hoeft niet van ouders te komen. Als kinderen van een ouder kind in gezin zien dat logeren leuk is willen ze dat misschien ook wel eerder. En doet
ouder kind dat niet komt het misschien niet in ze op, maar hoe erg is dit? Ze zijn nog harstikke jong. En kinderen kunnen er ook weer last van hebben dat ze niet mee gaan in hoe het hoort. De boodschap dat ze oke zijn lijkt me het belangrijkste. Logeren is echt geen must. Jeetje wat heb ik me vaak ongelukkig gevoeld bij logeerpartijtjes. Ook leuke gehad hoor. Maar die wilde ik op een bepaalde leeftijd heus wel zelf, mijn ouders hoefden me daar alleen in te remmen.
Ik heb er ook moeite mee dat kinderen alleen bij een trauma of stoornis mogen afwijken van de norm. Dat is een vrij heersende mening, en zorgt ervoor dat diagnoses hard nodig zijn. Als er meer van die starre opvatting afgeweken mag worden zijn diagnoses veel minder noodzakelijk.

mamma.monique

mamma.monique

22-04-2014 om 22:44

Oké

Sorry, beetje drukke dag dus ik heb niet eerder kunnen reageren.

Ik had de reacties zeker niet onaardig opgepakt, ik vraag iemands mening dus dan kan ik die krijgen ook .

Ik moet wel zeggen de laatste reactie een beetje off topic beginnen te worden.

@Tango en @creabea
Ik snap zeker jullie punten wat logeren betreft, ik heb na een beetje offline rond vragen ook gemerkt dat kinderen hier echt totaal verschillend zijn, en gelukkig maar want als ze allemaal waren zoals die van mij zou er nooit meer gelogeerd worden

@Nils
Dat zij mijn tandarts dus ook, vandaar dat ik het nog even laat gaan.

Groetjes,
Monique

Dalarna

Dalarna

23-04-2014 om 08:25

creabea

Tja, je kunt lezen of je kunt niet lezen. Wat ik bedoel is dat ALS je kiest voor een speen omdat je dat 'zo makkelijk' kunt afleren dat je dan ook niet moet 'vergeten' om het je kind af te leren!

creabea, invloed van opvoeding

Als je zegt dat je steeds meer twijfelt aan de invloed van opvoeding hoeft dat nog niet te betekenen dat je een vrije opvoeding geeft. Ik geloof ook niet zo in de invloed van opvoeding op een hoop zaken, die volgens mij meer genetische aanleg en/of karakter zijn. Dat draadstarters kinderen niet graag logeren en de moeder dat zelf als kind ook niet fijn vond kan je interpreteren als dat ze middels opvoeding haar eigen ervaringen op haar kinderen projecteert. Het kan ook zo zijn dat haar kinderen genetisch op hun moeder lijken en daarom niet van logeren houden. Net als bij kinderen die verlegen of juist op het brutale af zijn. Als die ouders hetzelfde karakter hebben zal de verlegenheid of brutaliteit van de kinderen eerder een gevolg van de overgeërfde aanleg zijn dan vanwege het feit dat de ouder faciliteert dat het verlegen kind geen handje hoeft te geven als het binnen komt op een verjaardagsfeest of het wat brutale kind niet gecorrigeerd wordt op een overassertieve opmerking.

skik

paar dingen

Ik zeg zeker niet dat alleen kinderen met een stoornis of een trauma af mogen wijken van de norm. Wel lijkt het mij zo dat als er geen sprake is van zoiets en je kind vertoont gedrag dat absoluut niet past bij zijn/haar leeftijd, dat je daar als ouder iets aan probeert te doen. Niet omdat dat zo moet of hoort, maar omdat dat beter is voor het kind.
Een kind van 8 dat nog elke nacht een speen nodig heeft, dat vind ik nou typisch iets waar je als ouder een rol in zou moeten gaan aannemen. Dat lees ik in de reacties van mamma.monique juist helemaal niet, integendeel. Ze is er wel trots op dat zíj het niet doet volgens de boekjes.
Blijkbaar mag dit kind alleen van die speen af als het daar zelf voor kiest. En dan moet het nog stevig in de schoenen staan ook, want mams vind die speen juist zo schattig en fijn voor haar kind. De kans dat dit kind die keuze op korte termijn gaat maken lijkt mij dan ook klein. Dus dan heb je straks een 10 jarige met een speen en loopt zijn ontwikkeling nog verder uit de pas: overdag een grote jongen, 's nachts een baby.
Ik snap die keuze niet en ik vind dat je dan je kind tekort doet. Door hem nu te helpen stoppen met die speen neem je hem niets af, je gééft hem juist iets, namelijk het vertrouwen in zichzelf. het vertrouwen dat hij geen speen nodig heeft om lekker te slapen, of om zich veilig te voelen. Het vertrouwen, kortom, dat een kind nodig heeft om te 'groeien'.
Nogmaals: het gaat dus helemaal niet om dat een kind iets 'moet' omdat je dat als ouder wil of omdat het zo hoort 'volgens de boekjes', het gaat erom dat je als ouder doet wat het beste is voor de ontwikkeling van je kind.

Mollie

Mollie

23-04-2014 om 09:33

Benza

Je maakt dingen wel heel ingewikkeld
Als jij vind dat er iets gesuggereerd wordt dan wordt dat vooral bepaald door jouw interpretatie. Kunnen anderen niet zo heel veel aan doen vrees ik.

Verder weet ik niet wat je bedoeld en naar welke reacties je verwijst als je het hebt over een smalle definitie van opvoeden (?) en pas mogen afwijken als kind een etiketje heeft (vroeg iemand hier dan aan Monique of haar kinderen soms etiketje hebben?), dingen die ik dus niet terugzie in eerdere reacties maar je 'ons' wel lijkt te verwijten. Snap ik nie

En voor mij hoeft een kind echt niet logeren leuk te vinden of al jong op kamp. Maar ik geloof -net zoals Jippox hierboven adhv speen voorbeeld zo helder beschrijft - dat je een kind een plezier doet door hem/haar in sommige dingen even over een drempel heen te helpen omdat je hem zo meer kunt geven dan alleen het doen van die actie.
Dit geldt trouwens ook voor volwassenen hoor, als mensen denken iets niet te (aan) te kunnen/durven is het krachtigste bewijs dat ze het doen/meemaken op een veilige/gecontroleerde manier.

Rafelkap

Rafelkap

23-04-2014 om 09:36

Ja Jippox

Je laatste berichtje is weer zo helder, ik ben het er helemaal mee eens en heb niks toe te voegen.

Alleen weten we met z'n allen Monique niet 'te bekeren' vrees ik
Nouja, er zijn ergere dingen in de wereld.

tja

Ik heb 2 kinderen, oudste zat tot haar 2e aan de speen, toen was hij kwijtgeraakt op de chreche, dit heb ik toen zo tegen haar gezegd, de speen is kwijt kan mama niks aan doen. Zij had toen nog niet het besef dat ik een nieuwe kon kopen dus ze zei een paar keer tut kwijt en dat was het. Van de een op andere dag was ze ervan af. Voor de jongste die net 1 is heb ik ook het doel om er voor zijn 2e vanaf te zijn. Ik vind een tut voor een kind ouder dan 3 echt onnodig, je kunt op die leeftijd eeen kind troosten met woorden en knuffels mocht dit nodig zijn, ik zou niet weten waarom je dan nog een tut zou gebruiken. Voor de kinderen van 5 en 8 zou ik er zoiezo accuut mee stoppen. Het is misschien niet schadelijk, maar het voegt op die leeftijd ook niks meer toe omdat hun zuigbehoefte dan weg is. Ik zou gewoon met ze naar een winkel gaan en ze een nieuwe knuffel zonder tut laten uitkiezen die nu hun nieuwe troostknuffel wordt, en die met tut bewaar je lekker voor als ze later oud zijn. Of zoiets dergelijks

benza

benza

23-04-2014 om 16:58

jeetje Jippox

Iets doen omdat het zo hoort betekent toch juist dat je denkt dat het beter is? Dat is iig wat ik ermee bedoel. Ik heb het over gangbare normen over wat het beste is voor kinderen. Dat er stiekum een hoop andere normen en waarden meespelen doet mi even niet terzake. Ik heb er moeite mee als mensen menen te *weten* wat het beste is.
Sorry Mollie, kan even niet zoveel met jouw reactie, wordt wel heel ingewikkeld als ik alles terug moet gaan halen.

mamma.monique

mamma.monique

24-04-2014 om 01:09

Oeps

Goedenacht,
Ik heb net even al mijn reactie's terug zitten lezen naar aanleiding van de reactie van @mollie, toen kwam ik erachter dat ik nergens heb vermeld dat mijn kinderen inderdaad een etiketje hebben.
Ik weet niet of het uiteindelijk veel zal uitmaken maar ik wil toch even aanvullen dat mijn twee oudste het etiketje ADD hebben. Ze zitten verder niet op een speciale school ofzo, vandaar dat ik niet meteen de link heb gelegd om dit in een van mijn reactie's te vermelden.

Groetjes,
Monique

nou

ADD vind ik dan weer niet bepaald een reden om kinderen de speen niet af te wennen (ik heb een dochter met ADHD). Sterker nog, AD(H)D kinderen kunnen gevoeliger zijn voor verslavingen, wat een reden te meer is om dit juist niet in stand te houden. Het wordt dan naarmate ze ouder worden alleen nog maar moeilijker om het af te wennen.
Kun je verder ook nog reageren op mijn berichten? Wat is er op tegen om in ieder geval je 8 jarige hierbij wèl te gaan helpen?

benza

benza

24-04-2014 om 09:44

ik weet niet precies hoe het zit

Maar het zou best kunnen dat sommige kinderen toch wel iets zoeken om tot rust te komen/ een vaste gewoonte aannemen, en misschien moet je blij zijn als het iets onschuldigs is. Of de speen ontwent moet worden kan Monique het best bepalen denk ik, bij sommige kinderen is het beter eea juist niet negatief te labelen, en sommige kinderen hebben grote behoefte aan autonomie, dus die kiezen liever zelf. (Soms schiet je dan je doel voorbij door te 'helpen'.)
Mijn kinderen zijn verslaafd aan luister cd's, als je het zo wilt benoemen. Die moeten op als ze gaan slapen. Moet ik daar ook iets aan doen?

creabea

creabea

24-04-2014 om 09:56

benza

"Ik heb er ook moeite mee dat kinderen alleen bij een trauma of stoornis mogen afwijken van de norm. Dat is een vrij heersende mening, en zorgt ervoor dat diagnoses hard nodig zijn. Als er meer van die starre opvatting afgeweken mag worden zijn diagnoses veel minder noodzakelijk."

Helemaal mee eens. Je ziet zo vaak dat mensen diagnoses (moeten) 'gebruiken' om bepaald gedrag te verantwoorden. Kind is wat minder sociaal (en wat is nu precies minder) en dan volgt er een diagnose PDD-NOS. Oja, en uit het testen is ook ADHD gebleken. Als het kind vervolgens een keer iets verkeerd doet is het al gauw "ja, maar hij/zij heeft ook ...." en dat is het dan. Of een ander kind uit gezin heeft een diagnose en broertje/zusje wordt ook al gauw door de diagnosebril bekeken.

Maar verder: als jongere broertjes/zusjes gedrag zien dat oudste kind niet graag logeert, kun je nog niet stellen dat zij ook een hekel hebben aan logeren. Dat is net zoiets als kinderen die -ik noem maar wat- geen gekookte eieren lusten omdat een ander gezinslid er niet van houdt (en die kinderen eigenlijk zelf nooit ei gegeten hebben). Maar als je je kinderen verschillend benadert, wil het toch niet zeggen dat je ze vrij opvoedt? Dat doe ik ook, dat doet iedereen waarschijnlijk. Mijn oudste is niet zo behendig, die heeft pas leren fietsen rond zijn 6e verjaardag en zijn A-diploma gehaald op zijn 8e. Maar toen vonden we het ook wel tijd dat hij dingen eens ging leren, want anders val je op een gegeven moment buiten de boot (niet meekunnen met zwemfeestjes etc). Zoiets gaat ook wel op voor logeren of het gebruik van speentjes, of wat iemand anders noemde, het dragen van een luier. En ik reageerde wat fanatiek op het logeren, omdat ik daarin door mijn ouders wel degelijk ben geremd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.