Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mamma.monique

mamma.monique

16-04-2014 om 21:43

Is een speen nu echt zo schadelijk??


benza

benza

24-04-2014 om 10:12

nee maar het is maar een mogelijkheid

De kinderen waar het hier over gaat zijn nog jong, dat sowieso. Ik merk hier in huis dat hoewel oudste en jongste enorm verschillen, jongste toch ook aangestoken wordt door oudste. Ze doet/ wil dingen vaak eerder dan vriendinnetjes die geen oudere broer of zus hebben. Misschien dat als oudste hier niet enthousiast gelogeerd zou hebben het veel later bij jongste zou zijn opgekomen. Zo wilde jongste ook al vroeg een kinderfeestje, zag ze natuurlijk bij oudste.
Ik zie echt wel de invloed van omgeving maar een gezin is geen eiland, omgeving is zo veel breder. De invloed van ouders sec is mi gewoon beperkt, en vaak ook tijdelijk. Die tijdelijke invloed heeft heus zijn belang, al is het maar omdat je dan wat rustiger samen kunt leven. (Bijv huisregels die je opstelt, als kind opgroeit kiest het later toch zijn eigen regels)

beperkte invloed

Ik ben het er geheel mee eens dat je invloed als ouder beperkt is, en dat op een gegeven moment (pubertijd) de invloed van anderen veel bepalender wordt. Maar als het goed is geef je je kinderen toch wel een bepaalde basis mee. Niet door heel erg 'op te voeden', maar grotendeels door zelf voor te leven.
Dat je invloed beperkt is betekent voor mij verder ook niet dat je het dan maar moet laten zitten allemaal. Doel van opvoeden is je kinderen te begeleiden tot zo prettig en zelfstandig mogelijke volwassenen. Hen te helpen bij het maken van de juiste keuzes en te leren verantwoordelijk te nemen voor wat ze doen en wie ze zijn.
Belangrijkste is bij kinderen op deze leeftijd: ze hoeven het allemaal nog niet zelf te kunnen, daar help je ze bij. Ik vind nog steeds dat als je dat niet doet, je als ouder tekort schiet. Dan kun je daar 1000 excuses bij verzinnen (ach wat kan het voor kwaad, ach mijn invloed is toch maar beperkt, ach als ze 18 zijn is het wel over, enz.enz) maar daar heeft een kind natuurlijk niks aan. Die laat je gewoon maar in zijn eentje modderen, in plaats van naast hem te gaan staan.

mamma.monique

mamma.monique

28-04-2014 om 21:55

Sorry voor de late reactie.

Ik ben gisterennacht aangekomen in Spanje en heb door alle voorbereidingen geen tijd meer gehad om eerder te reageren.

Ik ben het wel met benza eens als mijn oudste graag had willen logeren dan zou het best zo kunnen zijn dat mijn twee andere zoontje dit ook sneller hadden gewild.

Groetjes,
Monique

benza

benza

30-04-2014 om 00:18

duh Jippox

Natuurlijk help je je kind als dat nodig is. Kun jij je er iets bij voorstellen dat er verschillend kan worden gedacht over of iets nodig is? Er wordt toch echt verschillend gedacht over de noodzaak tot logeren. Vraagstelster opent draadje hier om voor zichzelf de noodzaak te toetsen kinderen te helpen met speen te stoppen. Als zij het niet met jouw persoonlijke visie eens is maakt haar dat nog geen verwaarlozende ouder.

Hier een duimertje van 11

Hoi,
Ik heb hier een duimertje van 11 rondlopen, duimt het liefst de hele dag met zijn knuffel maar gelukkig heb ik dit kunnen beperken tot 's avonds op de bank en in bed. Na diverse stoppogingen heb ik de moet maar op gegeven, als hij op z'n 14de aan een beugel moet zal het vanzelf wel overgaan.
Maar gek genoeg zegt de tandarts dat hij nu nog geen beugel nodig heeft.

Groet.
Jan-Peter

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.